Auteur Topic: Strooien  (gelezen 10598 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #15 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:19:53 »
Bij een voorwielaandrijver gaat de vooras veel minder gewicht op zijn voorwielen krijgen en sommigen (zonder tractiecontrole-winterbanden) gaan hopeloos spartelen...  ;D

De passagiers uitladen en op de motorkap laten zitten wil wel eens helpen bij een dergelijke voorwielaandrijver.
Idd, alle middelen helpen. Als ge geen gewicht voorhanden hebt, "gewoon" achteruit omhoog rijden.  :D 

Bij mij (in mijn jongere jaren) moest er extra gewicht in de koffer en liefst met volle tank (achtertractie).
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Strooien
« Reactie #16 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:35:24 »
De passagiers uitladen en op de motorkap laten zitten wil wel eens helpen bij een dergelijke voorwielaandrijver.

Dat zou nogal moeilijk zijn met onze VW Touran en zijn sterk afhellende motorkap.  :D

Zaterdag ben ik van België naar huis (Schönau am Königssee) gereden. In Bayern lagen zelfs een aantal autosnelwegen er spekglad bij. Eindelijk heb ik eens meer dan me lief was het ESP in actie gezien. En om onze private toegangsweg van ongeveer 30 meter op te geraken, was er maar één middel: er vanop de straat tegen minstens 40 km/h opdraaien ("mit Schwung" zeggen ze hier), en dan gewoon plankgas geven (de ESP doseert het motortoerental als de voorwielen neiging tot spinnen vertonen).

Zo mooi, die sneeuw. Geeft veel licht in huis. En de hond speelt er dolgraag in: hij duwt de sneeuw met zijn neus vooruit op een hoopje, pakt dat hoopje dan in zijn muil en gooit het naar ons toe om ermee te spelen.

De elektrische dakgotenverwarming doet goed haar werk. En we hebben voor de bezoekers op twee plaatsen een bordje aangebracht: "Vorsicht: Dachlawinen". Moet van de verzekering. ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Strooien
« Reactie #17 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 15:36:41 »
Citaat van: Michel
Als ge geen gewicht voorhanden hebt, "gewoon" achteruit omhoog rijden.

Ja, maar dan best niet met een aanhangwagen met oplooprem ...  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #18 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 16:19:55 »
De passagiers uitladen en op de motorkap laten zitten wil wel eens helpen bij een dergelijke voorwielaandrijver.
schoonmoeders voldoen hier perfect :)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #19 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 16:34:31 »
De passagiers uitladen en op de motorkap laten zitten wil wel eens helpen bij een dergelijke voorwielaandrijver.
schoonmoeders voldoen hier perfect :)

Iets onder de voorwielen leggen helpt dikwijls nog beter ... ;)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Strooien
« Reactie #20 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 16:37:00 »
schoonmoeders voldoen hier perfect :)

Hangt ervan af hoe schoon die schoonmoeders zijn ...   ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Strooien
« Reactie #21 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 16:39:47 »
Iets onder de voorwielen leggen helpt dikwijls nog beter ... ;)

De bontjas van een schoonmoeder misschien?  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Strooien
« Reactie #22 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 17:37:48 »
Toch veel te kort door de bocht Ina, als ge U enkel op 2007 baseert...
We zouden nog enkele jaren moeten afwachten vooraleer er echte conclusies kunnen getrokken worden.

Enkele jaren wachten kan ook betekenen enkele jaren meer ongevallen, en daarmee meer kans op slachtoffers ...


Ik heb het "elders" al eerder geschreven :

Het setje winterbanden (van een gereputeerd merk) dat ik een tijd opliggen heb gehad, was eigenlijk het allerslechtste setje banden dat ooit onder eender welke van mijn auto's gestaan heeft. Slechtere wegligging, slechter remmen, slechtere reacties .
Vooral dan ... in onze doorsnee Vlaamse winterse omstandigheden (niet extreem koud, maar wel nat).


Mijn vrees is dat een hoop Duitsers, onderweg met verplichte maar eigenlijk vaak onaangepaste winterbanden , logischerwijze ook meer ongevalen gehad hebben ...



Ik pak die paar dagen sneeuw hier in de omgeving er wel bij op mijn zomerbanden.
Ondanks de marketing-hype.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #23 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 18:35:13 »
Toch veel te kort door de bocht Ina, als ge U enkel op 2007 baseert...
We zouden nog enkele jaren moeten afwachten vooraleer er echte conclusies kunnen getrokken worden.
Enkele jaren wachten kan ook betekenen enkele jaren meer ongevallen, en daarmee meer kans op slachtoffers ...

Het was voorlopig maar één minder (goed) jaar, Ina. Mss hebt ge niet goed gelezen.
Tov 2005 > winterbandenwet zomer 2006 > 2006 was zeer goed, 2007 was minder goed, tot mei 2008 ongelooflijk goed.

- In welke D-statistieken zie jij dan meer ongevallen op dat ene *volledige jaar 2007 na, en dan nog maar +2,4 % ?
Wat ook aan vele andere parameters kan liggen waar winterbanden überhaupt niet of weinig aan te pas komen (ongevallen met zwwgbr / moto´s / vrachtwagens).
*Om een vbtje te geven van 2007, en speciaal betreft een uitgesproken wintermaand *december 2007 tov december 2006 (beide "winterbandenplicht"):
Citaat
http://www.autokiste.de/psg/0802/6915.htm
Unfallstatistik 2007: Tendenz gut, aber rückläufig
 Ongevalstatistiek 2007: Tendens goed, maar teruglopend (minder dalend)
....
Noch ein Blick auf den Dezember:
Im letzten Monat des Jahres erfasste die Polizei in Deutschland nach vorläufigen Ergebnissen 196.900 Straßenverkehrsunfälle, 0,5% weniger als im Dezember 2006. Bei insgesamt rund 24.500 Unfällen mit Personenschaden ( – 4,4%) kamen 426 Menschen ums Leben (+ 0,9%), und weitere 32.100 Personen (– 4,5%) wurden verletzt.
En dan nog omdat 2006 uitzonderlijk goed was "ondanks" verplichting winterbanden quasi vanaf november 2006:
klik : http://www.autokiste.de/psg/0702/6043_3.htm
bekijk de tabel maar hoe goed 2006 was tov de voorgaande jaren 2004 en 2005. De "winterbandenwet" is ingevoerd in juli 2006 !

En in de eerste 5 maanden van 2008 waren er - 8,2% MINDER letselongevallen als 2007 !

- In welke D-statistieken zie jij meer slachtoffers ? D heeft -2,8 % minder dodelijke slachtoffers in 2007 tov 2006, en in de eerste 5 maanden van 2008 zelfs - 13 % verkeersdoden +30d tov "zeer goed jaar 2006".

Kunt ge me een land tonen die een navenante daling heeft over 2-3 jaar als Duitsland, letselongevallen/verkeersdoden?
(2006-2008 vergeleken met 2003-2005)
Van de top 5 in Europa heeft D de grootste daling verkeersdoden gekend de laatste statistische 2 jaren, onmiddelllijk gevolgd door GB.  

Citaat
Mijn vrees is dat een hoop Duitsers, onderweg met verplichte maar eigenlijk vaak onaangepaste winterbanden , logischerwijze ook meer ongevalen gehad hebben ...
Uw vrees is ongegrond, de Duitse cijfers geven je voorlopig ongelijk...

Citaat
Ik pak die paar dagen sneeuw hier in de omgeving er wel bij op mijn zomerbanden.
Ondanks de marketing-hype.

Doe maar, voor plat Vlaanderen alleen - en korte afstanden - op geruimde wegen - is dat nog veilig te doen; maar er zijn slechtere chauffeurs op de baan die -al rijden ze volgens hun denken langzaam=voorzichtig- wel eens plots met zomerbanden op gladde wegen in uw flank kunnen belanden...
En laat nu deze "langzaam rijdende" chauffeurs - maar daarom niet steeds aangepast snel in slechtere weersomsandigheden - juist die zouden veel veiliger af zijn met winterbanden.
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2008 - 18:48:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Strooien
« Reactie #24 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 19:01:25 »
Weer heel die discutie over winterbanden, iedereen roepen onder de 7°C ...
Terwijl een gekende fabrikant van die banden reklame maakt met "Onder de 7°C EN bij nat wegdek"

Ach voor mij hoeft het niet ik blijf desnoods wel thuis, alleen met het bedrijfsvoertuig zijn de zomerbanden met 3 mm toch wat krap...

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Strooien
« Reactie #25 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 19:06:03 »
Ik ben misschien de enige, maar ik heb vandaag tegen wil en dank zo'n 200 km met de wagen moeten rijden, waarvan meer dan de helft door de sneeuwbuien die we vanaf een uur of  te verwerken kregen.
Nu had ik op de radio sinds vanmorgen al gehoord dat er in de namiddag in Vlaanderen een grote kans bestond op sneeuwval, ze spraken zelfs tot 10 à 15 cm. Ik was dus gewaarschuwd...
Ik heb zelf ook geen probleem met het rijden door sneeuw of over gladde wegen, ik ben al lang blij wanneer ik dat op 4 wielen mag doen  ;D

Maar wat me wel opgevallen is: de eerste strooiwagen die ik vandaag gezien heb, reed omstreeks 19u voorbij mijn voordeur.
Voor de rest heb ik een stuk over de E19 Antwerpen-Brussel gereden, een deel over de N15 Mechelen- Heist-op-den-Berg, voor de rest wat gemeentewegen.

Ik vraag me dan af waarom die strooidiensten niet wat eerder klaar kunnen staan zodat ze meteen kunnen vertrekken wanneer het begint te sneeuwen. Nu wacht men tot de chaos compleet is, alle wegen glad liggen, vastgereden sneeuw die ijzel vormt,...

Krijgen die mensen dan geen weerbericht  ??? ??? ???

Wanneer ik dit probleem beschreef op het wegcodeforum, werd er halsstarrig ontkend. Zaterdag jl vertoefde ik in de Ardennen. Alvorens de eerste neerslag van sneew was waar te nemen, deden de strooidiensten in de omgeving van Huy, Hamoir en Durbuy hun werk. Dit geeft al het verschil tussen het Waals en Vlaams Gewest. In Vlaanderen beklaagd men er zich dan over dat hun strooidiensten werden belemmerd door vaststaande automobilisten. Indien de strooidiensten tijdig zouden uitrukken, hebben ze vooreerst al een behouden vrije doorgang, anderzijds zou de verkeerschaos kunnen beperkt worden. Doet me opnieuw herinneren aan het jaar 1999. Voor een afstand van 30 km met het voertuig was hiervoor mijn tijdsgebruik maar liefst 3 uur en 42 minuten.

Indien men in Vlaanderen of het Brussels Gewest hieruit lessen zou trekken, bekwamen we alvast een ander verkeersbeeld.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #26 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 19:44:29 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Strooien
« Reactie #27 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 20:04:37 »
Mijn mening over het strooien: Waar was de politie? Het was dé moment om de gevaren van de baan af te halen, en ze daar te houden. Redelijk wat mensen die het nodig vonden om toch nog volop in te halen of te kleven. Hoezo, je snelheid aanpassen aan de omstandigheden?  ::)

Inderdaad, ik heb nog zo'n associaal geval achter me gehad op de E25 op de laatste lange afdaling naar Luik. De snelweg zat aardig vol en het verkeer bolde tegen zo'n 30 km/u. Gelukkig hielden de meesten veel afstand. Deze idioot gebruikte de veiligheidsafstand van de andere weggebruikers om tegen een rotvaart door het verkeer te laveren. Als dit niet lukte kwam hij je gewoon opjagen op slechts 5 m van je bumper.
Op heel de rit heb ik echter geen politie gezien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Strooien
« Reactie #28 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 20:45:27 »
Meermaals doorkruist men ons land van Noord naar Zuid en omgekeerd, als van Oost naar West en omgekeerd, zonder enige opmerking van wegpolitie. De demotivatie van de WPR word al jaren in de hand gewerkt. In Antwerpen bestond zelfs de opdracht dat men enkel en alleen nog mocht uitrukken bij een ongeval. Voor het overige, binnendienst uitvoeren.

Niet te verwonderen dat de WPR niet het toonvoorbeeld is opzichtens onze buurlanden.

Tot ergernis van sommige forumgebruikers alhier.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Strooien
« Reactie #29 Gepost op: maandag 24 november 2008 - 20:49:24 »
Weer heel die discutie over winterbanden, iedereen roepen onder de 7°C ...
Terwijl een gekende fabrikant van die banden reklame maakt met "Onder de 7°C EN bij nat wegdek"
Die 7° C-fix is puur marketing, en ook nog ergens uit het verleden, zeggen we het zo: volgens objectieve tests kan het vanaf 7° C zijn, dat zeer goede winterbanden beter presteren als matige zomerbanden op nat en droog wegdek.
Hoe lager de temperatuur hoe slechter de zomerband, bij 2° C is de verhouding al heel wat anders.

Maar op sneeuw en ijs presteren ze - de gekende Europese merken mét sneeuwvlokje toch - altijd véél beter als vergelijkbare kwaliteits-zomerbanden. In feite is het onverantwoordelijk anderen te hinderen (files) of zelfs in gevaar te brengen (onaangepaste snelheid) op besneeuwde of geijzelde wegen. Daarom worden zelfs zulke wetten gemaakt in bepaalde landen en streken (of op bergachtige wegen)

Zomerbanden én winterbanden zijn ondertussen veel beter geworden als in die tijd als die 7° -aanbeveling begon.
Volgens mijn ervaring hebben de gemiddelde winterbanden iets meer vorderingen gemaakt als de zomerband over pakweg 20 jaar, ieder in zijn temperatuurbereik.

In volgende Wiki-tekst kan ik me vinden (vertaald):

Citaat
De 7-graad-aanbeveling

Of de zogezegde 7-graden-aanbeveling als marketingmaatregel of volgens vroegere bandenontwikkelingen ontstaan is, laat zich niet controleren.
Ze verklaard, dat winterbanden bij temperaturen tot 7 °C betere eigenschappen als zomerbanden hebben.
Zulke veralgemenende uitspraken zijn echter door verschillende testen weerlegd. Uit huidige zicht onafhankelijke vakmensen is deze aanbeveling daarom sterk te relativeren: ook bij temperaturen juist boven het vriespunt kunnen met zomerbanden zowel op natte als ook op droge weg kortere remwegen bereikt worden als met vergelijkbare winterbanden.
Evenwel is het nochtans belangrijk, de banden rechttijdig en niet op het laatste moment te wisselen, om niet door ijzel of door de eerste sneeuw verrast te worden en dan met zomerbanden op sneeuw- of ijzelwegen onderweg te zijn.
http://de.wikipedia.org/wiki/Winterreifen#Die_7-Grad-Empfehlung

Vergeet ook niet dat enkel zuiver water bevriest bij 0°C, vuil water bevriest iets eerder (zout water weer later), maar ook bij "buitenlucht-temperaturen" vanaf 4°C (in geschutte temperatuurhut) kan het wegdek bevroren zijn, vergeet ook de koude wind niet.
Ook op bepaalde ondergrond/fundering (bruggen) vriest water sneller, of dooit het ijs later.
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2008 - 20:55:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I