egoïstisch verkeersgedrag (ikke en de rest kan stikke) of machtsmisbruik.
Daar noem je de belangrijkste ziekte van deze tijd
Inderdaad.
Al jaren probeer ik Marc en Diane tevergeefs duidelijk te maken dat niet de verkeerveiligheid, doch veeleer de verkeers
onveiligheid de verwaarloosde ziekte is. Doch soit," laat de boeren maar dorsen" luidt het gezegde.
En het irrationele gedrag dat ook weer hieruit blijkt, is dat we, door die mentaliteit van "ikke en de rest kan stikke", allemaal later op onze bestemming aankomen, ook diegene die een aanhanger is van de fractie "ikke en de rest kan stikken". Want er is geen burgerzin meer voor een vlot verkeer in zijn geheel.
Ik kan mij hoe langer hoe meer niet ontdoen van de overtuiging dat het modern verkeer menselijke kwaliteiten vereist waarover de meeste weggebruikers niet beschikken.
Ik ga maar één voorbeeld geven van hier in onze streek. Mijn vrouw Leslie komt naar huis gereden, en stopt in een nabijgelegen straat ter hoogte van een woning waar een dame woont met wie ze graag even een praatje wil slaan. Na 5 minuten merkt ze plots dat er een auto achter haar staat te wachten, want voorbijrijden of inhalen is in die straat wegens de geringe breedte niet mogelijk. De bestuurder achter haar zit gemoedelijk rond te kijken en af te wachten, geen lichtsignaal, geen geluidssignaal.
Probeer dat eens in België...