Auteur Topic: Voetpad sneeuwvrij  (gelezen 6188 keer)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Voetpad sneeuwvrij
« Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 12:21:25 »
In ons mooi landje is er een wet of politiereglement dat bewoners opdraagt hun stoep begaanbaar te houden.
In dit jaargetijde betekent dit vooral sneeuwvrij.
Velen in dit mooi landje  :-\ doen dit door gewoon alles op de rijbaan te kieperen, wat op een geruimde en sneeuwvrij weg voor ergerlijke en gevaarlijke niet te voorziene ijs- en sneeuwplekken zorgt.
Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ik ga er van uit dat dit echt niet mag, of heb ik het verkeerd.

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Voetpad sneeuwvrij
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 12:59:49 »
In ons mooi landje is er een wet of politiereglement dat bewoners opdraagt hun stoep begaanbaar te houden.
In dit jaargetijde betekent dit vooral sneeuwvrij.
Velen in dit mooi landje  :-\ doen dit door gewoon alles op de rijbaan te kieperen, wat op een geruimde en sneeuwvrij weg voor ergerlijke en gevaarlijke niet te voorziene ijs- en sneeuwplekken zorgt.
Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ik ga er van uit dat dit echt niet mag, of heb ik het verkeerd.
Ik neem de sneeuwschup en kip het op mijn (besneeuwd) gras, maar velen hebben die mogelijkheid niet, dus gewoon op de straat.
Hebben ze een keus ?
Moeten ze een container huren mss  (die dan op de weg staat) ?  ;D ;)

Hoezo gevaarlijk ? auto´s vallen niet om en breken hun botten niet bij een val...

Of is het beter andersom ? sneeuwruimers die de wegen vrijruimen door de sneeuw op fiets-en voetpaden te duwen...  :-\

Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2093.msg22937.html#msg22937
Die gewoon 1 mee had of hem effectief gebruikte?
Gebruikte.
Nadien lag de sneeuw dan op een hoopje op het fietspad.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 februari 2010 - 13:18:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 14:56:56 »
Ik heb naar een wettelijke of reglementaire bepaling gevraagd, geen bolwassing  >:(
Rare reactie

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 15:28:48 »
Citaat
Wegcode art. 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 15:41:02 »
Ik heb naar een wettelijke of reglementaire bepaling gevraagd, geen bolwassing  >:(
Rare reactie
Oei, precies lichtgeraakt, welke "bolwassing" ?  :-\

De smileys tellen ook hé
Citaat
Moeten ze een container huren mss  (die dan op de weg staat) ?  ;D ;)

Citaat van: e49Memling
Velen in dit mooi landje  :-\   doen dit door gewoon alles op de rijbaan te kieperen, wat op een geruimde en sneeuwvrij weg voor ergerlijke en gevaarlijke niet te voorziene ijs- en sneeuwplekken zorgt.
Ik voelde mij lichtjes aangesproken.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 14 februari 2010 - 15:47:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 23:01:18 »
Citaat
Wegcode art. 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Dank u Jozef.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 03:24:48 »
http://www.editiedendermonde.be/?p=1349

Citaat
    Art. 1.3.4.2.
    Bij gladheid of sneeuwval is de hoofdbewoner, hoofdgebruiker, de bewoner van de benedenverdieping en, bij ontstentenis van deze, de eigenaar van ieder gebouw of stuk grond verplicht :
    a) sneeuw of ijs weg te ruimen van de voetpaden en stoepen die grenzen aan zijn gebouw of het perceel grond dat hij bewoont, gebruikt of waarvan hij eigenaar is, alsook dezelfde gedeelten te bestrooien met strooizout, zand, zaagsel of fijne as
    b) te zorgen dat de sneeuw of het ijs, bij het wegruimen, wordt gebracht op de uiterste rand van het voetpad of de stoep, derwijze dat er voor de voetgangers voldoende ruimte overblijft en er tevens voldoende openingen aanwezig zijn voor het afvloeien van het dooiwater. Tevens dienen de brandkranen en riooldeksels vrij te blijven. Bij een te smal voetpad of stoep zal de sneeuw of ijs op de weg opgehoopt worden, zo dicht mogelijk bij de boordsteen van het voetpad of de stoep maar op die wijze dat de greppels en riooldeksels vrij blijven.

Inbreuken op deze bepaling worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 120 EUR.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 11:09:20 »
http://www.editiedendermonde.be/?p=1349

Citaat
    Bij een te smal voetpad of stoep zal de sneeuw of ijs op de weg opgehoopt worden, zo dicht mogelijk bij de boordsteen van het voetpad of de stoep maar op die wijze dat de greppels en riooldeksels vrij blijven.

Inbreuken op deze bepaling worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 120 EUR.

Dus, wat te vaak gebeurt, alles de hele straat opkieperen mag niet, en bij een smal voetpad enkel tegen de stoeprand.
Iemand met een breed voetpad die alles op straat smijt gaat dus in de fout.
Iemand met een smal voetpad die alles op straat gooit gaat ook in de fout (met straat bedoel ik dus niet de stoeprand)
Het is duidelijk een citaat van een plaatselijk politiereglement; dit kan lichtjes verschillen van gemeente tot gemeente, maar komt dus in grote lijnen overeen.

Citaat
  Uittreksel politiereglement Dilbeek
Artikel 3.8.1 De met sneeuw, ijs of ijzel bedekte trottoirs moeten vrijgemaakt of slipvrij
gemaakt worden over tweederden van hun breedte, met een minimum van 1,50m. Deze
verplichting berust op de in artikel 2.4.1 vermelde personen.
De sneeuw moet aan de rand van het trottoir opgehoopt worden en mag niet op de rijweg
gegooid worden. De rioolkolken en straatgoten moeten vrij blijven.   

Dit reglement kende ik, mijn vraag was vooral of er in de wegcode iets voorzien was.
Het is duidelijk dat deze situatie valt onder het door Jozef geciteerde artikel
« Laatst bewerkt op: maandag 15 februari 2010 - 11:18:39 door e49Memling »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 18:53:37 »

De gemeentelijke politiereglementen bepalen dat de trottoirs geruimd dienen te worden, en vaak ook waar de sneeuw dan moet opgehoopt worden.

De wegcode verbiedt eigenlijk ook dat je de sneeuw zomaar ergens neerkwakt  :
7.3.   Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 20:40:12 »

De gemeentelijke politiereglementen bepalen dat de trottoirs geruimd dienen te worden, en vaak ook waar de sneeuw dan moet opgehoopt worden.

De wegcode verbiedt eigenlijk ook dat je de sneeuw zomaar ergens neerkwakt  :
7.3.   Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

En dat is nu het probleem, deze morgen heb ik de sneeuw van mijn oprit op de weg geduwd ttz geschoven, dus niet geworpen, niet geplaatst of te laten vallen en niet achter gelaten, neen ik heb de sneeuw met een brede borstel naar de rijbaanrand geduwd.  :D :P

Daarbij is sneeuw vaste neerslag (staat er sowieso niet bij), als het op mijn oprit regent loopt dat ook op de weg, bij sneeuw moet je enkel wat bijduwen. Ik heb ook geen enige belemmering aangebracht.

Toen ik later met de auto de gladde baan op moest niets dan echte belemmeringen tegen gekomen onderweg, zelfs belemmeringen die geparkeerd stonden op de weg, nochtans hinderen die ook de "rijdende belemmeringen" ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 15 februari 2010 - 21:03:19 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 21:32:27 »
En dat is nu het probleem, deze morgen heb ik de sneeuw van mijn oprit op de weg geduwd ttz geschoven, dus niet geworpen, niet geplaatst of te laten vallen en niet achter gelaten, neen ik heb de sneeuw met een brede borstel naar de rijbaanrand geduwd.  :D :P
Tsja, het is natuurlijk wat fishy omdat de "stoffen" al op de weg liggen om te beginnen, en je ze dan "verplaatst".
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 21:50:48 »
Tsja, het is natuurlijk wat fishy omdat de "stoffen" al op de weg liggen om te beginnen, en je ze dan "verplaatst".
Idd, fishy is het juiste woord.  :)
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 01:44:47 »
Citaat
Uittreksel politiereglement Dilbeek
[...]
De sneeuw moet aan de rand van het trottoir opgehoopt worden en mag niet op de rijweg
gegooid worden.

Het is natuurlijk jammer dat de gemeente Dilbeek in haar desbetreffend politiereglement de term "rijweg" gebruikt, welke niet voorkomt in de wegcode. Daar wordt het bedoelde gedeelte van de openbare weg omschreven als de "rijbaan".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 01:51:13 »

Je hebt dus wel degelijk art. 7.3 van de wegcode overtreden, want je hebt ervoor gezorgd dat sneeuw terechtkwam en achtergelaten werd op de rijbaan.

Citaat
Daarbij is sneeuw vaste neerslag (staat er sowieso niet bij), als het op mijn oprit regent loopt dat ook op de weg, bij sneeuw moet je enkel wat bijduwen.

In tegenstelling tot regen, waarbij je niet kunt vermijden dat hij van het trottoir op de rijbaan terechtkomt, heb je met deze sneeuw er dus door een eigen daad wel degelijk voor gezorgd dat hij van het trottoir op de rijbaan terechtgekomen is.

Een alternatief zou erin bestaan om de van het trottoir opgeschepte sneeuw in een nabijgelegen beek te kappen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 februari 2010 - 01:53:02 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 10:05:02 »

Je hebt dus wel degelijk art. 7.3 van de wegcode overtreden, want je hebt ervoor gezorgd dat sneeuw terechtkwam en achtergelaten werd op de rijbaan.
Sneeuw staat niet in Art 7.3, en achtergelaten heb ik het in feite ook niet ik woon er enkele meters van.  :)
Juist hetzelfde als dat pluimvee dat begeleid wordt over de straat.  :D

En van "stoffen", rook en stoom gesproken, elke dag passeren hier dieselvoertuigen die ook nog eens rem- en roetfijnstof achterlaten op de rijbaan, so eine frechheit !  :D  ;)

Er staat zelfs een duidelijke tekening onder 7.3 ... :
Citaat
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7#7.3

Het politiereglement van "onze Kempen":
Citaat
Afdeling 10 - Maatregelen bij sneeuw en ijzelvorming

Artikel 49 Bij vriesweer is het verboden water op de openbare weg te gieten of te laten lopen.

Artikel 50 Bij sneeuwval of ijzelvorming zijn de aangelanden van een openbare weg in de bebouwde kom verplicht over een breedte van minstens 1 meter voor hun eigendom, een doorgang voor voetgangers schoon te vegen en/of ervoor te zorgen dat het nodige wordt gedaan om gladheid te vermijden.
Op het voetpad moeten sneeuw en ijs langs de rand worden opgehoopt, met vrijlating van straatkolken en straatgoten. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen voor gemeenschappelijk vervoer, moet de rand van het voetpad eveneens worden vrijgehouden. In geen geval mag de sneeuw op de rijbaan worden uitgespreid. De waterhydranten nodig voor de brandbestrijding dienen eveneens sneeuwvrij gehouden te worden.
Dat doe ik dus niet, de sneeuw blijft quasi in de rijbaangoot liggen waar het niemand belemmerd, hoogstens mijn eigen auto omdat ik erover rij naar/vanuit mijn oprit. Voetpaden zijn er onmiddellijk bij ons niet, de meesten gaan daar gewoon op de rijbaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 februari 2010 - 10:30:06 door Michel »
© Koning Willem I