Auteur Topic: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...  (gelezen 15517 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 11:53:25 »
In meerdere draden worden probleempunten in onze infrastructuur aangehaald. We kennen ze allemaal wel, de kenlpunten, zwarte punten, problemen, onlogische situaties, ...

Ik zou graag in deze draad een lijst verzamelen met dergelijke punten. Om het een beetje overzichtelijk te houden zou ik het liefst googlemap links zien naar deze punten. Natuurlijk met een woordje uitleg, eventueel wat foto's, ... Deze lijst zal later in de website geïntegreerd worden.

Ik zal een voorzet geven.

Het Koning Albertplein in Mechelen http://maps.google.be/?ie=UTF8&ll=51.017767,4.482352&spn=0.001549,0.004828&t=h&z=18

Dit rond punt voor het station werd een tiental jaar geleden heringericht. Men heeft hier stopplaatsen voor bussen langs het rond punt wat voor ingewikkelde situaties zorgt (je ziet de bussen trouwens op de luchtfoto). Een rond punt is hier volgens mij niet de beste oplossing, vrijwel alle verkeer komt van de Postzegellaan en moet naar de Consciencestraat (enkelrichting) of komt van de Leopoldlaan (enkelrichting) en moet richting Postzegellaan. Het rond punt vertraagt het verkeer nu nodeloos, waardoor er steeds lange files staan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 12:33:01 »
Test: verkeersplateau op B17 T-kp Torenstraat-Kolisbos is een verbindingsweg-90 kmh quasi van Kaulille (deelgemeente van Bocholt) richting Herent (deelgemeente Neerpelt), kp-Torenstraat/Kolisbos hoort bij gemeente Neerpelt)).

Google Maps KP-TORENSTRAAT/kolisbos

Wat is hier speciaal ? Een verkeersplateau (30 kmh) "bij 90 kmh" én absurd-verkeersremmend-VVR-KP  ;D

Er staat een verwittigingsbord A51  ;D maar uiteraard is dit Kp nog niet aangepast...
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=art1-11#art11
Artikel 8

De verhoogde inrichtingen waarbij de hoogte groter is of de lengte van de inrichting of van haar op- of afrit kleiner is dan deze, met inbegrip van de toegestane toleranties, voorzien in de bijlagen tot dit besluit, moeten uiterlijk op 1 november 2002 aangepast of verwijderd zijn. Gedurende die periode worden ze gesignaleerd door het verkeersbord A51, aangevuld met een onderbord met een gepaste vermelding.

- Torenstraat: 90 kmh toegelaten op een 5,5-6 m brede verbindingsweg (met veilig gescheiden 2-r-fietspad) duidelijk buiten de bbk (met middenstrepen).

- Kolisbos: in principe ook 90 kmh (Art. 10.1), maar deze amper 2,5 meter brede zijweg heeft wel voorrang (B17) op het verkeer dat quasi de bos in rijdt.

Uiteraard is er bijna geen (boeren)verkeer vanuit Kolisbos relatief tov het verkeer op de verbindingsweg...

Op Google Earth < Torenstraat, Neerpelt > ingeven en men kan de wegbreedtes met gescheiden fietspad (noordelijk) duidelijker herkennen.
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 december 2008 - 12:48:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 16 december 2008 - 20:13:48 »
Koning Albertplein Mechelen

Tien jaar geleden heringericht, één grote chaos, nog grotere chaos voor fietsers en voetgangers.

Geen nood.   Alles werd reeds volledig hertekend en zal heraangelegd worden, ook het station zal volledig vernieuwd worden.


Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 17 december 2008 - 00:14:16 »
herinrichting aan  het station van Blankenberge

daar zullen volgende zomer dagelijks ongevallen met blikschade zijn richting binnenland

google maps is niet duidelijk genoeg
het gaat over de kerkstraat en de Koning Albert 1 laan

http://maps.google.be/?ie=UTF8&ll=51.311958,3.134505&spn=0.006961,0.016308&t=h&z=16
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 16:29:07 »
JC,

Ik wil hier wel aan meewerken maar waar moeten we beginnen?

Neem een luchtfoto van Vlaanderen en je zal zien dat heel Vlaanderen één groot zwart punt is.
Als ik al de knelpunten zou opzoeken en doorgeven was ik misschien volgend jaar nog niet klaar.
Misschien is het geheugen van dit forum zelfs te klein om alle rotzooi die men aanricht in kaart te brengen.

Ik vind dit wel een zeer goed initiatief.
Mijn mening is dat er een controle moet gebeuren bij het (her) aanleggen, en dat de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden perfect moet naleven.
De meeste van deze knelpunten zijn niet aangelegd volgens de regels, en dan zijn er natuurlijk problemen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 22:40:08 »
JC,

Ik wil hier wel aan meewerken maar waar moeten we beginnen?

Neem een luchtfoto van Vlaanderen en je zal zien dat heel Vlaanderen één groot zwart punt is.
http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=107729173363120737733.000434974fdff117ad87e&gl=be&hl=nl&ie=UTF8&t=h&z=8

Op de blauwe punten zijn de aannemers voor wegenbouw "bezig"...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 december 2008 - 23:52:15 »

http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=107729173363120737733.000434974fdff117ad87e&gl=be&hl=nl&ie=UTF8&t=h&z=8

Op de blauwe punten zijn de aannemers voor wegenbouw "bezig"...  ;)
Ja daag dat zijn de vestigingsadressen van de wegenbouwers.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:18:56 »

http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=107729173363120737733.000434974fdff117ad87e&gl=be&hl=nl&ie=UTF8&t=h&z=8

Op de blauwe punten zijn de aannemers voor wegenbouw "bezig"...  ;)
Ja daag dat zijn de vestigingsadressen van de wegenbouwers.
Idd, daar zijn ze "bezig"  ;D  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 december 2008 - 00:20:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:20:09 »

http://maps.google.be/maps/ms?msa=0&msid=107729173363120737733.000434974fdff117ad87e&gl=be&hl=nl&ie=UTF8&t=h&z=8

Op de blauwe punten zijn de aannemers voor wegenbouw "bezig"...  ;)
Ja daag dat zijn de vestigingsadressen van de wegenbouwers.
Idd  ;D
Kunnen we ze bestoken met aanwijzigen van hoe het wel moet...... :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:23:24 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 00:24:18 »
JC,

Ik wil hier wel aan meewerken maar waar moeten we beginnen?

Neem een luchtfoto van Vlaanderen en je zal zien dat heel Vlaanderen één groot zwart punt is.
Als ik al de knelpunten zou opzoeken en doorgeven was ik misschien volgend jaar nog niet klaar.
Misschien is het geheugen van dit forum zelfs te klein om alle rotzooi die men aanricht in kaart te brengen.

Ik vind dit wel een zeer goed initiatief.
Mijn mening is dat er een controle moet gebeuren bij het (her) aanleggen, en dat de wegbeheerder de plaatsingsvoorwaarden perfect moet naleven.
De meeste van deze knelpunten zijn niet aangelegd volgens de regels, en dan zijn er natuurlijk problemen.


Ik volg je volledig, maar we spreken hier op een vlaamse schaal ! Ik ken de nodige problemen in mijn streek, als iedereen de problemen van zijn streek zou posten hebben we al een aardige database.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 01:39:48 »
De straat waar ik woon bevat een aantal knelpunten.
Reden? Slechte voorrangsregeling.
De straat waar ik woon is een soort van lange hoofdstraat waar minder belangrijke en kleinere zijstraatjes op uitkomen.
Desalniettemin is er gewoon een voorrang aan/van rechts regeling in plaats van het meest logische te doen: van de drukkere en langere straat een voorrangsweg te maken.
Het gevolg is dan ook dat er in minder dan 1 jaar tijd minstens 2 ongelukken zijn gebeurd. Minstens, want ik heb 2 ongelukken waargenomen en ik ben nu eenmaal neit 24/7 op mijn kot.
Ofwel is er sprake van verschrikkelijke incompetentie bij de Leuvense schepen van verkeer ofwel is er sprake van kwade opzet en hanteren ze een onlogische voorrangsregeling om de snelheid te drukken met als gevolg extra ongelukken.

Ander zwak punt? Onoverzichtelijke bocht in de Tervuursestraat zonder doorgetrokken lijn om de rijstroken van elkaar te scheiden en het inhalen te verbieden. Ook hier heb ik al eens een ongeluk zien gebeuren, ook dit ongeluk had ik voorspeld voordat het daadwerkelijk gebeurde.
Aan de ring nabij de afrit van de snelweg (E314?), de Kapucijnervoer en de GB heb ik al 2 ongelukken waargenomen. De automobilist die van de snelweg kwam knalde op zijn voorligger. Ik ben er nog niet achter waardoor het daar zo onveilig is, ik zal er nog eens op gaan letten.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 09:09:51 »
Ofwel is er sprake van verschrikkelijke incompetentie bij de Leuvense schepen van verkeer ofwel is er sprake van kwade opzet en hanteren ze een onlogische voorrangsregeling om de snelheid te drukken met als gevolg extra ongelukken.
:) je mag dat niet zeggen, of ge gaat een boze mail krijgen
ik heb er al een paar gekregen :) :)
(ik heb die trouwens zonder meer bij mijn onveilige mail gezet, zodat ik niet meer lastiggevallen word)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 18:07:56 »
Citaat
hanteren ze een onlogische voorrangsregeling om de snelheid te drukken
Vele wegbeheerders krijgen het advies dit aldus toe te passen wat ze dan ook doen. Wegbeheerders krijgen nooit les in Risk assessment.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: knelpunten, zwarte punten, probleemsituaties, ...
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 19 december 2008 - 19:37:24 »
Citaat
hanteren ze een onlogische voorrangsregeling om de snelheid te drukken
Vele wegbeheerders krijgen het advies dit aldus toe te passen wat ze dan ook doen. Wegbeheerders krijgen nooit les in Risk assessment.
Spijtig, het verklaart veel. ???
Van welke organisatie krijgen deze wegbeheerders dit advies?
Welke opleiding hebben deze adviseurs en de wegbeheerders doorgaans gevolgd?