Auteur Topic: Kwis voor vrachtwagenbestuurders  (gelezen 6271 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 22:40:55 »
http://mac.ham.ddd-de.net/efahrertraining/quiz.html

Rechts onderaan op "Weiter" klikken.

Opgelet, soms is er meer dan één juist antwoord op een vraag.

't Is wel in het Duits, maar er staan tekeningskes bij, dus het zal wel gaan zeker ...  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2006 - 10:54:33 »
Meinen Deuts ist nie wat het zou moeten zijn en de vertaling via firefox trekt ook op niet veel.
Na de eerste vraag had ik er al bijna genoeg van.
Oftewel begrijp ik ze verkeerd oftewel klopt er niet veel van.
Om de 14 dagen de luchtdruk in uw banden kontroleren, geen ander antwoord mogelijk.
Met andere woorden, als je ziet dat je met een volledig of halfplatte band rijd 1 week voordat je 14 dagen om zijn... ::) :-\

Tweede vraag klopt
Derde vraag:
Oliepeil moet je blijkbaar niet meer kontroleren ???
De bazen zullen het graag horen en vooral de garagisten als ze op tijd en stond een nieuwe motor mogen plaatsen. :-\

Verder heb ik het dan maar opgegeven want de plicht roept.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2006 - 18:24:24 »

Oliepeil moet je blijkbaar niet meer kontroleren ???


Natuurlijk niet, wist jij dat dan niet?

Zoals je gezien hebt, gaan de vragen over recente Mercedes-Benz vrachtwagens. Het oliepeil wordt voortdurend elektronisch gecontroleerd. Er gaat een lampje op het stuurbord branden als je moet bijvullen. Maar zoals uit één van de verdere vragen blijkt, mag je dan nog gerust 300 km verder rijden alvorens bij te vullen.

Er is één ding dat ik niet begrepen heb: wat is het verschil tussen de versnelling 8S en de versnelling 8L? Misschien weet jij dat wel?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 02:54:56 »

Oliepeil moet je blijkbaar niet meer kontroleren ???


Natuurlijk niet, wist jij dat dan niet?

Zoals je gezien hebt, gaan de vragen over recente Mercedes-Benz vrachtwagens. Het oliepeil wordt voortdurend elektronisch gecontroleerd. Er gaat een lampje op het stuurbord branden als je moet bijvullen. Maar zoals uit één van de verdere vragen blijkt, mag je dan nog gerust 300 km verder rijden alvorens bij te vullen.

Dat lampje heb ik al heel m'n leven in ieder voertuig met een motor weten zitten. ;) ;D

Gelukkig heb ik niet zo vaak met dat merk gereden, zonder goede of slechte reklame te maken. 8)

Er is één ding dat ik niet begrepen heb: wat is het verschil tussen de versnelling 8S en de versnelling 8L? Misschien weet jij dat wel?

Zoals ik reeds zei heb ik niet zoveel met dat merk gereden maar ik denk dat in dit geval 8 of 16 versnellingen aanwezig zijn.
Indien handmatig geschakeld wordt (maar hier zal het wel automatisch zijn) moet je maar 4 keer schakelen, iedere versnelling wordt dan nog eens in 2 of 4 gesplitst door middel van 1 of 2 knoppen.
Het verschil tussen 8L en 8S zal wel met, zoals we in de volksmond "halvetje" noemen, te maken hebben.(Small en Large)

Dus eigenlijk komt het hierop neer.
1S,1L,2S,2L,3S,3L,.... tot aan 8L en van de meesten moet je na 4L een knop verzetten en opnieuw bij eerste beginnen. Dan zit je eigenlijk in 5S.
In dit geval heb je ook 4 versnellingen achteruit. (maakt totaal 20)

16 versnellingen is eigenlijk al wat ouderwets want de meesten hebben maar 8, 10 of 12 versnellingen meer.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 13:00:17 »
Zo veel versnellingen?  ???
Moet je die dan ook echt één voor één afgaan bij het versnellen en vertragen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 15:19:23 »

Dat lampje heb ik al heel m'n leven in ieder voertuig met een motor weten zitten. ;) ;D


Als het al zo lang is, dan bedoel je waarschijnlijk het oliedrukcontrolelampje. Als dat oplicht, en je kunt de motor niet vrijwel onmiddellijk stilleggen, dan mag je inderdaad op zeer zware motorschade rekenen.

Maar het controlelampje in de test is een oliepeillampje. Het gaat niet pas oplichten als het oliepeil al te laag is, maar van zodra het stilaan tijd wordt om olie bij te vullen. Als dit controlelampje oplicht, kun je dus in alle gerustheid nog een heel eind verder rijden.  ;)

Bedankt voor je uitleg over S- en L-versnellingen. Hij bevestigt wat ik vermoedde, maar nu weet ik het dus van een kenner.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 15:32:50 »

Zo veel versnellingen?  ???
Moet je die dan ook echt één voor één afgaan bij het versnellen en vertragen?


Neen, ze liggen zo kort bij elkaar, dat dat niet nodig is.

In de test zie je de toerenteller van een vrachtwagen. Het groene bereik gaat slechts van 800 tot 1.500 toeren per minuut, heel wat beperkter dus dan bij een personenwagen. Het gele bereik van 1.500 tot 2.300 toeren per minuut is zeer geschikt om in een afdaling af te remmen op de motor. Dan heb je nog een klein oranje bereik van 2.300 tot 2.500 toeren per minuut, en vanaf 2.500 toeren per minuut zit je in het verboden gebied met het oog op motorschade.

Er moet dus met een vrachtwagen wel heel wat meer geschakeld worden dan met een personenwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 19:38:56 »
Zo veel versnellingen?  ???
Moet je die dan ook echt één voor één afgaan bij het versnellen en vertragen?

Ja of neen, is wat afhankelijk van de situatie.
Dit leer je enkel door ondervinding want in het begin zal je wel nu en dan eens 1, 2 of 3 versnellingen ernaast zitten (sommigen nog meer zelfs met zelfs zware schade tot gevolg).
In zwaar beladen toestand heb je ze inderdaad allemaal nodig en zeker in de bergen (bergop), leeg of met een trekker zonder oplegger neemt men al eens 2, 3, 4 versnellingen ineens.
Is tevens ook een reden (naast milieu- en andere aspekten) waarom een vrachtwagenbestuurder, en zeker in beladen toestand, niet graag nodeloos afremd.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 19:50:16 »

Dat lampje heb ik al heel m'n leven in ieder voertuig met een motor weten zitten. ;) ;D


Als het al zo lang is, dan bedoel je waarschijnlijk het oliedrukcontrolelampje. Als dat oplicht, en je kunt de motor niet vrijwel onmiddellijk stilleggen, dan mag je inderdaad op zeer zware motorschade rekenen.

Maar het controlelampje in de test is een oliepeillampje. Het gaat niet pas oplichten als het oliepeil al te laag is, maar van zodra het stilaan tijd wordt om olie bij te vullen. Als dit controlelampje oplicht, kun je dus in alle gerustheid nog een heel eind verder rijden.  ;)

Ik had al begrepen dat je dit bedoelde  ;) maar dat lampje is maar evenzeer te betrouwen als dat oliedruklampje.
Want wanneer je gewoon bent om er nooit meer naar om te kijken dan kun je de rest al raden dacht ik.

Nu was ik ook niet echt heilig op dat gebied om de olie dagelijks te kontroleren maar ik wist betrekkelijk zeker hoe het gesteld was met de hoeveelheid olie in m'n voertuig.
Er nooit meer naar omzien, vooral nu er maar om de 30, 40 ja zelfs 50.000km maar meer van olie gewisseld wordt lijkt me toch wel zeer verrehaand.

Bedankt voor je uitleg over S- en L-versnellingen. Hij bevestigt wat ik vermoedde, maar nu weet ik het dus van een kenner.  ;)

Graag gedaan.  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2006 - 23:22:38 »
Citaat van: bibi585
In zwaar beladen toestand heb je ze inderdaad allemaal nodig en zeker in de bergen (bergop), leeg of met een trekker zonder oplegger neemt men al eens 2, 3, 4 versnellingen ineens.

Nu je het daarover hebt, heb ik nog een vraagje.

Ik zie dat vele vrachtwagenbestuurders hier in een afdaling kost wat kost willen vermijden snelheid te verliezen, en daartoe niet zelden veel te weinig afstand houden, want zelfs de geringste helling geraken ze maar met moeite op. In de Alpen daarentegen zie ik vrachtwagens veel steilere hellingen nog gezwind oprijden. Hoe verklaar je dit verschil? Hebben de vrachtwagens in de Alpenlanden dan systematisch meer vermogen dan hier in Vlaanderen? Van de vrachtwagens weet ik het niet, maar ik weet dat bijvoorbeeld de bussen van de RVO (lijnbussen in Oberbayern) een max. vermogen van 450 PK hebben.

Citaat
Is tevens ook een reden (naast milieu- en andere aspekten) waarom een vrachtwagenbestuurder, en zeker in beladen toestand, niet graag nodeloos afremd.

Juist. Ik weet dat een vrachtwagenbestuurder er niet gelukkig uitziet als ik vertraag tot 30 km/h en dan weer optrek, zodat ik er weer even vanaf ben als hij komt bumperkleven.

Ik vind het nochtans een zachte manier om hem op zijn crimineel rijgedrag te wijzen, en bovendien perfect legaal (verplichting om mijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden teneinde een ongeval te vermijden, zodat ik zachtjes kan stoppen als er een hindernis opduikt). Er bestaan ook radicalere methodes, maar die eindigen meestal met een vrachtwagen die dwars over de weg op zijn kant ligt. Daarom ga ik ze hier niet uitleggen, want dat wil ik het achteropkomend verkeer niet aandoen.

Citaat
Want wanneer je gewoon bent om er nooit meer naar om te kijken dan kun je de rest al raden dacht ik.

Met mijn tweede Mercedes heb ik een tijdlang last gehad van het oliepeilcontrolelampje dat soms oplichtte, terwijl er nog voldoende olie in de motor was.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het oliepeillampje enkel oplichtte als ik de lichten aangestoken had. De garagehouder had aan mijn kilometerteller gewerkt (dagteller kapot), en had bij het monteren van het instrumentenpaneel het draadje voor het controlelampje voor een defecte buitenverlichting aangesloten op het oliepeilcontrolelampje. En inderdaad: ik had een defect achterlicht.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #10 Gepost op: maandag 23 oktober 2006 - 08:39:45 »
16 versnellingen valt eigenlijk nog mee. Mijn vader reed indertijd met een mobiele kraan die er 32 had. Deze moesten alle 32 gebruikt worden, volledig manueel. Dit gebeurde door een pook met 8 versnellingen en een grote knop hier bovenop met 4 standen. De vermogens van die kranen zijn zeer laag i.f.v. hun massa. De topsnelheid bedraagt dan ook maar een 75 km/u (net genoeg voor de snelweg).

De autocars hier in België hebben meestal een vermogen in de range van 300 tot 400 pk en dat is meer dan voldoende om vlot in de bergen te rijden. Aan vrachtwagens durft men wel eens prutsen om het vermogen omhoog te halen. Ik dacht dat er ergens een wettelijk maximum vermogen was (ongeveer 600 pk ?). Ik kende indertijd iemand die het vermogen van zijn Renault had opgevoerd tot ongeveer 700 pk. Eigenlijk is dit crimineel. Heb je die dingen als eens zien wegspurten aan een rood licht wanneer het enkel de trekker is ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 11:56:53 »
Hoe verklaar je dit verschil?

In de bergen zullen de vrachtwagens inderdaad vaak een groter vermogen hebben, heeft met meerdere faktoren te maken.
Zeker ook met rendabiliteit en duurzaamheid.
Als je er even bij stilstaat, wat denk je als je met 200pk 40 ton een berg moet optrekken of wanneer je dat met 500pk doet?
Welke van beide zal het snelst boven zijn, minste verbruik hebben en minst afzien van het zwaar labeur?
Het is geen Porche waarmee je voor het plezier eens de banden laat slippen en de natuur geweld aandoet maar net het omgekeerde.

Ook wanneer je zo weinig mogelijk snelheid verliest tijdens de afdaling en dan vooral wanneer je vlak daarachter een helling of een berg opmoet dan leverd dit op de aangehaalde punten ook een flinke winst op (tijd, verbruik en slijtage).(zoveelste voorbeeld die van de begrenzer een moordtuig maakt)

Ik weet nog een anekdote van toen ik indertijd voor een baas reed die zelf ook reed.
Wij als chauffeur hadden toen 420pk, onze baas had er 580.
Op een afstand Antwerpen haven->Grenoble reed hij er 3uur minder lang op en had een verbruik van 9liter/100km minder dan wij. (420pk +/- 36 liter en 580pk+/- 27liter/100km)  ;)

Hebben de vrachtwagens in de Alpenlanden dan systematisch meer vermogen dan hier in Vlaanderen? Van de vrachtwagens weet ik het niet, maar ik weet dat bijvoorbeeld de bussen van de RVO (lijnbussen in Oberbayern) een max. vermogen van 450 PK hebben.

Origineel 640pk is totnutoe het hoogste vermogen in Europa waar ik weet van heb. ;)

Citaat
Is tevens ook een reden (naast milieu- en andere aspekten) waarom een vrachtwagenbestuurder, en zeker in beladen toestand, niet graag nodeloos afremd.

Juist. Ik weet dat een vrachtwagenbestuurder er niet gelukkig uitziet als ik vertraag tot 30 km/h en dan weer optrek, zodat ik er weer even vanaf ben als hij komt bumperkleven.

Ik vind het nochtans een zachte manier om hem op zijn crimineel rijgedrag te wijzen, en bovendien perfect legaal (verplichting om mijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden teneinde een ongeval te vermijden, zodat ik zachtjes kan stoppen als er een hindernis opduikt). Er bestaan ook radicalere methodes, maar die eindigen meestal met een vrachtwagen die dwars over de weg op zijn kant ligt. Daarom ga ik ze hier niet uitleggen, want dat wil ik het achteropkomend verkeer niet aandoen.

Is natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie maar in bepaalde gevallen vind ik dit al een zware vorm van verkeersagressie.
Is van mij 1 keer afgelopen met een deuk in de koffer van de wagen en na hem eigenhandig een tijdlang in bedwang te houden met behulp van omstaanders te ontwapenen en een (gelukkig) snelle tussenkomst van de Franse politie nog betrekkelijk goed afgelopen. ::)

Wanneer een logge vrachtwagen, die volgens vele autobestuurders te traag rijd zelfs, met begrenzer nog moet afremmen voor een flexibele wagen wanneer er niks is die de normale gang van zaken belemmerd, dan vraag ik me af of het de bumperklever is die in fout is of diegene die het verkeer belemmerd.
Natuurlijk bestaan hierop vele uitgangspunten die de zaak beinvloeden.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 12:01:13 »
Heb je die dingen als eens zien wegspurten aan een rood licht wanneer het enkel de trekker is ?

Schrik mischien dat je dat logge ding niet kan volgen met je wagen?
Geen nood, normaal is die begrensd of kan men tot een week later nog een boete geven wegens overdreven snelheid adhv de tacho. ;) ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwis voor vrachtwagenbestuurders
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 15:54:24 »

Schrik mischien dat je dat logge ding niet kan volgen met je wagen?


Met mijn eerste Mercedes-Benz, een 200 D van de W123 reeks (55 PK voor 1.300 kg leeggewicht, van 0 tot 100 km/h in 60 seconde), moest ik het er in ieder geval tijdens het optrekken tegen afleggen, ook al drukte ik het gaspedaal zo diep in dat ik bijna mijn tenen verbrandde aan de motor.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."