Op onze Suzuki kregen we hier in onze streek hooguit 5% korting, bij een dealer in de buurt van Stuttgart 15%. Dat was wel de moeite om hem daar gaan af te halen. Alleen hadden ze geknoeid met de bekabeling van de trekhaak. Daar heeft onze Suzuki dealer hier in de buurt van geprofiteerd om zijn collega uit Stuttgart een wel buitengewoon gepeperde rekening te sturen om die bekabeling in orde te brengen, in Stuttgart hebben ze hun broek gescheurd aan die wagen.
Iets gelijkaardigs heb ik ook voorgehad met het service-center van de goedkope autosupermarkt hier. Bij aankoop ook een trekhaak laten plaatsen.
Elke keer ik m'n aanhangwagen aankoppelde, was het niet de vraag óf m'n zekeringetje zou springen en de boordcomputer allerhande foutmeldingen zou aangeven. De vraag was veeleer : hoe lang gaat het déze keer duren? Mee terug gegaan. In het service center een reset uitgevoerd, zij konden géén fouten vinden. Aanhangwagen aangekoppeld : PATS, opnieuw de zekering gesprongen. Zekeringetje vervangen, en ik ben er -gelukkig- mee tot bij de dealer van m'n aanhangwagen geraakt. De aanhangwagen had een smeerbeurt nodig, en de dealer ging ermee naar de technische keuring. Toch 's gevraagd of hij de bekabeling van de aanhanger kon nakijken, vermits de zekeringetjes bij m'n wagen telkenmale sprongen. Bij afhalen, wist de dealer mij te vertellen dat hij géén fouten kon vinden in de bekabeling van de aanhangwagen. Hij heeft het mij ook gedemonstreerd : bij hem géén fouten te vinden. Aan mijn wagen, weigerde hij resoluut de bekabeling na te kijken. En ik begrijp hem ten volle : hij heeft niet de vereiste software om mijn boordcomputer uit te lezen en te resetten. Dus goed, ik met de aanhangwagen terug naar huis. Maar nog voordat ik goed en wel thuis was, was het zekeringetje nóg maar eens gesprongen. Voor de gekkigheid de aanhangwagen meteen 's aan de wagen van m'n schoonvader gekoppeld : geen probleem. Dus ik met aanhangwagen en al terug naar dat service center en 's ferm van m'n oren gemaakt. Guess what : zekeringetje vervangen, boordcomputer resetten en veel meer zal er niet aan gedaan zijn. Voordat ik thuis was : PATS, zekering gesprongen. De volgende dag NOG 's naar dat service center geweest. Die verwezen mij door naar een bedrijf vooraan op de A12, gespecialiseerd in het plaatsen van trekhaken. Die hebben de bekabeling nog 's nagezien, en zij konden géén fouten vinden. Alsof den duivel ermee gemoeid was : ditmaal thuisgeraakt, zonder problemen. Voor de aardigheid m'n fietsenrek aangekoppeld om te zien of het nu écht opgelost was. Guess what : binnen de kortste keren PATS ! zekering weg. GRRRRRRRRRR.
Bij mijn wagen sprong het zekeringetje keer op keer. Zowel bij de aanhangwagen als bij het fietsenrek. En géén van beiden gaf ook maar het minste probleem bij de wagen van 'n schoonvader. Dan hoef je niks van electriciteit te kennen om toch stilaan te snappen dat het probleem écht wel bij mijnen tuut lag.
Van koleire een afspraak gemaakt hier bij de dealer in Hoboken. Prima kerel, ik mocht al vrij snel langskomen. Voor de zekerheid toch maar m'n aanhangwagen meegenomen. Je weet maar nooit. Ik was net thuisgekomen, toen ik al telefoon kreeg van de Renault dealer.
"Euh, meneer .... ik vrees dat ik slecht nieuws heb. Als u uw trekhaak nog wil gebruiken, moet ik de ganse bekabeling vervangen. Want daar is mee geknoeid dat het gene naam meer heeft. En dan moet ik nog alle foutmeldingen resetten uit de boordcomputer ook nog. Kostprijs : een dikke 350 euro".Sindsdien géén problemen meer gehad.
Proficiat met de aankoop, Bert. Ik wens er jou vele zorgeloze en vooral veilige kilometers mee.
Dank je.
Als ik lees wat er allemaal op die wagen zit, dan is mijn BMW van 2014 precies al 50 jaar oud!
Tegen dat ik werkelijk élk menuutje van die boordcomputer ken, zal ik er gegarandeerd wel al ff mee rondrijden.
Bij de Renault, geeft men blijkbaar géén handleiding meer mee. Achter elk menuutje van de boordcomputer, zit een informatieknop. Als je daar dan op klikt, dan krijg je de uitleg van wat je in alle submenu's kan vinden, en hoe 1 en ander werkt. Niet mijn ding, dus. Geef mij maar een handleiding. Dan kan ik tenminste met het boek op m'n schoot lezen welk menu ik moet kiezen, wat er op het scherm verschijnt, enz. Dan zie je meteen of wat ik op het scherm te zien krijg, ook effectief klopt met wat er in de handleiding beschreven staat.
Niet zo bij Renault. Nee, dan zou ik iedere keer ik die informatieknop nodig heb, al een pen en papier erbij moeten pakken. Zoniet, dan ben ik de helft alweer vergeten tegen dat ik de ganse informatie doorbladerd heb.
Daarnaast, zijn de opties die ik bij Renault kon krijgen eerder opties die mij niet écht aanspreken. Een Scénic kan je bijvoorbeeld met Renault Multi-sens in de boordcomputer ingeven of je graag sportief, eco, neutraal, .... rijdt. Boeit mij niet. Die optielijst, sprak mij niet aan. Dat maakt dat een Renault goedkoper zou uitvallen.
(edit : uiteraard thuis of op een parking, niet onderweg)
* Renault goedkoper. Maar door een tikje te pingelen en diverse offertes te vragen, was het prijsverschil voor mij aanvaardbaar geworden (hogere overnameprijs huidige wagen)
* Maar achterbank : minder beenruimte
* Maar achterbank : ipv 3 écht volwaardige zitplaatsen : een 2/3, 1/3 neerklapbare bank
* Bij Renault kunnen 2de en 3de zetelrij met een envoudige schakelaar electrisch neergeklapt worden. Bij Citroën manueel (maar een simpele handeling). Gebruik ik toch niet écht vaak.
* Zicht naar achteren, is bij Renault bar slecht