Auteur Topic: Voorrang van rechts  (gelezen 23935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 30 januari 2010 - 22:07:25 »
Volgens mij alleen maar cinema om de indruk te wekken dat het een moeilijke vraag was, en aldus de zoveelste blunder van Bruggeman trachten te verdoezelen.

Jozef, mss kunt ge die Möchtegern-experten van wegcode.be aanraden de moeilijke vragen naar Christophoros door te sturen...  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 januari 2010 - 22:09:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #31 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 00:23:49 »
Jozef, mss kunt ge die Möchtegern-experten van wegcode.be aanraden de moeilijke vragen naar Christophoros door te sturen...  ;D

Ik heb nog de tijd gekend toen Dirk Deckx, de oprichter van wegcode.be, zich intensief bezighield met het forum. Dat was toen een zeer waardevolle bron inzake wegverkeersrecht, want Dirk Deckx is terzake echt wel een hoogvlieger (gelukkig hebben wij hier ook zo iemand, namelijk Inazuma - ere wie ere toekomt). Bovendien heeft de man, ondanks dat hij politiebeamte is, hoogstaande menselijke kwaliteiten.

Hij heeft evenwel de tegenslag gekend dat hij het met een aantal van zijn medewerkers bepaald niet getroffen heeft. Doordat hij zich een tijdlang minder met het forum beziggehouden heeft (een periode tijdens dewelke hij zelfs niet op de hoogte was van de schandelijke baldadigheden die zich ondertussen op het gesloten gedeelte voor politiemensen afspeelden, en waarvan Marc Annemans zwart op wit het bewijs heeft in de vorm van een lijvig bundel postings), is de kwaliteit van wegcode.be sterk achteruitgegaan.

Die kwaliteit is helaas nog meer achteruitgegaan sinds het forum opgedoekt werd, en er enkel nog maar een vraagbaak bestaat, waar geen discussies door inbreng van derden meer mogelijk zijn.

Dat is het grote voordeel dat wij hier met Christophoros hebben tegenover Wegcode. Iemand kan een vraag stellen en één of meer anderen kunnen er een antwoord op geven, maar bovendien kan om het even welk geregistreerd lid erop ingaan in de zin van "Ik denk dat je je vergist, want...". De vraagbaak van Wegcode daarentegen moet zich behelpen met de kennis van het Team-W. En daar zitten ongetwijfeld bekwame elementen in, doch helaas ook regelrechte klungelaars, van wie één de anderen in verre mate overtreft als het erop aankomt om bokken te schieten.

Een ander element waardoor de kwaliteit van wegcode.be geen hoge toppen kan scheren, is het probleem dat ik reeds aanhaalde: reeds dikwijls is gebleken dat het elkaar dekken van de politiebeamten er duidelijk een veel hogere prioriteit is dan het streven naar correcte antwoorden, wat uiteraard zeer nadelig is voor de verkeersveiligheid.

De filosofie van Dirk Deckx met betrekking tot wijlen het forum was om te komen tot "een zo gering mogelijke drempel tussen de politie en de burger." Ik heb hem er meermaals op gewezen dat een dergelijk streefdoel zeer nadelig was.

Ten eerste doet de formulering al mijn haren ten berge rijzen: de tegenstelling tussen de politie en de burger, alsof politiemensen ook geen burgers zouden zijn.

Ten tweede is om het even welk forum gedoemd om te mislukken als er ook maar naar de minste drempel (dus ongelijkheid) tussen de deelnemers gestreefd wordt. Op een forum zijn we allemaal gelijkwaardige mensen, of we beroepshalve nu vuilnisophaler, arts, of politiebeamte zijn. Elk van deze beroepen is immers evenwaardig: de arts kan evenmin de vuilnisophaler missen als deze laatste de arts. Mijn hoedanigheid als beheerder hier beschouw ik als een verantwoordelijkheid om het forum en zijn deelnemers ten dienste te staan, niet als ook maar een trede van 1 mm hoger boven om het even welke andere deelnemer.

Een reden evenwel waarom uitgerekend politiemensen zich nooit een trapje hoger mogen stellen dan de andere burgers, is omdat zij beëdigde ambtenaren zijn die ten dienste staan van de samenleving, en daarvoor met gelden van die samenleving betaald worden. Ten dienste staan houdt niet in dat zij de mindere zouden zijn, doch zeker niet de meerdere. Ik wil het dan nog niet hebben over hun voorbeeldfunctie, waar dikwijls maar weinig van in huis komt.
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2010 - 00:25:50 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #32 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 00:35:41 »
Ik denk (hoop) dat bij de FOD Mob hun oren ook dikwijls eens flapperen bij dergelijke vragen. ::) ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #33 Gepost op: zondag 31 januari 2010 - 00:45:36 »
Ik denk (hoop) dat bij de FOD Mob hun oren ook dikwijls eens flapperen bij dergelijke vragen. ::) ;D ;D ;D

Het verband is ook hier weer duidelijk: als ik mij niet vergis, is Tom, lid van het Wegcode Team-W, een medewerker van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Ik weet alleen niet of hij daar portier is of directeur-generaal.

Overigens heeft op juridisch vlak een stellingname van de FOD Mobiliteit en Vervoer niet meer waarde dan die van Jan met de Pet.

Inzake wegverkeersrecht zijn de rechtsbronnen de wet en haar koninklijke en ministeriële uitvoeringsbesluiten, de rechtspraak en de rechtsleer.

Als louter orgaan van de uitvoerende macht, dient de FOD Mobiliteit en Vervoer zich daar even goed aan te houden als om het even welke natuurlijke of rechtspersoon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #34 Gepost op: maandag 01 februari 2010 - 11:01:37 »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 12:41:23 »
Jullie weten allang hoe ik over voorrangsregels denk.
Het moet éénvoudig.
Geen uitzonderingen voor fietsers, wat inhoudt dat fietspaden alleen mogen doorgetrokken worden als deze daadwerkelijk reeds in voorrang liggen.
Een zuivere regel op elk kruispunt is noodzaak.
Een stopbord betekent volledig tot stilstand komen aan de stopstreep ook voor fietsers, de stopstrepen zouden altijd op het verlengde van de rand van de dwarsrijbaan moeten liggen zodat zowel de voorranghebbende als de voorranggevende deze streep duidelijk ziet.

De omgekeerde driehoek, de B15 en de B9 vormen geen noemenswaardige problemen in Belgie.

Als er geen borden staan of een B17 is de voorrang van rechts zuiver toe te passen.
Bij enige twijfel moet de wegbeheerder ofwel een andere regeling voorzien ofwel de bestuurders één voor één op hun fout wijzen.

Blijkbaar wil de Belg en daar bedoel ik ook de wegbeheerder, zoals gemeente en provincie mee en zelfs de ministers zich aan geen enkele spelregel onderwerpen.
Tot wanneer ze eens in het buitenland moeten gaan spelen.

Regel is regel en daar wijk je alleen vanaf in een patstelling of andere drukke of moeilijke situatie.
Het niet verlenen van voorrang op welke weg dan ook moet aangepakt worden zoals ook de snelheid geregeld gecontroleerd wordt.

  
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2010 - 20:55:20 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 23:41:13 »
Het moet éénvoudig.
Absoluut :
Al wie uit dezelfde richting op een KP komt : dezelfde voorrangsregeling.

Citaat
Geen uitzonderingen voor fietsers, wat inhoudt dat fietspaden alleen mogen doorgetrokken worden als deze daadwerkelijk reeds in voorrang liggen.
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Citaat
De omgekeerde driehoek, de B15 en de B9 vormen geen noemenswaardige problemen in Belgie.
Zowel met de plaatsing als de naleving van voorrangsborden , bestaan stevige problemen ...

Citaat
Als er geen borden staan of een B17 is de voorrang van rechts zuiver toe te passen.
Absolute voorrang van rechts, of de verkeersregel VVR met zijn andersluidende bepalingen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 21:57:45 »
Citaat Inazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Het fietspad uit art 74 mag namelijk alleen rechts in de rijrichting gevolgd worden.

Al deze rommel zorgt voor onduidelijkheid.
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft, ongeacht art 12.4( dat mag best worden afgeschaft) en ook alleen als het fietspad reeds voor het kruispunt aangegeven is door ART 74 en na het kruispunt in dezelfde richting verder doorloopt en wordt aangegeven door art 74.

In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.

VVR, B1, B5, buiten de kruispunten, als niet reeds aanwezig voor of na het kruispunt met ART 74.

Fietspaden aangegeven met borden worden niet doorgetrokken op  kruispunten met ART 74

Al deze doorgetrokken fietspaden geven een verkeerd beeld en zorgen er voor dat fietsers zich veilig voelen en in alle richtingen die fietspaden op de kruispunten gebruiken om over te steken, zelf in tegengestelde richting.


Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Het aanbrengen van oversteekplaatsen voor fietsers net naast een oversteekplaats voor voetgangers is ook totaal fout.
Als de fietser over wil steken ter hoogte van een oversteekplaats voor voetgangers heeft hij voorrang op voorwaarde dat hij wil afstappen.
Fietsers moet geleerd worden dat ze al rijdend GEEN voorrang hebben op oversteekplaatsen voor voetgangers, en geen voorrang hebben op oversteekplaatsen voor fietsers.
Oversteekplaatsen voor fietsers waren niet bedoeld voor richtingsveranderingen maar om op het einde van een fietspad de rijbaan buiten het kruispunt over te steken.
Zoals nu eventueel kan bij buiten de rijbaan aangelegde fietspaden op rotondes.

Al deze misbruiken moeten verdwijnen.
Er is zoveel werk aan de winkel en er is zoveel geprutst dat eigenlijk alles hertekend zou moeten worden.
Het is een ramp en het wordt met de dag erger als men weer eens een kruispunt heraanlegd.


Daarom is het nodig dat een afspraak gemaakt wordt over hoe de plaats van de fietser op de kruispunten aan te geven op al de plaatsen waar art74 niet kan.

Voorstel reeds in gebruik in het hoofdstedelijk gewest.
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
Het laat toe een tweerichtingsfietspad te verbinden door de logo's in twee richtingen aan te brengen.
Het laat aan de fietser duidelijk zien in elke richting hij MOET rijden op die plaats.
Het geeft geen indruk aan de fietser van voorrangsgerechtigd te zijn.
In straten waar fietsers in tegenovergestelde richting mogen rijden kan men ook in tegenovergestelde richting fietslogo's aanbrengen voor de duidelijkheid.

En dan is een herziening van de plaats op de openbare weg voor fietsers en bromfietsers aan een vereenvoudiging toe zodat alle twijfel wegvalt.
Het is TE complex. Het moet VEEL eenvoudiger allemaal.

Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
 

[Aanpassing door Jozef]: waar mazda in deze posting bij vergissing naar art. 12.4 verwijst, bedoelt hij Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.nazuma,
Het doortrekken van fietspaden, moet volledig losgekoppeld worden van de voorrang - dus 12.4bis opdoeken.

Maar fietspaden kunnen rustig verder over KP-en getrokken worden eens ze geen rol meer spelen bij de (directe) voorang :
- omdat ze ook dienen om de fietsers hun plaats op de weg te geven  (bvb links op de weg op een tweerichtingsfietspad )
- omdat ze een rol spelen bij het afslaan van andere weggebruikers (voorrang bij afslaan aan weggebruikers die andere delen van dezelfde weg volgen - maar dat kan anders opgelost worden)

Antwoord:

Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen[color=red
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2010 - 22:19:22 door jozef »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 22:40:50 »
Merci Jozef.

BIS   12.4BIS zoals Inazuma schreef.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:43:01 »
Als je het doorgetrokken fietspad loskoppelt van de voorrang, wat volgens mij ook in eerste instantie zou moeten gebeuren, dan geef je als je de doorgetrokken fietspaden laat dienen om de fietsers hun plaats op de weg aan te geven volgens mij geen duidelijk signaal aan de fietsers die DENKEN dat ze altijd voorrang hebben.
Die zijn door politici en media verkeerd zo geconditioneerd geworden.
Dat is omkeerbaar ...

Citaat
Met het tweerichtingsfietspad dat op kruispunten door wegmarkeringen uit art74 is doorgetrokken zijn juridisch problemen.
Daar staat dan meestal ook een D7 bij langs links.

Opmerkelijk is de post van Eric Caelen hier :
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,31167.msg276065.html#new
Dat die nog niet aangepast is ...

Citaat
Daarom ijver ik ervoor dat fietspaden met wegmarkeringen uit art 74 alleen mogen doorgetrokken worden als de fietser zowieso voorrang heeft,
Dat is een mogelijkheid , maar dan koppel je eigenlijk weer de voorrang aan fietspad ...

Als een fietspad niet meer en niet minder aangeeft dan de plaats waar (brom)fietsers moeten rijden, is er geen enkel probleem.

Citaat
In al de andere gevallen, en dat zijn er heel veel mag de wegmarkering art74 niet GETROKKEN of doorgetrokken worden.
Dan kom je weer aan situaties waar een fietspad loopt, maar niet zichtbaar is voor dwarsverkeer - zoals nu fietspaden met D7 over een KP met VVR ...


Citaat
Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Een wegmarkering is nu net het best geschikt om dat aan te geven, want met een bord ontstaat pas echt onduidelijkheid aangezien je als andere weggebruiker nooit zeker weet wat nu bij het fietspad hoort. De fietser ziet het (ietwat logische) verloop van het fietspad, dwars- of afslaand verkeer ziet dat veel moeilijker.

Citaat
Ook de oversteekplaats voor fietsers is niet geschikt, en mag niet gebruikt worden op kruispunten.
Dat is terug naar de oorsprong : opnieuw een oversteekplaats buiten de kruispunten.

Citaat
In andere landen maakt men gebruik van een fietslogo met pijlen die de richting aangeven.
Doet men hier ook, zonder wettelijke basis ...

Maar dit betekent alweer bijkomende regels en bijkomende wegmarkering - en dat staat haaks op "vereenvoudigen".


Citaat
Dit fietslogo kan in of buiten een suggestiestrook worden aangbracht.
De "suggestiestroken" zijn het eerste dat moet verdwijnen ...

Citaat
Wat Inazuma stelt:12.4 eruit zou al een goed begin zijn.
Dat mag er ook uit zonder de bis ...
Vooral omdat een maneuver momenteel een onbegrensd gegeven is.
Cassatie maakt stukje voor stukje van elke niet-gereglementeerde rijhandeling een maneuver.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:53:23 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:06:37 »
Citaat
Ik weet dat jullie ten minste een aanduiding willen van de plaats van de fietser op de kruispunten, en daar kan ik volledig inkomen, zeker op uitgestrekte kruispunten, maar de wegmarkering van art 74 is daar totaal niet geschikt voor.
Een wegmarkering is nu net het best geschikt om dat aan te geven, want met een bord ontstaat pas echt onduidelijkheid aangezien je als andere weggebruiker nooit zeker weet wat nu bij het fietspad hoort. De fietser ziet het (ietwat logische) verloop van het fietspad, dwars- of afslaand verkeer ziet dat veel moeilijker.

antwoord:

Ik zeg niet dat een wegmarkering daar niet geschikt voor is, neen integendeel, maar volgens mij liefst niet art74.
En de suggestiestroken zouden inderdaad beter volledig verdwijnen buiten de kruispunten, zodat je deze gekleurde stroken alleen nog terugvindt op de kruispunten zonder art 74 met eventueel fietslogo zodat ze de plaats en het vervolg van het fietstraject bij het oversteken kunnen  aangeven.

En een combinatie van een bord fietspad met een art 74 moet best vermeden worden, net voor de éénvoud en de duidelijkheid.
Geen enkele combinatie mogelijk.
Ofwel een bord, ofwel een art 74.
OP de kruispunten verbindingen in de vorm van suggestiestroken die dan weer nergens anders gebruikt mogen worden.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 21:28:18 »
Als een fietspad niet meer en niet minder aangeeft dan de plaats waar (brom)fietsers moeten rijden, is er geen enkel probleem.
zoals het nu is dus

ik heb de indruk dat veel mensen denken dat de wegmarkering of het bord van fietspad bepalen dat de fietser voorrang heeft
dat is fout, het is een regel (art 12.4bis ) die dat bepaalt
en dus als er een ander bord staat (vb B17), gaat dat boven de regel
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #42 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 14:00:41 »
Sniper,

Als 12.4bis afgeschaft wordt dan spring ik een gat in de lucht en dan is de discussie over dat bord B17 en doorgetrokken fietspaden ineens opgelost.

Wat is trouwens een doorgetrokken fietspad volgens 12.4 bis?  Juridisch al een vrij moeilijke vraag gezien er niet overal wegmarkeringen uit art 74 staan.

Mijn voorstel is misschien utopie. Maar als je er goed over nadenkt zou het mooi zijn om overal waar de fietser  op kruispunten voorrang moet kunnen verlenen het fietspad te laten ophouden en een rode (gevaar) suggestiestrook aan de brengen die de plaatst aangeeft waar fietsers rijden zonder wegmarkeringen van art 74.
Deze suggestiestroken moeten dan wel overal buiten de kruispunten verdwijnen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #43 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 14:20:31 »
Wat is trouwens een doorgetrokken fietspad volgens 12.4 bis?  Juridisch al een vrij moeilijke vraag gezien er niet overal wegmarkeringen uit art 74 staan.
dat kan 2 dingen zijn
1. een fietspad aangeduidt met wegmarkeringen
2. een fietspad aangeduidt door een D7

bij 2 is er wel het probleem dat de fietser weet dat hij op een fietspad rijd, maar de rest van de wereld niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #44 Gepost op: zondag 07 februari 2010 - 15:43:49 »
De belangrijkste  vraag blijft nog altijd wanneer het fietspad onder punt 2 met bord van jou uitleg hierboven als doorgetrokken beschouwd wordt of niet?
Ook voor de fietser.
Hoe weet die fietser dat het doorgetrokken is?
Aan wat kan hij dit zien? Dit is een juridisch vraagstuk?
Als het fietspad zou aangelegd zijn met een bepaalde straatbedekking en die zou doorgetrokken worden op dezelfde manier over het kruispunt kan je misschien stellen dat het fietspad is doorgetrokken.