Auteur Topic: Afschaffing voorrang van/aan rechts  (gelezen 28431 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #75 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 16:57:46 »
12.2.  De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

En niet, of naar de zin van de rechter niet voldoende, vertragen is al gebruikt om te stellen dat men 12.2 niet nageleefd heeft ...

En als je op zo een voorrangsweg kilometers file veroorzaakt door aan elk zijweggetje te vertragen tot 30 km/h, dan lapt diezelfde rechter je artikel 10.2 aan je broek:

Citaat
Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #76 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 18:22:56 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 19:01:12 »
Ok, het moet niet gekker worden.

Volgens de wegcode:
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Dus een T valt ook onder een kruispunt (zijn toch 2 wegen die samenkomen), dus in principe moet je aan elke T (zijstraat) ook vertragen, ook al heb je voorrang? 
Ook een T-kruispunt is een kruispunt ...

Het is al zo ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #78 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 20:03:04 »
Het loopt een beetje fout.
Toen Inazuma schreef dat er in Wallonie meer verkeersdoden vallen heb ik hierop geantwoord, maar misschien niet duidelijk genoeg omdat ik er een beetje vanuitging dat jullie je deze situatie beter konden inbeelden.
Je moet je een bochtige hellend en dan weer dalende weg voorstellen die in voorrang ligt met een B9 en als het donker is zonder verlichting.
Snelheden van 90 km uur  en op verschillende plaatsen 2X2 met middenberm zelfs 120 km uur.
De trage voertuigen waarvan sprake komen uit een ondergeschikte weg of pad voorzien van een B1of B5, deze voertuigen moeten de dan op die plaats de rijbaan waar vrij snel gereden mag worden oversteken.
Dat trage voertuig zal meestal vanuit stilstand vertrekken na te zijn gestopt aan de rand van de weg.
Door de hellingen en het bochtige traject kan de bestuurder van dat trage voertuig de auto's niet van ver genoeg zien aankomen.
Als er geen auto's meer te zien zijn na de laatste bocht of op de laatste heuvelrug zal deze zijn traag vehikel in beweging brengen om over te steken waardoor het regelmatig gebeurt dat een auto tegen 90 of 120 vrij plots  geconfronteerd wordt met het feit dat dit trage voertuig zich dwars over de weg bevindt en zich niet zomaar uit de voeten kan maken.
Verder zijn deze wegen ook niet verlicht en werken vele landbouwers tot 's avonds laat.
Toen schreef Rafael dat hij niet weet aan welke snelheid ik een kruispunt oversteek, maar dat de snelheid bij hem niet hoger ligt dan 30 a 40 km uur.

En dan begint jullie discussie die op fouten gebaseerd is.
Rafael bedoelt volgens mij met oversteken tegen 30 a 40 als je uit een zijstraat komt met B1 of B5.
Ik heb dan weer geschreven dat men niets vertraagt als men rechtdoor rijdt en de B9 volgt. Wat in principe niet nodig is als je je een lange rechte weg voorstelt.

Volgens mij moet de snelheid naar beneden op die gevaarlijke kruispunten waar je vanachter een zachte bocht of helling komt tegen 90 km of 120 km en dan onmiddellijk een kruispunt hebt. De wegen in Wallonie liggen niet mooi recht.
Als deze snelheid moet blijven zullen ze andere maatregelen moeten treffen.  Tunnel of brug of kruispunt weg( doodlopende straat).

Jullie moeten je de situatie proberen voor te stellen en niet vergelijken met het Vlaamse platte landschap.

Volgens mij is het zelfs niet aanvaardbaar om op wegen met 120 km uur kruispunten te leggen zonder dat verkeerslichten het verkeer regelen.
Je rijdt dus tegen 120 km uur langs dwarse zijstraten zonder opritten, het zijn gewone + kruispunten.
Je rijdt zelfs tegen 120 km uur langs huizen die aan de kant van de weg staan, en langs benzinestations zonder oprit of afrit.

begrijpen jullie de situatie nu beter?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #79 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 23:42:52 »
dan kunnen ze best mss het artikel eens aanpassen

12.2.  De bestuurder die een kruispunt, waar hij voorrang moet verlenen, oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #80 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 23:51:36 »
Op kruispunten buiten de bbk die in voorrang liggen met een B9 wordt aan de kruispunten NIETS vertraagd als men rechtdoor rijdt , men gaat gewoon door tegen 90KM uur.
Daar is niets verkeerd aan, men kan aan 90 kmh voorzichtig (alert, oplettend, rechtervoet licht aangespannen) een kp naderen.
Citaat
Ook als het donker is
Dan zien ze mekaar nog beter, als ze tenminste hun lichten aanzetten...

Bij schemering - en zonder licht - loert alleszins meer gevaar.
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2009 - 00:59:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 00:23:21 »
dan kunnen ze best mss het artikel eens aanpassen

12.2.  De bestuurder die een kruispunt, waar hij voorrang moet verlenen, oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Idd, om "domme interpretaties" te voorkomen.

Ik interpreteer 12.2 altijd vanuit het oogpunt als voorrangverlener, die moet dubbel voorzichtig zijn.

De voorranghebbende moet daar (gewoon) voorzichtig zijn, zelfs nog voor diegenen die daar al dubbel zo voorzichtig verplicht voorrang moeten verlenen.

Trouwens 12.2 valt onder artikel 12, en hoe luidt de titel ?
en hoe zijn alle artikels opgebouwd, en wat staat er enkel bij 12.2 (niet) en wat wel , en waarom ?

Citaat
Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen  

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe...
12.2. De bestuurder die (voorrang moet verlenen, en) een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.  B1         B5
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers...
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien...


Als ik op een voorrangsweg rij -als voorrangshebbende- rij ik ofwel een kruispunt over, of ik rij van het kruispunt L of R af, maar nooit op; daarom heeft men waarschijnlijk < voorrang moet verlenen, en > weggelaten.
Enkel als men als voorranghebbende een kruispunt oversteekt (cfr. 12.4 bis) behoudt men zijn voorrang i.p. altijd.

De "bedoeling" van oprijden kan je wel terugvinden in 12.3.1 (oprijden .. uit...)  
Maar goed dat Nederlands een rijke taal is.  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2009 - 01:18:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 00:29:09 »
Ok, het moet niet gekker worden.
Volgens de wegcode:
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Dus een T valt ook onder een kruispunt (zijn toch 2 wegen die samenkomen), dus in principe moet je aan elke T (zijstraat) ook vertragen, ook al heb je voorrang?  
Ook een T-kruispunt is een kruispunt ...
Het is al zo ...

Idd, zelfs een aardeweg of erger een aarden voetpadje die op een brede 90 kmh-voorrangsweg uitkomt vormt een kruispunt...
Dan zijn we morgen nog niet thuis... bmvs.

Citaat
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 00:45:40 »
En als je op zo een voorrangsweg kilometers file veroorzaakt door aan elk zijweggetje te vertragen tot 30 km/h, dan lapt diezelfde rechter je artikel 10.2 aan je broek:
Citaat
Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
[...]
Idd, en rij maar eens door het bos of door de velden, waar elk aardepad een kruispunt vormt.

en art 10.2 benadrukt het laatste deel van artikel 10.1.1°.
Citaat
10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens [...] ; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Daarbij is een autosnelweg/autoweg ook een voorrangsweg, stel voor aan elke oprit (=kp) gaan we plots... vertragen...

4e keer off topic, da´s genoeg...
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2009 - 00:52:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 08:29:10 »
dan kunnen ze best mss het artikel eens aanpassen

12.2.  De bestuurder die een kruispunt, waar hij voorrang moet verlenen, oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

Gewoon opdoeken, dergelijke vereiste staat immers al in Art 7 (voorzichtigheid) en 10 (snelheid)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #85 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 08:32:24 »
Idd, en rij maar eens door het bos of door de velden, waar elk aardepad een kruispunt vormt.
Voor zover het een openbare weg is ... maar wat een openbare weg is, dat is ook weer niet bepaald.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #86 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 09:28:00 »
Idd, zelfs een aardeweg of erger een aarden voetpadje die op een brede 90 kmh-voorrangsweg uitkomt vormt een kruispunt...
Dan zijn we morgen nog niet thuis... bmvs.
Citaat van: de wegcode
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, ...

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:...

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #87 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 15:15:28 »
Als er geen auto's meer te zien zijn na de laatste bocht of op de laatste heuvelrug zal deze zijn traag vehikel in beweging brengen om over te steken waardoor het regelmatig gebeurt dat een auto tegen 90 of 120 vrij plots  geconfronteerd wordt met het feit dat dit trage voertuig zich dwars over de weg bevindt en zich niet zomaar uit de voeten kan maken.

De bestuurders die in die omstandigheden op de voorrangsweg blijven tegen 90 of 120 km/h rijden, gaan uiteraard zwaar in de fout.

Het is niet omdat de maximum toegestane snelheid 90 of 120 km/h bedraagt, dat je geen rekening meer moet houden met andere verplichtingen inzake snelheid:

Citaat
AR 10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens [...] de plaatsgesteldheid, [...] het zicht, [...]; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen  [...]

In de praktijk betekent dit dat je moet kunnen stoppen op de afstand die je kan overzien, of op de helft van die afstand op een rijbaan met verkeer in beide richtingen waar ze te smal is om te kunnen kruisen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #88 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 16:19:57 »
Idd, zelfs een aardeweg of erger een aarden voetpadje die op een brede 90 kmh-voorrangsweg uitkomt vormt een kruispunt...
Dan zijn we morgen nog niet thuis... bmvs.
Citaat van: de wegcode
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, ...

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:...

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

Klopt, maar het vormt per definitie nog altijd een kruispunt waar we zogezegd dubbel voorzichtig moeten zijn, ook al hebben we voorrang.

btw ook een C43 zou ophouden met geldig te zijn na elk kruispunt per dezelfde definitie.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #89 Gepost op: donderdag 03 december 2009 - 21:09:36 »
Ik vind dat als de wegbeheerder toelaat om 90 km per uur of meer toe te laten op een bepaalde weg dat het niet de bedoeling is dat de weggebruiker  moet vertragen op kruispunten als hij voorrang heeft volgens het bord B9.

De wegbeheerder moet deze weg zodanig inrichten dat het gewoon onmogelijk is om op gevaarlijke plaatsen waar weinig zicht is door bochten of heuvels  toe te laten dat voertuigen op gelijkgrondse kruispunten deze weg kunnen dwarsen zonder verkeerslichten of snelheidsbeperking.
Het liefst zou ik aan 90 km uur of zelfs 120 blijven doorrijden maar dan zouden die kruispunten anders moeten worden ingericht, met invoegstroken of tunnels.
Begrijp wel dat het niet om een mooie rechte weg gaat waar je de auto's van ver ziet aankomen.

Nogmaals verduidelijking van de situatie:
De bestuurder van een traag voertuig zoals een landbouwvoertuig met eventueel aanhangwagen of gewoon een bejaarde die niet meer zo snel reageert zal  op een bepaald moment moeten beslissen om deze weg te dwarsen terwijl de afstand tot op de plaats waar hij kan zien of er voertuigen in aantocht zijn veel te kort is tov van de snelheid waarmee de voorrangsgerechtigden mogen komen aangereden.   Eenmaal de beslissing genomen om te vertrekken kan je niet meer terug en als er net op dat moment een voertuig van achter de heuvel of de bocht verschijnt ligt deze zijn snelheid te hoog om nog tijdig te kunnen stoppen.  Het trage voertuig daarentegen kan niet meer terug en heeft geen kracht genoeg om zich snel uit de voeten te maken.

Uit Michel zijn reacties leid ik af dat hij blijkbaar de situatie die ik hier probeer te beschrijven niet juist inschat.
Michel schrijft:

 Daarbij is een autosnelweg/autoweg ook een voorrangsweg, stel voor aan elke oprit (=kp) gaan we plots... vertragen...

Antwoord :
Natuurlijk niet dat is net het probleem waarover sprake.  Er zijn geen opritten op deze wegen.

Michel schrijft:
Daar is niets verkeerd aan, men kan aan 90 kmh voorzichtig (alert, oplettend, rechtervoet licht aangespannen) een kp naderen.
Antwoord:
Ja dit kan inderdaad maar niet op de plaatsen waarvan sprake.

Ik wil jullie maar zeggen dat een aantal van jullie reacties niets te maken hebben met de situatie die ik probeer te beschrijven waardoor deze discutie totaal de verkeerde richting uitgaat.
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2009 - 21:35:47 door mazda »