Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 75533 keer)

Offline Stefto

• Expert
voorrang rotonde
« Gepost op: maandag 17 november 2008 - 23:33:40 »
Een fictief verhaaltje:

Ik rij met m'n wagen over een rotonde zonder fietspad, enkel een zgn. suggestiestrook. Ik neem de richting rechtdoor. Gelijktijdig met mij en uit dezelfde richting komt een fietser mee de rotonde op. Op het moment dat ik de rotonde (rechtdoor) verlaat merk ik dat de fietser de rotonde nog wil blijven volgen (hij wil misschien de links gelegen straat indraaiën). Te laat. Het komt tot een aanrijding.
Wie moest wie voorrang verlenen? En waarom?

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: voorrang rotonde
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 00:08:15 »
het was eenvoudiger geweest had hij net voor jou, of net na jou de rotonde opgereden

net voor jou, dan moest jij voorrang verlenen, omdat je hem eigenlijk aan het inhalen bent
net na jou, dan is hij je rechts aan het inhalen en dat mag niet echt

nu zou ik zeggen dat gezond verstand zou zeggen dat jij moet de fietser laten voorgaan, maar echt regels zou ik niet kunnen aantonen
mss VAR
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 00:27:24 »
En als er wel een fietspad is?

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 11:14:48 »
Als je op een rotonde wil afslaan moet je je uiterst rechts bevinden alvorens de rotonde te verlaten.  Waar zit de fietser?

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 20:22:10 »
De fietser zit op het fietspad dat rechts op de rotonde ligt. Wie heeft voorrang?

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 20:36:19 »
...
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 maart 2009 - 22:39:04 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 21:41:31 »
Xantingo, begin weer niet hé. Tussen die twee citaten die jij weergeeft stel ik de vraag:
En in het laatste citaat zeg ik nog eens dat hij op een fietspad zit.
In plaats van zo lullig te doen kan je beter eens op de vraag antwoorden. Wie heeft voorrang?

Moderatie door Jozef: ongepaste tekst doorgehaald!
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 november 2008 - 17:26:47 door jozef »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 22:52:33 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 23:19:46 »
Een fictief verhaaltje:

Ik rij met m'n wagen over een rotonde zonder fietspad, enkel een zgn. suggestiestrook. Ik neem de richting rechtdoor. Gelijktijdig met mij en uit dezelfde richting komt een fietser mee de rotonde op. Op het moment dat ik de rotonde (rechtdoor) verlaat merk ik dat de fietser de rotonde nog wil blijven volgen (hij wil misschien de links gelegen straat indraaiën). Te laat. Het komt tot een aanrijding.
Wie moest wie voorrang verlenen? En waarom?
Jij aan de fietser.

Voorafgaand moest ik de vraag niet begrepen hebben:
Als ge gelijktijdig met een fietser de rotonde oprijdt moet je ofwel veilig de fietser inhalen (zie 1) voordat je gaat afrijden;
ofwel laat je de fietser rechts passeren, moest je niet snel genoeg kunnen inhalen.
Aangezien de fietser zich nog steeds ergens rechts naast je bevindt (of rechtsachter) als je de rotonde rechtdoor wil verlaten (richtingsverandering) moet je de fietser zeker voorrang (zie 2) verlenen; zelfs hinderen (zie 1) moogt ge niet.

(1)
Citaat
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;

(2)
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art19

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Citaat
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 19: Richtingverandering 

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

Citaat van: Stefto
(1)+(2)+
Citaat
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 november 2008 - 23:36:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 18 november 2008 - 23:57:15 »
Toch niet waar duidelijk aangeduid staat met wegmarkeringen en verkeersborden, wat vaak het geval is, dat fietsers moeten voorrang geven.

Ja, dan doen ze lekker ofdat ze van niks weten en staan bovendien vaak nog andere weggebruikers uit te kafferen die hun rechtmatige voorrang afdwingen. ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 00:16:10 »
Toch niet waar duidelijk aangeduid staat met wegmarkeringen en verkeersborden, wat vaak het geval is, dat fietsers moeten voorrang geven.
Daar idd niet, want dat zijn fietsoversteekplaatsen die duidelijk gescheiden zijn van de rotonde.

Citaat
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Stefto had het over een suggestiestrook òp de rotonde. ;)

« Laatst bewerkt op: woensdag 19 november 2008 - 00:22:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 00:40:52 »
Over beide gevallen dacht ik. ;)

Xantingo, begin weer niet hé. Tussen die twee citaten die jij weergeeft stel ik de vraag:
En in het laatste citaat zeg ik nog eens dat hij op een fietspad zit.
In plaats van zo lullig te doen kan je beter eens op de vraag antwoorden. Wie heeft voorrang?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 10:10:25 »
Daar idd niet, want dat zijn fietsoversteekplaatsen die duidelijk gescheiden zijn van de rotonde.

soms zijn dat ook fietspaden die de weg oversteken, maar met borden die aan de fietser opleggen van voorrang te verlenen
en iedereen (behalve de meeste fietsers) weet dat borden belangrijker zijn dan regels

better a bad day at sea

wooter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 11:01:15 »
... Maar de borden staan er enkel voor de fietsers, en zijn vaak niet als zodanig zichtbaar voor de auto's.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 19 november 2008 - 13:05:07 »
... Maar de borden staan er enkel voor de fietsers, en zijn vaak niet als zodanig zichtbaar voor de auto's.
dus?
better a bad day at sea