Maar op echt kritische "onafhankelijke" verkeersdeskundigen moeten we toch nog een 20-tal jaren wachten vrees ik.
Toch niet hoor.Maar ze worden niet gehoord,hun adviezen worden verworpen of kennen een verticaal klassement
Zoiets bedoelde ik met "onafhankelijk": verkeersdeskundigen waarnaar echt geluisterd en gehandeld wordt, ttz "onafhankelijk van andere touwtrekkers".
20-30 jaar : als mss de eerste doctors of professoren van de Belgische verkeerskunde in de politiek -toegelaten worden...
Het moeten niet bijna allemaal juristen zijn...
Niet dat andere landen die problemen niet kennen, maar daar is het meer een overtal-probleem of luxe-probleem:
bvb in D zijn er ook onafhankelijke verkeerswetenschappers die wat tegen de conventionele stroom in willen roeien - met "modernere" wetenschappelijk onderbouwde ideeën - , en zo in conflict komen met de wegenbouwlobby, onder andere.
http://www.verkehrswissenschaftler.de/ziele.htm
Ziele
Die Gruppe unabhängiger Verkehrswissenschaftler hat sich zum Ziel gesetzt, Verkehrskonzepte zu entwerfen, die alle Verkehrsbelastungen begrenzen. Dabei soll die Mobilität so wenig wie möglich eingeschränkt werden. Außerdem soll ermittelt werden, welche Kombination aus Mobilität und Verkehrsbelastungen politisch mehrheitsfähig ist.
Da die Verkehrsbelastungen von der Fahrleistung (Fahrzeugkilometer) abhängen, wird die Fahrleistung als Leitgröße für die Verkehrsbelastungen benutzt. Die Fahrleistung soll deshalb begrenzt werden. Da bei begrenzter Fahrleistung kein Ausbau des Straßennetzes notwendig ist, ist der Konflikt mit der Straßenbaulobby vorprogrammiert.
Rap vertaald:
Doelen
De groep onafhankelijke verkeerswetenschappers heeft zich als einddoel voorgenomen, verkeersconcepten te ontwikkelen, die alle verkeerslasten (externe kosten: files, milieu...) begrenzen. Daarbij zou de mobiliteit zo weinig mogelijk begrenst worden. Bovendien zou achterhaald worden, welke combinatie uit mobiliteit en verkeerslasten door politieke meerderheid doorzetbaar is.
Aangezien de verkeerslasten van de rijprestaties (vtg-km) afhangen, worden de afgelegde voertuigkilometers als richtingsgrootte voor verkeerslast benut. De rijprestaties zouden daarom begrenst worden. Daar bij begrenste rijkilometers geen uitbouw van het wegennet meer noodwendig is, is een conflict met de wegenbouwlobby voorprogrammeerd.
Ik vermoed dat men vandaag of morgen Diane als personae non grata gaat neerknallen ipv de voorgaande helicopterinzet en machtontplooiïng die er geweest is.
Mooiste voorbeeld. Men spreekt erover, om iets te bereiken, men in de politiek moet toetreden. Mooiste voorbeeld en ook heel wat tegenstand gekend. Vanuit dezelfde hoeken zoals wij hebben mogen ervaren. Dr. Luc Beaucourt. Gepoogd om via de politiek zijn doel te bereiken. Eerst CD&V. Lukte niet. Dan naar VLD. Hoor je hem nog?
Maar in Duitsland hebben ongevalonderzoekers ook inspraak, Michel. We mogen ons verheugen dat Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tal van informatie verschaft wat ongevalonderzoek betreft. Met dat verschil, dat hun gegevens worden aanvaard en verwerkt en tot oplossingen reikt bij hun overheid. Er wordt kort op de bal gespeeld.
Voorbeelden legio hoe het hier in België aan toe gaat.
Was er destijds geen spraak om ongevalonderzoekers te weren alhier op de autosnelwegen? Pipi Landuyt was van oordeel dat hun ter plaatse komen te lang op zich liet wachten. Te lange files ingevolge het onderzoek op de plaats van de feiten. Maar pipi Landuyt voorzag geen enkele wetgeving opdat hun opdrachten prioritair konden geschieden. Pipi Landuyt had er nog niet van gehoord alwaar de vaststellingen van politiediensten eindigen, het doorgedreven onderzoek pas begint. Mooi om te zien hoe sommige vaststellers te werk gaan op ongevallen. Sporen die worden afgestapt ipv ordentelijk op te meten. Een remspoor vermelden wat in werkelijkheid een slipspoor was. Onjuiste opmetingen? Men zal maar het slachtoffer zijn van een ongeval. Vaststellers dewelke een kettingbotsing als één ongeval noteerden. Uit ons onderzoek nadien bleek dat het om twee afzonderlijke ongevallen ging. Ongevalonderzoekers van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, stonden perplex en spraakloos toen wij met enkele parketdeskundigen onze verhalen meedeelden wat er zich op Belgisch grondgebied situeert.
Maar....Belgische verantwoordelijke wegbeheerders gaan wel op mooie en duur betaalde studiereizen waar de champagne en kaviaar rijkelijk vloeit. Herinner u het zwaarste verkeersongeval in de Belgische geschiedenis. Mistongeval E17. Ipv de nodige Matrixborden te plaatsen om dergelijke mistongevallen naar de toekomt toe te vermijden, kwam de goedkope oplossing te voorschijn. De beschilderde afstandsdriehoeken op de rechter rijstroken. Begrijpe wie kan. Bij dikke mist zijn ze zelfs niet zichtbaar. Maar Prins Philip kreeg bij zijn hospitaalbezoek aan de verschillende zware verkeersslachtoffers de melding dat er een oplossing bij hoogdringendheid zou worden aangewend. En deze oplossing is de bijkomende verwerving van slip en schuifpartijen voor motorrijders wegens gebrek aan stroefheid.
Nog fijner. De dag van de verkeersveiligheid werd in gans West Vlaanderen ingericht n.a.v. dit zwaar ongeval.
SNELHEIDSCONTROLES !!!! Bekijken we even de situatie op de E 19 Breda/Antwerpen en omgekeerd. Hoeveel ongevallen hebben er zich al over de jaren heen voorgedaan met doden en zwaar gewonden? Matrixborden ter aankodiging van files in de diepte en ordentelijke waarschuwingen met snelheidsverlaging...
Waar zijn ze?
Deze voorstellen maken we al kenbaar sinds 1995 !Onderaan nog een staaltje van onze Belgische ordentelijke wegsignalisatie en tot welke aanleiding ze hebben gegeven. Weggebruikers wisten niet meer waarheen. Politiecommissaris L***** van de Wegpolitie Antwerpen was al 3 dagen op de hoogte gebracht door zijn personeel van onderstaande toestand. Geen resultaat tot verbetering. Wij namen contact met de Hoofdverantwoordelijke in Brussel met bijlagen van een 30 tal foto opnamen. Dag nadien toestand en wegsignalisatie volledig aangepast.
De foto opnamen spreken voor zich.
Wordt het duidelijk hoe men de titel persona non grata bekomt als men niet naar de mond praat en de feiten niet verdoezeld, Michel?
Herinner u de remtesten die we organiseerden aan de Craeybeckxtunnel. Resultaat, wegmarkeringen bleken levensgevaarlijk en werden verwijderd. Begeef u één dezer even naar de Craeybeckxtunnel en bekijk wat men op de rijstroken heeft aangelegd in de tunnel, Michel. Dan nog op kritische plaatsen waar noodremmingen plaatsgrijpen ingevolge filevorming.
Wat is de oorzaak dat België achteraan bengelt in de Europese ongevalsstatistieken? Voor de overheid is de makkelijkste oplossing afdwingbare snelheidsbeperkingen, bordjes, paaltjes, enz...enz...
Snelheid de belangrijkste oorzaak van ongevallen? Misschien voor de overheid als aanwijsbare redenen ter vergoelijking van hun laksheid. Maar van die mening zijn wij al lang afgestapt.
Onderstaande beelden van het mistongeval.