Uit De Standaard
Vooral de lage score bij de jongeren verontrust beide organisaties. 'Deze vaststelling is alarmerend temeer omdat deze jonge verkeersdeelnemers zeer kwetsbaar zijn door leeftijdsgebonden factoren (attitude) en een gebrek aan verkeerservaring.' Bij de volwassenen raden beide organisaties een opfrissing aan van de verkeersregels.
om dit te compenseren zullen ze de 'sterke' weggebruiker nog wat meer ontwieken en het probleem zal opgelost zijn
Probleem is vooral dat ze er al eindelijk achter zijn gekomen, wat half België al jaren wist...
In België is bij jongeren de kennis van de wegcode
nog slechter dan bij de volwassenen maar 20 op 25, de score bij die volwassenen van wie de meesten waarschijnlijk al voor het theoretisch examen zijn geslaagd, is toch ook niet echt een score om vrolijk van te worden.
Ik constateer 2 problemen.
Het onderricht op de basisschool is te gebrekkig, indien deze lessen op de basisschool goed verzorgd zouden zijn dan zouden 11-17-jarigen juist beter moeten scoren dan de volwassenen.
Het theoretisch examen is te gemakkelijk.
Het is zeer eenvoudig om dit theoretische examen zwaarder te maken maar helaas laat het GOCA, de monopolist die hier verantwoordelijk voor is, dit na.
Je hoeft enkel veel meer half-open vragen te stellen (hetzelfde effect kan desnoods ook bereikt worden door 10 keuzeopties te geven i.pv. 3), een paar honderd vragen extra te stellen waarvan minstens 100 over de voorrangsregels en de tijd voor het bgeantwoorden van de vragen te reduceren en je zal met een zeer geringe kostenstijging veel beter kunnen toetsen.
Waarom doet het GOCA dit niet?