Ik heb vroeger ook gevochten als een Don Quichotte tegen windmolens, Jozef. Toch werden er heel wat doelstellingen verwezenlijkt. Wel een feit dat men daar een einde heeft aan bekomen. We kwamen te veel aan de weet, zorgden voor waarheid in het openbaar en brachten informatie aan het licht die verantwoordelijken in nauwe schoentjes bracht.
Ach Jozef, er zijn nog personen die hebben gestreden en gevochten als een Don Quichotte tegen windmolens. In veel ernstigere dossiers waarbij doden zijn gevallen. Desondaks ook hun arbeid hebben verder gezet, Jozef. Denken we maar aan Freddy Troch als onderzoeksrechter destijds te Dendermonde. Een hoofd van de staatsveiligheid vroeger, die verklaarde te vrezen onder de zoden terecht gekomen te zijn indien men hem had laten doen.
Raes geeft wel voedsel aan de hypothese van de wapenhandel. Hij merkt op dat hij in 1991 uit zijn functie werd weggepromoveerd omdat de bemoeienissen van de inlichtingendienst een bedreiging vormden voor het milieu van de wapenhandel. 'Telkens als wij de mogelijke betrokkenheid van dit milieu bij terroristische activiteiten natrokken, werden we teruggefloten,' zegt hij daarover, en ook 'onze belangstelling voor dit milieu in relatie met terrorisme heeft wellicht paniek veroorzaakt.' Namen geeft hij niet, maar alle feiten zijn gemeld aan de bevoegde overheden, er is dus nog zoekwerk voor de Bendecommissie bis. Wat de staatsveiligheid op het spoor was, zegt hij niet te weten. Wel vreest hij dat hij nu onder de zoden zou liggen indien men hem had laten doen.
Italië heeft een maffia, België een iets kleinere. Een iets grotere aansluitende groep achter de schermen. Mijn negatieve ervaringen in verkeersveiligheid werden ook grotendeels teweeg gebracht door ex RIJKSWACHTERS. Hun verdoezeling van de hiaten in de wegcode merken we nog dagdagelijks op.
Wie opgeeft is altijd de verliezer en daar heb ik het wel moeilijk mee. We zien wel. Een kleine zekerheid hebben we nog dat het forum hier niet zal gesloten worden op basis van bedriegende verkeersgerelateerde zaken die ter discussie worden aangeboden of in het daglicht worden gesteld.