Poll

Moet iedereen die nog nooit praktijkexamen heeft gedaan en een rijbewijs heeft gekregen alsnog praktijk examen doen?

Ja
5 (62.5%)
Nee
2 (25%)
Hangt af van track record
1 (12.5%)

Totaal aantal stemmen: 8

Auteur Topic: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter  (gelezen 16146 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 15:23:20 »
Dit naar aanleiding van het volgende uit vrouw komt om bij routonde:
Citaat
Het moet nu net lukken dat ik daarstraks een dergelijk tafereel in wording heb gezien. Ik was onderweg met mijn vrouw van afrit nummer 20 op de E34 (Zoersel) richting Zandhoven. Aan het rondpunt ter hoogte van de 'Auto Start' stond er een paarse bomma en een klak aan het rond punt. De paarse bomma reed. Ze had geen bunnel hoe zich te gedragen aan het rond punt. Na enkele minuten wachten (het was redelijk druk) is ze uiteindelijk toch doorgereden. Daarvoor was er meer dan genoeg plaats, maar ze had gewoon de kunde niet. Na het rond punt reed ze 40 waar er 70 was toegelaten.

Slechts één oplossing: " RIJBEWIJS AFPAKKEN'. Dan treden dergelijke situaties niet op !

Nog eventjes wat toevoegen aan de pollvraag. Als je alsnog examen moet doen dan ben je dus jouw rijbewijs kwijt wanneer je buist. Ofdat een persoon dan ondertussen in afwachting van het examen wel of niet zijn/haar rijbewijs mag behouden is geen onderdeel van de pollvraag. Eventuele practische problemen zijn ook geen onderdeel van de pollvraag. Het gaat hier om het principiële standpunt met het oog op verkeersveiligheid en rechtvaardigheid.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 augustus 2006 - 15:26:25 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 16:48:20 »
Ik heb neen gestemd.

De rijvaardigheid van iemand kan niet alleen door ouderdomsverschijnselen afnemen, maar ook door heel vele andere factoren. Iemand wiens rijvaardigheid geregeld aanzienlijk beperkt wordt wegens oververmoeidheid, kun je niet van de weg houden met een praktijkexamen. Die dag zal hij er wel voor zorgen dat hij uitgerust is.

Voor het overige is niet aangetoond dat de praktische rijvaardigheid van diegenen die hun rijbewijs bekomen hebben zonder praktijkexamen, aanzienlijk slechter zou zijn dan de praktische rijvaardigheid van diegenen die wel een praktijkexamen afgelegd hebben.

Ik denk dat er trouwens maar relatief weinig ongevallen te wijten zijn aan principiële ontoereikende rijvaardigheid. Wel aan een gebrek aan rijvaardigheid wegens oververmoeidheid, stress, persoonlijke problemen, dronkenschap, alcoholintoxicatie, drugs, telefoneren, zich scheren, de krant lezen, enz.

De grote problemen hier in België zijn volgens mij nog altijd:

  • asociaal tot agressief verkeersgedrag;
  • gebrek aan verkeersinzicht;
  • roekeloosheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 augustus 2006 - 23:33:26 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 01:31:10 »
Citaat
In het vorige geval, was het misschien een overreactie van me.
Eigenlijk wel maar ook heel begrijpelijk. Ik stoor me ook vaak aan de wielrenners. Ik doe lopen en zwemmen maar geen wielrennen. Één reden is dat zo'n fiets een kapitaal kost, een evenzo belangrijke reden is dat ik van mening ben dat je niet veilig kan wielrennen als je een beetje sportief fietst. Ik vind het gewoon te gevaarlijk en dat terwijl ik toch bepaald geen watje ben. Deze inschatting baseer ik op wat ik heb gezien (gebogen houding met slecht zicht en minder evenwicht, snelheid, onderuitglijden enz.), ik heb zelf nog nooit op een wielrenfiets gezeten, ik sluit dus niet uit dat deze conclusie voorbarig is.

Ik heb het niet over de leeftijd (wat idd bij veel mensen ook extra problemen geeft), het gaat mij er om dat deze mensen nooit hebben aangetoond voldoende veilig te kunnen rijden. Het voorbeeld wat Jozef in het andere topic geeft (routonde topic) geeft aan wat voor problemen daar uit voort kunnen komen.

Citaat
Voor het overige is niet aangetoond dat de praktische rijvaardigheid van diegenen die hun rijbewijs bekomen hebben zonder praktijkexamen, aanzienlijk slechter zou zijn dan de praktische rijvaardigheid van diegenen die wel een praktijkexamen afgelegd hebben.
??? :-\
Nog eventjes de nadruk leggen op een deel van JC zijn quote
Citaat
paarse bomma en een klak
Ik denk niet dat deze mensen ooit rijexamen hebben gedaan. Ik denk ook aan jouw anekdote van de persoon die nog geen meter rechtuit kan rijden. Is dat geen empirisch bewijs?
Met simpele deductie valt dat af te leiden Jozef.
Groep 1: 1000 mensen die examen gaan doen. Ze hebben zich daar uitgebreid op voor moeten bereiden (ze weten immers wat ze moeten kunnen als ze willen slagen). De 55% van hun die het beste presteert op het examen krijgt een rijbewijs.
Groep 2: 1000 mensen die nooit praktijkexamen hebben hoeven doen, hooguit een theoretisch examempje hebben gedaan.
1000 van hun krijgen het rijbewijs zonder iets gepresteerd of bewezen te hebben.

Welke groep zou beter presteren? Groep 1 waarin de mensen zich uitgebreid hebben voorbereid en waaruit enkel de betere helft geselecteerd wordt of groep 2 waarin de mensen zich niet hebben voorbereid en iedereen het cadeau krijgt?
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om deze deductie te kunnen maken en volgen.

Citaat
Ik denk dat er trouwens maar relatief weinig ongevallen te wijten zijn aan principiële ontoereikende rijvaardigheid. Wel aan een gebrek aan rijvaardigheid wegens oververmoeidheid, stress, persoonlijke problemen, dronkenschap, alcoholintoxicatie, drugs, telefoneren, zich scheren, de krant lezen, enz.
Mogelijk.
Ik heb zo'n angstig vermoeden dat er daardoor wel heel wat blikschade ontstaat, bij bijvoorbeeld het inparkeren.

Zelfs al worden maar relatief weinig ongevallen veroorzaakt door principiële ontoereikende rijvaardigheid, als daardoor één extra persoon levenslang invalide zou worden is dat voor mij voldoende reden om al die mensen eindelijk eens voor het eerst examen te laten doen.
Rafael heeft dat moeten doen, ik ga dat moeten doen, waarom de oudjes niet? Zo oud zijn de jongsten onder hun overigens nog niet eens. Als ik het goed heb begrepen dan rijden hier veel mensen rond vanaf 48 á 49 jaar oud die nooit practisch examen hebben gedaan. Laat ze maar bewijzen dat ze kunnen rijden. Als ze niet slagen voor het examen kunnen ze gewoon niet goed genoeg rijden. Als ze wel slagen dan is er voor hun niets aan de hand. 


In ben benieuwd naar de motivatie van de ander die ja heeft gestemd, uiteraard ben ik ook benieuwd wie het is.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 augustus 2006 - 01:38:55 door BBB »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 08:59:05 »
Ik heb gekozen voor "Hangt af van het track-record". Ik vind dat als een mens die z'n rijbewijs zomaar is kunnen afhalen heeft, en dan bewijst dat hij een brokkenpiloot is, of het wereldrecord verkeersovertredingen probeert te verbreken, dat die dan wel es mag bewijzen of hij er effectief niets van kent, of het gewoon moedwil is.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 09:58:49 »
Ik heb ook 'Ja' gestemd, omwille van mijn overtuiging dat een regelmatig terugkerend examen de verkeersveiligheid zou verhogen. Ik dus zelfs verder, ook diegenen die een rij-examen hebben afgelegd zouden dit regelmatig terug moeten afleggen.

Ik volg Jozef in zijn stelling dat er nog andere factoren zijn die de rijvaardigheid negatief beïnvloeden. Het is echter onmogelijk om met één maatregel alles op te lossen. Met deze maatregel worden een aantal duidelijke problemen opgelost en is het dus een goede maatregel. Bovendien vind ik het een eerlijke maatregel, omdat hierdoor de wet voor iedereen hetzelfde is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 10:00:25 »
Citaat van: BBB

Met simpele deductie valt dat af te leiden Jozef.
Groep 1: 1000 mensen die examen gaan doen. Ze hebben zich daar uitgebreid op voor moeten bereiden (ze weten immers wat ze moeten kunnen als ze willen slagen). De 55% van hun die het beste presteert op het examen krijgt een rijbewijs.
Groep 2: 1000 mensen die nooit praktijkexamen hebben hoeven doen, hooguit een theoretisch examempje hebben gedaan.
1000 van hun krijgen het rijbewijs zonder iets gepresteerd of bewezen te hebben.

Welke groep zou beter presteren? Groep 1 waarin de mensen zich uitgebreid hebben voorbereid en waaruit enkel de betere helft geselecteerd wordt of groep 2 waarin de mensen zich niet hebben voorbereid en iedereen het cadeau krijgt?
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om deze deductie te kunnen maken en volgen.


Ik kan jouw redenering niet goed volgen.

Het is niet omdat mensen geen praktijkexamen hebben moeten afleggen, dat ze sowieso geen degelijke rijopleiding zouden genoten hebben, en niet zouden geleerd hebben uit hun rijervaring.

Het rijbewijs werd ingevoerd in de 60-er jaren. Eerst was er een overgangsperiode zonder examens. Dan volgde er een periode waarbij je na een geslaagd theorie-examen een leervergunning kon bekomen, die je na een jaar zonder praktijkexamen kon omwisselen tegen een rijbewijs. Pas later kwamen de praktijkexamens in voege.

Dat betekent dat de mensen die hun rijbewijs nog zonder praktijkexamen bekomen hebben, vandaag tot de senioren behoren. En die eigenschap laat toe er een label op te kleven, net zoals dat gebeurt met jonge bestuurders, BMW-rijders, en nog vele anderen.

Bovendien staat een principiële rijvaardigheid (al dan niet aangetoond met een praktijkexamen) geenszins garant voor een sociaal, hoffelijk, vlot en veilig verkeersgedrag. De meerderheid van de bestuurders die voortdurend levensgevaarlijke toeren uithalen in het verkeer, hebben een praktijkexamen moeten afleggen om hun rijbewijs te bekomen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat senioren automatisch een wenselijke ingesteldheid in het verkeer hebben. Ik ken iemand die tot zijn 60ste een rustige en voorzichtige bestuurder was. Hij heeft toen een hartaanval gekregen, en sindsdien leeft hij enkel nog vandaag, morgen kan hem worst wezen. Hij rijdt sindsdien bijzonder agressief en roekeloos, hoewel zijn praktische vaardigheden uitstekend zijn.

Mocht je je nu afvragen hoe ik aan mijn rijbewijs geraakt ben: ik heb eerst een rijbewijs B behaald volgens het hierboven vermelde systeem met theorie-examen en leervergunning, die na een jaar zonder praktijkexamen kon omgewisseld worden tegen een rijbewijs. Daarna heb ik bij de Belgische Strijdkrachten in Duitsland een opleiding tot rijschoolinstructeur voor vrachtwagens met aanhangwagen (C+E) gehad, die wel degelijk afgerond werd met een praktijkexamen. Dat militair rijbewijs heb ik later omgewisseld voor een burgerlijk rijbewijs C+E.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 15:21:37 »
Jozef, ik weet al lang hoe jij jouw rijbewijs hebt behaald  ;)


Citaat
Het is niet omdat mensen geen praktijkexamen hebben moeten afleggen, dat ze sowieso geen degelijke rijopleiding zouden genoten hebben, en niet zouden geleerd hebben uit hun rijervaring.
Niet noodzakelijk 1 op 1 maar meestal wel. Je zal zeker wel een sterke positieve correlatie zien tussen examen en voorbereiding.
Practisch elke opleiding in dit landje gaat gepaard met examens. Waarom? Omdat de mens van nature lui is en het examen aanspoort om je voldoende voor te bereiden.
Denk maar eens terug aan de tijd dat jij op de unief zat Jozef. Denk jij dat de meeste van jouw medestudenten net zo veel achter de boeken hadden gezeten als er geen examens waren geweest? Ik denk het niet! Zo gaat dat idem met het leren rijden. Als jij weet dat er een examen staat te wachten waarvoor de helft buist dan motiveert dat om je goed voor te bereiden. Sommigen kunnen die motivatie uit zichzelf halen (hulde daarvoor) maar de meesten kunnen dat niet.

Citaat
Dat betekent dat de mensen die hun rijbewijs nog zonder praktijkexamen bekomen hebben, vandaag tot de senioren behoren. En die eigenschap laat toe er een label op te kleven, net zoals dat gebeurt met jonge bestuurders, BMW-rijders, en nog vele anderen.
So? Ik heb duidelijk vermeld dat de leeftijd niet het criterium is. Het criterium is dat ze nooit examen hebben gedaan en daarmee een waarschijnlijker gevaar op de weg zijn.
Mogen we dat niet benoemen omdat de ouderen 'toevallig' een label hebben?
Vraag je eens af hoe ze aan dat label zijn gekomen. Tuurlijk, in Nederland rijden de oudere mensen ook iets minder goed (of nog slechter) dan hun jongere landgenoten. Het verschil is in België echter nog groter. Waarom? Omdat velen van hun geen examen hebben moeten doen en daarom ook geen degelijke rijopleiding hebben gevolgd (ofdat het nu een kundige vader is of een rijinstructeur).

Citaat
Bovendien staat een principiële rijvaardigheid (al dan niet aangetoond met een praktijkexamen) geenszins garant voor een sociaal, hoffelijk, vlot en veilig verkeersgedrag. De meerderheid van de bestuurders die voortdurend levensgevaarlijke toeren uithalen in het verkeer, hebben een praktijkexamen moeten afleggen om hun rijbewijs te bekomen.
Om sociaal, hoffelijk, vlot en veilig verkeersgedrag te verwerven moet je én de juiste attitude hebben (waar jij nu op wijst) én voldoende principiële rijvaardigheid hebben om jouw intenties uit te kunnen voeren. Beiden zijn even belangrijk. Een adequate principiële rijvaardigheid geeft geen garantie op een sociaal, hoffelijk, vlot en veilig verkeersgedrag maar het helpt wel!


Citaat
Bovendien vind ik het een eerlijke maatregel, omdat hierdoor de wet voor iedereen hetzelfde is.
Dat vind ik ook!

Weten jullie wat de echte reden is dat de mensen vanaf 48 jaar oud nooit examen hebben moeten doen?
Omdat veel politici dan hun rijbewijs kwijt zouden raken.
Vinden jullie rijbewijs overigens geen vreemd woord? Alsof dat dat bewijst dat je kan rijden, dat is zeker niet bij iedereen die geen examen heeft gedaan. Rijvergunning zou een beter woord zijn, niet voor niets gebruiken ze dat woord in de USA.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 augustus 2006 - 15:26:35 door BBB »

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 16:26:05 »
Ik lees hier van alles en nog wat, van die nu 48 49 jarigen die geen examen moesten doen, daarvan heb ik nooit iets geweten.
Toen het rijbewijs is uitgekomen moest men geboren zijn voor 1 mei 1944.
Als men ooit veroordeeld was voor dronken sturen moest men een praktijk examen gaan doen op de technische controle.
De klucht was, als men er met een opligger kwam, de opligger moest
afgepikt worden, en de proef doen met een losse trekker.
Ikzelf die dus twee maanden te jong was om het rijbewijs zo te krijgen
kreeg het toch omdat ik al een hele tijd met een opligger reed, en zelfs een kaart als taxichauffeur en een medische schifting had.
Achteraf heb ik nog 9 jaar transport gedaan, ook speciaal vervoer, en later nog 30 jaar als erkend dokchauffeeur op de haven gereden met
alles waar maar wielen onderstonden, ook dus bv.met die vorkliftjes van 32 ton.
Het is zeker waar dat er mensen op de baan zitten die er beter zouden afblijven, maar dat zijn niet alleen de ouderen.
Zoals we allen weten is het rij examen in Nederland veel moeilijker dan hier,vorige week kwam ik 's nachts van de kust, tussen Gent en Antwerpen reden de vrachtwagens op het rechtervak tegen 90 km/uur,
dat is dus een drievaksbaan, wel het bestond een Hollander om met zijn
Peugeotje met aanhangertje op het uiterse linkse vak te rijden tegen
92 km/uur, en die gedurende 20 km, tot er geen vrachtwagens op het rechtervak meer waren, lichtsignalen en zelfs klaxoneren, daar had hij niets mee te maken, en ik schatte hem 35 jaar.
Die kerel had toch ook dat strenge examen gedaan in Nederland.
De zaak is héél simpel, laat iedereen die een rijbewijs heeft een examen
doen, met met als maatstaf, 75% der punten, zowel theoretish als practisch, en alle fileproblemen zijn opgelost, als er dan nog de helft van de auto's zullen rondrijden zal het veel zijn.
Ook bij diegenen die hun rijbewijs maar een jaar hebben zullen er veel
door de mand vallen.



Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 17:06:40 »
Ik zou zelfs strenger zijn. Een regelmatig weerkerend examen met zeer hoge standaarden. Zo wordt dat vodje terug wat waard. Nu blijkt het zo te zijn dat de mensen het bijna als een recht beschouwen om een rijbewijs te hebben. Ik zie het eerder als een gunst, wanneer je bewezen hebt en blijft bewijzen dat je een kundig chauffeur bent.

Ik irriteer me ook mateloos aan linksplakkers. Helaas is er de laatste tijd een mentaliteit ontstaan dat dit niet al te erg is. Men vindt 100 km/u snel genoeg en blijft dus links rijden, dit is niet enkel gevaarlijk maar ook bijzonder egoïstisch. Het wordt dringend tijd dat men middenstrook- en linksklevers grondig aanpakt. Dit in combinatie met een rijbewijs met punten zou heel fijn zijn. Binnen de korste keren zijn deze 'schoolmeesterkes' hun rijbewijs kwijt.

Het roekeloos rijden waar in deze draad al enkele keren naar verwezen is, is inderdaad ook een groot probleem. Als men eerder zou investeren in patrouilles (liefst anoniem, à la blik op de weg) dan kan men deze ook onderscheppen. Als we op deze manier de onkundigen en de roekelozen kwijt zijn dan zal het verkeer rustiger en vlotter verlopen. Dan kunnen we ineens ook af van die idiote snelheidsbeperkingen

Weet iemand of er al studies zijn gebeurd naar de veroorzakers van ongevallen, ipv de betrokkenen. Je hoeft niet altijd betrokken te zijn in een ongeval om er ééntje te veroorzaken ! Ik vrees dat veel van deze ongevallen worden veroorzaakt door twijfelaars, onkundigen, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 17:55:37 »
Citaat van: BBB
Weten jullie wat de echte reden is dat de mensen vanaf 48 jaar oud nooit examen hebben moeten doen?
Omdat veel politici dan hun rijbewijs kwijt zouden raken.

Het was in die tijd moreel en politiek niet haalbaar om mensen het verworven recht op het besturen van een voertuig af te nemen door ze examens op te leggen.

30 jaar later gebeurde hetzelfde toen het stuurbrevet voor de binnenscheepvaartwegen ingevoerd werd op aandringen van Nederland, waar het vaarbewijs al langer bestond: er kwam een overgangsperiode, tijdens dewelke je op een eenvoudige verklaring een stuurbrevet kon krijgen. Hier ging het om een in vergelijking tot de autobestuurders beperkt aantal schippers, voor wie het praktisch doenbaar geweest was om een examen te organiseren. Maar die regeling trekt nu nog altijd op niets. Er is alleen maar een theorie-examen. En je moet alleen maar een stuurbrevet hebben voor een pleziervaartuig dat langer is dan 15 meter (enkel in het bereik van de happy few) of aangedreven wordt door een motor en sneller dan 20 km/h kan varen (een rubberbootje van 4 m lang kan dat al met een klein motortje). Een yacht van 14 meter lang dat niet sneller dan 20 km/h kan varen, mag je zonder stuurbrevet besturen.

Citaat
Vinden jullie rijbewijs overigens geen vreemd woord? Alsof dat dat bewijst dat je kan rijden, dat is zeker niet bij iedereen die geen examen heeft gedaan. Rijvergunning zou een beter woord zijn, niet voor niets gebruiken ze dat woord in de USA.

Dat klopt. Je moet trouwens niet naar de USA gaan. In België heet een rijbewijs in het Frans "un permis de conduire" (een toelating om te besturen). De Duitse term "Führerschein" is dezelfde als deze in Duitsland: het is een dokument dat de "Fahrerlaubnis" bevestigt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 18:43:39 »
Ook nog een misvatting, er zijn nooit rijbewijzen cadeau gegeven bij een pakje boter,
die kreeg je bij een Dafje, dat misbaksel uit Nederland, diegenen die niet met een auto konden rijden kochten zo'n ding, en als je ze daarmee bezig zag zou je gezworen hebben
dat ze het rijbewijs er bij gekregen hadden.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #12 Gepost op: maandag 21 augustus 2006 - 21:26:22 »
Ik heb ja gestemd (al zou deze poll mischien beter bij "verkeer en recht" staan).

Want ik ben van mening dat men om de 5 jaar een nieuwe proef zou moeten doen om de rijvaardigheid te testen. Dit kan eventueel samenvallen met een reeks andere dingen zoals medische keuring (die vandaag reeds in vele gevallen jaarlijks op het werk gebeurd en bij beroepschauffeurs reeds om de 5 jaar(medische schifting)), slipcursus of test, tetanosvaccin enzomeer zetten, heftruck-attest, ADR-attest vernieuwen, identiteistkaart,...
Mogelijkheden zat die die dag kunnen gebeuren.
Men schreeuwd om bijscholing, herscholing, opleidingen hier en opleidingen daar. Een halve of volle dag voor het verkeer lijkt me wel nuttig besteed tenzij je het verkeer niet belangrijk genoeg vindt.

Mijn ouders hebben indertijd de veldwachter een pint (van 7 frank) moeten trakteren om beiden een rijbewijs te verkrijgen.
M'n moeder heeft een B en rijd nog steeds met de wagen. (maar niet meer zo vaak)
M'n vader zaliger had een D-E en mocht dus met alles rijden maar heeft het nooit willen doen, behalve een tijdlang met een brommerke en daarna enkel met de fiets.

Van de 7 dodelijke verkeersslachtoffers die ik ter plaatse gezien heb waren er 5 60'plus en ten volle verantwoordelijk voor het ongeval waarin ze betrokken waren, samen met al wat ik al gezien en meegemaakt heb in het verkeer lijkt me een 5jaarlijks weerkerende test zeker geen overbodige luxe.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 02:15:46 »
Citaat
Ik lees hier van alles en nog wat, van die nu 48 49 jarigen die geen examen moesten doen, daarvan heb ik nooit iets geweten.
Dat heb ik niet gezegd, ze hebben geen praktijkexamen moeten doen. Zo'n verklaring kan iedereen vals ondertekenen, zo'n theorietest stelt ook maar weinig voor. Daar hebben we niets aan als het niet gepaard gaat met een praktijkexamen.

Citaat
Peugeotje met aanhangertje op het uiterse linkse vak te rijden tegen
92 km/uur, en die gedurende 20 km, tot er geen vrachtwagens op het rechtervak meer waren, lichtsignalen en zelfs klaxoneren, daar had hij niets mee te maken, en ik schatte hem 35 jaar.
Die kerel had toch ook dat strenge examen gedaan in Nederland.
So what?
Één voorbeeld zegt helemaal niets. Het gaat om de totale groepen.

Citaat
De zaak is héél simpel, laat iedereen die een rijbewijs heeft een examen
doen, met met als maatstaf, 75% der punten, zowel theoretish als practisch, en alle fileproblemen zijn opgelost, als er dan nog de helft van de auto's zullen rondrijden zal het veel zijn.
Ook bij diegenen die hun rijbewijs maar een jaar hebben zullen er veel
door de mand vallen.
Geen probleem hoor maar dat is nu niet de discussie. Feit is dat de mensen die nooit rijexamen hebben gedaan ook nooit hebben bewezen dat ze kunnen rijden. Ik zou er dan geruster op zijn als we eens zouden beginnen met hun alsnog examen te laten doen.
Als ze goed genoeg kunnen rijden hebben ze niets te vrezen, als ze buizen kunnen ze gewoon niet goed genoeg rijden!


Citaat
Ik irriteer me ook mateloos aan linksplakkers. Helaas is er de laatste tijd een mentaliteit ontstaan dat dit niet al te erg is. Men vindt 100 km/u snel genoeg en blijft dus links rijden, dit is niet enkel gevaarlijk maar ook bijzonder egoïstisch. Het wordt dringend tijd dat men middenstrook- en linksklevers grondig aanpakt. Dit in combinatie met een rijbewijs met punten zou heel fijn zijn. Binnen de korste keren zijn deze 'schoolmeesterkes' hun rijbewijs kwijt.

Het roekeloos rijden waar in deze draad al enkele keren naar verwezen is, is inderdaad ook een groot probleem. Als men eerder zou investeren in patrouilles (liefst anoniem, à la blik op de weg) dan kan men deze ook onderscheppen. Als we op deze manier de onkundigen en de roekelozen kwijt zijn dan zal het verkeer rustiger en vlotter verlopen. Dan kunnen we ineens ook af van die idiote snelheidsbeperkingen
Ik ben het hier helemaal mee eens. Goed plan!

Citaat
Weet iemand of er al studies zijn gebeurd naar de veroorzakers van ongevallen, ipv de betrokkenen. Je hoeft niet altijd betrokken te zijn in een ongeval om er ééntje te veroorzaken ! Ik vrees dat veel van deze ongevallen worden veroorzaakt door twijfelaars, onkundigen, ...
Ik vrees het ook. Ik vrees ook dat de mensen die nog nooit rijexamen hebben gedaan oververtegenwoordigd zijn onder de veroorzakers. Dit zou verklaren waarom er geen onderzoek naar wordt gedaan in dit landje, het zou een politiek schandaal ontketenen.

Citaat
Het was in die tijd moreel en politiek niet haalbaar om mensen het verworven recht op het besturen van een voertuig af te nemen door ze examens op te leggen.
Moreel is subjectief en houdt zich bezig met waardeoordelen. Daar kunnen we over discussiëren. Het komt uiteindelijk neer op het afwegen van rechten: 1. Jongeren moeten examen doen, waarom dan niet de ouderen met terugwerkende kracht?
             2. Ik heb al een rijvergunning gekregen, die mogen ze toch niet zomaar weer afpakken?
2 gaat voor mij niet op, 1 wel.
De politici hebben duidelijk de tegenovergestelde keuze gemaakt.

Ofdat het politiek wel of niet haalbaar was? Mijn ervaring is dat veel politiek haalbaar is als de politici goede redenen hebben en de heren goed communiceren met het volk.
Jozef, is een rijopleiding voor het varen belangrijk? Kunnen daar ernstige ongelukken mee gebeuren? Je hebt een vrij trage snelheid en een beperkt gewicht (door het water nog minder gewicht) dus vermoedelijk ook maar een beperkte impact bij een botsing.
Zijn hier de laatste jaren doden en gewonden gevallen tijdens het varen? De materiële schade is natuurlijk weer een ander verhaal.


Citaat
Want ik ben van mening dat men om de 5 jaar een nieuwe proef zou moeten doen om de rijvaardigheid te testen. Dit kan eventueel samenvallen met een reeks andere dingen zoals medische keuring (die vandaag reeds in vele gevallen jaarlijks op het werk gebeurd en bij beroepschauffeurs reeds om de 5 jaar(medische schifting)), slipcursus of test, tetanosvaccin enzomeer zetten, heftruck-attest, ADR-attest vernieuwen, identiteistkaart,...
Geen slecht idee om al die klusjes met elkaar te combineren, zou in theorie ook goedkoper moeten zijn.
Een tetanusvaccinatie is normaal niet nodig voor volwassenen. Dat kan ook op het moment dat je een wond oploopt waar veel vuil in komt en vast blijft zitten. Volwassenen weten dat dat dan nodig is. Voor kinderen ligt dat natuurlijk anders en is preventief handelen eerder aangewezen.

Citaat
Mijn ouders hebben indertijd de veldwachter een pint (van 7 frank) moeten trakteren om beiden een rijbewijs te verkrijgen.
Dat volg ik niet.
Deelde de veldwachter de rijvergunningen uit? Was hij corrupt?
Was wel een stuk goedkoper dan nu :(








« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 augustus 2006 - 02:34:08 door BBB »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijbewijs cadeau gekregen bij een pakje boter
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 02:17:12 »
Ook nog een misvatting, er zijn nooit rijbewijzen cadeau gegeven bij een pakje boter,
die kreeg je bij een Dafje, dat misbaksel uit Nederland, diegenen die niet met een auto konden rijden kochten zo'n ding, en als je ze daarmee bezig zag zou je gezworen hebben
dat ze het rijbewijs er bij gekregen hadden.
Hela, de Daf was een goede vrachtwagen hé. Maar dat is nu niet het onderwerp.