En dat is nu het probleem, deze morgen heb ik de sneeuw van mijn oprit op de weg geduwd ttz geschoven, dus niet geworpen, niet geplaatst of te laten vallen en niet achter gelaten, neen ik heb de sneeuw met een brede borstel naar de rijbaanrand geduwd.
Je hebt dus wel degelijk art. 7.3 van de wegcode overtreden, want je hebt ervoor gezorgd dat sneeuw terechtkwam en achtergelaten werd op de rijbaan.
Sneeuw staat niet in Art 7.3, en achtergelaten heb ik het in feite ook niet ik woon er enkele meters van.
Juist hetzelfde als dat pluimvee dat begeleid wordt over de straat.
En van "stoffen", rook en stoom gesproken, elke dag passeren hier dieselvoertuigen die ook nog eens rem- en roetfijnstof achterlaten op de rijbaan,
so eine frechheit ! Er staat zelfs een duidelijke tekening onder 7.3 ... :
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7#7.3
Het politiereglement van "onze Kempen":
Afdeling 10 - Maatregelen bij sneeuw en ijzelvorming
Artikel 49 Bij vriesweer is het verboden water op de openbare weg te gieten of te laten lopen.
Artikel 50 Bij sneeuwval of ijzelvorming zijn de aangelanden van een openbare weg in de bebouwde kom verplicht over een breedte van minstens 1 meter voor hun eigendom, een doorgang voor voetgangers schoon te vegen en/of ervoor te zorgen dat het nodige wordt gedaan om gladheid te vermijden.
Op het voetpad moeten sneeuw en ijs langs de rand worden opgehoopt, met vrijlating van straatkolken en straatgoten. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen voor gemeenschappelijk vervoer, moet de rand van het voetpad eveneens worden vrijgehouden. In geen geval mag de sneeuw op de rijbaan worden uitgespreid. De waterhydranten nodig voor de brandbestrijding dienen eveneens sneeuwvrij gehouden te worden.
Dat doe ik dus niet, de sneeuw blijft quasi in de rijbaangoot liggen waar het niemand belemmerd, hoogstens mijn eigen auto omdat ik erover rij naar/vanuit mijn oprit. Voetpaden zijn er onmiddellijk bij ons niet, de meesten gaan daar gewoon op de rijbaan.