Auteur Topic: Dit reglement?  (gelezen 29172 keer)

Offline Stefto

• Expert
Re: Dit reglement?
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2009 - 22:06:09 »
Als ze al wettelijk helemaal in orde is, maar daarover kan enkel het Hof van Cassatie uitspraak doen.

Heb jij het tel.nr. van het hofke van cassatie? Dan kan ik ze even bellen als ik nog eens aan zo'n lichten kom. Kunnen ze meteen een uitspraak doen?

Zolang het hofke geen uitspraak heeft gedaan moeten we gewoon de wet naleven. En die heb ik proberen uit te leggen. Ik denk niet dat ik een eigen interpretatie heb weergegeven. Enkel feiten, wetteksten en een verklaring of uitleg. Waarom kunnen de meeste mensen die met verkeer bezig zijn dat niet vatten?

Als ik "leken" hierover persoonlijk kan spreken begrijpen ze zéér goed hoe de vork in de steel zit. Van éénvoudige boerenzonen (met een gezond boerenverstand) tot geleerden allerhande. Ze begrijpen bijna allemaal dat gecombineerde lichten niet serieus te nemen zijn. De meesten zijn ook zéér verbouwereerd dat zoiets in een ontwikkeld land mogelijk is. Dan zwijg ik nog wijselijk over de tientallen andere voor waar genomen onwaarheden.

Asjeblief zeg. Als zelfs éénvoudige verkeerslichten, die één van de fundamenten van het verkeer uitmaken, nog niet eens duidelijk en correct kunnen.

Eigenlijk is het een immens risico om je op de openbare weg te begeven. Je kan zomaar voor iets bestraft worden zonder dat je iets verkeerds deed. In Zuid-Amerika, Azië, Afrika, U.S.A.,... kan je zoiets verwachten. Toch niet in ons veilige belgenlandje? En als je wil helpen bekijken ze je eens raar en sturen je wandelen. Arm België, arm Vlaanderen.

Sorry mensen. Ik liet me even gaan.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2009 - 22:43:33 »
Richt uw pijlen op wie ze verdient :

http://www.etienneschouppe.be/
http://www.dekamer.be/
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 20 oktober 2009 - 19:32:28 »
Waarom is er geen overeenstemming?  Omdat de cirkelvormige lichten rechts vd rijbaan geplaatst worden art 61.4.1
en de pijlen boven de rijstroken of rechts  art 61.4.2

De mogelijkheid om de pijlen rechts gegroepeerd te plaatsen bestaat, eventueel samen met het ronde licht.

Maar wat NIET KAN : het ronde licht rechts en op dezelfde toegang vh kruispunt de pijlen boven.

Waar moet je dan kijken?
Want als je naar rechts kijkt zie je niet dat er nog ergens een verbod is om links af te draaien.

Ofwel alles rechts gegroepeerd.
Ofwel alles boven de rijstroken.
Ofwel geen combinatie en alles met pijlen, dan weet je als er een groene pijl rechtdoor en rechts brandt. en je wil linksaf dat die niet voor jou bestemd is.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 21 oktober 2009 - 12:15:39 »
Ofwel alles rechts gegroepeerd.
Ofwel alles boven de rijstroken.
Ofwel geen combinatie en alles met pijlen, dan weet je als er een groene pijl rechtdoor en rechts brandt. en je wil linksaf dat die niet voor jou bestemd is.
Dat zijn eigenlijk de mogelijkheden die er waren voor de aanpassing door Durant voor linksafslaand verkeer ...
En die nog steeds bestaan, maar de Vlaamse overheid vertikt het ze te gebruiken.

Is er eigenlijk al iemand de nieuwe "conflictvrije" linksafregeling met pijlen en bollen tegelijk al ergens tegengekomen in Wallonië ?
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 22 oktober 2009 - 12:57:40 »
Nog niet tegengekomen.

De teksten in het frans werden pas vorig jaar aangepast. De walen waren niet op de hoogte van wat Durant zovele jaren geleden ondertekend heeft.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 22 oktober 2009 - 13:05:37 »
Alles boven de rijstroken is en was in Belgie niet mogelijk als men ronde bollen gebruikt of een combinatie van pijlen met bollen.
Ronde bollen worden altijd rechts geplaatst - (boven en links herhaald)
Pijlen worden rechts OF boven geplaatst- (links herhaald)

En als je deze dus slecht combineert met ronde bollen rechts (en boven herhaald)      met pijlen boven (en links herhaald)    krijg je problemen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 12:47:29 »
De teksten in het frans werden pas vorig jaar aangepast. De walen waren niet op de hoogte van wat Durant zovele jaren geleden ondertekend heeft.
Bij de aanpassing door Durant zijn materiële fouten gemaakt bij de omzetting en de inpassing van de aanvullingen in de originele teksten, wat pas later rechtgezet is.
De aanpassing bestond wettelijk dus al langer.
Ze stond alleen niet correct weergegeven in de geconsolideerde Belgische wetgevingsteksten.
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009 - 20:38:43 »
Ja, inderdaad.

Maar voordat de burger kan reageren moet deze wel geconfronteerd worden met het probleem.  
En vermits in wallonie de combinatie bij mijn weten niet voorkomt en de teksten in het frans niet onmiddelijk correct werden aangepast heeft de bevolking in het Waals Gewest voorlopig geen reden om te klagen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 oktober 2009 - 20:41:20 door mazda »

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 22:25:25 »
Citaat
ROESELARE - In West-Vlaanderen moeten 158 automobilisten die door het rode licht waren gereden, hun boete niet betalen omdat de situatie op het kruispunt erg onduidelijk was. Mogelijk zijn er gevolgen voor honderden kruispunten in heel Vlaanderen.
Het bewuste kruispunt ligt op de ring rond Roeselare, waar de Beversesteenweg de ringweg kruist. De verkeerslichten geven twee signalen. Het gewone licht, een volle cirkel, staat op groen. Maar daarnaast hangt een tweede licht, een pijl, dat naar links wijst. En dat staat op rood. De bedoeling was om duidelijk te maken dat bestuurders naar links moeten stoppen, maar bestuurders die rechtdoor of rechtsaf willen het signaal te geven dat zij mogen doorrijden.

Blijkbaar was die situatie voor veel mensen onduidelijk, want er werden 158 automobilisten in een paar maanden geflitst terwijl ze door het rood reden.

'Op zich is het niet zo logisch dat je op een kruispunt een vol groen licht gaat combineren met een rode pijl. Daardoor kan verwarring ontstaan. Het meest logische zou zijn dat als er pijlen gebruikt worden, ze gebruikt worden voor alle richtingen. Als de rode pijl naar links wijst, is de situatie echter wel wettig', zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV.

Naar rechts

'Aanvankelijk stelde het reglement van de wegbeheerder dat een combinatie van pijlvormige en cirkelvormige verkeerslichten niet kon, maar in 2001 kwam daarop een uitzondering waardoor met een pijlvormig verkeerslicht naar links wel gecombineerd mag worden', aldus De Dobbeleer. 'Het bizarre is dat een pijl naar rechts samen met een cirkelvormig licht daarentegen onwettig is.'

De situatie mag dan wel wettig zijn, maar het is daarom nog niet duidelijk. Dat oordeelde een rechter nu. De Kortrijkse correctionele rechtbank, zittend als politierechter in beroep, heeft geoordeeld dat de situatie inderdaad onduidelijk is. Het verkeersreglement zegt namelijk niet welk licht het belangrijkste is: het cirkelvormige of de pijl. 'De hiërarchie van de verkeerslichten is niet geregeld', luidt het in het vonnis.

Alle overtreders werden vrijgesproken, eerst door de politierechter en daarna ook in beroep door de correctionele rechtbank.

Op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onderzoekt men de rechtspraak en een eventuele aanvulling van de wet.
Dit zal niet alleen Stefto als mijzelf plezier doen, de vrijspraak natuurlijk.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 23:06:18 »
Lees dat artikel eens, met aandacht naar waar de pijl hoort te wijzen... :)

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 23:21:18 »
Lees dat artikel eens, met aandacht naar waar de pijl hoort te wijzen... :)
Volgens De Dobbeleer van het BIVV. Schenk aan die mensen niet te veel aandacht.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 06 april 2010 - 23:37:00 »
Dit zal niet alleen Stefto als mijzelf plezier doen, de vrijspraak natuurlijk.

Gemengde gevoelens Kunde. Zeer blij met de vrijspraak voor de onschuldige slachtoffers van onze overheden.

Ook zeer blij dat de rechters aanhaalden dat het om tegenstrijdige bevelen gaat en dat er geen hiërarchie tussen de lichten is.

Triest omdat één of meerdere rechters zouden gezegd hebben dat het om een wettige situatie zou gaan. Daar slaan ze de bal nog steeds grondig mis omdat ze zich laten overtuigen door dat floddertje van een MB'tje. Dat MB'tje staat in hiërarchie toch ook niet boven het KB?

Ik baseer me echter maar op het online persbericht.

Hoe kan je aan het volledige vonnis komen en informatie over het dossier?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 07 april 2010 - 16:35:18 »
Wordt naar verwachting nog wel Cassatie ...

Op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onderzoekt men de rechtspraak en een eventuele aanvulling van de wet.

Niet aanvullen, Tienne, maar SCHRAPPEN !

Terug naar de situatie van voor 2001 : geen combinatie van bollen en pijlen.
OF bollen. OF pijlen.

Daarmee kan men ook conflictvrije regelingen treffen, zonder verwarring te zaaien ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 07 april 2010 - 16:37:07 »
Triest omdat één of meerdere rechters zouden gezegd hebben dat het om een wettige situatie zou gaan.
In Mechelen leidde zoiets wel tot veroordeling ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 april 2010 - 19:16:13 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 07 april 2010 - 18:28:48 »
Citaat
Hoe kan je aan het volledige vonnis komen en informatie over het dossier?
Hopelijk wordt het kortelings gepubliceerd in een van de vakbladen zodat ik jullie de motivering kan bezorgen.
Citaat
In Mechelen leidde zouets wel tot veroordeling ...
Je kan dan direct de vraag stellen: wie pleitte de zaak? Een rechter moet immers goede motivatie voorgeschoteld krijgen en als de openbare aanklager sterker motiveert dan jijzelf of je raadsman hang je.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.