Het blauwe onderbord dat het voorrangstracé aangeeft regelt in principe alleen de voorrang.
Het is de infrastructuur of de wegmarkeringen die het vervolg vd rijbaan bepalen.
Dat is gek. Want het blauwe onderbord is een onderbord. Het is de B15 bovenaan die de voorrang regelt. Het onderbord duidt daarentegen het tracé van de voorrangsweg aan.
67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
Misschien toch een beetje duidelijker verwoorden.
Het blauwe onderbord kan niet alleen gebruikt worden gezien het een onderbord is.
Verbeterde zin : Het blauwe onderbord dat het voorrangstacé aangeeft regelt samen met de borden die erboven staan in principe alleen de voorrang.
Er staat dus niet altijd een B15 boven, het kan ook een gele ruit zijn, en op de ondergeschikte wegen een stop of omgekeerde driehoek.
Het bord duidt niet alleen het tracé vd voorrang aan maar geeft ook de aan welke straten ondergeschikt zijn.
Op vele plaatsen worden deze borden gebruikt om bij "gewone" kruispunten (geen bocht of andere infrastructuur)waar twee wegen mekaar dwarsen de voorrang te verleggen volgens de verkeersdrukte.
Je moet een verschil maken ts rijbaan en weg. (weg, straat, laan enz)
Wanneer je de weg verlaat naar rechts of links moet je pinken.
Wanneer de weg een rijbaan heeft moet je pinken als je de rijbaan verlaat.
De rijbaan kan worden aangegeven door wegmarkeringen.
Deze wegmarkeringen kunnen de rijbaan verleggen tov de weg.
Als er geen bocht of andere infrastructuur duidelijk het verloop weergeven en er zijn ook geen wegmarkeringen aangebracht die het verloop vd rijbaan bepalen moet je niet pinken om rechtdoor te rijden en de weg te volgen zelfs al verlaat je het voorrangstraject.
Je moet dan wel pinken als je rechts of links gaat zelfs al volg je het voorrangstraject.
Voor alle duidelijkheid is voorzichtigheid aangewezen en teveel pinken zolang je de anderen niet in verwarring brengt kan geen kwaad.
Daarom wordt aangeraden om op kruispunten waar het niet duidelijk is wat het eigenlijke verloop vd weg is, de rijbaan te verleggen met wegmarkeringen die het voorrangstracé volgen op het blauwe bord.
Bij het volgen van die rijbaan moet je niet pinken, bij het verlaten van die rijbaan moet je pinken.
Dit bord wordt in verschillende landen gebruikt.
Het gebruik van dit bord geeft de mogelijkheid om de voorrang beter te regelen bij drukte, of om de trajecten van de lijn in voorrang te leggen.
Dit bord mag niet zomaar naar goeddunken geplaatst worden, het zou een weloverwogen beslissing moeten zijn, rekening houdend met alle problemen die hieruit voortvloeien.