Ik zal maar geen olie op het vuur gooien want over stijgende lucht kan ik wel een boompje opzetten
.
Misschien nog een weetje erbij zetten:
- op lagere hoogtes (tot pakweg een paar km) daalt de temperatuur 1 ° C voor elke (ongeveer) 165 m die je klimt.
Ik heb dit in de Provence al een paar keer aan de lijve ondervonden. Vertrokken op ongeveer 500 m hoogte bij een gezellige 25°C om dan 'bepaalde lichaamsdelen' af te vriezen op een hoogte van 4500 m.
Idd, kan ik bijna van meespreken (Pico Del Teide opTenerife als toerist (
de laatste 150 m te voet klimmen)

)
Betreft autorijden ook toe te voegen:
In Duitsland (Sauerland) heb ik dat ook jarenlang ondervonden, vooral op de winterwegen was dat zeer verraderlijk als men enkele honderden meters hoogteverschil moest overbruggen met de auto om zich 40-60 kilometers te verplaatsen (was meer vals plat, en lichte heuvels).
Met een krachtige wagen merkte men het dan amper als men de streek niet kent.
Eens buiten de windbeschutte stadswegen rekende ik daar wel soms tot 1°C per 100 m hoogteverschil als men de wegdektemperatuur (ijzelvorming) als meetpunt neemt.
(ik had toen een dure ~ exacte VDO-buitentempmeter geplaatst met alarmzones oranje en rood, wat uiteindelijk toch maar een grof hulpje was)Ik deed toen 4-5 maal per week verplaatsingen met een hoogteverschil tot 350 m -heen en terug-.
Ik ben ook al soms van een "warme" weerzone door een koud weerfront/zone gereden na amper 20 km, de temperatuur daalde van + 5° (stad) geleidelijk naar -1° en dan plots rapide naar -10° C...
na 10 km rijden was de weg plots van nat naar ijzel overgegaan... met amper hoogteverschil.
Belangrijk is te weten wanneer de weg juist glad ligt en welke plaatsen; kan ook na een langgerekte bocht zijn als men uit de windbeschutte bos komt... Gelukkig reed ik praktisch altijd dezelfde routes, toch als bepaalde wegen wegens sneeuwhoogte niet gesloten werd, de omleidingen waren ook hetzelfde.