Jongens, het gaat niet om al die twijfelgevallen die er onmiskenbaar zijn.
Het gaat er om dat daar waar het duidelijk te zien is en de egoïstische kroegbaas (diegenen die dat doen zijn zeer egoïstisch, ik heb het niet over alle kroegbazen) alleen maar aan zijn centjes denkt de kroegbaas of zijn personeel NIET nog extra drank gaat geven en zegt, hier is het genoeg.
In andere landen is dit al decennia lang de normale gang van zaken.
Dat je hiermee misschien maar 10% van de drama's voorkomt, so what?
10% is altijd nog heel wat meer dan 0%!
Ik hoor net dat een groep Nederlandse soldaten zich ernstig heeft misdragen in een uitgaansgelegenheid tijdens een vredemissie.
Mogen jullie eens raden wat hiervan de oorzaak is?
Precies, de alcohol. Maar weer eens een duidelijk bewijs dat je bij veel mensen prima herkent wanneer ze te veel alcohol ophebben.
Ik heb nog nooit een autoverkoper gezien die bij het afleveren van de wagen vraagt of je wel een rijbewijs hebt. Is die autoverkoper dan verantwoordelijk als de klant geen rijbewijs heeft en een ongeval veroorzaakt bij gebrek aan rijvaardigheden?
Ik vind dit geenzins een vergelijking. Iemand die dronken is heeft zichzelf niet meer in de hand wat veel meer veranwroordelijkheid legt bij andere mensen (kroegpersoneel maar eveneens vrienden).
Wat dat betreft verbaas ik me nog erg over de cultuur in dit landje.
Ik was een tijd terug op een etentje. Iemand had duidelijk te veel gedronken en reed met de auto terug. Ik zei "moeten we hem nu wel terug laten rijden?" (hij zou kunnen overnachten)
Tot mijn grote verbazing kreeg ik als antwoord dat ze hem moeilijk kunnen tegenhouden. In veel andere culturen zouden de mensen zo iemand overredenen om te blijven overnachten.
Volgens mij ligt dit in het verlengde van onze discussie. De Belg lijkt soms allergisch te zijn om verantwoordelijkheid te nemen, ik heb dit al meer geconstateerd ook bij hele andere zaken (vergadering, groepsreis enz.)