Auteur Topic: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg  (gelezen 28094 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 22:56:28 »
Deze reactie had ik verwacht.

Het onderbord VIII wordt misbruikt.  Deze fouten van de wegbeheerder worden door de meesten als normaal ervaren gezien het feit dat de meeste weggebruikers de plaatsingsvoorwaarden niet kennen.
Als je art 8.11 vd plaatsingsvoorwaarden (MB van 1976) leest begrijp je wat de bedoeling was.
Het foute gebruik van deze borden is ondertussen zodanig ingeburgerd dat iedereen dit normaal vindt.

De meeste wetteksten hebben een historiek.
Bij het herschrijven van wetteksten spelen de vroegere wetteksten een grote rol.
De eerste generatie die de nieuwe teksten moeten gebruiken interpreteren deze op een andere manier dan de daaropvolgende generaties, door het feit dat zij nog kennis hadden van de oude teksten.
De personen die zich enkel baseren op de nieuwe teksten zonder historiek, lezen de wetteksten op een andere manier.

Kan je het tegendeel van de plaatsingsvoorwaarden bord VIII  bewijzen door middel van wetteksten?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2008 - 23:03:15 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 29 november 2008 - 23:11:03 »
Citaat van: wooter link=topic=1303.msg10890#msg10890 date=12278
[quote
Richting aangeven moet je doen als je een richtingsverandering doet, en een richtingsverandering doe je enkel als je afslaat van het normale verloop van de (voorrangs)weg, ook al betekent dat dat je rechtdoor rijdt.

Verbeterde tekst:
Richting aangeven moet je doen als je een richtingsverandering doet, en een richtingsverandering doe je enkel als je afslaat van het normale verloop van de weg met rijbaan, ook al betekent dat dat je rechtdoor rijdt.

Je hebt gelijk met het enige verschil dat de eigenlijke weg volgen of niet, niets te maken heeft met het voorrangstracé. (waarvoor de wegbeheerder aansprakelijk is)
In principe als alles volgens de regels zou worden aangebracht, zou het voorrangstracé inderdaad gelijk lopen met het eigenlijke vervolg vd weg.
Dit zou logisch zijn.  Dus ik begrijp volledig dat Wooter wat ik hier schrijf onzin vindt.
Maar ja als de wegbeheerders er een zootje van maken beginnen de discussies.   (Bij dit topic stelt zich de vraag of het om een richtingsverandering gaat of niet en men aldus moet pinken of niet )  Ze hebben het zelf uitgelokt. 
Het bord VIII staat bij de borden betreffende de voorrang en niet bij richtingsverandering of plaats op de rijbaan.

Ik sta volledig achter de logische redenering van Wooter en de meeste anderen, begrijp me niet verkeerd.
Ik zou ook liever zien dat het voorrangstracé de eigenlijke weg zou volgen dan zijn er geen misverstanden.
Maar de eigenlijke weg verleggen door het bord VIII kan niet.
De enige oplossing om dit probleem een beetje op te lossen zijn wegmarkeringen aanbrengen die een bocht maken met rijstroken.

Er loopt veel meer fout dan je je kan inbeelden
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 10:43:12 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #32 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 10:35:18 »
Mazda, ik denk dat niemand je tegenspreekt over de plaatsingsvoorwaarden... :)

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #33 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 11:23:11 »
Ja ik weet dat ik kan doordrammen.  Sorry
 
Probeer de mensen maar eens te overtuigen van iets als het al jaren fout loopt en men zelfs niet meer weet waar de oorsprong vh probleem zit.
Sommige fouten worden na verloop van tijd als normaal beschouwd.
Hetzelfde met dat topic over die verkeerslichten rode pijl en groene bol waar de juristen nu eindelijk na jaaaaren een beslissing genomen hebben.
Een andere beslissing was niet mogelijk vermits al deze lichten al geplaatst werden. En dat het inderdaad de bedoeling was volgens Durant om het zo in te richten.
Maar dat  door het publiceren van de foute teksten op justel de kans ontnomen werd om onmiddelijk te reageren.
Als men van in het begin duidelijk had gesteld wat er veranderd moest worden in de teksten, was er misschien reactie gekomen voor dat de deze lichten geplaatst werden.

Ik heb geprobeerd om dit tegen te houden, gezien de verwarring maar dit is niet meer gelukt.
Nu zal men proberen de wegcode ivm plaatsing van die lichten te herzien zodat alles juridisch in orde zal zijn.

« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 12:32:49 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #34 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 11:52:33 »
Ter illustratie de Duitse regeling wat betreft het gebruik van de richtingsaanwijzers bij een kruispunt waar de voorrangsweg een bocht maakt (let op de uitzondering onderaan).

Vroeger moest in Duitsland de bestuurder die de voorrangsweg volgde, geen richtingsaamwijzers gebruiken. Heel wat Duitsers zijn van de huidige regeling nog niet op de hoogte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #35 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 12:29:13 »
Hebben we nood aan een uniforme regel ivm het gebruik vd pinker in zulke situaties?
Of zou dit weer een regel meer zijn waardoor het er niet eenvoudiger op wordt?

Mijn mening is dat men ervoor moet zorgen dat de richtingaanwijzer bij het volgen van het voorrangstracé niet gebruikt moet worden.
Als men het bordVIII toch verkeerd geplaatst heeft dan moeten ze maar wegmarkeringen aanbrengen die duidelijk een bocht maken waardoor misverstanden vermeden worden.

Hoe zien jullie het gebruik vd pinker ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #36 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 12:43:46 »
Ter illustratie de Duitse regeling wat betreft het gebruik van de richtingsaanwijzers bij een kruispunt waar de voorrangsweg een bocht maakt (let op de uitzondering onderaan).

Vroeger moest in Duitsland de bestuurder die de voorrangsweg volgde, geen richtingsaamwijzers gebruiken. Heel wat Duitsers zijn van de huidige regeling nog niet op de hoogte.

Bij een afknikkende voorrangsweg met zijwegen - aangeduid met die borden - vindt ik het Duitse principe OK, in ´t begin toen ik in D woonde wist ik het ook niet, maar Duitse kameraden hadden me er snel attent op gemaakt.

Enig twistpunt vindt ik 2e geval, de andere zijn "te discuteren":
Citaat

Wer dem Verlauf der abknickenden Vorfahrtstrasse folgen will muss nach links blinken. Wer geradeaus weiter fahren möchte, ändert nicht seine Fahrtrichtung und muss demzufolge auch nicht blinken. Ein blinken nach rechts an dieser Stelle würde zu der Annahme führen, dass man am Fahrbahnrand, oder auf einem Parkplatz halten will.

Daar zou ik persoonlijk 99/100 wel naar rechts pinken om rechtdoor te rijden, er staat moet bijgevolg niet pinken... dus "mogen" wel ?
Indien daar namelijk iemand wacht om op te rijden weet dan dat ik rechtdoor rij, hij merkt dat ook wel aan mijn snelheid.

Dat de wetgeving daar zegt "liever niet" te pinken omdat men daar eventueel langs de weg gaat stilstaan vindt ik ergens raar, zeker wanneer men zijn snelheid niet mindert, en er daar geen parkeerplaatsen voorhanden zijn (indien wel 1/100, meestal ook binnen bbk  ;))

btw De ruit betekent immmers ook dat parkeren "op" die voorrangsweg verboden is buiten de bbk.
En wie gaat nu juist daar voor die bocht stilstaan langs de weg ? tzal wel zelden voorkomen...

Citaat
Zeichen 306
Vorfahrtstraße
Es steht am Anfang der Vorfahrtstraße und wird an jeder Kreuzung und an jeder Einmündung von rechts wiederholt. Es steht vor, auf oder hinter der Kreuzung oder Einmündung. Es gibt die Vorfahrt bis zum nächsten Zeichen 205 "Vorfahrt gewähren!", 206 "Halt! Vorfahrt gewähren!" oder 307 "Ende der Vorfahrtstraße". Außerhalb geschlossener Ortschaften verbietet es bis dorthin das Parken (§ 12 Abs. 2) "auf" der Fahrbahn.

 
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 12:54:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #37 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 14:12:30 »
Citaat    links tracé

Wer dem Verlauf der abknickenden Vorfahrtstrasse folgen will muss nach links blinken. Wer geradeaus weiter fahren möchte, ändert nicht seine Fahrtrichtung und muss demzufolge auch nicht blinken. Ein blinken nach rechts an dieser Stelle würde zu der Annahme führen, dass man am Fahrbahnrand, oder auf einem Parkplatz halten will.


rechts tracé

 Wer dem Verlauf

der abknickenden

Vorfahrtstrasse

folgen will muss

nach rechts blinken
 


Deze tekst vind ik zeer interessant. Het belangrijkste is dat er een duidelijke regelgeving bestaat.
In Belgie is het vis nog vlees doordat de praktische toepassing niet strookt met de wetgeving.
Ik ben voorstander om ervoor te zorgen dat het voorrangstracé de eigenlijke weg zou volgen zodat het voor de meesten aanvaardbaar en logisch zou zijn.
Maar gezien de foute plaatsing  van het bord VIII is het zeker het overwegen waard om de Duitse regel over te nemen.(dat kost minder dan wegmarkeringen aanbrengen)
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 17:33:14 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #38 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 14:33:26 »
Een voorbeeld ve weg waar de infrastructuur en de wegmarkeringen ervoor zorgen dat de weg duidelijk een bocht neemt waar dit vroeger een gewoon T kruispunt betrof.

Je komt MOL binnengereden uit de richting van Geel langs Esaert.
Vroeger liep de weg rechtdoor tot aan de kerk.
Nu neemt de weg een bocht naar links richting Dessel, en moet je naar rechts afslaan om naar de kerk te rijden.
Tegelijk met deze aanpassing zijn de gepaste borden geplaatst.

Hier liep de eigenlijke weg rechtdoor.
Maar door duidelijke aanpassingen zijn misverstanden weggewerkt en kan men toch gebruik maken van het bord VIII.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #39 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 16:24:41 »
@ Michel:

Als je daar pakweg 3 keren naar rechts pinkt, terwijl je normaal doorrijdt, zal iedereen wel verstaan dat je bedoelt dat je rechtdoor gaat rijden.

Ga je daarentegen langer pinken, vertragen en je eventueel dichter naar de rand van de rijbaan begeven, dan zal men daar wellicht uit afleiden dat je gaat stopppen of een eigendom binnenrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #40 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 18:51:32 »
@ Michel:
Als je daar pakweg 3 keren naar rechts pinkt, terwijl je normaal doorrijdt, zal iedereen wel verstaan dat je bedoelt dat je rechtdoor gaat rijden.
Ga je daarentegen langer pinken, vertragen en je eventueel dichter naar de rand van de rijbaan begeven, dan zal men daar wellicht uit afleiden dat je gaat stopppen of een eigendom binnenrijden.

Dat bedoelde ik, maar jij schrijft het veel duidelijker neer.   8)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #41 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 20:15:51 »
als ik het goed begrijp pinken jullie allemaal naar links terwijl jullie op een rotonde rijden

dat is nl dezelfde omstandigheid
u rijdt op een voorrangsweg die naar links draait

persoonlijk vind ik het duidelijker om niet te pinken als je op de hoofdweg blijft, en pas pinken als je eraf wilt
of dat nu visueel rechtdoor is of niet, u verlaat de hoofdweg en moet pinken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #42 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 20:53:44 »
als ik het goed begrijp pinken jullie allemaal naar links terwijl jullie op een rotonde rijden

dat is nl dezelfde omstandigheid
u rijdt op een voorrangsweg die naar links draait

persoonlijk vind ik het duidelijker om niet te pinken als je op de hoofdweg blijft, en pas pinken als je eraf wilt
of dat nu visueel rechtdoor is of niet, u verlaat de hoofdweg en moet pinken

(Opletten met het woord hoofdweg.)
Persoonlijk vind ik het ook duidelijker om niet te pinken als je op het voorrangstracé blijft, maar dan moeten ze dit wel laten samenlopen met de eigenlijke weg.

Verder raadt men in verschillende landen(behalve waar men links rijdt)  aan om niet naar rechts te pinken bij het oprijden ve rotonde maar wel om links te pinken zolang men op de rotonde wil blijven, en pas naar rechts te pinken  als je de rotonde wil verlaten.




Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #43 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 21:34:45 »
Verder raadt men in verschillende landen(behalve waar men links rijdt)  aan om niet naar rechts te pinken bij het oprijden ve rotonde maar wel om links te pinken zolang men op de rotonde wil blijven, en pas naar rechts te pinken  als je de rotonde wil verlaten.

Geen slecht idee in principe, in NL doet men het toch, en in Be is het niet verboden.

Maar als de wachtenden weten dat niet-pinken gelijk staat met links pinken op een rotonde is het mss beter,
want als er 2 rijvakken of meer zijn op een rotonde en 2 auto´s rijden een halve ronde langseen .. beide een tijdje naar links pinkend... ene wil dan naar de binnenrijstrook ?

Een rotonde blijft ergens een speciale situatie met meerdere uit-/opritten, en kan men niet zo vergelijken met een afknikkende voorrangsweg waar meestal één of zelden meer zijwegen op uitmonden. Die zijwegen liggen ook meestal in het verlengde van de richting en staan niet recht op recht naar het middenpunt vd bocht; bij ronde punten zijn de op- en afritten meestal naar het centrumpunt vd rotonde gericht.
        

 
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 21:55:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #44 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:28:11 »
Een rotonde blijft ergens een speciale situatie met meerdere uit-/opritten, en kan men niet zo vergelijken met een afknikkende voorrangsweg waar meestal één of zelden meer zijwegen op uitmonden. Die zijwegen liggen ook meestal in het verlengde van de richting en staan niet recht op recht naar het middenpunt vd bocht; bij ronde punten zijn de op- en afritten meestal naar het centrumpunt vd rotonde gericht.
        
dat zijn telkens kruispunten, waarop het verkeer dat op de rotonde rijdt, voorrang moet krijgen
geen enkel verschil dus
je moet  pinken om af te slaan, en niet om verder te rijden op de rotonde (voorrangstrajekt)
better a bad day at sea
than a good day at the office