Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
Ondanks dat veel autoconstructeurs massaal inzetten op de elektrische auto is zeker niet iedereen overtuigd van de heilzaamheid van deze nieuwe technologie.
“Op dit ogenblik is er geen enkel bewijs dat de batterijen die gebruikt worden inderdaad 200.000 kilometer dienst zullen doen”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel De Grote-hogeschool.
“En stel dat ze dat wél kunnen, dan nog blijft een elektrische wagen erg duur. De batterij kost 15.000 euro. Indien je hier 200.000 kilometer mee rijdt, betekent dit dat je per honderd kilometer 7,5 euro betaalt, alleen al voor de batterij. Over deze meerkosten zwijgen de constructeurs in alle talen. Maar het argument dat elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op brandstof, klopt dus niet.”
Voorlopig niet, inderdaad. Maar gezien de evolutie zal het omslagpunt bereikt worden waarop de
totale kostprijs van batterijen+electromotor lager is dan die van fossiele brandstoffen + motor. Moeilijk in te schatten wanneer juist, maar mijn idee is dat dit ergens tussen 5 en 10 jaar zal zijn.
Ter overweging: wie verlicht zijn huis nog met kaarsen van walvisvet ?
Niet emissievrij
Pecqueur hekelt ook het feit dat je met de elektrische wagen "emissievrij" zou zijn. “Een groot deel van onze elektriciteit wordt in steenkoolcentrales geproduceerd. Bij de aanmaak van één kilowattuur elektriciteit, ontstaat 600 gram CO2. Elektrische wagens rijden dus niet ‘emissievrij’, maar ‘emissie-ergens-anders’."
Niets is emissievrij. Concrete cijfers voor een Tesla die gemiddeld 190Wh/km verbruikt, voor de Belgische electriciteitsmix:
60% nucleair @6g CO
2 per kWh : 1g/km
20% vast/vloeibaar fossiel @500g CO
2 per kWh : 19g/km
15% gas @350g CO
2 per kWh : 10g/km
5% andere @100g CO
2 per kWh : 1g/km
Totaal: 31g/100km. Wie doet beter ?
In de praktijk is het nog minder, omdat je de wagen op nachtstroom oplaadt, op een ogenblik dat de kerncentrales 90% van de mix leveren. Wat de emissies-ergens-anders betreft: die zijn beter te controleren in een centrale dan in miljoenen aparte wagens.
Kleine wagen kopen
“Een kleine, zuinige wagen is op dit ogenblik de beste keuze voor het milieu. Dus zeker geen grote SUV met een krachtige dieselmotor.”
Klopt wel, maar een motor is nog milieuvriendelijker, een fiets nog meer, te voet nog meer, en jezelf een kogel in de kop schieten - liefst vóór je je voortgeplant hebt - nog véél véél meer. Ik bedoel maar, er is ook nog zoiets als de welvaart op peil houden en niet meedoen aan de gemakkelijkheidsoplossing van een race to the bottom.
Ik heb het me hier trouwens al eens afgevraagd: hoe zit dat met de actieradius van die electrische wagens als je verwarming en/of airco, achterruitverwarming, ruitenwissers, lichten en radio hebt aan staan ?
Of zit dat daar niet meer op ?
Dat hangt van veel factoren af. Verwaming/airco verbruikt 1,5 tot 3kW afhankelijk van hoe heet/koud je het wil; de rest is te verwaarlozen. Dat weegt in verhouding serieus door voor een kleine stadsmus met een minibatterij bij lage snelheden (5kW), maar minder voor een performante sportwagen aan hogere snelheden (25kW).
150 km max actieradius, maar hoe snel/traag mag je dan rijden ? En hoe zit het met die actieradius bij gebruik van stroomverbruikers zoals ik hierboven al zei ? Bij meergewicht ?
Ook leuk als je thuis komt met een (bijna) lege batterij en je moet dringend weer weg
Tesla haalt 150km bij een rijgedrag dat de wenkbrauwen doet fronsen
. Bij een lege batterij neem je een van je andere wagens
En inderdaad: electriciteit dient opgewekt, maar ook: batterijen dienen gemaakt en gerecycleerd te worden.
Lijkt mij allemaal niet zo groen als men wil laten uitschijnen
Zie hierboven. Productie en recyclage van batterijen heeft een heel kleine impact, zeker bij een levensduur van >10 jaar die er aan zit te komen.
Groen genoeg in vergelijking met de huidige wagens. Je moet niet groener willen zijn dan de fanatiek luddiete watermeloenen die nooit tevreden gesteld kunnen worden. Voor hen staat er hoger een oplossing.