Auteur Topic: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg  (gelezen 28089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #45 Gepost op: zondag 30 november 2008 - 23:41:23 »
Een rotonde blijft ergens een speciale situatie met meerdere uit-/opritten, en kan men niet zo vergelijken met een afknikkende voorrangsweg waar meestal één of zelden meer zijwegen op uitmonden. Die zijwegen liggen ook meestal in het verlengde van de richting en staan niet recht op recht naar het middenpunt vd bocht; bij ronde punten zijn de op- en afritten meestal naar het centrumpunt vd rotonde gericht.
        
dat zijn telkens kruispunten, waarop het verkeer dat op de rotonde rijdt, voorrang moet krijgen
geen enkel verschil dus
je moet  pinken om af te slaan, en niet om verder te rijden op de rotonde (voorrangstrajekt)

Betreft voorrang,  pinken en echt afslaan is er idd geen verschil; maar pinken en zuiver rechtdoor rijden - richting van onder naar boven op de tekeningen - kan je enkel bij de 2 gele ruit+onderbord-situaties.

Volgens de D-wegcode moet je dan zelfs niet pinken:
Citaat
Wer geradeaus weiter fahren möchte, ändert nicht seine Fahrtrichtung und muss demzufolge auch nicht blinken
Wie rechtdoor wil verder rijden, verandert zijn rijrichting niet en moet tengevolge ook niet pinken
« Laatst bewerkt op: zondag 30 november 2008 - 23:51:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #46 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 07:42:37 »
Ik ken nu wel een paar rotondes waar je wel rechtdoor kan rijden, maar waar de wetgever wel vraagt dat je je richtingsaanwijzer gebruikt om de rotonde te verlaten...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #47 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 11:38:30 »
Citaat van: mazda
Verder raadt men in verschillende landen(behalve waar men links rijdt)  aan om niet naar rechts te pinken bij het oprijden ve rotonde

In Duitsland is dit gelukkig zelfs verboden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #48 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 11:51:43 »
Antwoord van de betrokken politiezone op mijn beginvraag (binnen de 2 dagen ontvangen, waarvoor ik hierbij gemeend "dank u " zeg).

"Beste,
 
Als antwoord op Uw vraag kan ik U zeggen dat de richtingaanwijzer gebruikt dient te worden bij het verlaten van de voorrangsweg.
Concreet wil dit zeggen dat bij het kruispunt Kroonstraat/F VD Steenstraat de richtingaanwijzer niet gebruikt dient te worden indien men zijn weg vervolgt richting Brussel, aan het kruispunt Markt/A Algoetstraat gebruikt men de richtingaanwijzer wel om te rijden richting Brussel en niet om te rijden richting kerk.
De wettelijke basis is terug te vinden in het KB 01-12-75 Art 13 en Art 19.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Politiezone Pajottenland - 5405"

Ik heb echt wel een probleem aan de stop ter hoogte van het Paard. Komend vanuit Brussel sta ik daar stil en ik moet rechtdoor. Wanneer er een tegenligger ZONDER pinkers afkomt is men geneigd opnieuw door te rijden want die zal toch rechtdoor rijden (stukje grijze wagen op de foto) en niet voor mijn neus het straatje indraaien.

Een niet pinkende rechtdoorrijder is dan in overtreding, maar er zijn ook parkeerplaatsen langs rechts. Dus als die grijze wagen zou "pinkeren" dan is het of een parkeerplaats in te nemen of om rechtdoor te rijden.

Alles is dan wel wettelijk gezien allicht  in orde (men heeft in de dorpskom een mini ringwegje aangelegd dat als voorrangsbaan geldt) maar logisch is het niet, en gevaarlijk. Ik kijk uit naar de eerste aansprakelijkheids betwisting.

 

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #49 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 13:00:28 »
gelukkig staat er daar en stop, zodat je wat tijd krijgt om goed te kijken wie naar waar rijdt

de weg(wan)beheerder zou dergelijke situaties toch moeten vermijden
niet dat het gevaarlijk is, maar het is op zijn minst erg onduidelijk
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #50 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 17:00:22 »
Antwoord van de betrokken politiezone op mijn beginvraag (binnen de 2 dagen ontvangen, waarvoor ik hierbij gemeend "dank u " zeg).

"Beste,

Als antwoord op Uw vraag kan ik U zeggen dat de richtingaanwijzer gebruikt dient te worden bij het verlaten van de voorrangsweg.
De wettelijke basis is terug te vinden in het KB 01-12-75 Art 13 en Art 19.

Politiezone Pajottenland - 5405"

Noch Art 13 noch Art 19 voorzien een verplichting de richtingaanwijzers te gebruiken om een (afbuigende) voorrangsweg te verlaten.

Dergelijke verplichting staat in geen geval zo in de wegcode.
Die verplichting bestaat enkel wanneer men van richting wil veranderen (13), en links of rechts wil afslaan (19).


Hoe denkt de PZ hard te maken dat je van richting verandert terwijl je rechtdoor rijdt op dezelfde weg :?:

Het voorrangstraject verandert van richting - wat de borden ook aangeven - maar waar staat in Art 13 of 19 dat de verandering van richting door een bestuurder gezien moet worden tegenover dat voorrangstraject ipv tegenover de weg op zich :?:


De Duitsers hebben het tenminste deftig geregeld, en wel zo dat de regeling geen onduidelijkheden invoert ipv op te lossen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #51 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 20:03:49 »
Beste Inazuma, even een bijvraagje : uit het antwoord blijkt ook dat om naar het Paard af te draaien, het indraaien van een T kruising 90° geen richtingaanwijzer gebruikt moet worden. De feitelijke hoofdweg gaat rechtdoor naar Brussel, maar door het invoeren van het lokale mini-mini-mini rignweggetje heeft men de "verkeersbord-matige" hoofdbaan naar links (richting kerk) laten afbuigen. Het is daar geen afbuigende bocht, maar echt een rechte hoek.
Om terug naar de foto te komen zal ik zoals Sniper stelt wachten tot er helemaal geen tegenoverkomend verkeer meer is, met oordoppen in de oren voor al die achter mij staan te toeteren. Bedankt voor je kennis.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #52 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:16:15 »
Om terug naar de foto te komen zal ik zoals Sniper stelt wachten tot er helemaal geen tegenoverkomend verkeer meer is, met oordoppen in de oren voor al die achter mij staan te toeteren. Bedankt voor je kennis.
Als er van rechts niets komt kan je toch snel een gaatje vinden om uit stilstand  ~3 meter over te steken.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #53 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 21:27:21 »
Antwoord van de betrokken politiezone op mijn beginvraag

"Beste,
 
Als antwoord op Uw vraag kan ik U zeggen dat de richtingaanwijzer gebruikt dient te worden bij het verlaten van de voorrangsweg.
Concreet wil dit zeggen dat bij het kruispunt Kroonstraat/F VD Steenstraat de richtingaanwijzer niet gebruikt dient te worden indien men zijn weg vervolgt richting Brussel, aan het kruispunt Markt/A Algoetstraat gebruikt men de richtingaanwijzer wel om te rijden richting Brussel en niet om te rijden richting kerk.
De wettelijke basis is terug te vinden in het KB 01-12-75 Art 13 en Art 19.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Politiezone Pajottenland - 5405"
 

ART 13   niet van toepassing, links of rechts afslaan zijn duidelijk omschreven  rijbewegingen,   geen manoeuvre.(wijziging van richting in een manoeuvre is niet hetzelfde als de term richtingsverandering art. 19)
ART 19   van toepassing, als je de rijbaan verlaat om links of rechts af te slaan.
( de politie spreekt over voorrangsweg verlaten? art 19 spreekt niet over voorrangsweg.)
De vraag is of het aangeduide voorrangstracé wel een voorrangsweg is? Op de foto kan je niet zien of er een B15 of B9 staat.
Zou er een B15 staan gebruikt de politie de verkeerde terminologie.

Als je rechtdoor wil rijden na het stopbord MAG je niet pinken, je volgt gewoon de rijbaan van dezelfde weg.
De tegenligger MOET pinken als hij naar links afslaat en de rijbaan van zijn weg verlaat.
De tegenligger MAG niet pinken als hij rechtdoor rijdt, hij blijft op rijbaan van dezelfde weg.

Het bord VIII  mag hier NIET geplaatst worden.

Het bord VIII mag enkel geplaatst worden om een bestaande weg die afbuigt op een kruispunt voorzien van de borden B15 of B9, en waarover verwarring over de continuiteit van deze weg  zou kunnen ontstaan te verduidelijken.  zie art 8.11 MB 1976
Deze afbuiging moet fysiek aanwezig zijn alvorens het bord te plaatsen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
 

Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre ( Niet  van toepassing)
 
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.  
 
Artikel 19: Richtingverandering (van toepassing maar verkeerde interpretatie door de politie)
 
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;  
 
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.


8.11 Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.


 
Type VIII


    
Beste Rudi, je mag dit antwoord doorsturen naar de betrokken politiezone als je wil.
  
 



« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 21:44:09 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #54 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 22:00:11 »
De vraag is of het aangeduide voorrangstracé wel een voorrangsweg is? Op de foto kan je niet zien of er een B15 of B9 staat.
Het bord VIII  mag hier NIET geplaatst worden.

Het bord VIII mag enkel geplaatst worden om een bestaande weg die afbuigt op een kruispunt voorzien van de borden B15 of B9, en waarover verwarring over de continuiteit van deze weg  zou kunnen ontstaan te verduidelijken.  zie art 8.11 MB 1976
Deze afbuiging moet fysiek aanwezig zijn alvorens het bord te plaatsen.
? Ge bedoelt toch deze foto ?

Logisch dat er een B9 of B15 langs die (tegemoetkomende) voorrangsweg staat, anders stond die B5 niet op dat kp dat men nadert volgens de foto, maar men weet nooit.  ;)

Ik denk wel dat gij Art. 8.11 niet volledig leest er staat toch duidelijk dat:
(ge citeerde het trouwens zelf  ;) )

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art8#8.11

8.11 Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.
WEL dus.

en dit artikel bevestigd het ook nog eens:
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art67
67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben. (hier ontbreekt iets, en bij DIE borden B1,B3,B5,B7 is het voorrang verlenen aan het kp...)
Wanneer het verkeersbord B9 voor of op het kruispunt geplaatst is, mag het eveneens met dit onderbord aangevuld worden.
Volgens Art 67.2 mag dat onderbord VIII zelfs ook onder B3 en B7 staan, maakt dus 6 borden in ´t totaal:
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 22:58:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #55 Gepost op: maandag 01 december 2008 - 23:03:25 »
De vraag is of het aangeduide voorrangstracé wel een voorrangsweg is? Op de foto kan je niet zien of er een B15 of B9 staat.
Het bord VIII  mag hier NIET geplaatst worden.

Het bord VIII mag enkel geplaatst worden om een bestaande weg die afbuigt op een kruispunt voorzien van de borden B15 of B9, en waarover verwarring over de continuiteit van deze weg  zou kunnen ontstaan te verduidelijken.  zie art 8.11 MB 1976
Deze afbuiging moet fysiek aanwezig zijn alvorens het bord te plaatsen.
? Ge bedoelt toch deze foto ?

Logisch dat er een B9 of B15 langs die (tegemoetkomende) voorrangsweg staat, anders stond die B5 niet op dat kp dat men nadert volgens de foto, maar men weet nooit.  ;)

Ik denk wel dat gij Art. 8.11 niet volledig leest er staat toch duidelijk dat:

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art8#8.11

8.11 Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.
Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.
en dit artikel bevestigd het ook nog eens:
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art67
67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben. (hier ontbreekt iets, en bij DIE borden B1,B3,B5,B7 is het voorrang verlenen aan het volgend kp...)
Wanneer het verkeersbord B9 voor of op het kruispunt geplaatst is, mag het eveneens met dit onderbord aangevuld worden.
Volgens Art 67.2 mag dat onderbord VIII zelfs ook onder B3 en B7 staan, maakt dus 6 borden in ´t totaal:


Ja ik bedoel deze foto. En ja ik heb de betreffende artikels volledig gelezen.
Het is logisch dat er op de tegmoetkomende weg een B15 of een B9 staat. Er moet een B15 of B9 staan, maar welke staat er?  De politie spreekt over voorrangsweg en die heb je alleen als er een B9 staat.
Het bord B15 geeft alleen de voorrang aan op dat kruispunt en heeft niets te maken met een voorrangsweg.  Daarom spreekt men van voorrangstracé (omdat dit onderbord zowel voor B15 als B9 gebruikt wordt) en niet van voorrangsweg.
BIj een officieel antwoord vd politie verwacht ik wel de juiste terminologie. Volgens hun antwoord staat er aan de andere kant zeker een B9 en geen B15.
Misschien klopt het wel dat er een B9 staat misschien ook niet, ik kan dit op de foto niet zien.

ART 67.2 moet gekend zijn door de weggebruiker.
ART 8.11 moet gekend zijn door de wegbeheerder.
Art 8.11 is zodanig opgesteld dat je, als je 67.2 toepast geen fouten kan maken tegen de regels.
 
Dat onderbord VIII mag inderdaad volgens art67.2 onder zes borden staan.  Maar dat is hier niet relevant. ( De aankondiging van borden hebben niets te maken met de vraag van Rudi en niet met het hele probleem van pinken of niet)

Het is de weg waarop de borden B9 of B15 zijn aangebracht die bepaalt of we het onderbord VIII moeten plaatsen.
Alleen het verloop van die weg bepaalt of zijn continuiteit duidelijker moet worden weergegeven.   Als dit het geval is worden de borden VIII ook onder de andere borden op de ondergeschikte wegen geplaatst.
De continuiteit van geen van beide wegen moet hier verduidelijkt worden, het is gewoon een T kruispunt.
De weg met het stopbord loopt gewoon rechtdoor.
Het bord VIII kan dit niet veranderen, integendeel.  Het mag er zelfs niet voor gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 december 2008 - 23:18:51 door mazda »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 03:14:15 »
Lijkt me daar ook zo'n toffe bedoening om de plaatselijke GB en andere commersanten te gaan bevoorraden. Belgische foto zeker? ::)

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 09:22:36 »
De middenstand klaagt inderdaad steen en been, maar dat is off topic.  Ik voeg nog een (slecht gecadreerde) foto vanuit de andere richting bij. De grijze wagen met koplampen links onder in beeld staat aan het Stop bord. Alvast bedankt aan allen om duidelijk te maken hoe verwarrend de situatie daar is.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:15:52 »
Het bord VIII kan dit niet veranderen, integendeel.  Het mag er zelfs niet voor gebruikt worden.
Voor mij is uw redenering ergens onduidelijk, baseert ge U op een artikel ?

Ge schrijft toch dat het aan de plaatsingsvoorwaarden (Art 8.11) voldoet als er een B9 (dixit politie) of B15 staat.
En het voldoet aan Art 67.2 (voor de bestuurder).

Citaat
Het is de weg waarop de borden B9 of B15 zijn aangebracht die bepaalt of we het onderbord VIII moeten plaatsen.
Alleen het verloop van die weg bepaalt of zijn continuiteit duidelijker moet worden weergegeven.  Als dit het geval is worden de borden VIII ook onder de andere borden op de ondergeschikte wegen geplaatst.
De continuiteit van geen van beide wegen moet hier verduidelijkt worden, het is gewoon een T kruispunt.
De weg met het stopbord loopt gewoon rechtdoor.
  :-\

T-kruispunt ? Klopt het voorrangswegverloop volgens onderbord VIII dan niet ?
Kan men na de STOP aan het stopbord ook 90 ° naar links afdraaien ?

Voor de meeste modale bestuurders - zeker die de afknikkende voorrangsweg daar niet kennen - wordt dat kp en voorrangswegverloop duidelijker , of toch van verder duidelijk - als ze dat kp naderen, ze zien van ver hoe de voorrangsweg verloopt.

En nog iets algemeens: pinkers gebruikt men voor alle weggebruikers "rondom", ook diegenen die iemand volgen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2008 - 18:40:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Gebruik van richtingaanwijzers op voorrangsweg
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 02 december 2008 - 18:36:26 »

Wat mazda denkelijk bedoelt is dat de eigenlijk bedoeld is om op een kruispunt een onduidelijk / slecht zichtbaar traject van een weg aan te geven (waarop men dan voorrang heeft, omdat men op die weg al voorrang had gekregen) ; maar dat die borden in de praktijk gebruikt worden om net in afwijking van een duidelijk doorgaande weg een ander, afbuigend voorrangstracé op te leggen.

67.2.   Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
en

8.11   Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.


Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder