De oplossing is dat ze nu grote stopborden plaatsen op de brede doorgaande weg en dat de smallere zijstraat in voorrang komt te liggen.
En dat is nu precies de grote dwaasheid ...
Iedereen op een grote doorgaande weg verplichten tot stoppen, en een zijwegeltje voorrang geven ...
Lekker milieuvriendelijk, goed voor veel meer fijn stof en een gezone extra dosis ergernis.
Maar verkeersveiliger maak je er niks mee ...
Dat gebeurt wel alleen op plaatsen waar de zichtbaarheid tot nul herleidt is en waar niet onmiddellijk iets aan te veranderen valt, en nog meestal alleen in de bbk.
Ik ben het eens met voorrang op grote doorgaande weg en milieuproblematiek.
De voorrang van rechts wordt in de meeste landen rondomons anders aangepakt, zowel in Duitsland, Nederland als Frankrijk zal men op grotere wegen waar 90 of 70 gereden kan worden zelden een kruispunt zonder voorrangsborden borden of enkel met b17 tegenkomen.
Het voorbeeld van Frankrijk met een stopstreep dwars over de grote weg wordt alleen toegepast daar waar de zichbaarheid zeer maar dan ook zeer slecht is. Je hebt in Frankrijk in principe geen last van de algemene doorstroming. Op vele plaatsen wordt de voorrang door middel van borden geregeld volgens de doorstroming. Wanneer de vvr wordt toegepast is daar meestal deftig over nagedacht, in de bbk eventueel in combinatie met eenrichtingsverkeer.
In ieder geval als je in Frankrijk in de kleine straatjes in de stad rijdt of ergens op een klein weggetje op den buiten kan je er wel op rekenen dat de vvr verleend wordt.
Ben nu net terug uit Luik en alle bestuurders passen daar de vvr regel correct toe.
Politie en buschauffeurs TEC geven het voorbeeld .
Je ziet daar ook nergens geknoei met vvr in combinatie met doorgetrokken fietspaden.
Dit is ook Belgie. Zijn de wegbeheerders - weggebruikers daar dan slimmer of hebben zijn een andere wegcode???
Bij voorrang van rechts wordt zelfs nagedacht en zolang de van rechts komende niet kan vertrekken omdat er file is of om een andere reden profiteren zij van de situatie om er tussendoor te glippen. Maar eenmaal dat de van rechtskomende bestuurders terug kunnen vertrekken zal men de voorrang zonder protest verlenen.
Waarom werkt dit in Wallonie en niet in Vlaanderen?
Omdat men het niet gewoon is om voorrang te moeten verlenen aan rechts, mentaliteit. En omdat daarenboven de wegbeheerder er misbruik van maakt om het verkeer af te remmen.
Conclusie: de wegbeheerder wil vvr om trager te rijden maar onderneemt niets om de toepassing ervan te controleren. De weggebruiker wil geen vvr omwille van de doorstroming en negeert de regel volledig ,in vele gevallen door onwetendheid.