Auteur Topic: Korting voor jongeren die niet agressief rijden  (gelezen 11893 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Korting voor jongeren die niet agressief rijden
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 30 mei 2009 - 23:32:30 »
Rafael, ik behoor tot de 'onaangepaste-snelheid-is-de-grootste-ongevallen-oorzaak' pot terwijl de snelheid misschien wel legaal maar idioot was.

Onaangepaste snelheid, niet altijd, doch wel meestal in combinatie met onaangepaste afstand tot de voorligger.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: zondag 31 mei 2009 - 00:30:25 »

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #32 Gepost op: zondag 31 mei 2009 - 22:43:15 »
Voorrangsnegatie heeft ook met onaangepaste snelheid te maken: bestuurder naderde iets te snel het kruispunt, fietspad, oversteek, enz om nog op tijd te kunnen vertragen of stoppen om voorrang te verlenen. Deze onaangepaste snelheid vloeit dan weer voort uit het niet kennen van regels of borden, egoïstisch verkeersgedrag (ikke en de rest kan stikke) of machtsmisbruik.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 31 mei 2009 - 23:10:10 »
Even storen  ;), ik wil het ook eens van de andere kant bekijken:

Onaangepaste snelheid kan natuurlijk ook "abnormaal" (te) traag rijden zijn.
(staat in Art 10.1.1 en Art 10.2)

Citaat
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, ... ; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, ...

Ook voorrangsnegatie kan gebeuren door abnormaal traag (op) te rijden (ook kruispunt), zodat het de voorrangshebbende(n) dwingt te remmen, op bepaalde wegen kan dat een gevaarlijke kettingreactie veroorzaken...
« Laatst bewerkt op: zondag 31 mei 2009 - 23:19:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #34 Gepost op: maandag 01 juni 2009 - 08:43:28 »
Voorrangsnegatie heeft ook met onaangepaste snelheid te maken: bestuurder naderde iets te snel het kruispunt, fietspad, oversteek, enz om nog op tijd te kunnen vertragen of stoppen om voorrang te verlenen. Deze onaangepaste snelheid vloeit dan weer voort uit het niet kennen van regels of borden, egoïstisch verkeersgedrag (ikke en de rest kan stikke) of machtsmisbruik.
De 'onaangepaste snelheid' bij voorrangsnegatie is een gevolg van de voorrangsnegatie waarmee de voorrangsnegatie zelf dus de oorzaak is van een ongeval in zo'n situatie.
De oorzaken van voorrangsnegatie kent iedereen hier wel, de oplossingen ook maar zie ze maar eens te implementeren in dit landje.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: maandag 01 juni 2009 - 10:01:52 »
egoïstisch verkeersgedrag (ikke en de rest kan stikke) of machtsmisbruik.
Daar noem je de belangrijkste ziekte van deze tijd
En daarbij idd nog het niet (willen) kennen van de regels
Kom daar ook nog bij dat de regels hier ondertussen een kleine dierentuin (= zootje  ;D) geworden zijn

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: maandag 01 juni 2009 - 18:54:47 »
Kom daar ook nog bij dat de regels hier ondertussen een kleine dierentuin (= zootje  ;D) geworden zijn

Inderdaad, een zootje vol met uilskuikens! ;D ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 02 juni 2009 - 00:06:31 »
egoïstisch verkeersgedrag (ikke en de rest kan stikke) of machtsmisbruik.
Daar noem je de belangrijkste ziekte van deze tijd

Inderdaad.

Al jaren probeer ik Marc en Diane tevergeefs duidelijk te maken dat niet de verkeerveiligheid, doch veeleer de verkeersonveiligheid de verwaarloosde ziekte is. Doch soit," laat de boeren maar dorsen" luidt het gezegde.

En het irrationele gedrag dat ook weer hieruit blijkt, is dat we, door die mentaliteit van "ikke en de rest kan stikke", allemaal later op onze bestemming aankomen, ook diegene die een aanhanger is van de fractie "ikke en de rest kan stikken". Want er is geen burgerzin meer voor een vlot verkeer in zijn geheel.

Ik kan mij hoe langer hoe meer niet ontdoen van de overtuiging dat het modern verkeer menselijke kwaliteiten vereist waarover de meeste weggebruikers niet beschikken.

Ik ga maar één voorbeeld geven van hier in onze streek. Mijn vrouw Leslie komt naar huis gereden, en stopt in een nabijgelegen straat ter hoogte van een woning waar een dame woont met wie ze graag even een praatje wil slaan. Na 5 minuten merkt ze plots dat er een auto achter haar staat te wachten, want voorbijrijden of inhalen is in die straat wegens de geringe breedte niet mogelijk. De bestuurder achter haar zit gemoedelijk rond te kijken en af te wachten, geen lichtsignaal, geen geluidssignaal.

Probeer dat eens in België...

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 02 juni 2009 - 21:21:51 »

Ik ga maar één voorbeeld geven van hier in onze streek. Mijn vrouw Leslie komt naar huis gereden, en stopt in een nabijgelegen straat ter hoogte van een woning waar een dame woont met wie ze graag even een praatje wil slaan. Na 5 minuten merkt ze plots dat er een auto achter haar staat te wachten, want voorbijrijden of inhalen is in die straat wegens de geringe breedte niet mogelijk. De bestuurder achter haar zit gemoedelijk rond te kijken en af te wachten, geen lichtsignaal, geen geluidssignaal.

Wel, dàt vind ik nu persoonlijk ook wel egoistisch: de weg blokkeren om een praatje te slaan, alsof je dat niet naast de weg kan doen of ergens waar je niét in de weg staat  :-\

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 02 juni 2009 - 22:46:39 »

Wel, dàt vind ik nu persoonlijk ook wel egoistisch: de weg blokkeren om een praatje te slaan, alsof je dat niet naast de weg kan doen of ergens waar je niét in de weg staat  :-\

Ik weet dat je in België zeker niet de enige zou zijn die er zo over denkt, en daarom kan ik jou ook begrijpen.

Hier zie ik zoiets dagelijks gebeuren. Hier kunnen de mensen zoiets nog van elkaar verdragen en het elkaar gunnen.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 02 juni 2009 - 23:16:39 »

Ik weet dat je in België zeker niet de enige zou zijn die er zo over denkt, en daarom kan ik jou ook begrijpen.

Hier zie ik zoiets dagelijks gebeuren. Hier kunnen de mensen zoiets nog van elkaar verdragen en het elkaar gunnen.
Het zou mooi worden als iedereen zomaar te pas en (vooral) te onpas zou stoppen om een praatje te slaan midden op de weg  ::)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 03 juni 2009 - 15:47:38 »
Het zou mooi worden als iedereen zomaar te pas en (vooral) te onpas zou stoppen om een praatje te slaan midden op de weg  ::)

Leven en laten leven.  ;)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 03 juni 2009 - 18:06:32 »
Citaat
Ik kan mij hoe langer hoe meer niet ontdoen van de overtuiging dat het modern verkeer menselijke kwaliteiten vereist waarover de meeste weggebruikers niet beschikken.
Van jongsaf worden we aangeleerd de eerste te zijn. Hoeveel van ons hebben in hun jeugd niet moeten horen dat ze beter konden en moesten proberen de eerste te zijn. Is er dus ingepompt zodat we in het verkeer ook de eerste willen zijn.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 03 juni 2009 - 22:08:35 »
Citaat
Van jongsaf worden we aangeleerd de eerste te zijn. Hoeveel van ons hebben in hun jeugd niet moeten horen dat ze beter konden en moesten proberen de eerste te zijn. Is er dus ingepompt zodat we in het verkeer ook de eerste willen zijn.

Dat klopt. Het was de tijd toen er op het einde van elk schooljaar nog een prijsuitdeling met een palmares was.

Maar wijlen mijn grootvader langs moeders kant, een wijs man, heeft me altijd gezegd dat ik me in het verkeer niet moet haasten, omdat daar toch geen prijzen te winnen zijn.

Het beste om op tijd te komen is op tijd vertrekken.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 03 juni 2009 - 22:56:13 »
Het beste om op tijd te komen is op tijd vertrekken.
Kan goe zijn, maar als er in elke straat ene zijn verhaal gaat vertellen voor 5 minuten, waneer moet je dan vertrekken ?  ::)

IMHO worden er al genoeg verkeersstremmers ingebouwd: hier bvb bussen die op de weg stoppen, de weg die zodanig smal wordt gemaakt dat je geen fietser meer voorbij kan, en dat is dan een hoofdweg  :'(