Auteur Topic: voorrang rotonde  (gelezen 80914 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: voorrang rotonde
« Reactie #180 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 23:40:41 »
Eerst was de aarde plat nu weten we ook al dat het iets meer is.
Ik kan zeker in de redenering van de kubieke meters  meegaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #181 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:17:23 »
Dan spreekt men van dode ruimtes, niet van "dode hoeken" die de oppervlakte in 2D op het wegoppervlakte mee bepalen.  :P

Als men 3 D wil gaan is de ruimte boven de camion ook van tel...  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #182 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:22:52 »

Juist! Stel je voor dat Eddy Wally, zoals hij het in één van zijn liedjes zingt, uit een vliegmachien springt, en een vrachtwagenbestuurder het niet merkt dat Eddy op het dak van zijn oplegger geland is ... "geweldig" zou Eddy dan zeggen!  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #183 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:26:45 »
Citaat
Trouwens al dat gegoochel met die m²'tjes slaat nergens op. Als je een beetje serieus een dode hoek wil beschrijven zal je toch in m³ moeten gaan werken hoor.
Dat is voor discussie vatbaar.
Wanneer je met kubieke meters werkt (= driedimensioneel) houd je rekening met de lengte van de andere verkeersdeelnemer en dat kan best vervelende consequenties hebben. ;)
De realiteit in het verkeer is toch driedimensioneel? Natuurlijk moet je rekening houden met hoogte.
Oh ja?
Ik garandeer je dat het goed mogelijk is dat de dode ruimte kleiner is terwijl personen (of dieren) pas vanaf een hogere lengte worden gezien.
Het gaat er uiteindelijk om bij welke hoeken je nog een X aantal centimeters hoog kan kijken. De waarde van X is afhankelijk van de lengte van de personen (wellicht ook dieren) die het slachtoffer zouden kunnen worden van die dode ruimte.
Het beste criterium zou m.i. dan ook zijn dat dat alle dode hoeken worden meegerekend waarbij je niet minstens een X aantal centimeters boven de grond kan kijken en deze hoeken uit te drukken in vierkante meters. Dit schept m.i. de meeste duidelijkheid in een vergelijking tussen verschillende configuraties (voertuig + combinatie van spiegels in een bepaalde afstelling).

Maar dit is slechts mijn bescheiden mening. In tegenstelling tot veel politici zijn veel wetenschappers goed in wat ze doen, veel knappe koppen hebben over deze materie nagedacht dus ik ga er in eerste instantie van uit dat deze knappe koppen het beter weten dan wij zolang het tegendeel niet bewezen is.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 01:49:37 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #184 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:31:26 »
Dan spreekt men van dode ruimtes, niet van "dode hoeken" die de oppervlakte in 2D op het wegoppervlakte mee bepalen.  :P

Jij begrijpt het. ;)
Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als wat ik hier probeer uit te leggen:
Citaat van: Gonzalez
Ik garandeer je dat het goed mogelijk is dat de dode ruimte kleiner is terwijl personen (of dieren) pas vanaf een hogere lengte worden gezien.
Het probleem is dat de ruimte 3-dimensioneel is in alle richtingen terwijl slechts een deel van die richtingen er toe doet met het oog op de preventie van aanrijdingen.

Citaat van: Jozef
Juist! Stel je voor dat Eddy Wally, zoals hij het in één van zijn liedjes zingt, uit een vliegmachien springt, en een vrachtwagenbestuurder het niet merkt dat Eddy op het dak van zijn oplegger geland is ... "geweldig" zou Eddy dan zeggen! ;D
Dat is een mooie manier om het uit te leggen (voor wie het sarcasme doorheeft in ieder geval). :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 01:50:03 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #185 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:41:01 »
Juist! Stel je voor dat Eddy Wally, zoals hij het in één van zijn liedjes zingt, uit een vliegmachien springt, en een vrachtwagenbestuurder het niet merkt dat Eddy op het dak van zijn oplegger geland is ... "geweldig" zou Eddy dan zeggen! ;D
Dat is een mooie manier om het uit te leggen (voor wie het sarcasme doorheeft in ieder geval). :D

Alleszins een probleem bij de eerstvolgende brug waar de vrachtwagen nog net onderdoor kan ...enige hoofdpijn staat Eddy Wally dan wel te wachten ... beton ton ton ton ton ...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #186 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 04:02:23 »

Juist! Stel je voor dat Eddy Wally, zoals hij het in één van zijn liedjes zingt, uit een vliegmachien springt, en een vrachtwagenbestuurder het niet merkt dat Eddy op het dak van zijn oplegger geland is ... "geweldig" zou Eddy dan zeggen!  ;D

U hebt ook een uitzonderlijke goocheldoos,Jozef. ;D

Ondertussen zal men wel gemerkt hebben dat Marc niet meer deelneemt aan welles nietes spelletjes.Ongevalonderzoek is nu eenmaal geen science fiction.Ik mocht nog van Marc meedelen dat men nog luchtdodehoekongevallen heeft waarbij geen luchtvaartpolitie bij te pas komt.Zijn de duiven die met het windscherm van vrachtwagens worden aangereden op de autosnelwegen. ;)

Herinner u de felle discussies dewelke op een ander forum voorafgingen i.v.m. aanrijdingen op verlichtingspalen en bomen.We overdreven.Nochthans onze toelichtingen voortspruitende uit onze terreinervaring.Tot Marc met verrassende cijfers en gegevens te voorschijn kwam.Speciaal aangevraagd ter ondersetuning van onze toelichtingen.Topic stil...

Herinner u de telleurstelling van een forumgebruiker dewelke in een ongeval was betrokken met een bromfietsbestuurder.Door gebrek aan getuigen en en niet ordentelijke vaststellingen vanwege politie,de verzekeringsmaatschappij van forumgebruiker hem aansprakelijk wou stellen tot het ongeval.Marc bood spontaan zijn hulp aan om een reconstructie te houden van het ongeval omdat volgens de forumgebruiker kras,rem en allerlei sporen afkomstig van het ongeval nog aan te treffen waren.We gingen ter plaatse en organiseerden een reconstructie naar de juiste omstandigheden van het ongeval.Tijdens de reconstructie van het ongeval waren enkele personen vanuit de onmiddellijke woonomgeving bijzonder nieuwsgierig.Onder de aanwezigen bleek er zich een ooggetuige te bevinden die de reconstructie volledig beaamde en ook becomentarieerde.Deze ooggetuige identificeerde zich spontaan en zonder aarzelen.Alle gegevens van de ong. 2,5 hr durende reconstructie werden ingevoerd en berekend.De resultaten,opmetingen,het verslag,fotodossier en schadebeelden maakten we over aan forumgebruiker.Wij adviseerden hem om bijkomende verklaring af te leggen bij de politiedienst.Dag nadien telefoon dat politie niet zo happy was tot het acteren van de bijkomende verklaring.We stelden de forumgebruiker als tevens zijn ouders gerust.

Een drie of viertal maanden later achtte de forumgebruiker het nutiig om het verrassend resultaat openbaar op het forum te plaatsen.De verzekeringsmaatschappij van tegenpartij (bromfietsbestuurder) was van oordeel aan de hand van de reconstructie en dossier met bijlagen,dat hun cliënt aansprakelijk was voor het ongeval.

Trouwens,in gans deze topic komt er nog heel wat meer bij kijken inzake dode hoek....!!!

« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 04:18:30 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #187 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 13:40:23 »

En dan met Eddy op zijn dak onder een lage brug rijdt...  :D

Citaat van: jozef
Alleszins een probleem bij de eerstvolgende brug waar de vrachtwagen nog net onderdoor kan ...enige hoofdpijn staat Eddy Wally dan wel te wachten ... beton ton ton ton ton ... 
Oeps, had ik overlezen... die gedachte had ik ook   :D  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 13:45:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #188 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 13:58:47 »
Herinner u de felle discussies dewelke op een ander forum voorafgingen i.v.m. aanrijdingen op verlichtingspalen en bomen.We overdreven.Nochthans onze toelichtingen voortspruitende uit onze terreinervaring.Tot Marc met verrassende cijfers en gegevens te voorschijn kwam.Speciaal aange
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 14:41:06 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #189 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 15:06:30 »
U hebt ook een uitzonderlijke goocheldoos,Jozef. ;D

Marc ook, hoor Diane:

Citaat
Ik mocht nog van Marc meedelen dat men nog luchtdodehoekongevallen heeft waarbij geen luchtvaartpolitie bij te pas komt.Zijn de duiven die met het windscherm van vrachtwagens worden aangereden op de autosnelwegen. ;)

... de truc met de duif: de duif is dood!

Hopelijk is den blauwe geschelpte er niet bij.

Neerhalen met een F16 moesten ze die beesten! Ze vinden de weg naar huis terug vanop meer dan 100 km, maar naast een ruit sch@#ten kunnen ze niet!

Citaat
Ondertussen zal men wel gemerkt hebben dat Marc niet meer deelneemt aan welles nietes spelletjes.

We hopen dat hij desondanks verder deze site zal willen verrijken met zijn kennis er ervaring. :)

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #190 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 16:51:11 »
Alleszins een probleem bij de eerstvolgende brug waar de vrachtwagen nog net onderdoor kan ...enige hoofdpijn staat Eddy Wally dan wel te wachten ... beton ton ton ton ton ...  ;D

Niet vergeten,Jozef,plus de geldboete voor het onderdoor rijden van de witte doorlopende lijn of streep…. ;)

Citaat van: Michel
Die herinner ik me nog heel goed.
Ik herinner me dat ik 23,8 % uitgerekend had; toen tov het verkeersdodenaantal+30d anno 2002.

En met het gestegen gordeldrachtpercentage van 25% !, en passief-veiligere auto´s, kan men nu gerust zeggen dat 1/4-1/3 van alle verkeersdoden in Be, nog altijd "ongevalverzwarend vallen" op bomen en palen.

En het-jonge-bomen-planten buiten de bbk (langs 70 kmh- en meer -wegen) gaat nog altijd voort, of is daar al enige verandering in gebeurd, of in zicht ?   (thema voor andere topic)

En dan nog de nodige voorzichtigheid in acht te nemen,Michel.Cijfers berusten op datgene wat politiediensten doorgeven.Wanneer de nodige formaliteiten niet worden vervuld,bekomt men bedrieglijke cijfergegevens.Gebeurlijke ongevallen die niet worden geregistreerd.

Wat aanplantingen betreft,merk ik weinig of geen verbetering.

Een mooi voorbeeld: We werkten samen met het Ministerie tot uitgave van een boek en bestemd voor wegbeheerders.Alle gevaarlijke infrastructuur werd grotendeels vermeld. Adviezen tot andere oplossingen werden eveneens aangereikt.Tot op heden merken we nog steeds de erbarmelijke wegschades die met de gevaarlijke “Black Ice” worden weggewerkt.Door onderafdelingen waarvan de hoofdverantwoordelijke mee deelnam aan de verschillende vergaderingen die voorafgingen.

Begrijpe wie kan.In hoeverre worden dan de adviezen “aux serieux” genomen ter verbetering van de verkeersveiligheid?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #191 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 18:19:01 »
Wat aanplantingen betreft,merk ik weinig of geen verbetering.

Een mooi voorbeeld: We werkten samen met het Ministerie tot uitgave van een boek en bestemd voor wegbeheerders.Alle gevaarlijke infrastructuur werd grotendeels vermeld. Adviezen tot andere oplossingen werden eveneens aangereikt.Tot op heden merken we nog steeds de erbarmelijke wegschades die met de gevaarlijke “Black Ice” worden weggewerkt.Door onderafdelingen waarvan de hoofdverantwoordelijke mee deelnam aan de verschillende vergaderingen die voorafgingen.

Begrijpe wie kan.In hoeverre worden dan de adviezen “aux serieux” genomen ter verbetering van de verkeersveiligheid?
Dat verwondert mij niet in dit hopeloos landje...

Dat de juistheid van statistische ongevalcijfers in Be wat ver te zoeken is weet ik, eind 2006 hadden ze plots de cijfers "hercalibreerd", niet alleen de *cijfers van 2004-2005-2006 hoor, ze gingen zelfs terug tot 2002 (niet verder...); en plots vonden ze dat het cijfer 1315 voor 2002 (stond 3,5 jaar zo officieel op het NIS), ineens toch 1353 doden moest zijn...
http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3

Betreft de plots lagere verkeersdodencijfers van 2004-2005-2006... die spraken faliekant de ca. 15 % hoger getelde *PV-cijfers tegen die enkel van de parketten kwamen...
(*PV van ongevallen met minstens één dode, die mooi werd bijgehouden door de verkeersbarometer van Landuyt vanaf 2004, van 2003 had ik geen maatstaf voor een extrapolatie PV´s naar uiteindelijke verkeersdoden+30d die op het NIS komen)

Weet ge wat wegcode@Sting als uitleg kreeg/hoorde betreft die plotse "hercalibratie" ?

- Men had 3 jaar lang een zeker aantal PV´s tweemaal geteld....  toch raar als het 3 jaar lang ca. 15% teveel geteld was... maar dat is niet onmogelijk in ons landje hé   ;D , verkeersdodencijfers zijn precies niet zo belangrijk dat men dit zorgvuldig moet doen.

- Bij de cijfers van 2002 hadden ze geen uitleg ... ziekenhuisdoden mss ? (+30d)
"Och na 4 jaar vonden ze nog een karton overlijdensdossiers van 38 verkeersdoden ? "  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 18:20:35 door Michel »
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #192 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 19:25:09 »
Beloofde statistische cijfers moeten worden gehaald en daar zijn verschillende manieren voor. Helaas zorgt slechts een van deze manieren voor een geringer aantal lege stoelen aan tafel tijdens de feestdagen. ???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #193 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 19:29:36 »
Niet vergeten,Jozef,plus de geldboete voor het onderdoor rijden van de witte doorlopende lijn of streep…. ;)

Inderdaad, Diane. De wegbeheerder doet dan al eens de moeite om op een brug of viaduct een doorlopende streep te trekken, en dan nog wel een witte. En dan zijn er slimmerikken die, zogezegd om die streep niet te bevuilen (terwijl ze in het wit lederen interieur van hun Jaguar met hun bottinnen aan een cervela zitten te vreten), proberen het verbod om ze te overschrijden te omzeilen door er dan maar onderdoor te rijden ... den boek op! Op wijlen een ander forum over de wegcode heeft een ex-rijkswachter duidelijk gemaakt dat je nooit "onder" een witte "lijn" mag doorrijden, dus moeten ze nu niet komen zeggen dat ze dat niet konden weten, hé.

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #194 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 02:23:04 »
Citaat van: Michel
Dat verwondert mij niet in dit hopeloos landje...

Dat de juistheid van statistische ongevalcijfers in Be wat ver te zoeken is weet ik, eind 2006 hadden ze plots de cijfers &q
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 december 2008 - 08:09:10 door diane »