Auteur Topic: Inhalende vrachtwagens.  (gelezen 7556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Inhalende vrachtwagens.
« Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 19:05:42 »
Het inhaalverbod voor vrachtwagens is een der beste regels die ze de laatste jaren ingesteld hebben.
De tijd dat er vrachtwagens waren die maar 70km/uur reden is immers al lang voorbij.
Toch hebben ze het nodig gevonden om op sommigge stukken van de Boudewijnsnelweg toelating te geven om tussen 19 en 6 uur het inhalen toe te laten.
Gevolg, op die stukken is het net als vroeger, voorbijsteken met 1 km/uur verschil, wat natuurlijk ook verboden is met zulk een klein verschil, op die stukken is het net als vroeger .
Ook voor de chauffeurs zelf zal het niet makkelijk zijn, op welk stuk nu weer wel, eventjes per vergissing toch voorbij steken waar het niet mag, en bingo, weeral een tijd gratis gewerkt, de staat kan weer incasseren.
Zou het misschien zijn om de firma's die de verkeerstekens plaatsen iets te laten verdienen ?
Volgens mij is dat de enig mogelijke reden .

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 19:39:06 »
ik snap nog steeds niet waar het probleem zit
als je op een 2*1 achter een landbouwvoertuig rijdt, zit ge toch ook niet de hele tijd je kas op te vreten
anders heb je nog weinig plezier in het rijden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 20 december 2008 - 23:56:01 »
Ik kan je zonder moeite eens enkele adressen geven waar je bvb. een jaar (als je het zolang volhoud) op het scherp van de snee kan rijden.
Benieuwd hoe je dan zal klinken, als er nog klank uitkomt tenminste.

Oja in de meeste plaatsen wordt de laad/lostijd nog steeds korter. Zelfs al voorgehad om 10.30u s'morgens. "kom maandag eens terug want we stoppen om 11.00u." Vlam, luikje dicht en de enige opening is de deur naar buiten.
En dan lossen ze nog niet eens zelf maar kun je als chauffeur nog eens met een palletwagen zonder motor 26 ton cola de laadkade opsleuren en ergens volgens hun gedacht in het magazijn gaan neerzetten.
Riskeer het niet van er een paar een paar centimeter buiten de lijn die ze in gedachten hebben te zetten of in de verkeerde richting want ze staan te kijken tot je gedaan hebt en dan komen ze vertellen dat je opnieuw kunt beginnen of geen papieren.
Zit er ergens een Europalet tussen waarvan de goederen helemaal niet beschadigd zijn, ook de palet niet maar voordat die palet gebruikt werd moet ze ergens in de zon gelegen hebben waardoor ze een iets andere kleur heeft.  "haal die en die en die...(in totaal 6 vd 26) er maar terug vantussen en neem maar weer mee. ::)

Mischien eens distributie proberen +/- 40 adressen/dag en meer dan 500km. ;D
Distributie
Ofwel mag de vrachtwagen in de oprit ofwel niet maar die 2 paletten en 3 volle karren goederen mogen niet via de voordeur binnenkomen. Ze moeten via een klein deurke achteraan binnen. Soms enkele trapjes op en weer af, nog enkele ruimtes (met afgesloten deuren die automatisch sluiten maar niet automatisch opengaan) door en opletten dat je niet valt over de rommel die er ligt en/of je nog door enkele veel te smalle doorgangen wurmen, ... netjes in de winkel gaan etaleren......met de nederlandstalige etiketten voorraan...dus flesje/flesje, blikje/blikje, doosje/doosje soms zelfs uit de verpakking losmaken om met het etiket vooraan te plaatsen.

Veel succes.

Al de bovenstaande voorbeelden zijn er enkele van diegene die ik effektief meegemaakt heb.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 00:01:22 »
ik snap nog steeds niet waar het probleem zit
als je op een 2*1 achter een landbouwvoertuig rijdt, zit ge toch ook niet de hele tijd je kas op te vreten
anders heb je nog weinig plezier in het rijden

Al ooit eens 4.30u met een auto achter een landbouwvoertuig gereden zonder een seconde je aandacht te laten verslappen?
We gaan het nog niet te moeilijk maken, pak nog dat ie tegen 40km/u op een 2x2 rijd.

Veel succes (tiens, kval in herhaling ;D)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 01:29:05 »
Ik kan nog altijd het volgende schrijnende voorbeeld geven. Inhaalverbod op de snelweg E40 voorbij Veurne richting Franse grens (dat stuk ken je vast wel Bibi585). Net over de Franse grens valt het inhaalverbod weg en besluit een idioot van een chauffeur in te halen. Hij start zijn inhaalmanoeuvre net voorbij de grens en besluit twee vrachtwagens voorbij te steken. Hij slaagt er uiteindelijk in om zijn inhaalmoeuvre 24 km later af te sluiten ! Dat zijn zo maar even 16 min dat hij alle verkeer heeft opgehouden. Helaas is dit geen uitzondering ! Twee vrachtwagens, laat ons zeggen, met tussenafstand en afstand voor het manoeuvre te starten en afstand na het manoeuvre is 120 m. 120 m / 16 min is minder dan 0,5 km/u verschil in snelheid !!!!

Voor mijn part is er maar één oplossing mogelijk, onmiddellijk inhaalverbod op alle 2x2 overal en altijd ! Het is niet alleen onnodig, met dergelijke kleine snelheidsverschillen, het is bovendien gevaarlijk en veroorzaakt files.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 02:04:36 »
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 03:23:17 »
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.

Hier wat info voor u, BBB.

http://www.cdo.ugent.be/publicaties/055.verkeersspecialist69.pdf

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 03:38:40 »
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.

Dat begint er al meer op te trekken.
Waarom denk je dat de meeste (traag) begrensde hier in België rondrijden?
Juist omdat de wegen hier op niks trekken.
Wanneer je buiten België komt kan je dan uren aan 70km/u achter zo'n Oostblokker hangen. Gezellig.
Stop je na je regelmentaire 4u a 4u30 dan zit je na een kwartier weer achter diezelfde Oostblokker voor uren want die zijn maar een kwartier of een half uurtje gestopt en zijn effe gewisseld van chauffeur.
Gelukkig is dat inhaalverbod nog niet overal van toepassing want statistieken heb ik niet nodig om te weten waar de meeste kop/staart ongevallen gebeuren.
Combinatie inhaalverbod/begrenzer en je zit in de prijzen. Statistieken zijn alleen nog goed om het verschil in aantal te weten.



Aan 65km/u op foto en neen ik was het verkeer niet aan het ophouden achter me want er was geen kat te zien, enkel wat opgeschoven om een duidelijker foto te kunnen nemen van de boosdoener.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #8 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 04:39:36 »
Het is de politieke overheid die hun wil hebben doorgedrukt wat we nu opmerken op autosnelwegen. Nadien stelt men zijn eigen onkundigheid vast welke chaos men bekomt en legt men daarvoor de verantwoordelijkheid bij de vrachtwagenbestuurders. Dan opnieuw een bijkomende maatregel van een inhaalverbod. Vrachtwagenbestuurders worden maar al te vaak en ten onrechte met de beschuldigende vinger gewezen. Het is de overheid dat oogst van wat men zelf zaait. Vrachtwagenbestuurders zijn altijd een geviseerde groep geweest. Vroeger werden ze door de werkgevers uitgebuit alszijnde rijdende robotten. Rijprestaties van 18 tot 20 uur per dag waren geen uitzondering. Toen werd men wakker van de eenzijdige ongevallen waarin vrachtwagenbestuurders betrokken. Geopende ramen om wakker te blijven. Ze eindigden op brugpijlers, in grachten of verlichtingspalen. Nu bemerken we ongevallen in gans andere omstandigheden. De kop staart aanrijdingen door het verplicht treintje rijden. Behouden vrachtwagenbestuurders hun veiligheidsafstand, personenwagens die invoegen. Men kent de verkeersdrukte op de E19 Meer Antwerpen in beide rijrichtingen. De mogelijkheid is aanwezig tot derde rijstroken. Men zaait liever het inhaalverbod met de welbekende zware kop staartaanrijdingen als gevolg.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 december 2008 - 04:44:30 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #9 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 10:54:23 »
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod ! Het heeft te maken met het niet respecteren van de verplichte afstand van 50 m. Tussen vrachtwagens op de snelweg moet een afstand zijn van 50 m. Er werd hier veel te weinig op gecontroleerd, waardoor het de gewoonte is om op slechts een tiental meter van elkaar te rijden.
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #10 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 13:29:21 »
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod !
Daar heb ik wel mijn twijfels... (ik heb daar wat ervaring (legercamions - begrensde en quasi onbegrensde tot 100 kmh  :-X)

Een vrachtwagenbestuurder die kan/mag uitwijken naar het inhaalspoor bij opritten, die af en toe ook een langzamere kan inhalen, gaat doorgaans alerter reageren op plotse verkeersopstoppingen als iemand die ofwel vermoeid geraakt door voortdurend krampachtig zijn 50 meter probeert aan te houden in een lange trein vrachtwagens, ofwel die aan monotone 85 kmh achter steeds meestal dezelfde camion hangt...

Of zeggen we zo JC, men voert hypothetisch het inhaalverbod voor auto´s onderling in op de snelweg, gelijktijdig wel een aanbevolen 120 kmh voor elke auto...
Allemaal achtereen in een auto-treintje en iedereen zijn 60 meter.
Gelukkig is Be een relatief zeer klein land aan 120 kmh, aan 85 kmh al wat groter...
« Laatst bewerkt op: zondag 21 december 2008 - 13:39:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #11 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 14:21:48 »
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod ! Het heeft te maken met het niet respecteren van de verplichte afstand van 50 m. Tussen vrachtwagens op de snelweg moet een afstand zijn van 50 m. Er werd hier veel te weinig op gecontroleerd, waardoor het de gewoonte is om op slechts een tiental meter van elkaar te rijden.
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.

Lenen de mogelijkheden er zich toe om een veilige afstand te kunnen respecteren en te blijven behouden, JC? De Belgische mentaliteit van "ikke en de rest kan stikke" is een belangrijk gegeven. De 50 meter afstand wordt snel ingenomen en doorbroken. Ook de verkeersdoorstroming heeft te lijden vanwege de tweede vaksrijders. Maar de kop staart aanrijdingen zijn ook gebonden aan uitblijvende waarschuwende signalisatie. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #12 Gepost op: zondag 21 december 2008 - 18:46:20 »
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.
Ook kan dit makkelijk automatisch gecontroleerd worden d.m.v. lussen en camera's (uiteraard digitale camera's die gekoppeld zijn aan computers).
Als de flikken eens op een meer gediversifieerde manier willen cashen en zo meer een positieve invloed wil uitoefenen op de verkeersveiligheid, dan zouden ze dit systeem moeten invoeren.
In Duitsland gebruiken ze dit systeem al enige tijd dus het is voor mij een raadsel waarom het gebruik van dit systeem in België nog niet eens is overwogen.
Wanneer je op 2 punten die op een geschikte afstand van elkaar liggen de volgafstand meet dan heb je weinig vals positieve resultaten en die paar vals positieve reultaten kunnen er uit worden gehaald door de beelden kritisch te bekijken.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #13 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 00:33:32 »
Rijprestaties van 18 tot 20 uur per dag waren geen uitzondering.

Het is ondertussen meer dan 5 jaar geleden en het bedrijf waar ik toen werkte is bankroet dus kan ik het (eindelijk) op het openbaar forum plaatsen.
Mijn persoonlijk rekord is 78 uur non-stop rijden+ laden/lossen, de nacht ervoor 3 uur geslapen en de nacht er nog eens voor 1 uur.
De nacht erna heb ik net geen 4 uur in de slaapcabine gelegen met de bedoeling te slapen, lukte niet meer wegens oververmoeid.
Dus opgestaan en maar verder gereden. Tot de zaterdagavond heb ik dan nog 4 uur geslapen en de rest van het weekend met barstende koppijn in de zetel thuis doorgebracht.
Op zondagavond kon ik me om 20.30u opnieuw schrap zetten om een nieuwe "spannende" week te beginnen.
Deze levenstijl heb ik zo'n dikke 5 jaar volgehouden en met slaande deuren dat bedrijf verlaten.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Inhalende vrachtwagens.
« Reactie #14 Gepost op: maandag 22 december 2008 - 00:48:42 »
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod !

Naast de reeds aangehaalde argumenten heb ik er ook nog eentje die niet te versmaden is.
1-Wanneer 2 vrachtwagens bvb. 85km/u rijden op een afstand van 10 meter van elkaar en de eerste remt uit alle macht en de tweede merkt het te laat op dan is er een snelheidsverschil bij impakt van pakweg 10km/u.
2-Zelfde 2 vrachtwagens, zelfde omstandigheden behalve met een tussenafstand van 100 meter.
Bij impakt staat de eerste zogoed als stil.

Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)