Die opleiding voor kinderen op lagere school is wel verplicht maar bewust zeer mager gehouden.
Alleen het defensieve aspect en wanneer men geen voorrang heeft als zwakke weggebruiker mag in de verf gezet worden.
De personen die de lessen geven zijn zelfs niet capabel dit op een hoger nieveau te doen, daarvoor heb je specialisten nodig zoals Benny terecht opmerkt.
De bedoeling van deze lessen is om de kinderen bewust te maken van de gevaren met als enige doel dat er zo weinig mogelijk ongevallen zouden gebeuren.
Het probleem is dat de regels te ingewikkeld zijn waardoor volwassenen deze niet rescpecteren. Ofwel bewust ofwel onbewust.
Voor sommige personen in onze maatschappij, die niet van de slimste zijn en die sociaal gezien toch ook aan het verkeer moeten kunnen deelnemen zouden de regels best herleid worden tot een minimum met een duidelijke begeleiding door de wegbeheerder.
Waar het op neer komt: zolang de wegcode niet duidelijk en uniform is en zolang de volwassenen niet beter het voorbeeld kunnen geven zal men deze lessen naar kinderen toe beperken tot het defensieve om ongevallen te vermijden.
Als je specialisten die kunnen omgaan met kinderen , alle regels zou laten uitleggen voor de voetganger en de fietser, dan wordt het nog gevaarlijker.
Kinderen schijnen niet te begrijpen dat volwassenen zich niet aan de regels houden met alle gevolgen vandien.
Kinderen kunnen ook de snelheden slecht inschatten en zijn kleiner waardoor ze en ander beeld krijgen vh verkeer.
Stel dat je zo'n kind leert dat ze voorrang hebben op een oversteekplaats voor voetgangers, dan zul je altijd een aantal slimmerikken hebben die dit eens gaan uittesten, met alle gevolgen vandien.
Stel dat je een kind met de fiets leert wat voorrang aan rechts is, dan krijg je hetzelfde resultaat.
Zou er een kind verongelukken na zo'n verkeersles, wie is dan aansprakelijk?
Ik weet dat die lessen in Nederland een goed resultaat hebben.
MAAR;;;; In Nederland wordt de voorrang aan rechts verleend zonder probleem.
In Nederland lopen de fietspaden niet her en der over de rijbaan.
Als een fietspad over de rijbaan loopt staan er driehoeken op de weg en is alles voor iedereen duidelijk.
In Nederland is geregeld controle op naleven vd regels in het algemeen, niet alleen op snelheid, gordel ,gsm'en en parkeren zoals in Belgie.
In Nederland is nagedacht over de inrichting van kruispunten.
In Nederland loopt er geen fietspad door dat voorrang heeft bij B17. ENZ...........
We zullen natuurlijk ergens moeten beginnen.
Eerste vereiste: alles duidelijk aanbrengen om het zo eenvoudig mogelijk te maken zodat verwarring uit den boze is.
Tweede vereiste: als alles duidelijk is dan zeer frequent controleren op alle regels door bevoegde personen, zeker in een eerste fase.
Derde vereiste: dan pas doorgedreven opleiding aan de kinderen.