Toch veel te kort door de bocht Ina, als ge U enkel op 2007 baseert...
We zouden nog enkele jaren moeten afwachten vooraleer er echte conclusies kunnen getrokken worden.
Enkele jaren wachten kan ook betekenen enkele jaren meer ongevallen, en daarmee meer kans op slachtoffers ...
Het was voorlopig maar één minder (goed) jaar, Ina. Mss hebt ge niet goed gelezen.
Tov 2005 > winterbandenwet zomer 2006 > 2006 was zeer goed, 2007 was minder goed, tot mei 2008 ongelooflijk goed.
- In welke D-statistieken zie jij dan meer ongevallen op dat
ene *volledige jaar 2007 na, en dan nog maar +2,4 % ?
Wat ook aan vele andere parameters kan liggen waar winterbanden überhaupt niet of weinig aan te pas komen (ongevallen met zwwgbr / moto´s / vrachtwagens).
*Om een vbtje te geven van 2007, en speciaal betreft een uitgesproken wintermaand *december 2007 tov december 2006 (beide "winterbandenplicht"):
http://www.autokiste.de/psg/0802/6915.htm
Unfallstatistik 2007: Tendenz gut, aber rückläufig
Ongevalstatistiek 2007: Tendens goed, maar teruglopend (minder dalend)
....
Noch ein Blick auf den Dezember:
Im letzten Monat des Jahres erfasste die Polizei in Deutschland nach vorläufigen Ergebnissen 196.900 Straßenverkehrsunfälle, 0,5% weniger als im Dezember 2006. Bei insgesamt rund 24.500 Unfällen mit Personenschaden ( – 4,4%) kamen 426 Menschen ums Leben (+ 0,9%), und weitere 32.100 Personen (– 4,5%) wurden verletzt.
En dan nog omdat 2006 uitzonderlijk goed was "ondanks" verplichting winterbanden quasi vanaf november 2006:
klik :
http://www.autokiste.de/psg/0702/6043_3.htmbekijk de tabel maar hoe goed 2006 was tov de voorgaande jaren 2004 en 2005. De "winterbandenwet" is ingevoerd in juli 2006 !
En in de eerste 5 maanden van 2008 waren er - 8,2% MINDER letselongevallen als 2007 !
- In welke D-statistieken zie jij meer slachtoffers ? D heeft -2,8 % minder dodelijke slachtoffers in 2007 tov 2006, en in de eerste 5 maanden van 2008 zelfs - 13 % verkeersdoden +30d tov "zeer goed jaar 2006".
Kunt ge me een land tonen die een navenante daling heeft over 2-3 jaar als Duitsland, letselongevallen/verkeersdoden?
(2006-2008 vergeleken met 2003-2005)
Van de top 5 in Europa heeft D de grootste daling verkeersdoden gekend de laatste statistische 2 jaren, onmiddelllijk gevolgd door GB.
Mijn vrees is dat een hoop Duitsers, onderweg met verplichte maar eigenlijk vaak onaangepaste winterbanden , logischerwijze ook meer ongevalen gehad hebben ...
Uw vrees is ongegrond, de Duitse cijfers geven je voorlopig ongelijk...
Ik pak die paar dagen sneeuw hier in de omgeving er wel bij op mijn zomerbanden.
Ondanks de marketing-hype.
Doe maar, voor plat Vlaanderen alleen - en korte afstanden - op geruimde wegen - is dat nog veilig te doen;
maar er zijn slechtere chauffeurs op de baan die -al rijden ze volgens hun denken langzaam=voorzichtig- wel eens plots met zomerbanden op gladde wegen in uw flank kunnen belanden...
En laat nu deze "langzaam rijdende" chauffeurs - maar daarom niet steeds aangepast snel in slechtere weersomsandigheden - juist die zouden veel veiliger af zijn met winterbanden.