Auteur Topic: Afschaffing voorrang van/aan rechts  (gelezen 28492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 21:16:08 »
dubbel...
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 november 2009 - 21:22:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 21:21:21 »
Stel dat een wegbeheerder wel een goeie reden heeft om de vvr toe te passen op een bepaalde plaats, dan nog zullen de meesten hier geen rekening mee  houden.
Ik ken zo plaatsen, maar 90 % zijn in de bebouwde kom, waar diegene die van rechts komt geen zicht kan hebben op het verkeer van links, behalve als hij ca. 1/4 al op het kruispunt staat met de voorkant, ttz voorzichtig aansluipend...

Het zijn meestal huizen of hagen of struiken of whatever die te kort op het kp staan die het zicht beletten. Hagen en struiken kan men mss nog verwijderen of snoeien, bij huizen...

En van de 10 % die niet in de bbk liggen, waar dus gewoon -groengewas moet verwijderd worden-  kan men dan toch gewoon de voornaamste weg voorrang geven, wat is daar het probleem ?

Citaat
Het kan best zijn dat de vvr op vele plaatsen ongepast is zoals jullie aanhalen.

Idd, naar mijn (Limburgs) dorp heb ik, op ca. 5 km totaal, 2 invalswegen (breedte 5,5 m) met 12 kp met VVR, zelfs vanuit doodlopende zijwegjes (breedte 2,5 m) met amper 1 huis;

1 weg (Laarderweg) heeft 70 kmh, de andere (Smeetshofweg) nog 90 kmh.  :-X

Op beide invalswegen rijden lijnbussen en (vreemde) vrachtwagens tot 5 T, plaatselijke vrachtwagens > 5 T mogen er altijd rijden.

Ref: Google Maps / B17

Citaat
Dan moet er maar een andere regeling voorzien worden door borden
De B17-borden moeten gewoon vervangen worden door de "gebiedende voorrangsborden", soms kan men de paal laten staan.

Citaat
Het kan niet dat modale Belg zomaar wat rondrijdt op goed vallen uit zonder naar de bordjes te kijken.
Een B1 of B5 zullen ze beter opvolgen als een B17...

Citaat
Waarom durven zovele Vlamingen onze hoofdstad niet in rijden?  Omdat ze bij wijze van spreken het verschil niet eens kennen tussen een B17 en een B15.
 :o
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 november 2009 - 21:23:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 21:22:33 »

Het kan niet dat modale Belg zomaar wat rondrijdt op goed vallen uit zonder naar de bordjes te kijken.

Misschien nog een beetje meer de snelheden naar beneden halen om de onkunde te verdoezelen  :-X

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 01:35:52 »
Het is niet normaal en onaanvaardbaar dat bestuurders de voorrangsregels die van toepassing zijn voor welke reden dan ook  aan hun laars lappen.
Het ergste is dat de meeste van die bestuurders zelfs niet eens weten wat de voorrangsregels zijn.
Stel dat een wegbeheerder wel een goeie reden heeft om de vvr toe te passen op een bepaalde plaats, dan nog zullen de meesten hier geen rekening mee  houden.
De mensen kennen gewoon hun wegcode niet.

Het kan best zijn dat de vvr op vele plaatsen ongepast is zoals jullie aanhalen.
Dan moet er maar een andere regeling voorzien worden door borden.

Het kan niet dat modale Belg zomaar wat rondrijdt op goed vallen uit zonder naar de bordjes te kijken.

Waarom durven zovele Vlamingen onze hoofdstad niet in rijden?  Omdat ze bij wijze van spreken het verschil niet eens kennen tussen een B17 en een B15.

Men rijdt maar wat rond, rechtdoor heeft voorrang, de snelheidsbeperkingen kennen ze niet dus rijden we best overal 60 km uur, liefst in de middenste strook op de autosnelweg en met de koppeling ingetrapt de afrit nemen.

Het heeft  geen zin om na te denken over hoe je best een kruispunt inricht als er geen discipline is .

 Duidelijk en naleefbare regels en dan strenge controle.

De mensen moeten zich gewoon aan de regels proberen te houden, een vergissing kan wel eens maar hier bij ons gaat het niet meer over een vergissing maar over massaal misbruik.

Misschien eerst eens nadenken hoe het zo ver kunnen komen is, al zullen de meeste gebruikers van dit forum wel weten hoe het komt.
Een opeenstapeling van een hele rits oorzaken die je met 3 woorden kan samenvatten.
"Een falend beleid" en dit reeds gedurende jaren.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 08:27:48 »
"Een falend beleid" en dit reeds gedurende jaren.
ik denk dat we beter zouden afzijn zonder beleid, dan met het wanbeleid van de laatste jaren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 09:41:19 »
Stel dat een wegbeheerder wel een goeie reden heeft om de vvr toe te passen op een bepaalde plaats, dan nog zullen de meesten hier geen rekening mee  houden.
Ik ken zo plaatsen, maar 90 % zijn in de bebouwde kom, waar diegene die van rechts komt geen zicht kan hebben op het verkeer van links, behalve als hij ca. 1/4 al op het kruispunt staat met de voorkant, ttz voorzichtig aansluipend...

Het zijn meestal huizen of hagen of struiken of whatever die te kort op het kp staan die het zicht beletten. Hagen en struiken kan men mss nog verwijderen of snoeien, bij huizen...

En van de 10 % die niet in de bbk liggen, waar dus gewoon -groengewas moet verwijderd worden-  kan men dan toch gewoon de voornaamste weg voorrang geven, wat is daar het probleem ?
ANTWOORD MAZDA

Als er zicht is geen probleem.

Als er een gebouw staat zal  een stop of een omgekeerde driehoek in de smallere zijstraat het probleem niet  oplossen.  Integendeel, je ziet niets en je moet voorrang verlenen. En diegene die voorrang heeft kan zonder te vertragen gewoon over het kruispunt rijden.

In deze situatie waar geen zicht is zou men in de VSA vier stopborden plaatsen, enkel en alleen omdat elke bestuurder uit stilstand zou moeten vertrekken.
In Belgie mag men niet aan elke toegangsweg ve kruispunt stopborden plaatsen.  Het alternatief is voorrang van rechts zodanig dat ELKE BESTUURDER voorrang moet kunnen verlenen.
Elke bestuurder zal dan traag moeten rijden "aansluipend" schrijf jij, maar niet alleen zoals jij schrijft diegene die van rechts komt maar vooral diegene die de voorrang moet kunnen verlenen.
Dat dit nu buiten of binnen bbk valt, op een weg van 90 of op een weg van 70 mag hier geen rol spelen,integendeel.
Als je één van beiden voorrang zou geven door middel van B15 of B9 dan zullen deze zelfs niet meer vertragen en zijn de gevolgen bij een aanrijding nog eens zo groot.

Dat er misbruik is door de wegbeheerder van de voorrang van rechtsregel geef ik zeker toe.

In Frankrijk is men daar de laatstse jaren heel erg mee bezig.
Om de veiligheid te garanderen op sommige kruispunten zonder zicht werd de voorrang van rechtsregel toegepast.
Conclusie: de homo sapiens is te dom om te snappen waar het probleem daadwerkelijk zit en vertraagt niet zoals het hoort, zelfs met  drie zeer grote waarschuwingsborden (carrefour dangereux  priorité a droite).
De Belgen met wie ik ginder was zeiden dan: als dat kruispunt dan toch zo gevaarlijk is waarom vervangt men de voorrang van rechts dan niet door een andere voorrangsregel??????

De Fransen hebben dit begrepen. Want zij hadden de voorrang van rechts ingericht net omdat het een gevaarlijk punt was.
Maar die Belgen hebben inderdaad voor 100% gelijk.
De oplossing is dat ze nu  grote stopborden plaatsen op de brede doorgaande weg en dat de smallere zijstraat in voorrang komt te liggen.
En dit is het uiteindelijke resultaat met verschillende voorbeelden in de praktijk.
Wie niet vertragen wil moet.....maar stoppen.
Verder zeer regelmatig controle op het volledig stoppen aan een stopbord met hoge boetes en kwijtspelen punten.

Willen jullie dit ook misschien?
 
 Rafael: Mazda, ik heb je quote in je bericht aangepast, zodat je reactie buiten het quote vak komt. Dit is duidelijker om te zien wat jij net hebt getypt. :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2009 - 10:06:13 door mazda »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 09:45:33 »
de oplossing zou ook kunnen zijn er voor te zorgen dat er wél genoeg zicht is  :-\

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 09:48:19 »
Dat is inderdaad de eerste vereiste.
Maar je kan niet altijd gebouwen afbreken en onteigenen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 10:03:17 »
de oplossing zou ook kunnen zijn er voor te zorgen dat er wél genoeg zicht is  :-\

Sorry KV.  Ik heb te vroeg geantwoord op Michel die  juist zit in zijn redenering. Ik ben alleen te snel geweest met plaatsen.
Jij hebt dan onmiddellijk gereageerd met dit citaat hierboven en toen heb ik alles nog eens herlezen en was ik genoodzaakt om een verandering aan te brengen in mijn antwoord aan Michel.

Jou opmerking gaat dus over een antwoord dat ik ondertussen heb aangepast.(laat dit duidelijk zijn voor de anderen)

En ondertussen moet ik Rafael bedanken voor de aanpassing van mijn quote. Sorry heb er een knoeiboel van gemaakt.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2009 - 10:10:15 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 12:28:11 »
Maar je kan niet altijd gebouwen afbreken en onteigenen.

Neen, maar er bestaat wel zoiets als spiegels.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 12:31:23 »
Maar je kan niet altijd gebouwen afbreken en onteigenen.

Neen, maar er bestaat wel zoiets als spiegels.

En tegen dat iedereen dat kan gebruiken.............. :-X

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 17:33:58 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:45:02 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 19:30:48 »
Citaat
om verkeersveiligheid terug bovenaan de politieke agenda te plaatsen
ze zouden beter eerst beleid bovenaan de agenda plaatsen
zodat we van de staatsschuld afgeraken en daarna zich bezighouden met bijzaken
wat ze vandaag omschrijven als verkeersveiligheid heeft daarmee niks te maken
het enige dat ze doen is flitskasten plaatsen
 ze doen niks aan de oorzaak van de meeste ongevallen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 22:46:33 »
Het ergste is dat de meeste van die bestuurders zelfs niet eens weten wat de voorrangsregels zijn.
In een aantal gevallen kan ik daar best inkomen.
Meerdere voorrangs"regels" zal je niet in de wegcode terugvinden

Zelfs het Hof van Cassatie begeeft zich in een aantal gevallen eigenlijk buiten de wegcode om de voorrang te bepalen - gevallen waar je met de beste wil van de wereld de regel niet vind in de wegcode, eender hoe vaak je ze herleest.

Het ergste is dat de drukkingsgroepen en de politici die de voorrangsregels en, zich niet bewust zijn van de draagkracht en betekenis van de regelgeving die ze doordrukken ...
Zo weet niemand nu al voor zeker hoe ver 12.4bis echt gaat .
Hopelijk komen we dat nooit te weten en wordt het gelijk weer afgeschaft met de vereenvoudigde wegcode.

Citaat
Het kan best zijn dat de vvr op vele plaatsen ongepast is zoals jullie aanhalen.
Dan moet er maar een andere regeling voorzien worden door borden.
Dat is net het probleem : de instantie die de borden moet plaatsen, is precies die instantie die ze niet wil plaatsen omdat men de voorrangsregeling als snelheidsremmer wil misbruiken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 20 november 2009 - 22:50:11 »
De oplossing is dat ze nu  grote stopborden plaatsen op de brede doorgaande weg en dat de smallere zijstraat in voorrang komt te liggen.
En dat is nu precies de grote dwaasheid ...
Iedereen op een grote doorgaande weg verplichten tot stoppen, en een zijwegeltje voorrang geven ...
Lekker milieuvriendelijk, goed voor veel meer fijn stof en een gezone extra dosis ergernis.

Maar verkeersveiliger maak je er niks mee ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder