Auteur Topic: nummerplaat  (gelezen 3772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
nummerplaat
« Gepost op: woensdag 07 oktober 2009 - 19:55:26 »
Vanaf volgend jaar juli krijgen wij normaal gezien volgen Etienne Schouppe nieuwe nummerplaten.
Europees model 5 zwarte cijfers en twee zwarte letters op een witte achtergrond.  B/  11-AA-111

Dit zal beginnen met alleen de nieuwe inschrijvingen.
Er zullen zowel een voorplaat als een achterplaat (tegen betaling) worden afgeleverd.

In de meeste landen gaat de nummerplaat zeker niet langer mee dan de auto zelf, soms  wordt de nummerplaat reeds eerder vervangen bij verhuis of verkoop.
Verhuis of verkoop hangt van het land af en van de situatie zoals in Duitsland en voorheen ook in Frankrijk.
In Groot Hertogdom Luxemburg, Nederland, GB, en nu ook met de nieuwe Franse platen blijft de nummerplaat gedurende de ganse levensduur bij de auto.

De nummerplaten worden in de meeste landen behalve Duitsland gemaakt en geplaatst door de dealer.
Als je dus schade oploopt aan je nummerplaat kan je gewoon een ander laten maken bij je garage of ander erkend verkoopspunt op voorlegging van de inschrijvingspapieren.
 
Het probleem is nu dat de overheid  in Belgie (DIV) nummerplaten aflevert op naam van de bestuurder/ eigenaar, en dat je die platen bij vervanging van voertuig gewoon kan meenemen naar een volgend voertuig waardoor de nummerplaten in Belgie in erbarmelijke staat verkeren.
Je kan ook telkens een nieuwe aanvragen, maar de meeste Belgen houden liever hetzelfde nummer.
Je kan ook een duplicaat aanvragen bij de overheid, maar dat gebeurt meestal alleen als de autokeuring of de politie een opmerking maakt.

Nu is het zo dat de voorste nummerplaat het meeste afziet van slijtage omdat die meestal bevestigd is op de voorbumper waardoor er wel eens een deuk in komt door een trekhaak bij parkeren of onderhevig is aan vuil en vliegend ongedierte.
Voorlopig kan je gemakkelijk je voorplaat vervangen, het is toch een duplicaat die overal kan laten bijmaken.

Maar wat gaat er gebeuren als de voorplaat ook een officiele plaat zal zijn die niet zomaar vervangen kan worden en die je dan nog zal mogen meenemen naar je volgend voertuig.  Want het systeem blijft hetzelfde (een plaat voor het leven,maar niet het leven van de auto maar wel het leven van de bestuurder).
Hoe zal die voorplaat er na 30 jaar uitzien denk je????

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nummerplaat
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 oktober 2009 - 23:36:39 »
Ik denk dat, omdat voortaan de overheid er munt gaat uitslaan, de politie en de technische keuring een voorplaat nog sneller onvoldoende leesbaar zullen verklaren dan nu.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nummerplaat
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 13:50:04 »
In Groot Hertogdom Luxemburg, Nederland, GB, en nu ook met de nieuwe Franse platen blijft de nummerplaat gedurende de ganse levensduur bij de auto.
GB heeft beide systemen : plaat blijft ofwel bij de auto, ofwel bij de bestuurder.
Men heeft daar de keuze om zijn plaat over te zetten, of bij het voertuig te laten.
In GB wordt ook stevig betaald voor leuke persoonlijke nummerplaten, tot verkoop per opbod toe !
Die wil je dan wel kunnen meenemen ...

Citaat
De nummerplaten worden in de meeste landen behalve Duitsland gemaakt en geplaatst door de dealer.
In België alvast al evenmin.
Bij ons en bij de Duitsers krijg je 1 officiële plaat, en 1 moet je nadien laten bijmaken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nummerplaat
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 13:54:05 »
Ik denk dat, omdat voortaan de overheid er munt gaat uitslaan, de politie en de technische keuring een voorplaat nog sneller onvoldoende leesbaar zullen verklaren dan nu.
In overheidshanden wordt dit de zoveelste verlies-operatie.
Net iets dat men daar best wel kan missen.
Dit is de zoveelste kans om hierop te besparen, maar ze wordt weeral niet gegrepen.

Er is op de keper beschouwd geen enkele reden waarom de nummerplaat of -platen door de overheid gemaakt en afgeleverd moeten worden.
Grote delen van de EU doet dat niet, en dat werkt daar ook.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nummerplaat
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 14:39:23 »
Bij ons en bij de Duitsers krijg je 1 officiële plaat, en 1 moet je nadien laten bijmaken.

Neen, dat klopt niet.

In Duitsland krijg je bij de inschrijving een document mee, waarmee je bij een erkend bedrijf de beide kentekenplaten moet laten aanmaken. Beide kentekenplaten zijn volkomen identiek. Het zegel van de uitgevende Landkreis en het vignet tot wanneer de auto in orde is met de technische keuring, komen op beide kentekenplaten voor.

Het kenteken begint met de aanduiding van de Landkreis (in ons geval BGL voor Berchtesgadener Land). De rest mag je kiezen uit wat nog vrij is. Wij hebben gekozen voor de eerste letter van onze voornamen (Jozef en Leslie) en een gemakkelijk te onthouden combinatie. De Bora heeft BGL JL 222 en de Touran BGL JL 333 (forumlurkers in het blauw: noteer het).

Maar wij hebben er zelf niets moeten voor doen voor geen van beide wagens. Onze VW-dealer heeft toegang tot een website waar hij kan zien welke combinaties nog vrij zijn en waar hij de gewenste combinaties kan reserveren. De TÜVler zijn bij hem de keuring komen uitvoeren, en hij heeft onze Belgische kentekenplaten ingeleverd bij het Landratsamt en voor de verzekering bij een Duitse verzekeraar en de Duitse kentekenplaten gezorgd.

Miserie hadden we, zoals altijd, alleen maar in België.

We hadden aan onze Belgische verzekeraar een attest gevraagd dat we al 17 jaar schadevrij gereden hadden.

Een attest afleveren in het Duits, één van de drie officiële Belgische landstalen, kon natuurlijk niet. Dan maar in het Engels, dat was voor de Duitse verzekeraar geen probleem.

Maar hij bezorgde slechts een attest voor 10 jaar. Toen we hem daarop wezen, kregen we als antwoord: "Normaal leveren we een attest voor de 5 laatste jaren af. U heeft al een attest gekregen voor de 10 laatste jaren, en U vindt dat nóg niet genoeg."

Neen, inderdaad, wij vonden dat niet genoeg, want voor 17 jaar schadevrij rijden kregen we bij onze Duitse verzekeraar meer korting dan voor 10 jaar.

Bij de DIV bleek niemand een mogelijkheid te zien om onze inschrijvingen te schrappen als de achterste kentekenplaten niet teruggestuurd werden (tenzij mits een valse aangifte van verlies of diefstal bij de politie).

Het Duitse centraal verkeersregister in Flensburg gaf ons de oplossing: "Uw Belgische kentekenplaten worden hier in Duitsland bewaard, vroeger hier in Flensburg, nu bij het plaatselijk Landratsamt. U moet het attest van inlevering dat daar afgeleverd werd, naar mevrouw Adriaenssens bij de DIV sturen, want dat is de enige die daar deze bilaterale overeenkomst lijkt te kennen."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: nummerplaat
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 14:41:23 »
Er is op de keper beschouwd geen enkele reden waarom de nummerplaat of -platen door de overheid gemaakt en afgeleverd moeten worden.
Grote delen van de EU doet dat niet, en dat werkt daar ook.

Inderdaad. Alsof door de overheid afgeleverde platen zoveel beveiligingsfeatures hebben dat ze de authenticiteit van een bankbiljet zouden bereiken. Niet dus. De rol van de overheid kan beperkt worden tot het uitreiken van een uniek id en dat bijhouden in een databeesje. En dan nog: mits degelijk toezicht door de overheid (helaas, tot nader order een contradictio in terminis) kan zelfs dat door privéfirma's gebeuren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nummerplaat
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 19:22:59 »
Bij ons en bij de Duitsers krijg je 1 officiële plaat, en 1 moet je nadien laten bijmaken.
Neen, dat klopt niet.
In Duitsland krijg je bij de inschrijving een document mee, waarmee je bij een erkend bedrijf de beide kentekenplaten moet laten aanmaken. Beide kentekenplaten zijn volkomen identiek. Het zegel van de uitgevende Landkreis en het vignet tot wanneer de auto in orde is met de technische keuring, komen op beide kentekenplaten voor.

Klopt, ik heb me vergist.
Toen ik in 2005 een auto verkocht in Duitsland konden de nieuwe eigenaars op het Verkehrsamt een plaatnummer kiezen, en terwijl de papierwinkel verder afgewerkt werd (opmerkelijk vlot trouwens, Belgische keuring werd gewoon aanvaard, even een controle van de database gestolen voertuigen) is 1 van hen aan de overkant van 't straatje de 2 platen gaan laten maken. Op het Verkehrsamt zijn daar dan de stickertjes opgekleefd.

Verkehrsamt of hoe het noemt, TÜV, garage(s), verzekeringskantoren en nummerplatenwinkeltje : alles vlak bij elkaar.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: nummerplaat
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 19:48:46 »
Inazuma schrijft dat je in GB de gepersonaliseerde nummerplaat wel kan meenemen.
Maar dan kan de dealer wel telkens een mooie nieuwe maken met hetzelfde nummer.
Bij ons is het gewoon een hele rompslomp om een duplicaat van de officiele plaat aan te vragen, daarom rijden zoveel Belgen met een onooglijke oude nummerplaat.