Maar je volgen gaat geen probleem zijn, want hij heeft met de BMW 520d touring op het hele trajekt hooguit 1 tankstop van 5 minuten nodig (Michel, langsheen de Duitse autosnelwegen staan automatische pompen, je kan tijdens het tanken gerust 20 meter van de wagen gaan staan om geen dieseldampen in te ademen). De oplaadstops van de Tesla maak je niet meer goed, ook al zou je op de autosnelwegen constant tegen 200 km/h kunnen rijden, wat uiteraard een utopie is. Tegen dat jij hier aankomt, heeft Michel hier al zijn bagage uitgeladen, een douche genomen, een paar Schnitzels en enkele liters bier in zijn kas geslagen, en daarbij mogelijk zelfs al enkele grieten versiert met de BMW.
Een Tesla zal je sneller waarschuwen over mogelijke problemen met de energievoorraad. Als je een rit programmeert in het navigatiesysteem gaat hij je laadstops al plannen. Bovendien kan je het werkelijk energieverbruik volgen t.o.v. het voorspelde verbruik. De navigatietool van de wagen gaat bovendien rekening houden met snelheid, weersomstandigheden, reliëf, ...
Als je, door bijvoorbeeld een hogere snelheid dan verwacht, de volgende supercharger niet zal halen gaat hij je op voorhand verwittigen om te vertragen. Je weet dus altijd hoe je qua energie ervoor staat.
Trouwens, een Tesla zou in de praktijk niet naar een werkplaats gesleept moeten worden. Als je hem sleept laden immers de batterijen op. :-) Na een aantal km slepen geraak je misschien wel aan een charger.
Met een e-wagen rijden vereist nu éénmaal meer planning. Dit geldt dan alleen voor de dagen waar je langere afstanden rijdt (>300 km). Bij mij valt dit zelden voor. Ik merk trouwens dat er meer en meer bestemmingen een lader hebben. Enkele maanden geleden ging ik met mijn gezin voor een weekend naar de Efteling. Aan het verblijf waren een 10-tal sneller laders beschikbaar (11 kW), op een nachtje is de batterij dan weer goed gevuld. Ook tijdens ons verblijf in Pony Park City enkele weken geleden waren er snelle laders beschikbaar. Die laatste is interessant omdat Pony Park City op de grens van het bereik met reserve van de Model X zal liggen (285 km). Tijdens de rit naar ginder ben ik al wel 2 SUC's voorbij gereden!
Wat betreft de rijtijd naar Berchtesgaden. Ik heb dit even door de simulator (
www.evtripplanner.com) gehaald. Ik gebruikte volgende settings:
- Model X P90D (de Model X 90D is nog niet toegevoegd)
- Temperatuur in de wagen 23°C
- Buitentemperatuur 15°C
- lading 400 kg
- snelheidsfactor (1.25)
Laadbeurten in:
- Mogendorf, 2:19 gereden, 28 min laden, gemid. snelheid 132 km/u
- Geiselwind: 2:03 gereden, 34 min laden, gemid. snelheid 124 km/u
- Schweitenkirchen: 1:26 gereden, 48 min laden, gemid. snelheid 135 km/u
Totale rijtijd: 7:31, totale laadtijd, 110 min laden = totale reistijd 9:21 min
Ik weet dat Michel zo'n 130 km/u gemiddeld rijd op trajecten in Duitsland (heeft hij ooit vermeld op het forum, corrigeer me maar als het niet correct is). Het traject is 955 km lang. Hij zou dus 7:21 rijden over het traject, vergelijkbaar met wat de elektrische wagen erover doet, zonder rustpauzes. Met één langere pauze om te eten (45 min) en één gemiddelde pauze (15 min) verwacht ik dat hij zo'n 50 min vroeger in Bergtesgaden zal zijn.
Dat is minder dan 10% extra reistijd, iets waar ik mee kan leven.
Ik kan echter ook proberen een optimum te vinden. Helaas is de tool daar niet zo handig in. De speed multiplier geldt bv voor het hele traject. Zo gaat hij uit van gemiddelde snelheden van 130 à 140 km/u in B en NL, wellicht wil je daar wat trager rijden. Maar het geeft wel een indicatie.
Hetzelfde traject met een snelheidsfactor van 1.4 geeft mij een reistijd van 9:01 (6:42 rijden, 2:18 laden). Sneller wordt lastig op het traject tot Mogendorf.
Dit alles voor een P90D, de 90D is een beetje zuiniger en zal dus minder laadtijd nodig hebben.