Citaat: zie antwoord 142
Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.
Toch wel.
Ik ben de teksten in de veschillende talen gaan nalezen.
Nergens staat dat je niet op een kruispunt zou mogen parkeren.
Dat zou letterlijk of expliciet kunnen, maar dat hoeft ook niet, het is
gewoon vanzelfsprekend.
Kruispunten moeten altijd vrijgemaakt worden, men mag ze niet blokkeren, dat zal wel ergens in een andere regel ook staan, in elke wegcode ook in de Belgische. (art 24 en art 14*)
Het komt erop neer dat elk land een regeling moet treffen ivm met parkeren op de rijbanen in de nabijheid van kruispunten, spooroverwegen, halteplaatsen bus en spoorvoetuigen.
Dat zal elk land wel hebben, dat lijkt me vanzelfsprekend dat men nergens hinderend mag stilstaan of parkeren en als in de nabijheid van kp al hinderlijk parkeren is, dan is het
op een kp zeker, gewoon vanzelfsprekend.
Nederland heeft dat zelfs letterlijk in zijn wegcode gezet, alhoewel het gewoon vanzelfsprekend is en zeker ook in een andere regel
- ook soms tussen de regels - te lezen is (*het vrijmaken van kruispunten, of het niet blokkeren van kpn)
*vb BE:
Artikel 14: Vrijmaken van de kruispunten
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Bij gewone kpn zonder verkeerslichten geldt die regel ook, en ook op T-kruispunten.
*vb NL:
§ 4. Oprijden van kruispunten
Artikel 14 Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
Nadat we de Duitse en de Nederlandse regels hebben besproken ben ik ook eens naar de Franse verkeersregels gaan kijken ivm parkeren en stilstaan.
Volgens mij heb je de Nederlandse regels even vergeten (post 58 - 64) want daar staat zelfs
letterlijk in dat je
op een kruispunt niet mag stilstaan, en parkeren is automatisch ook stilstaan. (je hebt er zelfs bevestigend op geantwoord)
http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf9
§ 9. Stilstaan
Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
a. op een kruispunt of een overweg;
--- --- ---
§ 10. Parkeren
Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan

Deze moto - geparkeerd aan ononderbroken zijde van een T kruispunt - is dus altijd in overtreding.
(dus ook als die rijbaan er veel breder zou zijn)
bron en uitleg:
http://motorfiets.gratistheorie.nl/parkeren/p15.phpVanzelfsprekend ook in antwoord van Inazuma, daar sluit ik me bij aan:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1989.msg20137.html#msg20137
8 NOVEMBER 1968. - VERDRAG INZAKE HET WEGVERKEER
Art. 23. Stilstaan en parkeren.
3. c) Het parkeren van een voertuig op de rijbaan is verboden :
(i) in de nabijheid van de overwegen, kruispunten en autobus-, trolleybus- of tramhalten en wel binnen de door de nationale wetgeving voorgeschreven afstanden;
Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.
Ik ben de teksten in de veschillende talen gaan nalezen.
Nergens staat dat je niet op een kruispunt zou mogen parkeren.
Ik vrees dat men een parkeerverbod OP een kruispunt indertijd (eind jaren '60) zodanig vanzelfsprekend achtte, dat het zelfs niet expliciet opgenomen is.
(maar wel verboden kan zijn via de algemene bepaling van Art 24 !)
Art. 23. 3. c) (i):
Nabijer als op het kruispunt zelf gaat niet, en op het kruispunt zelf is 100% zeker binnen de voorgeschreven afstand... van een kruispunt. Het toppunt van
vanzelfsprekendheid zou ik bijna zeggen.