Auteur Topic: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic  (gelezen 82490 keer)

Offline KV

• Meer dan expert
Re: het grote 'winterbanden vs. zomerbanden' topic
« Reactie #90 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 20:23:37 »
Ik schat nog 10 jaren evaluatie van "Global Warming" en dan gaan ze opnieuw tot het besluit komen dat ze nog altijd (bijna) geen bal weten - ttz de techniek niet hebben of beheersen - om de globale "wereldtemperatuur" in de toekomst te voorspellen...:
Nu nog 10 jaar ? En het komt me al zo lang de strot uit, man man man

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #91 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 21:49:38 »
Ik schat nog 10 jaren evaluatie van "Global Warming" en dan gaan ze opnieuw tot het besluit komen dat ze nog altijd (bijna) geen bal weten - ttz de techniek niet hebben of beheersen - om de globale "wereldtemperatuur" in de toekomst te voorspellen...:
En het komt me al zo lang de strot uit, man man man
Wie niet ?
Alhoewel de wereldtemperatuur al 7 jaar (bron: IPCC) een dalende tendens vertoond spreken ze nog altijd van Global money (sorry Warming)  ;D ;)
(voordien was er een stijgende trend) duurt die dalende trend (stippelijn) nog een 10-tal jaar tja dan... ze we weer daar waar we "vroeger" waren...  ???
 Bron:   http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/monckton.cfm

http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/images/figure1.gif
Citaat

Mean global surface temperature anomalies (°C), 2001-2008
Since the phase-transition in mean global surface temperature late in 2001, a pronounced downtrend has set in. In the cold winter of 2007/8, record sea-ice extents were observed at both Poles. The January-to-January fall in temperature from 2007-2008 was the greatest since global records began in 1880. Data sources: Hadley Center monthly combined land and sea surface temperature anomalies; University of Alabama at Huntsville Microwave Sounding Unit monthly lower-troposphere anomalies; Linear regressions – – – – – – –
... en de prognoses worden alsmaar meer gecorrigeerd... naar beneden:
http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/images/figure2.gif

en verder onze huidige ijstijd (waar we wel in een mini "warmfaze" zitten); waar ze het uithalen weet ik niet (de werelddelen lagen vroeger anders op de aardkorst, of bleef Europa terplaatse ? ); merk ook de tot 20-maal hogere CO²-concentratie en de max 22°C gemiddeld.

Citaat

Throughout the past 600 million years, almost one-seventh of the age of the Earth, the mode of global surface temperatures was ~22 °C, even when carbon dioxide concentration peaked at 7000 ppmv, almost 20 times today’s near-record-low concentration. If so, then the instability inherent in the IPCC’s high-end values for the principal temperature feedbacks has not occurred in reality, implying that the high-end estimates, and by implication the central estimates, for the magnitude of individual temperature feedbacks may be substantial exaggerations. Source: Temperature reconstruction by C.R. Scotese; CO2 reconstruction after R.A. Berner; see also IPCC (2007).

De berekeningen zijn voor de wetenschappers onder ons...

Citaat
Ref:  http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/monckton.cfm

The following article has not undergone any scientific peer review, since that is not normal procedure for American Physical Society newsletters. The American Physical Society reaffirms the following position on climate change, adopted by its governing body, the APS Council, on November 18, 2007: "Emissions of greenhouse gases from human activities are changing the atmosphere in ways that affect the Earth's climate."

Abstract

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC, 2007) concluded that anthropogenic CO2 emissions probably caused more than half of the “global warming” of the past 50 years and would cause further rapid warming. However, global mean surface temperature has not risen since 1998 and may have fallen since late 2001. The present analysis suggests that the failure of the IPCC’s models to predict this and many other climatic phenomena arises from defects in its evaluation of the three factors whose product is climate sensitivity:

Radiative forcing ΔF;
The no-feedbacks climate sensitivity parameter κ;
and The feedback multiplier ƒ.

Some reasons why the IPCC’s estimates may be excessive and unsafe are explained. More importantly, the conclusion is that, perhaps, there is no “climate crisis”, and that currently-fashionable efforts by governments to reduce anthropogenic CO2 emissions are pointless, may be ill-conceived, and could even be harmful.

....

Conclusion

Even if temperature had risen above natural variability, the recent solar Grand Maximum may have been chiefly responsible. Even if the sun were not chiefly to blame for the past half-century’s warming, the IPCC has not demonstrated that, since CO2 occupies only one-ten-thousandth part more of the atmosphere that it did in 1750, it has contributed more than a small fraction of the warming. Even if carbon dioxide were chiefly responsible for the warming that ceased in 1998 and may not resume until 2015, the distinctive, projected fingerprint of anthropogenic “greenhouse-gas” warming is entirely absent from the observed record. Even if the fingerprint were present, computer models are long proven to be inherently incapable of providing projections of the future state of the climate that are sound enough for policymaking. Even if per impossibilethe models could ever become reliable, the present paper demonstrates that it is not at all likely that the world will warm as much as the IPCC imagines. Even if the world were to warm that much, the overwhelming majority of the scientific, peer-reviewed literature does not predict that catastrophe would ensue. Even if catastrophe might ensue, even the most drastic proposals to mitigate future climate change by reducing emissions of carbon dioxide would make very little difference to the climate. Even if mitigation were likely to be effective, it would do more harm than good: already millions face starvation as the dash for biofuels takes agricultural land out of essential food production: a warning that taking precautions, “just in case”, can do untold harm unless there is a sound, scientific basis for them. Finally, even if mitigation might do more good than harm, adaptation as (and if) necessary would be far more cost-effective and less likely to be harmful.

In short, we must get the science right, or we shall get the policy wrong. If the concluding equation in this analysis (Eqn. 30) is correct, the IPCC’s estimates of climate sensitivity must have been very much exaggerated. There may, therefore, be a good reason why, contrary to the projections of the models on which the IPCC relies, temperatures have not risen for a decade and have been falling since the phase-transition in global temperature trends that occurred in late 2001. Perhaps real-world climate sensitivity is very much below the IPCC’s estimates. Perhaps, therefore, there is no “climate crisis” at all. At present, then, in policy terms there is no case for doing anything. The correct policy approach to a non-problem is to have the courage to do nothing.

aja, een duizend jaar geleden was het warmer als nu (Erik de Rode "koloniseerde" Groenland in die tijd, en in Schotland en Polen heeft men wijn aangebouwd...)    http://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_de_Rode

Ref: http://www.worldclimatereport.com/index.php/2008/02/11/a-2000-year-global-temperature-record/

« Laatst bewerkt op: woensdag 07 januari 2009 - 22:13:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #92 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 22:37:58 »
Begin jaren negentig vertelde mijn professor Geologie dat de kans groot was dat we allemaal nog het begin van de volgende ijstijd zouden meemaken en dat deze relatief plots zou inzetten (op een schaal van max. enkele tientallen jaren). Hij baseerde zich vnl. op het uitvallen van de Golfstroom door de opwarming. Afstroom van smeltwater van Groenland zorgt ervoor dat de 'oceaanpomp' tussen Groenland en IJsland al jaren stillicht. De Golfstroom wordt hierdoor veel zwakker waardoor het na een tijd zou beginnen afkoelen in Europa.
Er zijn tekenen dat deze man gelijk is aan het krijgen. Hij stelde trouwens dat sneeuw in oktober en sneeuw tot en met Pasen in de Hoge Venen tekenen aan de wand zouden zijn. Hij heeft trouwens wel wat te vertellen over deze topic. Hij vertoefde jaren op de Zuid-Pool, indertijd met de Belgische expedities daar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: woensdag 07 januari 2009 - 23:00:54 »
Begin jaren negentig vertelde mijn professor Geologie dat de kans groot was dat we allemaal nog het begin van de volgende ijstijd zouden meemaken en dat deze relatief plots zou inzetten (op een schaal van max. enkele tientallen jaren). Hij baseerde zich vnl. op het uitvallen van de Golfstroom door de opwarming. Afstroom van smeltwater van Groenland zorgt ervoor dat de 'oceaanpomp' tussen Groenland en IJsland al jaren stillicht. De Golfstroom wordt hierdoor veel zwakker waardoor het na een tijd zou beginnen afkoelen in Europa.
Er zijn tekenen dat deze man gelijk is aan het krijgen. Hij stelde trouwens dat sneeuw in oktober en sneeuw tot en met Pasen in de Hoge Venen tekenen aan de wand zouden zijn. Hij heeft trouwens wel wat te vertellen over deze topic. Hij vertoefde jaren op de Zuid-Pool, indertijd met de Belgische expedities daar.
Uit te sluiten is het niet (volgens wetenschappers kan het in ´t verre verleden gebeurd zijn...), gemiddeld zou het hier gemiddeld 3-6° C kouder worden... brrr

Citaat
http://www.focus.de/wissen/wissenschaft/odenwalds_universum/odenwalds-universum_aid_133386.html

In der jüngeren Erdgeschichte kam es noch einmal zu einem ähnlichen Klimaumschwung, nämlich in der sogenannten Jüngeren Dryas. So wird eine relativ kurze Kälteperiode bezeichnet, die von 10 850 bis 9620 vor Christus andauerte, also etwa 1200 Jahre. Ihre Ursache könnte, wie einige Klimaforscher vermuten, das Versiegen des Golfstroms gewesen sein. Er kam durch den Zustrom einer gewaltigen Süßwassermenge zum Erliegen. In der heutigen Hudson Bay hat sich zum Ende der letzten Eiszeit, als das große Tauen begann, eine riesige Menge Schmelzwasser angestaut, die jedoch vom laurentidischen Eisschild am Abfluss gehindert wurde.

Sinken die Temperaturen in Nordwesteuropa und Nordamerika?

Als diese Barriere brach, ergoss sich das Süßwasser in den Nordatlantik und bremste die Tiefenwasserpumpen. In Grönland sank die Durchschnittstemperatur um 15 Grad Celsius, in Großbritannien um fünf Grad. So ähnlich könnte es wieder ablaufen, wenn die aktuelle globale Erwärmung den Nordatlantischen Strom abschwächt. Nach den Modellen der Klimaforscher könnte die resultierende Abkühlung drei bis sechs Grad betragen. Sie bleibt regional auf Nordwesteuropa und das östliche Nordamerika begrenzt. Den Modellen zufolge könnte dieser Prozess jedoch in frühestens 100 Jahren einsetzen. Bis dahin aber ist die Welt möglicherweise bereits um fünf Grad wärmer. Die Temperaturen in den betroffenen Gebieten könnten somit wieder das vorindustrielle Niveau erreichen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 januari 2009 - 23:03:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #94 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 06:30:18 »
Citaat
Al twee dagen geen praktisch rijexamen

In de twee Limburgse rijexamencentra, Alken en Bree, zijn al twee dagen geen praktische rijexamens afgelegd. De wegen zijn te slecht berijdbaar, oordeelt de hoofdexaminator. “Dit hebben we in twintig jaar niet meegemaakt”, zegt examinator Willy Pollaris van het examencentrum van Alken.

“Op de hoofdwegen is alle sneeuw geruimd, maar in de verschillende examenroutes zijn ook kleinere wegen opgenomen en die zijn nog dikwijls gevaarlijk glad en niet helemaal sneeuwvrij. Pas als één van onze examenroutes weer berijdbaar is, beginnen we opnieuw met examens.” Het is niet zeker of dat vandaag al het geval zal zijn.

Dit vind ik toch ook wel "bij het haar gegrepen".
Waarom is dat een overbodige luxe voor een bestuurder om te kunnen anticiperen op dergelijke weersomstandigheden?
Lezen ze graag berichten in de krant misschien zoals "Bestuurder was verast door ijzel"  ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 09:48:25 »
Waarom is dat een overbodige luxe voor een bestuurder om te kunnen anticiperen op dergelijke weersomstandigheden?
Lezen ze graag berichten in de krant misschien zoals "Bestuurder was verast door ijzel"  ::)
Vind ik ook. Nu hebben ze een mooie kans ook eens een deel op gladde wegen te oefenen (aan aangepaste snelheden), en dan doen ze het niet. Juist op die gladde wegen is quasi geen verkeer, ideaal voor te oefenen dus.
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #96 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 10:58:38 »
Uit te sluiten is het niet (volgens wetenschappers kan het in ´t verre verleden gebeurd zijn...), gemiddeld zou het hier gemiddeld 3-6° C kouder worden... brrr
Pessimist. :P
Meer schaatsen in de winter, meer sneeuw, minder hete zomers. Mooi toch?
Nog beter weer is er in bepaalde delen van de Scandinavische landen, matige winters (net genoeg dat je kan schaatsen en dat het sneeuwt maar ook niet echt kout) maar ook niet al te hete zomers. Heerlijk klimaatje.
Mijn lichaam is niet gemaakt voor het hete klimaat.
Interessante grafiekjes, ik geloof al jaren dat het juist kouder zal worden. Eind jaren 90 of begin 2000 besteedde de Nederlandse televisie hier aandacht aan en hun argumenten waren dermate overtuigend dat ik het direct geloofde.

Citaat
Ik vind het ook overdreven, dit is juist een goede test om te zien ofdat de kandidaat goed genoeg kan rijden.
Maar ja, zolang de kandidaat examen mag doen in een auto die geen dubbele bediening heeft... ;)

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 12:36:43 »
Vind ik ook. Nu hebben ze een mooie kans ook eens een deel op gladde wegen te oefenen (aan aangepaste snelheden), en dan doen ze het niet. Juist op die gladde wegen is quasi geen verkeer, ideaal voor te oefenen dus.
voor te oefenen is het wel goed, maar een examen is al stress genoeg dat je er nog eens een extra stressfaktor moet aan toevoegen
of ga je ook op het rijbewijs zetten dat het werd afgelegd in winterse omstandigheden (mss goed voor een paar extra plus punten igv rijbewijs met punten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #98 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 13:45:12 »
Pessimist. :P
Meer schaatsen in de winter, meer sneeuw, minder hete zomers. Mooi toch?
Nog beter weer is er in bepaalde delen van de Scandinavische landen, matige winters (net genoeg dat je kan schaatsen en dat het sneeuwt maar ook niet echt kout) maar ook niet al te hete zomers. Heerlijk klimaatje.
Eigenlijk ben ik een optimist, maar moest het tot 6° gemiddeld kouder worden hier trek ik toch naar ´t zuiden (gelukkig is de EU tamelijk groot).
Vergeet niet dat het de gemiddelde jaartemperatuur is (dag+nacht), bvb Brussel heeft een jaargemiddelde van ca. 10° C... Zuid-Finland ook nog 5° C.

BBB, ge moet eens de jaarlijkse klimaatgrafiek van steden/streken bekijken die tussen 50°-53 NB liggen (Be-NL) en die geen warme golfstroom het ganse jaar aan hun kusten hebben (en geen meestal warme N-tot Z-Westenwinden hebben die binnenlands waait); nu hebben we een tijdje dat we droge koude oostwind hebben ... al een hypothetisch voorsmaakje indien de golfstroom gestoord/afgeleid wordt... van zo´n -15 bij westenwind tot - 30°C bij oostenwind (bvb nu in D) maar dan 3 maanden lang...  ? :
Ik heb eens -pessimistisch- gegoogled, kijk maar eens:  ;)

http://www.iten-online.ch/klima/amerika/kanada/quebec/blanc_sablon.htm  op  51°25´ NB
langs de (wel koude) kust (vb NL-Be-kuststreek) tot...:
http://www.iten-online.ch/klima/amerika/kanada/newfoundland_labrador/wabush_lake.htm op 52° 54´NB
vb binnenland wel op 550 m hoogte (vb Ardennen) >>> *grafieken onderaan te zien

brrrh...  In elk geval zouden er ook héél veel Scandinaviers verhuizen... wordt daar dan zo´n beetje Oost-Groenland...

In Zweden was ik toevallig eind juni verleden jaar (9 dagen), is toch dat niet wat ik verwacht had van een scandinavische  "zomer".
Dekens werden rondgedeeld om ´s avonds op het terras te zitten (was hoognodig), want afzien van zomerkleren doen ze daar niet.
Overdag viel het goed mee.

We hebben daar serieus info gehad over de tijden toen de Zweden quasi enkel het zuiden en de kust bewoonden, toen was het jaargemiddelde amper 1° C  kouder als nu... (op de onderste grafiek (vorige post) jaren 1500-1700)

voor onze kust:

tot in de Ardennen:

« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 14:01:57 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #99 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 17:24:53 »
voor te oefenen is het wel goed, maar een examen is al stress genoeg dat je er nog eens een extra stressfaktor moet aan toevoegen
of ga je ook op het rijbewijs zetten dat het werd afgelegd in winterse omstandigheden (mss goed voor een paar extra plus punten igv rijbewijs met punten
Ik ging er vanuit dat als ze geen rijexamens bij -hier en daar- op gladde wegen afleggen, dat ze dan ook geen rijlessen gaan geven bij dit weer... doen ze het eigenlijk bij regen (aquaplaningsgevaar) of mist ?

Of zijn het alleen rijexamens bij/-voor droge weg/overdag-chauffeurs ?  ;)

Maar nu ge het zegt : eigenlijk een zeer goed idee van jou, aangezien bvb de bestuurder wel goed anticipeerde (aangepaste snelheid) op gladde weg: bvb " Gaan we dat ene minuspunt op droge weg opheffen door een pluspunt op (zeer) gladde weg "  :)

Sniper, is dit ook zo in Finland ?  ;)

Nu weet ik waarom het Be-rijbewijs ongeldig is voor besneeuwde wegen (euhm Ardennen) of het buitenland... grapje  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 januari 2009 - 17:30:26 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 08 januari 2009 - 19:09:38 »
Sniper, is dit ook zo in Finland ?  ;)
ik zal het eens vragen, maar ik denk dat het in totaal 2 jaar (en evenveel winters) duurt voor je kan zeggen "minula on ajokortti"
(vertaald uit een woordenboek dus geen 100% garantie op gramaticale juistheid, mijn vertaler zit niet bij me ;) )
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #101 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 06:52:43 »

Daarom niet speciaal. Zijn gewoon omstandigheden die iedere bestuurder in normale omstandigheden ooit wel eens tegenkomt.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #102 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 18:25:24 »
Wel mij kunnen ze echt niet overtuigen van winterbanden.
Daarstraks wat aan het spelen geweest op  "()" zomerbanden en niet 1 keer verrast, de auto deed wat ik wou.
Ik heb deze week trouwens een kleine 1500km gereden met de movano op "()" zomerbanden, en niet enkel op gestrooide wegen, geen last gehad maar ik heb ook geen 160 gereden.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #103 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 18:36:25 »
Wel mij kunnen ze echt niet overtuigen van winterbanden.
Daarstraks wat aan het spelen geweest op  "()" zomerbanden en niet 1 keer verrast, de auto deed wat ik wou.
Ik heb deze week trouwens een kleine 1500km gereden met de movano op "()" zomerbanden, en niet enkel op gestrooide wegen, geen last gehad maar ik heb ook geen 160 gereden.....
Welke snelheidsindex hadden die zomerbanden, hoe breed waren ze, hoe zwaar is die Movano ?

Citaat
symbool                   G    J      K     L      M     N      P    Q      R     S      T     U     H     V      VR     W     ZR 
 snelheid                  90  100  110  120  130  140  150  160  170  180  190  200  210  240  >210  270  >240

Hebt ge ook op (goede) winterbanden in de vaste sneeuw gereden?
De zomerband van een lichte vrachtwagen heeft in principe "zachtere" rubber dacht ik (~ lage snelheidsindex) en dus relatief beter bij koude of sneeuw, daarbij nog de hogere druk/cm² als bij een auto met lager gewicht en soms bredere banden met hoge snelheidsindex.

Toen ik vroeger eens met een VW polo (750 kg) reed op zeer smalle zachte/soepele SR-zomerbandjes ging dat ook redelijk aangepast vlot door de sneeuw, totdat ik de BMW -moest nemen- met zijn brede harde HR-banden... echt niet te doen...  ;)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 - 18:58:51 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 09 januari 2009 - 20:28:03 »
225/65R 16C   112/110B
Vooraan nog maar 5000km met de Agilis banden Achteraan Vanco contact met 50000 km maar die zijn nog 60 %

De Berlingo ligt op Agillis vooraan 90% Achteraan 70% 185/65R 14
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien