Auteur Topic: fietsers  (gelezen 10471 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: fietsers
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 01:38:26 »
@ Streets:

Ik word dit jaar 57 jaar. Tot verleden jaar heb ik, sinds mijn prille jeugd, zeer veel gefietst in België.

Over die periode van pakweg 45 jaar heb ik in België een enorme evolutie bij de fietsers gezien.

45 jaar geleden maakte je als fietser geen schijn van kans als je probeerde je voorrang van rechts af te dwingen van een automobilist. Iedere fietser besefte toen dat hij de keuze had: verzaken aan zijn voorrang, of aangereden worden.
Het was de tijd toen ik eens door een oen van een flik (jawel, die waren er toen ook al) werd tegengehouden omdat ik mijn linker arm uitgestoken had om aan te geven dat ik linksaf ging slaan, en hij mij zei dat het goed was voor één keer, maar ik mijn twee handen aan het stuur moest houden.

De laatste jaren dat ik in België fietste, kon ik mijn ogen niet geloven. Jawel, ik werd nog wel eens ingehaald door een automobilist met minder zijdelingse afstand dan me lief was. Maar telkens ik aan een kruispunt kwam, stopten alle automobilisten (inclusief vrachtwagen- en autobusbestuurders), of ze nu van links of van rechts kwamen. Ik kon hun gedachten zo van hun aangezicht aflezen: "Oppassen, jongens, een fietser, die denkt dat hij alles mag."

Als automobilist heb ik het ontelbare keren meegemaakt dat ik aan een kruispunt met voorrang van rechts moest stoppen voor een fietser die van links kwam. Een kort geluidssignaal leidde onvermijdelijk tot een opgestoken middenvinger vanwege de fietser.

Op een bepaalde plaats kwam ik als automobilist meermaals een fietser tegen die aan de linker kant van de rijbaan fietste. Mijn reactie was steevast zo dicht mogelijk bij de rechter kant van de rijbaan te riijden, zodat die fietser daar niet verder kon. Die fietser reed dan maar verder over het trottoir, maar je kunt je niet voorstellen wat voor verwensingen ik daarbij naar het hoofd geslingerd kreeg, en hoe dikwijls ik wel te horen gekregen heb dat "zwakke" weggebruikers altijd en overal voorrang zouden hebben.

Als fietser heb ik altijd voorrang verleend aan voetgangers op een oversteekplaats voor voetgangers. Ik stopte vóór de oversteekplaats, zelfs al bevond de voetganger die aanstalten maakte om over te steken zich aan de linker kant van de rijbaan. Je kunt je niet voorstellen hoe dikwijls ik daarbij voorbijgereden werd door fietsers die totaal geen voorrang verleenden aan de overstekende voetganger.

In Hoboken heb ik het eens meegemaakt dat ik een oversteekplaats voor voetgangers naderde op het ogenblik dat een leider van - ik schat - een 50-tal jonge kinderen (< 12 jaar) hen aanspoorde om al fietsend de oversteekplaats voor voetgangers te gebruiken om al fietsend de rijbaan over te steken. Ik ben toen gestopt, omdat ik die kinderen uiteraard niet wilde aanrijden, maar ik heb die leider wel eens verteld wat ik van zijn midsadig gedrag vond. Je kunt je niet voorstellen wat voor beledigingen en verwijten ik van die kerel te horen gekregen heb.

Ooit ben ik met de auto eens gestopt op meer dan 10 meter van een fietser waarvan ik voorzag dat hij de rijbaan schuin ging oversteken. Die 10 meter volstonden blijkbaar niet om hem toe te laten de rijbaan dermate schuin over te steken als hij gewenst had, en ik kreeg ook toen een hele scheldpartij te horen.

Ik weet het: er worden door elke categorie weggebruikers overtredingen gepleegd. En het zijn dikwijls diegenen die als automobilist de rechten van de fietsers niet respecteren, welke als fietser ook de rechten van de automobilisten niet respecteren. Maar dat neemt niet weg dat in België de fietsers een categorie weggebruikers uitmaken die. globaal genomen, meer dan welke andere weggebruikers ook, een loopje nemen met de naleving van het verkeersreglement.

Ze zijn dan verbaasd dat ze bij een ongeval, veell vaker dan ze verwachten, door de rechter veroordeeld worden voor een onverschoonbare fout, en bijgevolg geen schadevergoeding ontvangen.

Zo werd een vriendin van mijn vrouw, die in het hoogseizoen in een badstad (Nieuwpoort) uit een winkelgallerij kwam, door een fietser tegen hoge snelheid aangereden. Ze had onherstelbare hersenletsels opgelopen en verkeerde meer dan 2 jaar in coma, tot de stekker uit het stopcontact getrokken werd en ze overleed. De fietser heeft haar nooit bezocht of contact opgenomen met de familie en enig spijt betuigd. Hij kreeg in eerste aanleg slechts 50% van de aansprakelijkheid toegewezen, doch op advies van de Wielrijdersbond ging hij in beroep, waar hij 75 % van de aansprakelijkheid toegewezen kreeg.

De politici van het genre Jos Ansoms, die de fietsers in de waan gebracht hebben dat ze, als "zwakke" weggebruiker, altijd en overal voorrang zouden hebben, hebben al ettelijke verkeersslachtoffers onder de fietsers op hun geweten (het probleem is evenwel dat de meeste politici geen geweten hebben).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 10:20:17 »
@ Jozef
ik ben ondertussen nu 41 jaar, alla toch bijna
en rij  nu al 3 jaar dagelijks dwars door Brussel met de fiets.

Het is allemaal makkelijk om te veralgemenen en over"de" fietser en "de" auto te spreken.
het is natuurlijk geen collectrieve groep en elke individu is aansprakelijk voor eigen functioneren binnen die groep.

hetgeen mij dan ook mateloos ergert is dat niet iedereen de regels kent, en dat ze zich dan ook frustreren als ze erop gewezen worden.

Nog even een leuke van vandaag.
het is vrij hard aan het regenen, ik passeer voorbij een krantenwinkel (opnieuw te wemmel) gelukkig bergop.
de dame komt heel snelt uit de krantwinkel geschoten, houd de krant boven haar hoofd, om het haar iets minder nat te maken, en zonder te kijken spurt ze het fietspad over naar haar wagen.
Groot was haar verbijstering dat ik moest stoppen en dan kreeg ik nog een preek over mij heen dat het regende en zij snel in haar wagen moest zitten, want dat ze anders helemaal nat was, terwijl ik daar bijstond als een uitgewrongen natte dweil  ::).....................................
dan ben je wel even sprakeloos dat je geen voetganger hebt geschept? zou iedereen zo de rijweg oversteken ?

Streets

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 14:32:22 »
Het zal zeker een 'dame van stand' zijn die zich meer waant dan de rest van de bevolking. Ik heb geen compassie met een volwassene die blind oversteekt, ik zal uitwijken maar indien mogelijk wel rakelings voor die persoon langs om hem/haar eens even de ernst van de situatie te doen inzien.
Als dat mens echt in 1 keer naar haar auto wil sprinten, dat ze dan vertrekt wanneer er geen fietsers aankomen.

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 16:03:16 »
dame van verstand weet ik zo niet, het was echt hard aant regenen.
het was een dame met weinig empathisch vermogen. Maar weliswaar verstaanbaar, want zoals Jozef al vertelde; hoeveel fietsers passeren daar nu ook op een dag?
5, 10?
met auto's is dat iets anders....

Streets

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 16:46:16 »
Citaat van: BBB
ik zal uitwijken maar indien mogelijk wel rakelings voor die persoon langs

Let dan wel op dat er geen flik is die het ziet:

Citaat
AR 7.1. [...]
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen
[...]

Merk op dat dit verbod enkel geldt voor bestuurders ten opzichte van andere bestuurders en voetgangers (= verkeersdeelnemers), maar niet voor voetgangers ten opzichte van andere weggebruikers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 18:26:28 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:52:35 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:07:58 »
Breng ik een roekeloze voetganger in gevaar wanneer ik op een gecontroleerde vlak voor hem/haar fiets?
Ik laat hem/haar enkel wat schrikken. ;D

Citaat
Dan moet je het maar voor hebben als ik 20 jaar geleden, een taxi chauffeur komt zat uit een café gelopen, overjas over zij hoofd voor de regen en dan diagonaal de staat over lopen, naast het zebrapad (waar het trouwens rood was voor de voetgangers)
Drie keer raden wie er in fout was toen die stommeling tegen de zijkant van mijn wagen liep (ik reed 20-30/uur).
Jij? Lullig.

Ik denk dat Jozef een wat vertekend beeld heeft doordat hij meer rijdt dan fietst. Vreten fietsers en voetgangers veel uit?
Ja. Vreten automobilsiten minder uit? Nee.
Hoevaak mijn leven wel niet in gevaar wordt gebracht door een roekeloze automobilist die doorrijdt over een fietspad terwijl ik daar voorrang heb, hoevaak ik wel niet naar de rijbaan moet uitwijken alwaar 90 km/uur wordt gereden omdat een roekeloze automobilist zijn auto parkeert op het fietspad, hoevaak een automobilist wel niet zijn auto parkeert tussen 2 troitoirs waar een voetganger moet oversteken of zelfs vol op het troitoir waardoor voetgangers een stuk moeten wandelen over de rijbaan enz.
Het voertuig is het probleem niet, de mensen zijn dat wel.

Citaat van: Michel
Wat zegt het verkeersreglement eigenlijk van rechts voorbijrijden van files ?

Dat mag enkel zolang de file volledig stilstaat. Van zodra ze in beweging komt, is sneller fietsen niet meer voorbijrijden, maar inhalen. En inhalen moet (behoudens de voorziene uitzonderingen) langs links gebeuren.
Juridisch klopt dat. Het is echter een beetje flauw om hier moeilijk over te doen wanneer een grote rij auto's met afwisselende fasen van stilstand en trage beweging van 10 km/uur langs rechts wordt ingehaald door fietsers die zich 5 keer zo snel kunnen verplaatsen.
Langs links inhalen is een totaal irreële optie wanneer het van 2 kanten vaststaat, ook wanneer het slechts aan 1 kant vaststaat. Houd dus gewoon rechts wat ruimte wanneer het veilig kan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:14:36 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:29:49 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:32:10 door Rafael »

Offline Streets

• Starter
  • *
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:31:34 »
Citaat
Langs links inhalen is een totaal irreële optie wanneer het van 2 kanten vaststaat, ook wanneer het slechts aan 1 kant vaststaat. Houd dus gewoon rechts wat ruimte wanneer het veilig kan

Spiegels zijn o zo kwetsbaar  ;D ;D

Streets

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:33:46 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 19:52:28 »
...uitwijken alwaar 90 km/uur wordt gereden...
;D :D ;D Bestaan die nog? Ik dacht dat die al lang uitgestorven waren!
Touché. ;D
Er bestaan in Leuven en omgeving nog kleine stukjes weg waar 90 km/uur mag worden gereden.

Citaat
Vandaag ging de geit gewoon naar links hier in de straat, zonder te kijken, waarna de wagen die haar net ging inhalen mee uitgeweken was tot op het voetpad om de aanrijding te vermijden.
Dit is natuurlijk perfect vergelijkbaar met een automobilist die op het 'voorrangs'-fietspad komt te staan terwijl er een fietser aan komt.
Wanneer ik op een rijbaan moet fietsen en ik wil naar links afslaan dan kijk ik een seconde of 5 op voorhand al ofdat er voldoende ruimte is. Indien een eventuele achterliggende automobilist niet hoeft te remmen (hooguit gas even loslaten) dan steek ik mijn arm uit om kenbaar te maken dat ik wil afslaan. Ik kijk vervolgens nog een keer en pas dan sla ik af.

Citaat
Wat me ook stoort, zijn die stukjes gemachtigd opzichter die op het zebrapad duiken met hun frisco, om de kinders met hun fiets over het zebrapad over te laten steken. Was het nu langs hun fiets, allemaal prima, maar leer die kinders toch niet dat ze voorrang hebben met hun fietsje op een zebrapad man! Das vragen om problemen.
Dat vind ik ook onverstandig.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 20:47:38 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:52:10 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 20:53:45 »
Stel:

Een kind van minder dan 9 jaar rijdt met zijn klein fietsje op het linkse  trottoir tov zijn rijrichting.
Het kind komt aan een kruispunt met voorrang van rechts.
Een auto die van links komt ziet het kind niet komen omdat er een huis op de hoek staat.
Het kind rijdt gewoon rechtdoor van het trottoir af om het kruispunt over te steken, welliswaar aan de linkse kant van de weg.

Wie heeft voorrang??
Het kindje komt van rechts.

( de wegcode is ziekelijk opgesteld)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 21:07:59 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 02:51:51 door jo »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 24 maart 2009 - 21:34:36 »
Mooie mentaliteit ;) Maar ik zou me er toch maar niet aan mispakken.. Je mag altijd proberen om mijn spiegel er af te fietsen, ik wens je dan veel succes, en een spoedige herstelling toe.

Enkele jaren geleden haalde op de Bernardsesteenweg in Hoboken een fietser een auto langs rechts in, ondanks dat de ruimte tussen de auto en het trottoir daartoe te smal was. De fietser veroorzaakte een kras op de rechter flank van de auto van de achterkant tot de voorkant, doch reed gewoon verder (klassiek: vluchtmisdrijf, ze hebben immers geen kentekenplaat).

Even verder kon de automobilist de fietser inhalen en reed hem klem. De fietser had nog gemakkelijk kunnen stoppen, doch verkoos een dwaze poging om het trottoir op te geraken en zo verder te vluchten. Hij kwam daarbij ten val en geraakte gekwetst.

Nu wou de fietser plots niet meer vluchten, en moest er politie bijkomen. En jawel: de automobilist heeft een correctionele veroordeling voor slagen en verwondingen opgelopen. Weliswaar met slechts een voorwaardelijke straf, maar zoiets staat wel op je strafblad.