Auteur Topic: lang leve de fietsvergoeding  (gelezen 1871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Streets

  • Starter
  • *
  • Berichten: 12
lang leve de fietsvergoeding
« Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 22:44:44 »
Eindelijk
Citaat
Fietsvergoeding stijgt, bedrijfsfiets wordt fiscaal vrijgesteld
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

bron: hln.be


Streets
das voor mij ipv 150€, net iets meer per maand  ;D
En nu hup iedereen op de fiets

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 18:17:30 door jozef »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lang leve de fietsvergoeding
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 19 februari 2009 - 22:52:06 »
En nu hup iedereen op de fiets
Eindelijk rustigere wegen ipv lege fietspaden ?  ;)

Binnenkort opstoppingen op de fietspaden ?  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2009 - 23:01:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: lang leve de fietsvergoeding
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 00:03:10 »
Welkom Streets. Het was me een tijd terug al opgevallen dat je je geregistreerd had, leuk dat je nu ook post.

Het is een heel bescheiden stapje op weg naar de goede richting maar laten we vooral niet tevreden achterover leunen, de automobilist wordt altijd nog sterk bevoordeeld.
Zo'n leaseauto geeft fiscaal immers een gigantisch voordeel waar de fietser maar een bescheiden deel van in het handje krijgt als loonsvermeerdering, als die werkgever al voldoende flexibel is. Nu denk ik even vanuit de positie van iemand die voor zichzelf individueel geen auto nodig heeft voor dagelijks gebruik.
Een volgende stap zou moeten zijn om op de fiets dezelfde fiscale voorwaarden toe te passen als op de lease-auto en dat de werkgever het verschil tussen de kosten van een lease-auto en de kosten van een 'lease-fiets' onder dezelfde fiscale tarieven als loonsverhoging mag uitreiken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lang leve de fietsvergoeding
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 00:47:40 »
Een volgende stap zou moeten zijn om op de fiets dezelfde fiscale voorwaarden toe te passen als op de lease-auto en dat de werkgever het verschil tussen de kosten van een lease-auto en de kosten van een 'lease-fiets' onder dezelfde fiscale tarieven als loonsverhoging mag uitreiken.

Wel, of het onder vorm van nettoloon of voordeel in natura (een leasingwagen) is: een werknemer wil een bepaalde waarde onderaan de streep overhouden.

Als het verschil tussen een lease-auto en een lease-fiets als een loonsverhoging in aanmerking zou genomen worden voor de sociale zekerheidsbijdragen en de personenbelasting, zou de kost voor de werkgever aanzienlijk stijgen om zijn werknemer uiteindelijk dezelfde netto waarde te kunnen geven.

Er zijn dan 3 mogelijkheden:

  • De werkgever rekent de bijkomende loonlast (die in België al exorbitant hoog is) door aan de consument (jij en ik).
  • De werkgever sluit zijn onderneming in België en trekt naar een interessanter land, met als resultaat dat zijn Belgische werknemers hier hun job verliezen. Hun werkloosheidsuitkering betalen jij en ik.
  • De werknemer trekt naar een interessanter land. Zo trekt talent uit het land, en blijven enkel nog diegenen die van zichzelf weten dat ze onvoldoende bekwaam zijn om meer te verdienen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: lang leve de fietsvergoeding
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 februari 2009 - 01:32:51 »
Ik zie dat toch heel anders.
Wanneer voor dat extra loon van de fietsende werknemer dezelfde gunstige fiscale voorwaarden gelden als voor die lease-auto van de autorijdende werknemer dan kan de werkgever met hetzelfde brutoloon een hoger nettoloon uitkeren.
De enige die hier onder lijdt is de overheid (die een aanzienlijk deel van het belastings-geld toch maar over de balk smijt aan mislukte en kansloze projecten, slechte handel, overbodige luxe in overheidsgebouwen enz.) maar ja, waarom zou je de fietsende werknemers niet dat fiscale voordeel geven wat je de autorijdende werknemer wel geeft?

Mocht het nog niet duidelijk zijn, de hoogte van dat extra loon is het netto verschil tussen wat een leaseauto-rijdende werknemer extra krijgt en wat een fietsende werknemer extra krijgt en dat extra is de som van de kilometervergoeding en de kosten die de werknemer zou hebben indien hij dit zelf zou moeten betalen.

Voor de korte termijn zou de overheid onder dezelfde gunstige fiscale voorwaarden als die voor de lease-auto gelden het de werkgevers moeten toestaan om een fiets en (inter)nationaal treinabonnement uit te keren. Beiden zijn complementair en de fietsende werknemer wordt zo op een eerlijkere manier behandeld en krijgt al wat meer een soortgelijk cadeau als de autorijdende werknemer. Wat de overheid zeker niet zou moeten willen is dat mensen bewust een lease-auto nemen omdat ze weten dat ze dan netto een hoger inkomen krijgen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 februari 2009 - 01:39:10 door BBB »