Auteur Topic: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg  (gelezen 28096 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 16:31:58 »
Bij deze een vraag over het gebruik van richtingaanwijzers. Betreft doorkomst van de N282 door de dorpskern van St Kwintens Lennik.

Komend vanuit Gooik (Kroonstraat) komt men op een T kruising uit met naar rechts de Frans Van den Steenstraat en links een stukje naar de markt. De voorrang geldt dus richting markt. De Frans Van den Steenstraat heeft een stopteken.  In deze Kroonstraat staat ook een blauw bord met daarop een brede bocht naar links (aanduiding van de voorrangsbaan) en een klein streepje rechts.

Vraag is nu of ik mijn linker richtingaanwijzer moet gebruiken om de hoofdbaan naar links (richting Markt) te vervolgen? Vroeger had ik geen twijfel. Ging ik links of rechts : pinker op. Maar nu met dit aanvullende blauw bord en de stop voor het van rechtskomend verkeer weet ik niet of de richtingaanwijzer bij links afdraaien moet.

Iets verder over de markt gaan de meesten rechtdoor richting Brussel, maar weerom staat er een blauw bord met brede bocht naar links, en wordt het verkeer vanuit de Algoetstraat met een stopbord tegengehouden. Indien ik aan het standbeeld van het Boerenpaard links naar de Kerk indraai, moet ik mijn richtingaanwijzer dan gebruiken of niet. En als ik naar brussel rechtdoor rij, moet ik mijn pinker recht opzetten om aan te duiden dat ik de hoofdbaan verlaat????

Misschien een vergezochtte vraag maar onenigheid met een paar vrienden.


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 17:57:32 »
Volgens mij is de pinker niet nodig al gebruik ik hem op zulke plaatsen wel vaak (macht der gewoonte).
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 18:17:37 »
Je moet gewoon richting aangeven. Ook al is het de voorrangsweg, dan nog maak je een richtingsverandering.

En eerlijk gezegd: Ook al zou het niet moeten, zou ik 't nog doen. Net zo goed als ik naar links richting aangeef als ik een rotonde driekwart wil nemen. Uiteraard naar rechts als ik de tweede afslag voorbij ben.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 21:18:55 »
Citaat
De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten...................zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Wanneer je dus de (hoofd)rijbaan niet verlaat, moet je de richtingsaanwijzer niet gebruiken. Het mag wel voor zover je geen verwarring sticht.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 november 2008 - 22:58:00 »
Citaat
19.1.  De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

    1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

    Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

    Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

    Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

    2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

    De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
    In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

    3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

    4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

    1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

    Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

    2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
    b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

    3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

    4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

    5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Bedenk dat richtingaanwijzers niet enkel dienen voor andere automobilisten maar ook voor bijvoorbeeld fietsers en voetgangers!
Zo moet een voetganger vaak op basis van de richtingaanwijzers beslissen ofdat hij kan oversteken of niet. Bij de rotonde is dit bijvoorbeeld zeer duidelijk. Slaat de automobilist af dan is het voor een voetganger belangrijk om dit te weten omdat hij dan ofwel direct kan oversteken ofwel juist moet wachten met oversteken.

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 09:43:50 »
ik blijf hem gebruiken hoor,(mijn arm)  :D uit duidelijkheid en veiligheid. Maar met de plaatsing van deze aanvullende borden "hoofdweg" is er twijfel gerezen. Wij weten allen dat twijfel eveneens oorzaak van vele ongevallen is. Ik heb dezelfde vraag dan eveneens aan de lokale politie gesteld. Benieuwd naar hun antwoord.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 11:25:38 »
Het blauwe onderbord dat het voorrangstracé aangeeft regelt in principe alleen de voorrang.
Het is de infrastructuur of de  wegmarkeringen die het vervolg vd rijbaan bepalen.
Aan te raden is om bij deze borden altijd een stippelijn aan te brengen in het midden vd rijbaan die de bocht volgt aangegeven door de dikke witte streep op het blauwe onderbord om zo het vervolg vd rijbaan aan te geven.

Bij het vervolgen vd rijbaan moet je niet pinken.   Het is soms wel aan te raden.
Als er geen aangepaste infrastructuur of wegmarkeringen zijn moet je bij elke richtingsverandering pinken.

wooter

  • Gast
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 11:49:09 »
Het blauwe onderbord dat het voorrangstracé aangeeft regelt in principe alleen de voorrang.
Het is de infrastructuur of de  wegmarkeringen die het vervolg vd rijbaan bepalen.
Dat is gek.  Want het blauwe onderbord is een onderbord.  Het is de B15 bovenaan die de voorrang regelt.  Het onderbord duidt daarentegen het tracé van de voorrangsweg aan.

Citaat
67.2.   Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 13:47:08 »
Vraag is nu of ik mijn linker richtingaanwijzer moet gebruiken om de hoofdbaan naar links (richting Markt) te vervolgen?

Ik vind in de wegcode nergens terug dat het volgen van een voorrangstraject geen richtingsverandering zou zijn, of dat er daarbij andere regels inzake aangeven van richtingsverandering zou gelden.
Als ik afsla gebruik ik bijgevolg de richtingaanwijzers, tenzij ik dezelfde weg blijf volgen (wat op dergelijke voorrangstrajecten doorgaans  niet het geval is).

Dat is de Duitse manier trouwens.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 november 2008 - 13:49:03 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 13:53:36 »

Als ik afsla gebruik ik bijgevolg de richtingaanwijzers, tenzij ik dezelfde weg blijf volgen (wat op dergelijke voorrangstrajecten doorgaans  niet het geval is).

"Dezelfde weg" is imho het voorrangstraject, waardoor je dus bij het volgen van dat traject niet afslaat maar gewoon een bocht neemt

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 14:03:15 »
Ik vind in de wegcode nergens terug dat het volgen van een voorrangstraject geen richtingsverandering zou zijn, of dat er daarbij andere regels inzake aangeven van richtingsverandering zou gelden.
Als ik afsla gebruik ik bijgevolg de richtingaanwijzers, tenzij ik dezelfde weg blijf volgen (wat op dergelijke voorrangstrajecten doorgaans  niet het geval is).

Dat is de Duitse manier trouwens.
het enige dat ik hieromtrent kan vinden is art 13

Citaat van: de wegcode
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre  
 
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.  


als je dus de hoofdas volgt, of die nu draait of niet, hoef je geen richtingsaanwijzers te gebruiken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 14:03:31 »
"Dezelfde weg" is imho het voorrangstraject, waardoor je dus bij het volgen van dat traject niet afslaat maar gewoon een bocht neemt

Ik zie niet in waarom ik een duidelijk andere weg met een andere naam, als dezelfde weg zou beschouwen, en dat enkel omdat het voorrangstraject zo loopt ???


Waar dezelfde weg doorloopt met een bocht, zie ik alvast zelden een aanduiding van een voorrangstraject ...


Citaat van: sniper
als je dus de hoofdas volgt, of die nu draait of niet, hoef je geen richtingsaanwijzers te gebruiken

Voilà, dat bedoel ik dus.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 november 2008 - 14:05:12 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 14:05:10 »
Ik zie niet in waarom ik een duidelijk andere weg met een andere naam, als dezelfde weg zou beschouwen, en dat enkel omdat het voorrangstraject zo loopt ???

Waar dezelfde weg doorloopt met een bocht, zie ik alvast zelden een aanduiding van een voorrangstraject ...
als het effektief een kruispunt is moet je wel richting aangeven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 14:17:28 »
"Dezelfde weg" is imho het voorrangstraject, waardoor je dus bij het volgen van dat traject niet afslaat maar gewoon een bocht neemt

Ik zie niet in waarom ik een duidelijk andere weg met een andere naam, als dezelfde weg zou beschouwen, en dat enkel omdat het voorrangstraject zo loopt ???


Waar dezelfde weg doorloopt met een bocht, zie ik alvast zelden een aanduiding van een voorrangstraject ...


Citaat van: sniper
als je dus de hoofdas volgt, of die nu draait of niet, hoef je geen richtingsaanwijzers te gebruiken
Komt de hoofdas dan niet overeen met het voorrangstraject ?  ???  Meestal toch wel dacht ik  ::)

Voilà, dat bedoel ik dus.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 26 november 2008 - 16:06:28 »
Het blauwe onderbord dat het voorrangstracé aangeeft regelt in principe alleen de voorrang.
Het is de infrastructuur of de  wegmarkeringen die het vervolg vd rijbaan bepalen.
Dat is gek.  Want het blauwe onderbord is een onderbord.  Het is de B15 bovenaan die de voorrang regelt.  Het onderbord duidt daarentegen het tracé van de voorrangsweg aan.

Citaat
67.2.   Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.

Misschien toch een beetje duidelijker verwoorden.

Het blauwe onderbord kan niet alleen gebruikt worden gezien het een onderbord is.
Verbeterde zin :  Het blauwe onderbord dat het voorrangstacé aangeeft regelt samen met de borden die erboven staan in principe alleen de voorrang.

Er staat dus niet altijd een B15 boven, het kan ook een gele ruit zijn, en op de ondergeschikte wegen een stop of omgekeerde driehoek.
Het bord duidt niet alleen het tracé vd voorrang aan maar geeft ook de aan welke straten ondergeschikt zijn.

Op vele plaatsen worden deze borden gebruikt om bij "gewone" kruispunten (geen bocht of andere infrastructuur)waar twee wegen mekaar dwarsen de voorrang te verleggen volgens de verkeersdrukte.
Je moet een verschil maken ts rijbaan en weg.    (weg, straat, laan enz)
Wanneer je de weg verlaat naar rechts of links moet je pinken.
Wanneer de weg een rijbaan heeft moet je pinken als je de rijbaan verlaat.
De rijbaan kan worden aangegeven door wegmarkeringen.
Deze wegmarkeringen kunnen de rijbaan verleggen tov de weg.

Als er geen bocht of andere infrastructuur duidelijk het verloop weergeven en er zijn ook geen wegmarkeringen aangebracht die het verloop vd rijbaan bepalen moet je niet pinken om rechtdoor te rijden en de weg te volgen zelfs al verlaat je het voorrangstraject.
Je moet dan wel pinken als je rechts of links gaat zelfs al volg je het voorrangstraject.

Voor alle duidelijkheid is voorzichtigheid aangewezen en teveel pinken zolang je de anderen niet in verwarring brengt kan geen kwaad.

Daarom wordt aangeraden om op kruispunten waar het niet duidelijk is wat het eigenlijke verloop vd weg is, de rijbaan te verleggen met wegmarkeringen die het voorrangstracé volgen op het blauwe bord.
Bij het volgen van die rijbaan moet je niet pinken, bij het verlaten van die rijbaan moet je pinken.
Dit bord wordt in verschillende landen gebruikt. 
Het gebruik van dit bord geeft de mogelijkheid om de voorrang beter te regelen bij drukte, of om de trajecten van de lijn in voorrang te leggen.
Dit bord mag niet  zomaar naar goeddunken geplaatst worden, het zou een weloverwogen beslissing moeten zijn, rekening houdend met alle problemen die hieruit voortvloeien.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 november 2008 - 16:46:16 door mazda »