Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906069 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4560 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 10:56:11 »
Hier hadden ze ergens plantenbakken gezet op een vrij brede weg, half op straat zodat je ertussen moet slingeren. Na een paar maand halen ze die weer weg (de Lijn passeert daar...)
In de plaats hebben ze in het midden van elke rijstrook (op dezelfde hoogte)  verkeersdrempels (type schildpadrug) gezet waar voertuigen met een breder wielafstand geen last van hebben.
Het enige gevolg is dat bijna elke bestuurder van een personenwagen naar het midden gaat om die drempels te vermijden; Zo organiseren ze gevaarlijke situaties.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 december 2016 - 10:58:09 door e49Memling »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4561 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 11:04:38 »
Maar je volgen gaat geen probleem zijn, want hij heeft met de BMW 520d touring op het hele trajekt hooguit 1 tankstop van 5 minuten nodig (Michel, langsheen de Duitse autosnelwegen staan automatische pompen, je kan tijdens het tanken gerust 20 meter van de wagen gaan staan om geen dieseldampen in te ademen). De oplaadstops van de Tesla maak je niet meer goed, ook al zou je op de autosnelwegen constant tegen 200 km/h kunnen rijden, wat uiteraard een utopie is. Tegen dat jij hier aankomt, heeft Michel hier al zijn bagage uitgeladen, een douche genomen, een paar Schnitzels en enkele liters bier in zijn kas geslagen, en daarbij mogelijk zelfs al enkele grieten versiert met de BMW.

Een Tesla zal je sneller waarschuwen over mogelijke problemen met de energievoorraad. Als je een rit programmeert in het navigatiesysteem gaat hij je laadstops al plannen. Bovendien kan je het werkelijk energieverbruik volgen t.o.v. het voorspelde verbruik. De navigatietool van de wagen gaat bovendien rekening houden met snelheid, weersomstandigheden, reliëf, ...
Als je, door bijvoorbeeld een hogere snelheid dan verwacht, de volgende supercharger niet zal halen gaat hij je op voorhand verwittigen om te vertragen. Je weet dus altijd hoe je qua energie ervoor staat.
Trouwens, een Tesla zou in de praktijk niet naar een werkplaats gesleept moeten worden. Als je hem sleept laden immers de batterijen op. :-) Na een aantal km slepen geraak je misschien wel aan een charger.

Met een e-wagen rijden vereist nu éénmaal meer planning. Dit geldt dan alleen voor de dagen waar je langere afstanden rijdt (>300 km). Bij mij valt dit zelden voor. Ik merk trouwens dat er meer en meer bestemmingen een lader hebben. Enkele maanden geleden ging ik met mijn gezin voor een weekend naar de Efteling. Aan het verblijf waren een 10-tal sneller laders beschikbaar (11 kW), op een nachtje is de batterij dan weer goed gevuld. Ook tijdens ons verblijf in Pony Park City enkele weken geleden waren er snelle laders beschikbaar. Die laatste is interessant omdat Pony Park City op de grens van het bereik met reserve van de Model X zal liggen (285 km). Tijdens de rit naar ginder ben ik al wel 2 SUC's voorbij gereden!

Wat betreft de rijtijd naar Berchtesgaden. Ik heb dit even door de simulator  (www.evtripplanner.com) gehaald. Ik gebruikte volgende settings:

- Model X P90D (de Model  X 90D is nog niet toegevoegd)
- Temperatuur in de wagen 23°C
- Buitentemperatuur 15°C
- lading 400 kg
- snelheidsfactor (1.25)

Laadbeurten in:

- Mogendorf, 2:19 gereden, 28 min laden, gemid. snelheid 132 km/u
- Geiselwind: 2:03 gereden, 34 min laden, gemid. snelheid 124 km/u
- Schweitenkirchen: 1:26 gereden, 48 min laden, gemid. snelheid 135 km/u

Totale rijtijd: 7:31, totale laadtijd, 110 min laden = totale reistijd 9:21 min

Ik weet dat Michel zo'n 130 km/u gemiddeld rijd op trajecten in Duitsland (heeft hij ooit vermeld op het forum, corrigeer me maar als het niet correct is). Het traject is 955 km lang. Hij zou dus 7:21 rijden over het traject, vergelijkbaar met wat de elektrische wagen erover doet, zonder rustpauzes. Met één langere pauze om te eten (45 min) en één gemiddelde pauze (15 min) verwacht ik dat hij zo'n 50 min vroeger in Bergtesgaden zal zijn.
Dat is minder dan 10% extra reistijd, iets waar ik mee kan leven.

Ik kan echter ook proberen een optimum te vinden. Helaas is de tool daar niet zo handig in. De speed multiplier geldt bv voor het hele traject. Zo gaat hij uit van gemiddelde snelheden van 130 à 140 km/u in B en NL, wellicht wil je daar wat trager rijden. Maar het geeft wel een indicatie.

Hetzelfde traject met een snelheidsfactor van 1.4 geeft mij een reistijd van 9:01 (6:42 rijden, 2:18 laden). Sneller wordt lastig op het traject tot Mogendorf.

Dit alles voor een P90D, de 90D is een beetje zuiniger en zal dus minder laadtijd nodig hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4562 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 17:05:38 »
Met een Tesla S/X zou ~ 110 kmh gemiddeld mogelijk zijn (zonder file-oponthoud)

Bewijs al geleverd in maart 2015, 111 kmh gemiddeld, of geen verschil met een benzine-auto.

En toen had de Tesla S nog net niet de Tripplanner en Range Assurance, dus dat was toen echt plannen en Tesla Suc-ervaring. Snel genoeg (140-150 kmh) tot de volgende Suc zodat de batterij bijna leeg was, laden gaat dan het snelst. En dus ook snelheid aanpassen (110-120 kmh) als de Suc (toen) redelijk ver lag. Sinds #update 6.2 neemt de Tripplanner/Range Assurance dat plannen volledig over, ook de optimalisatie van de laadtijden tijdens de volldige trip. Je weet zelfs (ongeveer) op voorhand hoelang het laden bij de volgende Sucs gaat duren (bij dezelfde rijstijl).
Citaat
https://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord/2051764.html
[... onderaan.]
Wie schnell waren Sie unterwegs?

In der Spitze waren es zwischen 140 und 150 km/h, im Durchschnitt lagen wir bei 111 km/h, wenn man die Staus herausrechnet. Das ist also kein Unterschied zu einem Auto mit Benzinmotor. Das Entscheidende für den Rekord waren aber die kurzen Ladezeiten: Wir haben die Strecke so geplant, dass die Batterien möglichst leer waren, wenn wir eine Ladestation angesteuert haben, weil sie sich dann am schnellsten aufladen lassen. Das ist wie beim Handy: je leerer der Akku, desto schneller geht das Aufladen.

Haben Sie es immer bis zur nächsten Ladestation geschafft?

Ja, sonst wäre der Rekord auch futsch gewesen. Die längste Strecke zwischen zwei Supercharger-Ladestationen war die zwischen Ljubljana in Slowenien und Verona in Italien. Da sind wir maximal 120 km/h gefahren, um etwas Strom zu sparen und die Batterie hat durchgehalten.

De rustpauzes zijn gratis en de Suc-stroomkosten betaald Tesla (wel bestellen voor 1.1.2017 en geleverd vóór 1.4.2017)
Men komt dan wslk goed uitgerust aan en gegeten heeft men ook onderweg (dus geen gesleur met boterhammen en flesjes Spa ;D)

Dus pakweg 1000 km zijn in 9-9,5 hr mogelijk met een Tesla S/X. Bij goed weer en drukker verkeer kan men wslk deels ook op autopilot bollen indien men het heeft. Want in saai "kolonneverkeer" is dat ideaal om eens extra te relaxen.

Verleden zomer deed ik overdag nog 10,5 hr voor 975 km met een benzine (incl 2 normale rustpauzes totaal 40´) wel redelijk veel traag verkeer ook door wegenwerken, maar dat zou bij een elektro-auto veel eerder een voordeel zijn die lange stukken waar men niet meer dan 80-85 kmh mag en kan. (ook door inhalende vrachtwagens)

Dus die ~ 100-110 kmh gemiddeld ga ik in de toekomst 2019*? gemakkelijk halen met een Tesla Model 3 xxD, en de autopilot 2.0 zal dan aanstaan bij ambetant stokkend verkeer.
*wie weet een tweedehands bedrijfs- of salariswagen:
Citaat
http://www.demorgen.be/economie/tesla-wil-uw-volgende-bedrijfswagen-bouwen-ba993a08/
Tesla wil uw volgende bedrijfswagen bouwen


Citaat
http://www.egear.be/tesla-einde-range-anxiety/
# Tesla Model S 6.2 Trip Planner
Met de nieuwe Tesla Trip Planner is het moeilijk om nog met een lege accu te stranden.

De eerste app, Trip Planner, lijkt het meest interessant. Wanneer je een roadtrip wil ondernemen hoef je enkel je einddestinatie in de app in te voeren. Het systeem berekent dan de snelste route door optimalisatie van rijd- én laadtijd. Het systeem begeleidt je langs de Tesla Superchargers die beschikbaar zijn langs de route.

Een iPhone app stuurt je verder push-notificaties wanneer de Model S voldoende is opgeladen om de route verder te zetten tot de volgende Supercharger.

Range Assurance

Range Assurance is eigenlijk niet meer dan een monitoring-systeem. Het houdt constant in de gaten of je niet buiten het bereik van een laadpunt (Supercharger, een externe laadpaal of een punt waar je al eens voorheen opgeladen hebt) dreigt te rijden. Het houdt daarvoor niet enkel rekening met de afstand en de rijstijl, maar ook met zaken zoals het weer en klimmen en dalen. Verder houdt het systeem ook rekening met laadpalen die momenteel te druk bezet zijn. Range Assurance neemt in hoofdzaak de taak van de bestuurder over om in het oog te houden dat je op tijd bijtankt.
Hier een relaxe vakantiereis van 1258 km naar het zuiden van Frankrijk met de ervaring van een Tripplanner/Range Assurance in woord en beeld:
https://steinbuch.wordpress.com/2015/05/17/tesla-model-s-na-50-000-km-en-een-tweede-vakantietrip/
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 december 2016 - 18:17:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4563 Gepost op: woensdag 21 december 2016 - 15:50:47 »
Daarstraks in de Stanleystraat in Antwerpen. Een paarse bomma kruipt uit een parkeerplaats vlak voor mijn neus. Ik rijd op de moto en ben al heel allergisch aan dat soort gedrag. Ze heeft duidelijk niet in haar spiegel gekeken, reageerd niet het minste op het geluidssignaal (en de moto die ik even op toeren breng). Iets verder aan het rode licht kruip ik de file voorbij en spreek ik haar aan op haar crimineel gedrag. "Ik had je niet gezien!". Niet gezien en niet gehoord domme koe!
Er zijn mensen die niet in een auto thuishoren!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4564 Gepost op: donderdag 22 december 2016 - 14:15:55 »
Zwakzinnige weggebruikers, ze blijven verbazen. Gisteren zag ik nog twee exemplaren door de regen fietsen, zo rond 22:30. Ze reden met twee naast elkaar op een te smal fietspad (plaats voor 1 fietser), aan de linkerkant van de weg, allebei zonder verlichting voor en achter en ééntje had nog een paraplu in de hand!  ???
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4565 Gepost op: zondag 25 december 2016 - 18:26:50 »
In heel de toonzaal heb ik maar 2 modellen kunnen vinden die niet op diesel reden: één i3 en één M4.  ???

Dat is hier bij mijn dealer (Bachfrieder in Pinding) ook zo.

Eigenlijk was ik voor een X3 met 2,0 l benzinemotor gegaan. Maar zoals de verkoper mij gezegd had en uit de proefritten bleek, is de 2,0 l diesel enorm veel aangenamer.
ik zou mij een nieuwe
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4566 Gepost op: zondag 25 december 2016 - 19:08:42 »
Hier hadden ze ergens plantenbakken gezet op een vrij brede weg, half op straat zodat je ertussen moet slingeren. Na een paar maand halen ze die weer weg (de Lijn passeert daar...)
In de plaats hebben ze in het midden van elke rijstrook (op dezelfde hoogte)  verkeersdrempels (type schildpadrug) gezet waar voertuigen met een breder wielafstand geen last van hebben.
Het enige gevolg is dat bijna elke bestuurder van een personenwagen naar het midden gaat om die drempels te vermijden; Zo organiseren ze gevaarlijke situaties.
in Schilde heeft men op sommige plaatsen zo'n bult in het midden van de weg gemaakt, aan de zijkant zetten ze dan paaltjes om niet door de berm het obstakel te omzeilen.  Nu geraak ik daar met mijn brede C8 nog altijd langs met enkel de zijkant van die bult mee te nemen, je moet wel de breedte van je wagen kennen, de meeste mensen hebben geen flauw benul van hun wagen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4567 Gepost op: donderdag 29 december 2016 - 18:41:14 »
Een parking oprijden, leverde vandaag voor opa een zowat onoverkomelijke opdracht op.  Eerst kon hij niet op de knop drukken om een ticket te nemen omdat hij er ruim drie meter van verwijderd stond.  Na het nodige gesukkel, kreeg z'n vrouw dan toch een beter idee.  Mevrouw stapte uit, en aan een gangetje dat nog nét zonder rollater lukte, liep zij naar de automaat aan de slagboom om een ticketje te nemen.  Vervolgens reed meneer met het nodige gesukkel de slagboom onderdoor, om nog geruime tijd te staan sukkelen om een haaks parkeervak in te rijden.  Zo het genre geknoei waar je ongemakkelijk van wordt als ze de parkeerplaats voor, achter, of naast je willen innemen .... 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4568 Gepost op: donderdag 29 december 2016 - 18:47:19 »
Een beetje respect en geduld voor oude mensen zou gepast zijn.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4569 Gepost op: donderdag 29 december 2016 - 19:02:40 »
Een beetje respect en geduld voor oude mensen zou gepast zijn.

Hopla, Rijprof heeft weer 's toegeslagen, in zijn gekende GRO style.  Je probeert me hier weer 's in een slecht daglicht te stellen, door volkomen ongegronde verdachtmakingen te uiten.

Waar lees je dat ik ongeduldig of respektloos gereageerd heb ?  Juist : nergens.  De eer om respektloos te reageren, laat ik wel aan bepaalde sujets op een welbepaald forum waarvan de naam suggereert dat men er gratis een rijbewijs zou kunnen behalen.  En ik moet het heus niet te ver gaan zoeken, want Eugeen heeft er op korte tijd weer een paar behoorlijk respektloze pareltjes neergekribbeld.

Ik héb het nodige geduld opgebracht, en gewoon rustig afgewacht.  Ik weet ook wel dat niemand erbij gebaat is door ongeduldig te reageren.  Dergelijke bestuurder opjagen, zou de boel alleen maar erger maken.  Het zal je mss verbazen, maar zo ver was ik zélf intussen ook al wel.  Goed geprobeerd hoor,  Rijprof.

Ik schrijf hier enkel m'n relaas mee over wat ik hier meegemaakt heb.  Daar dient dit topic namelijk voor (just in case you missed it).  En voor zover ik weet, heb ik nog altijd het recht op mijn mening over 's mans rijkunsten die behoorlijk te wensen over lieten.
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 december 2016 - 19:44:34 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4570 Gepost op: donderdag 29 december 2016 - 20:38:50 »
Ik héb het nodige geduld opgebracht, en gewoon rustig afgewacht.
Citaat van: Bert
Zo het genre geknoei waar je ongemakkelijk van wordt
Is dat geen contradictie?
Citaat
Na het nodige gesukkel, kreeg z'n vrouw dan toch een beter idee.  Mevrouw stapte uit, en aan een gangetje dat nog nét zonder rollater lukte, liep zij naar de automaat aan de slagboom om een ticketje te nemen.  Vervolgens reed meneer met het nodige gesukkel de slagboom onderdoor, om nog geruime tijd te staan sukkelen om een haaks parkeervak in te rijden.
Getuigt van veel respect!!!
Laat maar en blijf maar jezelf in bochten wringen...
« Laatst bewerkt op: donderdag 29 december 2016 - 21:41:57 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4571 Gepost op: donderdag 29 december 2016 - 23:40:47 »
Ik héb het nodige geduld opgebracht, en gewoon rustig afgewacht.
Citaat van: Bert
Zo het genre geknoei waar je ongemakkelijk van wordt
Is dat geen contradictie ?
Neen, niet voor iemand die iets of wat begrijpend kan lezen.

Ik heb NIET ongeduldig gereageerd.  Ik stond er niet naast toen hij moeite had met parkeren.  Ik ben er ver genoeg achter gebleven.  Dat is trouwens wat ik altijd probeer te doen : mezelf niet in een situatie brengen waar ik géén uitweg meer heb.  Oogjes open houden, en het zekere voor het onzekere nemen, en rekening houden met andermans (mogelijke) fouten en nog een oplossing achter de hand houden just in case.  Sorry als dat voor jou te moeilijk was om te snappen.

Wat er ook van weze, er is hoegenaamd géén contradictie in hetgeen ik schrijf. 

Citaat
Na het nodige gesukkel, kreeg z'n vrouw dan toch een beter idee.  Mevrouw stapte uit, en aan een gangetje dat nog nét zonder rollater lukte, liep zij naar de automaat aan de slagboom om een ticketje te nemen.  Vervolgens reed meneer met het nodige gesukkel de slagboom onderdoor, om nog geruime tijd te staan sukkelen om een haaks parkeervak in te rijden.
Getuigt van veel respect!!!
Laat maar en blijf maar jezelf in bochten wringen...

Neen, ik laat mij niet langer beledigen door je volkomen onterechte en belachelijke beschuldigingen.  En neen, ik wring mezelf geenszins in bochten.  Dat is alleen maar wat jij er weer 's van probeert te maken in je zoveelste daad om de sfeer op het forum hier te komen verzieken.

1) Hij stond minutenlang te sukkelen omdat hij z'n karretje niet dicht genoeg gemaneuvreerd kreeg om aan de knop te geraken teneinde een ticket te nemen
2) Mevrouw wandelde met een slakkengangetje naar die paal, ook dat duurde de nodige tijd
3) Ik was wel slim genoeg om hem de nodige ruimte te geven.  Ik ben slim genoeg geweest om uit de problemen te blijven

Begrijpend lezen is voor jou weer maar 's een lat te hoog gelegd. 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 december 2016 - 01:55:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4572 Gepost op: maandag 02 januari 2017 - 10:11:09 »
Het hoort misschien in een andere draad, maar het is de moeite om eens te lezen hoe de lezers in het HLN reageren op het artikel over de eerste sneeuwval hier vandaag. Vooral reacties ivm met de winterbanden maakt de helft van die schrijvers geestelijk onbekwaam een voertuig te mogen besturen. Geen besef van wat veilig is. Zo kom je er ook nog altijd tegen die het nut van de gordel betwisten...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4573 Gepost op: maandag 02 januari 2017 - 10:34:22 »
Het hoort misschien in een andere draad, maar het is de moeite om eens te lezen hoe de lezers in het HLN reageren op het artikel over de eerste sneeuwval hier vandaag. Vooral reacties ivm met de winterbanden maakt de helft van die schrijvers geestelijk onbekwaam een voertuig te mogen besturen. Geen besef van wat veilig is. Zo kom je er ook nog altijd tegen die het nut van de gordel betwisten...

Ik heb het gisteren in het VTM-nieuws gehoord, waar het nieuwsanker (vrouw-x) letterlijk zei na het weerbericht:

"Morgen gaat het sneeuwen, dan moet ik toch eens denken winterbanden te gaan opleggen, giechel-giechel-giechel... "  >:D

"Gelukkig nieuwjaar achterlijk Vlaanderen!"
« Laatst bewerkt op: maandag 02 januari 2017 - 10:40:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4574 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017 - 12:38:43 »
M'n werkgever heeft zich weer 's van zijn beste kant laten zien.  >:(

Dat Royal Friesland Campina op dit ogenblik eigenlijk véél te veel melk heeft, is al lang geen geheim meer.  Eerder werden al de contracten met tientallen melkveehouders opgezegd.  Zij leveren hun melk nu aan andere melkerijen.  Soit, nog steeds hebben zij een 800 miljoen liter melk teveel.

Nu hebben ze met mijn werkgever een overeenkomst om wekelijks 2 à 3 miljoen liter melk aan onze fabriek aan te leveren.  Dit gedurende een twaalftal weken.  Na afloop van deze periode, gaan beide partijen deze overeenkomst herevalueren.  Alleen al deze week, komt dat overeen met 100 vrachtwagens van Royal Friesland Campina extra op de fabriek in Kallo.  En dat is teveel.  ttz: Er komt nu méér binnen op de melkerij te Kallo, dan Kallo kan verwerken.  Daarom plant mijn overste opnieuw extra industrievervoer in.  Dwz : tankwagens die volle melk laden in Kallo, om naar Langemark te voeren, om de melk daar te verwerken.

Ik heb mij de bedenking gemaakt waarom onze directie zo lomp geweest is, om Royal Friesland Campina niet gewoon méér melk in Langemark te laten aanleveren.  Ook in West Vlaanderen halen zij immers melk op.  Waarom dan niet voldoende opgehaalde melk rechtstreeks in Langemark laten aanleveren ?  Neen, dan liever teveel melk aanleveren in Kallo, om ze dan nadien weer naar Langemark te voern.  Met alle mogelijke gevolgen vandien:

* extra wachttijden omdat Kallo de melk niet verwerkt krijgt (dus oa extra uurloon voor de chauffeurs)
* een hoop extra industrievervoer tussen Langemark en Kallo (wat vermeden had kunnen worden)

Zelfs wij kregen al de vraag of we niet geïnteresseerd waren om tijdelijk mee industrievervoer te doen.  In dat geval, zou onze werkgever de kosten voor het digitach-kaartje voor zijn rekening nemen.  Ik heb dat 's voor mezelf uitgerekend. Drie kwartier laden, twee uur rijden vanuit Kallo naar Langemark, drie kwartier om te lossen, twee uur leeg terug.  Doe dit twee keer, en tenslotte nog drie kwartier om de tankwagen inwendig en uitwendig te reinigen.  Als alles ideaal goed gaat, kan dat nog nét binnen een tijdsbestek van 12 uur.  En dan heb je welgeteld twéé (!) ritten kunnen doen.  Zonder files, zonder extra wachttijden op de fabriek.  En de fabriek kan slechts één industriewagen volle melk tegelijk laden.  Als er méér dan een chauffeur komt aangereden om volle melk te laden, moet de tweede wachten tot de eerste vertrokken is.  Reken dus maar de extra kostprijs die eraan verbonden is, maar eens uit. 

En dàt allemaal in een tijd, waarin élk weldenkend bedrijf uitkijkt naar andere oplossingen om zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg te halen.  Begrijpe wie kan.  Soit, blijkbaar zijn de contracten vooralsnog wat ze zijn, en kan er nu voor minstens twaalf weken niet meer op terug gekomen worden.

Gisteren ochtend was het weer zo ver : we konden niet lossen.  Er stonden drie industriewagens te wachten om melk te laden.  Uiteindelijk ben ik samen met een collega dan maar op het idee gekomen om elk een industriewagen rechtstreeks te vullen met melk.  Dus overpompen.  Zo moesten de tweede en de derde industriewagen tenminste niet wachten tot hun voorganger geladen was.  En konden mijn collega en ik weer op pad voor onze volgende vracht melk te laden.  Ik heb geen aktentaske, géén firmawagen, en verdien vele minder dan m'n oversten.  Maar ik durf toch gerust schrijven dat deze creativiteit van mezelf en m'n collega de firma toch aardig wat tijd én geld gespaard hebben.  En ik heb zelfs al voorgesteld om desnoods een aantal lege opleggers op Kallo te parkeren.  Kan er niet of moeilijk gelost worden, worden deze opleggers volgepompt.  De industriechauffeur komt toe, koppelt een lege oplegger af, en koppelt een geladen oplegger aan, en hij kan meteen weer vertrekken naar Langemark.  Dan moet hij niet wachten tot zijn voorganger geladen is, en heeft hij zelfs geen half uur nodig om de oplegger te vullen.  Afkoppelen, aankoppelen en rijden = dikke tijdswinst me dunkt.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 januari 2017 - 12:42:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone