Ook Aardgas auto´s (CNG) zijn op alle vlakken beter,
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/14/belastingen-liggen-scheef-bij-aardgasautos
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/14/belastingen-liggen-scheef-bij-aardgasautos
Motoren op aardgas (CNG) zijn namelijk even vies als diesels, zo blijkt uit onderzoek van TNO. De CO2-uitstoot en fijnstofproductie van aardgasauto’s ligt op nagenoeg gelijk niveau als dat van een moderne dieselauto.
Dat is nieuw, sinds wanneer is dat nu "ontdekt"
Binnenkort zeggen ze ("bepaalde media") nog dat huisverwarming op minderwaardige dieselolie, milieuvriendelijker is als aardgas...
Dan is volgens alle buitenlandse studies CNG of Aardgas veel beter, behalve bij die Nederlandse TNO - studie (heb je een link ?)... als het toch juist geinterpreteerd is door de media...
Weet de Europese Commissie van die TNO-studie of wslk misinterpretatie van de media ? ik tip op het laatste.
[ Edit:
Ik denk dat ik die misinterpretatie van "
even vies, enkel wegens CO² en fijnstof" al weet:
- 1. Het klopt dat betreft CO² tusse CNG en moderne dieselmotoren maar amper verschil zit, tot 5 % minder CO² in het voordeel van de CNG
CO² is nog altijd een natuurlijk broeikasgas i.p. totaal onschuldig, of totaal ongiftig in normale hoeveelheid; zonder CO² is er trouwens geen leven op de aarde mogelijk (plantengroei, klimaat, enz..)
vb. elke mens ademt gemiddeld 12,5m³ lucht in en uit, en iedereen produceert daardoor 100 x meer CO² bij het uitademen als bij het inademen...Enkel het beetje extra broeikasgas CO² door het verkeer wil men inperken, thats it.
CO
2 heeft ook helemaal niets met de Euronormen betreft uitlaatemissies te maken.
Enkel deze:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
HC = Kohlenwasserstoffe (hydrocarbons)
HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide
NOx = Masse der Stickstoffoxide
CO = Masse des Kohlenmonoxids
NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe
PM = Partikelmasse = Staub (particulate mass)
- 2. Het klopt dat betreft fijnstofuitstoot qua hoeveelheid de beste roetfilters (Euro 5- 6) maar zoveel roethoeveelheid/km doorlaten als totaal ongefilterde CNG-auto´s... MAAR het zegt totaal niets over de giftigheid tussen beide.
Fijnstof is niet altijd even giftig als men het over dezelfde hoeveelheid
roetuitstoot (PM) en grootte vd partikels heeft.
a. Dieselmotors stoten het meeste "roetstof" uit, maar bij de modernste roetstoffilters komen alleen nog maar de fijnste roetpartikels door, en hoe fijner hoe langer ze blijven zweven en ingeademd worden, en hoe dieper ze in het lichaam dringen, dus hoe giftiger ze zijn voor de mens.
Dat is het 1e soort giftigheid: omwille van de fijnheid, zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijn_stofMen meet tegenwoordig enkel PM10 en PM 2,5; PM 1 en kleiner meet men nog niet, en zijn er nog geen limieten op geplakt.
Om een vb te geven PM 2,5 is tweemaal zo giftig als PM 10 volgens de limieten van de WHO:
http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub#WHO
Die Weltgesundheitsorganisation empfiehlt angesichts der vom Feinstaub ausgehenden Gesundheitsgefahren in ihren WHO-Luftgüte-Richtlinien folgende Grenzwerte für Feinstaub:[3]
Jahresmittel PM10 20 µg/m³
Jahresmittel PM2,5 10 µg/m³
Maar het klopt dat theoretisch het maximum cijfer voor PM-uitstoot voor Euro 5 en Euro 6 norm identiek is namelijk 5 mg/km, dit komt omdat de nieuwste direct-ingespoten benzinemotoren (CNG en LPG zijn er nog niet) ook een minimale roetuitstoot hebben die zo klein (en ook 10 x minder giftig*) is dat ze niet hoeft gefilterd te worden. Maar men heeft er toch al een limiet van 5 mg/km op geplakt in analogie met de modernste roetgefilterde diesels Euro -5 en - 6.
CNG en LPG-auto´s zullen mss wel ongeveer dezelfde kleine hoeveelheid roet uitstoten als die directingespoten benziners maar wslk nog minder giftig als benzineroet, omdat gas nu eenmaal beter en sneller verbrandt als benzine (
uit de losse pols (gevonden): het is véél minder als ik dacht, uit topic : aardgasautos
De uitstoot van PM10 is tevens lager dan bij traditionele brandstoffen. Voor de verschillende typen voertuigen is dit:
aardgas- personenauto + bestelauto: 0,003 g/km
of 3 mg vergeleken met de al 10x giftigere dieselPM10 van een huidige Euro 4-diesel met roetfilter die tot 25 mg/km mag hebben.
Dit is tot 8,3 -maal meer... of de diesel is 83,3 maal giftiger... betreft relatieve roetuitstoot.
*b. Dieselmotorroet heeft ook een veel giftigere chemische samenstelling als hetzelfde fijne roet van een benzinemotor omdat het hoogwaardigere benzine altijd veel zuiverder gaat verbranden, gewoon eens kijken uit wat het dikkere diesel(olie) bestaat en het vluchtigere benzine of hoe dat beiden geraffineerd worden.
* wetenschappelijke studies spreken van een 10 x hogere giftigheid van dieselfijnroet tov benzinefijnroet bij dezelfde grootte en gewicht.
(*wetenschappelijke links kan ik opzoeken)
Dat is het 2e soort giftigheid: omwille van de chemische samenstelling na de verbranding
] Aufgrund der Umweltvorteile für Erdgas gibt es in Deutschland bis 31. Dezember 2018 eine Steuerbegünstigung bei der Mineralölbesteuerung von Kraftstoffen, und auch die Europäische Kommission will den Anteil von Erdgasfahrzeugen am europäischen Kraftfahrzeugbestand unterstützen, so dass bis 2020 rund 10 % aller Fahrzeuge mit Erdgas fahren könnten. Erdgasfahrzeuge sind nicht zu verwechseln mit den Autogasfahrzeugen, die mit Flüssiggas (LPG = Liquified Petroleum Gas) betrieben werden.
Umweltaspekte
Erdgas verbrennt im Motor mit niedrigen Emissionen an Kohlenmonoxid (CO), Stickoxiden (NOx) und unverbrannten Kohlenwasserstoffen (HC) fast ohne Partikel. Die bei der Verbrennung beispielsweise im Dieselmotor entstehenden krebserzeugenden Rußpartikel und die stark riechenden Aldehyde und Acroleine entstehen bei einem Erdgasfahrzeug nicht. Das Erdgas, dessen Hauptbestandteil Methan ist, ist der kohlenstoffärmste Brennstoff und verbrennt daher auch praktisch geruchsfrei, auch wenn odoriertes Erdgas verwendet wird. Zudem ist die Nutzung von veredeltem Biogas, in der Schweiz auch Kompogas genannt, als Treibstoff für Erdgasfahrzeuge möglich.
Erdgasfahrzeug (H-Gas) im Vergleich zum Benzinfahrzeug
bis zu 25 % weniger Kohlendioxid (CO2) (Biomethan ist zusätzlich entstehungsneutral)(Kohlendioxidemissionen pro Liter siehe Kapitel 4.3).
bis zu 75 % weniger Kohlenmonoxid (CO)
bis zu 60 % weniger reaktive Kohlenwasserstoffe (HC)
Erdgasfahrzeug (L-Gas) im Vergleich zum modernen Dieselfahrzeug
bis zu 5 % weniger Kohlendioxid (CO2)
bis zu 50 % weniger Kohlenmonoxid (CO)
bis zu 80 % weniger reaktive Kohlenwasserstoffe (HC)
bis zu 70 % weniger Stickoxide (NOx)
bis zu 99 % weniger Rußpartikel bzw. Feinstaubemmission
In Deutschland erhalten ab 1. März 2007 Erdgasfahrzeuge, die gemäß der Verordnung zur Kennzeichnung emissionsarmer Kraftfahrzeuge durch eine Feinstaubplakette gekennzeichnet sind, die Genehmigung, im Falle von erhöhten Feinstaubemissionen in Innenstädten, die sogenannten „Umweltzonen“ oder „Sperrzonen“ zu befahren.
Op basis van wetenschappelijk onderzoek in gans
Europa de wereld. (alle refs te vinden in Wiki)
[ edit: ik heb wat relevante tekst ingelast, dan hoef ik dat later niet extra op te zoeken
samengevat: even vies of evenveel is niet even giftig ].