Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906074 keer)

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1050 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 18:35:57 »
M.a.w. gaan ze nog minstens 15 dagen wachten vooraleer naar de rechter te stappen. :-\
Wanneer zal dat spelleke eindelijk gedaan zijn?
Wanneer de rechter niets vindt om je schuldig aan te verklaren zeker.

En dan leg je zelf klacht neer wegens roekeloos en tergend geding ... bespreken met je advocaat.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1051 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 18:50:11 »
Voor wie het aanbelangt, de zone 30 in Herentals blijkt net als in Lier, onregelmatig opgelegd te zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1052 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 20:22:42 »
Als er hier een vrachtwagenbestuurder vertraagt en zijn vier richtingsaanwijzers ontsteekt
Dat deed de eerste vrachtwagen niet. Dan is het voor de achterliggers ook maar gokken of ie gewoon het volgende kruispunt rechtsaf wil, gaat parkeren, of achteruit een inrit in wil.

Beste is in dat geval voor de inrit al te stoppen. Dan is het voor mensen al heel wat sneller duidelijk dat je gaat manoevreren om achteruit een inrit in te rijden.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1053 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 20:24:35 »
Van Mortsel naar Lier, ter hoogte van Boechout: midden in een zone 30 een C43 50 km/u.
Interessant... De gemeente heeft hier vrolijk stickers C43 50 km/u uitgedeeld dat mensen op hun vuilnisbak kunnen plakken, als een reminder voor passerend verkeer dat ene keer om de twee weken kan zien dat ze dus in een bebouwde kom rijden.

Nu zet er ene die buiten in een schoolzone... zone 30 km/u.... :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1054 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 20:37:56 »
Dat deed de eerste vrachtwagen niet. Dan is het voor de achterliggers ook maar gokken of ie gewoon het volgende kruispunt rechtsaf wil, gaat parkeren, of achteruit een inrit in wil.

Beste is in dat geval voor de inrit al te stoppen. Dan is het voor mensen al heel wat sneller duidelijk dat je gaat manoevreren om achteruit een inrit in te rijden.

En denk je nu écht dat dat zoveel helpt, dan?  Voor héél wat autombilisten helpt het allemaal geen bal.  Dan mag je nog voor de oprit stoppen, richting aangeven, desnoods nog je vier pinkers opzetten bij 't achteruit rijden, en doen wat je wil, evengoed blijft het opletten.  Zelfs als je al zowat halverwege je maneuver bent, en er dus geen twijfel meer mogelijk is over wat je gaat doen.  Dan nog blijven aardig wat achterliggers zich in de meest onmogelijke bochtjes en kantjes wringen.

Laatst had ik er nog eentje die er niet beter op vond om nog vlug, vlug rechts voorbij te gaan.  Als ik toen niet bij de les was geweest, was die Mondeo nu wellicht een Fiësta'ke geworden.  En dat dus niettegenstaande ik duidelijk en tijdig richting had aangegeven naar rechts, om vooruit een erf op te rijden waar ik me makkelijk kan keren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 september 2010 - 20:41:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1055 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 20:44:13 »
Ik zeg niet dat het idiot proof is eh. Ik zeg enkel dat als je enkel rechts pinkt en een inrit of parking voorbij rijdt, de kans groot is dat ik netjes op vier meter afstand van je sta. En daar doe ik wettelijk niks mis mee.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1056 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 20:58:17 »
Nope.  Je doet in dat geval wettelijk niks verkeerds.  Da's nu net het frustrerende eraan.  Een vrachtwagen die gaat achteruit rijden, is en blijft voorrangslichtig net zolang totdat het achteruitrijden volledig gedaan is. (lees: totdat ik volledig het erf ben opgedraaid).

Alleen getuigt het in zulke situatie van gezond verstand en verkeersinzicht om simpelweg die vrachtwagen even de kans te geven achteruit dat erf op te rijden.  Ook al doe je daardoor dan afstand van je voorrang.  Nadien kan je er immers een stuk veiliger voorbij, en vaak gaat dat zelfs véél sneller dan je op te jagen en je in de meest onmogelijke bochtjes en kantjes te wringen.

Een simpel gebaar, en beiden komen vanzelf zoveel verder....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1057 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 21:04:46 »
... Maar als automobilist krijg ik geen gebaar, behalve "ik wil hier rechts afslaan, in die inrit die ik net gepasseerd ben, en waar jij net voor staat, omdat jij niet weet dat dat richting aangeven eigenlijk voor die inrit was, en niet voor het laden en lossen op straat".

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1058 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 22:27:56 »
Dat maak ik toch tamelijk duidelijk door "aan te leggen", ttz duidelijk aanstalten te maken achteruit erop te willen.  En da's toch redelijk duidelijk.  Hoe verklaar je anders dat er genoeg zijn die mijn intenties in dezelfde situatie wél snappen?  Trouwens, een auto die dan al net voor die oprit kan staan, dat kan maar 1 ding betekenen.  Die heeft onvoldoende afstand gehouden. Punt.  Da's iets dat ik vaak genoeg merk.  Dan weet ik al dat er een hof zit aan te komen waar ik op moet, en zie ik m'n camera er al ene boenk op m'n bumper zitten.  Tja, dan heeft die m'n pinkers, en remlichten natuurlijk niet gezien, en rijdt die zichzelf vast ook.  Zo ene probeer meestal wat uit z'n tent te lokken.  Efkes op voorhand al wat vertragen, in de hoop dat ie me al voorbijgaat voordat ik die hof bereik.  Ben ik er meteen vanaf, da's nog 't simpelste.

In het hectische verkeer van vandaag de dag is goede wil gewoon vaak erg ver zoek in dit landje.  Eenmaal in de auto (of ander vervoersmiddel of zelfs te voet), en andere weggebruikers worden prompt aanzien als de vijand in persoon.  En die moet te vuur en te zwaard bestreden worden, blijkbaar.

Ik verzeker je, moest je zelf ooit met een camion rijden, je je snel genoeg zult afvragen "Allé, wat moet ik nu nog doen om 't sommigen aan hun verstand te brengen dat ik hier even achteruit op wil?

Hoe komt het overigens volgens u dat men in het buitenland véél minder vaak op dergelijk onbegrip/onwil euh botst?  't Antwoord is nochtans simpel: een minimum verkeersinzicht, ietwat gezond verstand.  Méér is er daartoe écht niet nodig.

Het gebeurt me zelfs vaak dat wanneer ik met m'n auto zo'n camion de gelegenheid geef, er al een achterligger ongeduldig begint te worden.  Tsja.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1059 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 23:17:40 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1060 Gepost op: dinsdag 07 september 2010 - 23:27:23 »
Doen ze dat bij jou in de buurt wel dan? Als je hobby bumperkleven is en je voorligger stopt, dan moet jij al bruusk remmen om ver van hem stil te staan hé. Hier kan je ook nergens achteruit inparkeren met je wagen, of je moet al chance hebben dat je een snuggere achter je hebt. De vrachtwagen stopte trouwens ook éérst voor de oprit, daarna rustig er voorbij, om daarna achteruit te willen. Nada dus.

Nope.  'k Schreef 't al: ikke, ikke, ikke.  En meestal probeer ik zo'n bumperklever asap kwijt te geraken, zeker als ik weet dat ik weldra achteruit ergens binnen moet.  En 't voordeel in mijn job is dat ik ondertussen de meeste adressen blindelings weet te vinden, ik moet nog zelden of nooit meer zoeken.  Dat scheelt 'm alvast die onzekere bewegingen van "waar is 't dat ik moet zijn?  hoe rij ik hier best den hof op?"

Met dat ongeduld, ik probeer ermee te leven.  Anders hou je in deze stiel écht niet vol.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1061 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 09:01:53 »
"Allé, wat moet ik nu nog doen om 't sommigen aan hun verstand te brengen dat ik hier even achteruit op wil?
Door bijvoorbeeld niet boenk te stoppen voorbij de inrit, maar bv voor de inrit. Als je vervolgens dan pas gaat manoevreren, dan zal ik niet je blijven volgen en de inrit blokkeren.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1062 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 15:06:45 »
"Allé, wat moet ik nu nog doen om 't sommigen aan hun verstand te brengen dat ik hier even achteruit op wil?
1.Zet eerst je richtingaanwijzer op.Verwittigt de achteropkomende bestuurders.
2.Vertraag dan geleidelijk.
Raak lichtjes je rempedaal aan zodat de remlichten aangaan.
Rem niet te sloom en niet te bruusk.
Laat clevere achterliggers toe uit te bollen zodat remslijtage en meerverbruik tot een minimum beperkt blijven.
3. Kom bijna tot stilstand net vóór de inrit.Geeft aan waar je in wil.
4. Verifiëer of je richtingaanwijzer nog steeds op staat of zet eventueel de waarschuwingsknipperlichten aan.Zorgt er voor dat men nog steeds ziet wat je wil.
5. Kruip verder voorbij de inrit.Volg mij niet !
6. Eens voorbij de inrit, schakel onmiddellijk je achteruitversnelling in zodat de lampjes aangaan.Hier is't; sorry voor de hinder.
7. Manoevreer correct. Je bent toch een professional, niet ?Hinder de anderen niet onnodig door je incompetentie, maar show je vakbeheersing.
Als het dan nog misloopt: shit happens. Niet jouw fout, maar die van de achteropkomende stoemerik die het niet snapt.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1063 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 15:36:57 »
@ Bert:

Wat ik vroeger in Hoboken ook dikwijls meegemaakt heb, is het volgende.

Een vrachtwagen nadert langs de onderkant van de T een T-kruispunt, waar hij rechtsaf wil slaan. Om dat te kunnen doen, heeft hij even bijna de hele breedte nodig van de rijbaan die hij wil inslaan. Maar dat kan hij niet, want het is spitsuur, en uit de richting die hij wil inslaan, blijven er maar tegenliggers komen. Uiteindelijk staat die vrachtwagenbestuurder daar al 5 minuten te wachten, en staan er al meer dan 100 personenwagens achter hem vast.

Mensen toch... als je daar als tegenligger aankomt, vertraag dan toch even en stop desnoods op 50 meter van dat kruispunt met een lichtsignaal naar die vrachtwagenbestuurder. Op enkele luttele seconden is heel de boel dan weer vlot.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1064 Gepost op: woensdag 08 september 2010 - 15:43:59 »
@ Sceptisch: reken maar dat 't me dan nog dagelijks meermaals gebeurt dat men m'n intenties niet kan/wil snappen.

Bij puntje 6 bvb: die DAF's waarmee we rijden (gaan er mettertijd uit, en worden vervangen), daarmee MOET ik minstens 3 sec. volledige stiltand hebben.  Eerder schakelt die niet in achteruit.  (zijn automaten).  En let op: da's tergend lang, hoor als er ongeduldigen achter je staan.  Die 3 seconen kunnen al volstaan, om miserie te hebben.  Na een aantal IVECO's en Mercedes Actros (my favourite), is er nu weer een nieuwe DAF bijgekomen.  Naar 't schijnt zou die al veel soepeler zijn op dat gebied.

Bij puntje 7 bvb: er zijn opritten die je niet in 1 beweging kunt nemen.  Waar je sowieso minstens 1x weer vooruit moet, omdat je eenmaal op 't erf  bvb volledig naar de andere kant moet (achter 't huis om of zo), en de weg of oprit simpelweg te smal is om dat in 1 beweging uit te voeren.  Of je rijdt es 1 dag met een andere combinatie dan degene die je gewend bent.  En plots is de draaicirkel nét ietsje groter of kleiner.  Gevolg: het punt waarop je moet terudraaien ligt ergens anders, of je moet ietsje meer of minder sturen dan je gewend bent.  En dat kan dan al wel es "verrassen" bij de eerste hof die je op moet.  En 't overkomt zelfs de beste om eens een stuurfoutje te maken, niet?  En dan zit er maar 1 ding op: nl. dat er (gedeeltelijk) opnieuw begonnen moet worden.

Nu: in zo'n gevallen probeer ik in elk geval wel de hinder te beperken als dat kan.  Achterliggers eerst aslnog de kans geven mij voorbij te gaan, vooraleer ik herbegin. (ze staan daar dan al lang genoeg).  Maakt 't mezelf ook wat makkelijker als er minder druk is van ongeduldige achterliggers, en dan gaat 't maneuver meestal veel makkelijker.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone