Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415065 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #195 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 22:52:44 »
Indien je klanten behandelde : heb je ooit zelf eens je kalmte verloren tegen een klant die bleef doorbomen over iets ? Of aan de telefoon ?
Mijn redenatie kan dan zijn : "Ik geef mijn geld aan jou(w bank) dus ik mag jou uitschelden. Jij wordt immers betaald van mijn geld dat ik daar achterlaat."
Hmm, krijg plots zin om morgen eens naar de bank te gaan ...  ;D
Een bediende die kwaad wordt, heeft als enige munitie de dienst te weigeren, en desnoods de politie te bellen.

Een burger die kwaad wordt, heeft als enige munitie de zaak te verlaten.

Een agent die kwaad wordt, heeft een breed scala van mogelijkheden. Gaande van een treitercontrole (je moet je voor de lol eens moeien bij een afhandeling van een verkeersongeval waarbij de heren agenten partijdig zijn of gewoon onzorgvuldig te werk gaan) tot vrijheidsberoving.

Edoch lijkt het me erop dat de gemiddelde agent een korter lontje heeft dan de rest van de bevolking, maar die truken weer zelden uitvoert in interessante stadsdelen zoals Anderlecht maar je te lande wel dergelijke mentaliteit krijgt. Een brave burger koeioneren gaat makkelijker dan een beroepscrimineel die al goed in de sector zit om te weten hoe het spel werkt.

Ik benader elke ontmoeting met agenten in en uit functie individueel, maar globaal gezien zit het mexicaanse leger toch opgescheept met een bende kloefkappers. En dat is jammer voor diegenen waar het vuur wel nog brandt. Want dat blijft niet branden in dergelijke werkomstandigheden.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #196 Gepost op: woensdag 26 januari 2011 - 23:47:51 »
Ik, in de privé, durf gerust eens uit mijn sloeffen vliegen tegen een klant op voorwaarde :
Dat ik de job toch al beu was
Die persoon een gekende is op het bedrijf en de baas zich er ook niet tegen inhoud
Of dat ik genoeg getuigen heb dat die mens eerst zwaar over de schreef ging
Het is eenders hoe ondenkbaar dat je dat doet bij een zeer goede klant

Dus in de privé best eigenlijk enkel als je op zoek bent naar een andere job.

Gelijk die keer dat ik een agent niet binnen liet en hij in de gietende regen bleef staan, toen kreeg ik een pestpv voor hoe mijn auto geparkeerd stond.
2 weken later werd ik dan nog haast bedreigt  omdat ik het PV had durven te betwisten.
In beide gevallen deed ik echter niets verkeerd.
Tegenwoordig doet hem moeite om te waaien als hem voorbij komt, soms krijg ik het over mijn hart om mijn hand ook op te steken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #197 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 00:01:03 »
pestpv
Nog zo een mooi voorbeeld. Zelfs al ben je 100% in orde, een agent moet enkel moedwillig onzorgvuldig zijn om een vaststelling te doen van een vermeende inbreuk, en je hebt het vlaggen. Ofwel betaal je dan vrolijk de onjuiste boete, ofwel ben je een dag kwijt aan een bruine neus halen bij rechter die absoluut niet de verplichting heeft rekening te houden met jouw argumenten, maar wel moet rekening houden met een proces verbaal gemaakt op ambtseed.

Dat je je aan de regels houdt is ondergeschikt aan een agent niet irriteren. Ik heb verdorie op advies van agenten problemen met agenten zo-zo gelaten, omdat het fenomeen burgertje pesten erg ingeburgerd is in sommige korpsen. En daar kan je als korpsoverste niets aan doen: een interventie-agent moet er gewoon voor zorgen dat ie elke week doorheen je straat komt om je een pestpv op te maken. Om  nog maar te zwijgen van agenten die pestpv's van achter hun bureau verzinnen. Hier en daar valt er eentje door de mand, maar globaal gezien is het politiekorps een bende leugenaars, bedriegers en profiteurs, en beschermen ze de eigen gelederen. Logisch ook: eens je een collega bij z'n kloten pakt, ben je gefucked. Ik ken inmiddels ook al enkele agenten die het nobele op zich namen om gesjoemel met PV's aan te klagen, en zij werden bedankt met een overplaatsing naar een nutteloze dienst en een slechte evaluatie want ze verpestten de groepssfeer. De originele dader, die blijft natuurlijk op post.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 januari 2011 - 00:03:46 door wooter »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #198 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 02:26:56 »
Nog zo een mooi voorbeeld. Zelfs al ben je 100% in orde, een agent moet enkel moedwillig onzorgvuldig zijn om een vaststelling te doen van een vermeende inbreuk, en je hebt het vlaggen.
In NL hebben ze er een woord voor : een LAFje.
Leugen + Ambtseed = Feit


Ik heb nog 'n PVtje lopen van in Antwerpen, waar een agent "vastgesteld" heeft dat ik de gordel niet droeg.
Het enige dat hij echt vastgesteld heeft, is dat hij geen gordel zag - wat niet eens verwonderlijk was.

Het moet dus zelfs niet moedwillig zijn. Enfin, dat hoop ik toch.
Kon ook zijn dat hij nog aan zijn quotum moest geraken  ;D

Citaat
Ofwel betaal je dan vrolijk de onjuiste boete, ofwel ben je een dag kwijt aan een bruine neus halen bij rechter die absoluut niet de verplichting heeft rekening te houden met jouw argumenten, maar wel moet rekening houden met een proces verbaal gemaakt op ambtseed.
 
Tot hiertoe kost het enkel een aangetekende brief.  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #199 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 17:37:19 »
pestpv
Inderdaad, dat heb je ook. Dan is 't kwestie ervoor te zorgen dat "hij/zij" je niet kán pakken op iets.
Makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik.

Zo hebben ze een vriendin eens bijna letterlijk de ganse auto uitgepluisd om toch maar iets te vinden.
Onder het mom van "wodca-controle en een grondige controle van voertuig en documenten".
Maar haar voertuig is dan ook een opvallende sportwagen.
Toevallig is zij een van de personen die -soms tot in het absurde- in orde is met alles.
Want blijkbaar is jong + mooi + sportwagen + weekendnacht + buurt van een mega-danstempel = onder invloed (drank, drugs, ...) ... ???
Gelukkig was er geen drugshond bij want die kan krassen maken op het lederen interieur.
Dat wordt dan wsl wel vergoed maar heel de papierwinkel en tijd die je daar in moet steken.
Zichtbaar dik tegen hun zin mocht ze beschikken.
Toch nog eens hen jennen met een brede glimlach (zo is ze dan ook) met een "Tot ziens hé, mannen" en weg was ze.

Citaat van: wooter
Logisch ook: eens je een collega bij z'n kloten pakt, ben je gefucked. Ik ken inmiddels ook al enkele agenten die het nobele op zich namen om gesjoemel met PV's aan te klagen, en zij werden bedankt met een overplaatsing naar een nutteloze dienst en een slechte evaluatie want ze verpestten de groepssfeer. De originele dader, die blijft natuurlijk op post.
Dat is waarom ik zei "heel de boel tegelijk", niet een of een paar, ineens de ganse bende.
Wat gaan ze doen ? Heel de ploeg verzetten ? Maar je hebt gelijk, dat gebeurt ook. 
Uiteraard als er meer rotte dan goede appels zijn ... kan je best zelf overplaatsing vragen oid.
Ik zie mezelf in zo'n geval ook niet blijven, dat kan je toch niet blijven slikken ?
Spijtig voor de burgers en collega's van die PZ.
Lijkt ego maar is meer zelfbescherming.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #200 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 19:13:37 »
sub-sti-tuut ik ben zelf ook redelijk goed in orde, verleden week bvb. andere brandblusser gekocht, wie doet dat nog nu de TC die niet meer controleerd?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #201 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 20:04:16 »
Het was geen vingerwijzing in jouw richting, jo, dit even voor alle duidelijkheid.
Moest je het zo hebben begrepen, mijn excuses.
Het was eerder een algemene opmerking : dat als je de bal kaatst, de politie die zeker terug kaatst.

Brandblusser heb ik vorig jaar ook vervangen in de voertuigen.  ;)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #202 Gepost op: donderdag 27 januari 2011 - 23:18:58 »
Oh maar zo had ik het ook niet gezien, dus geen probleem. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #203 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 00:27:21 »
@ sub-sti-tuut:


Je hebt hier al meermaals de vraag opgeworpen waarom we, als het gaat over mistoestanden die in diverse beroepsgroepen voorkomen, het specifiek over de flikken hebben.

De reden - wat mij betreft althans - is de macht die de flikken hebben. Wanneer zoveel macht verleend wordt aan flikken die niet integer en betrouwbaar zijn, dan wordt de Politie een gevaar voor de samenleving.

Aan hun vaststellingen wordt een bijzondere bewijskracht gehecht. Als ik voorbij een groen verkeerslicht rijd, doch een flik beweert dat het rood was, dan was het voor de rechter rood.

Enkele jaren geleden werden er in het Gentse ettelijke snelheidsovertredingen "vastgesteld" met apparatuur die onmogelijk volgens de voorschriften kon opgesteld worden, omdat de betrokken ploegen daartoe niet over de vereiste accessoires beschikten. Toch hebben deze beëdigde personen telkens in een pro justitia, in naam van de koning ("Wij"), verklaard dat ze de metingen uitgevoerd hadden zoals voorgeschreven. Dergelijke praktijken zijn voor mij een regelrechte aanfluiting van de rechtsstaat. Een andere burger die betrapt wordt op meineed, wordt daar zwaar voor gestraft.

Ze hebben de macht om je 24 uur administratief aan te houden. Stel je voor dat zoiets een alleenstaande moeder overkomt op het ogenblik dat ze haar kleuter wil gaan ophalen in de kleuterschool. En zoals een flik mij er ooit bij zei: "Zodra je daarna het politiekantoor verlaat, kunnen we jou opnieuw voor 24 uur aanhouden."

Ze hebben de macht om iemand letterlijk in zijn kloten te knijpen (zie Klotenknijper).

Ze hebben de macht om jou op het politiekantoor in elkaar te timmeren en dan te beweren dat je van de trap gedonderd bent.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Een flik is ook maar een mens, en ik kan begrijpen dat ook hij eens met meer alcohol dan toegestaan in het bloed een voertuig kan besturen, en daarbij, al dan niet als gevolg van die alcohol, bij een ongeval kan betrokken geraken. Maar als die flik dan ook nog liegt en bedriegt om eronder uit te geraken, dan is weliswaar ook dat nog menselijk, doch acht ik hem ongeschikt om over voormelde macht te beschikken.

Hetzelfde geldt voor de flikken die destijds wekenlang dag en nacht het GRO Forum geteisterd hebben. We hebben schriftelijke bewijzen gezien dat de plannen daartoe gesmeed werden op het gesloten politiegedeelte van wijlen het Wegcode Forum. Toen de verantwoordelijke van dat forum, politie-inspecteur Dirk Deckx, hiermee geconfronteerd werd, beweerde hij er niet van op de hoogte te zijn. Maar in het Duits zegt men: "Unwissenheit schützt nicht vor Strafe". Desondanks heeft politie-inspecteur Ivan Bruggeman van Wegcode daarna wel het lef gehad om JC (Joeri Cools, forumverantwoordelijke) en mij (titularis van het domein) een advocaat op ons dak te sturen omdat er hier meer dan gerechtvaardigde kritiek op Wegcode geuit werd. Er blijken aldus onder de flikken lieden te zitten met morele beginselen die mij volkomen vreemd zijn en me verontrusten.

Toen ik destijds op wijlen het Wegcode Forum nogal van mening verschilde met een aantal flikken aldaar, liet politie-inspecteur Ivan Bruggeman mij via e-mail weten dat hij op de volgende vergadering van de moderatoren mijn verbanning van het forum zou eisen, en dat hij daartoe ermee zou dreigen het publiek gedeelte van het forum de rug toe te keren als ik niet verbannen werd. Hij voegde er zelfs nog aan toe dat hij dit zou doen, niettegenstaande hij er zich bewust van was dat dit chantage inhield. Op de dag van voormelde vergadering kreeg ik rond 18:00 u. van politie-inspecteur Dirk Deckx, verantwoordelijke voor Wegcode, via e-mail, naast een aantal waardevolle aanbevelingen voor deelname aan het forum, schriftelijk de formele en onvoorwaardelijke toezegging dat ik in geen geval van het forum zou verbannen worden. Alhoewel ik intussen niet meer aan het forum had deelgenomen, kreeg ik rond 21:00 u. een e-mail met de bevestiging van mijn verbanning van het forum. Bij navraag bij Dirk Deckx gaf hij toe dat hij gezwicht was voor de chantage door zijn collega Ivan Bruggeman. Men zegt nochtans dat niemand onmisbaar is, en dat zou ook gebleken zijn als Ivan Bruggeman zich de volgende dag te pletter gereden had tegen een boom. Het toevertrouwen van voormelde macht aan dergelijke lieden acht ik derhalve ook een gevaar voor de maatschappij.

Hetzelfde geldt voor de flikken die, kort nadat Marc Annemans op wijlen het Wegcode Forum de gebrekkige vaststellingen bij ongevallen door de flikken aangeklaagd had, zijn motorfiets en motorkledij in beslag genomen hebben, onder voorwendsel dat ze aanleiding zouden gegeven hebben tot verwarring met de motorfietsen en de motorkledij van bevoegde personen, wat volstrekt niet het geval was. Marc werd zowel in eerste aanleg als in beroep over de gehele lijn vrijgesproken. Uit wellicht niet ongegronde vrees voor represailles heeft hij zich helaas geen burgerlijke partij gesteld voor het bekomen van materiële en morele schadevergoeding. Maar het heeft hem psychologisch wel dermate getroffen, dat hij gestopt is met de inzet die hij en zijn echtgenote jarenlang bij dag en bij nacht geleverd hebben voor de verbetering van de verkeersveiligheid, en heel wat vruchten afgeworpen heeft.

Ook van een dergelijk gebrek aan integriteit zou ik nog vele voorbeelden kunnen aanhalen.

Ik ben van nature niet vlug bang, maar ik geef het jou eerlijk toe: in België ben ik bang voor een confrontatie met flikken die hun boekje te buiten gaan. En dat is niet normaal. In Duitsland ben ik er gerust in dat de Polizei mij correct zal behandelen, ook als ik wat mispeuterd heb.


Elders vroeg je ook of ik kon bevestigen dat de Duitse Polizei niet zoveel zou verdragen als de Belgische flikken.

Het is mij niet onbekend dat de Belgische flikken vrijwel dagelijks heel wat te horen krijgen dat op zijn zachtst gezegd ongepast is, en ze desondanks niet vlug overgaan tot het opstellen van een PV wegens smaad.

Eerlijkheidshalve kan ik evenwel niet ontkennen dat het niet zelden het uiterst onbeschoft en arrogant gedrag van de betrokken flikken is dat dergelijke gedragingen uitlokt.

Duitse Polizisten daarentegen zijn op zijn minst beleefd en correct, en meestal ook nog vriendelijk. Beledig je ze, dan slaan ze daarentegen wel zeer  vlug 180° om, en heb je een Anzeige wegens belediging aan je been, wat in Duitsland, zeker tegenover vertegenwoordigers van de overheid, al vlug bedragen met 4 cijfers oplevert.

Misschien een voorbeeldje om dit te illustreren. Een bestuurder had zijn auto geparkeerd op een parkeerplaats voor gehandicapten, wijl er geen gehandicaptenkaart onder zijn voorruit lag. Toen hij terugkwam bij zijn wagen, gaf een Polizist hem nog een kans door hem beleefd te vragen of hij misschien gehandicapt was. Er zich niet bewust van waarom hem deze vraag gesteld werd, antwoordde de bestuurder: "Ik gehandicapt? Heb je jezelf al eens bekeken?" Bingo: Anzeige voor belediging.

Behalve een buitenlander die de Duitse taal niet behoorlijk lijkt te beheersen, leidt het aanspreken van een Polizist met "Du" in plaats van "Sie" hier al tot een Anzeige wegens belediging. Hoewel ik het zelf uit principe nooit zou doen omdat ik vind dat het een gebrek aan respect inhoudt waarop een politiebeamte recht heeft, ook al is hij zelf onbeschoft, kan ik mij niet voorstellen dat in België het aanspreken van een flik met "gij", "ge", "jij" of "je" een PV voor smaad zou opleveren. Maar dat kadert in de Duitse cultuur, waar er nog meer belang geacht wordt aan de beleefdheidsvorm. In het onderwijs spreekt een leerkracht een leerling aan met "du" en zijn voornaam tot hij 16 jaar wordt. Vanaf zijn 16de verjaardag dient de leerkracht de leerling aan te spreken met "Sie" en "Herr xxx" of "Frau xxx" ("Fräuleine" bestaan al lang niet meer in Duitsland, wegens discriminatie omdat er geen equivalent bestaat voor ongehuwde mannen).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 januari 2011 - 01:16:26 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Nu ook verdenkingen van gesjoemel in de lucht !
« Reactie #204 Gepost op: vrijdag 28 januari 2011 - 13:19:32 »

http://vtm.be/nieuws/binnenland/57865-gesjoemel-bij-dienst-luchtsteun

Het parket van Brussel is gisteren binnen gevallen bij de dienst Luchtsteun van de federale politie. 2 mannen werden meegenomen voor verdere ondervraging. Mensen aan de top gingen hun boekje te buiten. Klokkenluiders brachten de zaak aan het licht.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #205 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 10:27:09 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 21:01:46 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #206 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 11:34:01 »
Intussen opent vakbond VSOA een kliklijn, oftewel een meldpunt voor klokkeluiders.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #207 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 18:51:30 »
Intussen opent vakbond VSOA een kliklijn, oftewel een meldpunt voor klokkeluiders.
Niet meer dan juist, zolang je maar de juiste info geeft.

Offline sub-sti-tuut

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 87
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #208 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 19:19:26 »

Citaat
De reden - wat mij betreft althans - is de macht die de flikken hebben. Wanneer zoveel macht verleend wordt aan flikken die niet integer en betrouwbaar zijn, dan wordt de Politie een gevaar voor de samenleving.
Foute veralgemening, niet DE politie wel DIE politie(agent) in kwestie. Daarom dat ik hierboven al enkele keren aanhaalde dat daartegen moet worden opgetreden, niet een enkeling maar heel de boel tegelijk.
Citaat
Aan hun vaststellingen wordt een bijzondere bewijskracht gehecht. Als ik voorbij een groen verkeerslicht rijd, doch een flik beweert dat het rood was, dan was het voor de rechter rood.
Moet daarom geen agent zijn hoor. Okee, ik zie jou en ik sla je neer zonder reden zonder getuigen en vlucht. Jij zoekt en vindt me, geeft me aan maar ik lieg dat ik zwart zie, dat jij mij hebt aangevallen en ik me enkel verdedigde en wegliep, gezien je postuur. Wie zal jou geloven als ik bvb een persoon ben die goed kan acteren, of een tenger figuur heb ???
Citaat
in het Gentse ettelijke snelheidsovertredingen "vastgesteld" met apparatuur die onmogelijk volgens de voorschriften kon opgesteld worden, omdat de betrokken ploegen daartoe niet over de vereiste accessoires beschikten.
Geen probleem, tegen in beroep gaan en je moet dat toch winnen, gebeurt regelmatig. De vormvereisten dienen gevolgd te worden, zijn die niet voldaan, kan je dan nog schadevergoeding eisen (of toch proberen).
Citaat
Ze hebben de macht om je 24 uur administratief aan te houden. Stel je voor dat zoiets een alleenstaande moeder overkomt op het ogenblik dat ze haar kleuter wil gaan ophalen in de kleuterschool. En zoals een flik mij er ooit bij zei: "Zodra je daarna het politiekantoor verlaat, kunnen we jou opnieuw voor 24 uur aanhouden."
Administratief aanhouden voor 24 uur is idd mogelijk maar niet voor een scheet in een fles of lukraak iemand uit het publiek omdat er “iets” die agent aanstaat. Er zijn gegronde redenen nodig, bvb niet kenbaar maken identiteit, weerspannigheid, relletjes, … en dat waarom dient ook zo op papier verdedigd te worden. Gewoon “zijn gezicht staat me niet aan” of “ik had zin om hem 24 uur administratief aan te houden” is niet goed genoeg. Die alleenstaande moeder zal zeker mogen telefoneren en anders de agenten in haar plaats als ze echt "gevaarlijk" was.
Citaat
Ze hebben de macht om iemand letterlijk in zijn kloten te knijpen (zie Klotenknijper).
Ah, eindelijk. Ik kende dat 12 jaar oude verhaal al en verwachtte dit eerlijk gezegd al lang als een argument op een keer. De links naar site, artikels, … kan ik niet meer lezen maar ik onthoud vooral uit die tekst :: **In de middag van 29 augustus 1998 onderwierp een lid van de Belgische Rijkswacht - een hoge beambte, naar later bleek - twee Marokkaanse jongeren aan een illegale en intimiderend bedoelde fouillering in de trein tussen Amsterdam en Brussel. Toen ik protesteerde tegen zijn optreden, arresteerde hij me; vervolgens mishandelde hij me op het politiebureau van het Antwerpse spoorwegstation.** Je weet dat het eventueel drugstrafieken konden zijn en je weet dan wsl ook waar dat allemaal kan verstopt worden. Mogelijke parameters : verdacht en/of uitdagend gedrag, twee personen, "gekende" personen, Marokkaans, internationale reisroute, bestemming Amsterdam, … Dat de fouillering op een andere plaats kon gebeuren dan daar … sorry …  open en bloot op de trein geef ik onmiddellijk toe, meenemen naar een “veilige ruimte” in het eerstvolgende station. Mogelijk ook weerspannigheid, agressie (verbaal/fysiek), ... hadden ze toch iets te verbergen, waren ze betrapt ? En als de kloteknijper-maakster te ver is gegaan in haar protest (verbaal dan wel fysiek) kan ik begrijpen dat ze mee wordt aangehouden wegens weerspannigheid, verhinderen van blablabla, … Verder is dat alles wat je leest natuurlijk ook veeleer een eenrichtingszaak qua informatie.
Citaat
Ze hebben de macht om jou op het politiekantoor in elkaar te timmeren en dan te beweren dat je van de trap gedonderd bent.

Dan zullen de verwondingen spreken bij zo’n beschuldiging, denk je niet ? Of zitten dan (alle) dokters, verplegend personeel, … mee in een groot complot ? Van de trap vallen, tegen de deur of muur gelopen, in elkaar getimmerd, … elk z’n specifieke afdrukken, sporen en verwondingsbeelden, ...
Citaat
Een flik is ook maar een mens, en ik kan begrijpen dat ook hij eens met meer alcohol dan toegestaan in het bloed een voertuig kan besturen, en daarbij, al dan niet als gevolg van die alcohol, bij een ongeval kan betrokken geraken. Maar als die flik dan ook nog liegt en bedriegt om eronder uit te geraken, dan is weliswaar ook dat nog menselijk, doch acht ik hem ongeschikt om over voormelde macht te beschikken.
Dat kan gerust dus ook bij niet-agenten die over veel macht beschikken voorkomen. Bvb bedrijfsleiders, ministers en andere “hoogwaardigheid”sbekleders, …
Citaat
  … het GRO Forum geteisterd hebben. We hebben schriftelijke bewijzen gezien (…) er hier meer dan gerechtvaardigde kritiek op Wegcode geuit werd.
Goed, schriftelijke bewijzen. Wat heb je ermee ondernomen ? Ik haal weer aan : “als je in je recht bent, ga zo ver als nodig”. Of alle gerechtelijke beambten spelen mee ? Ze moeten toch ook je bewijsvoering volgen. 
Citaat
… dat hij op de volgende vergadering van de moderatoren mijn verbanning van het forum zou eisen, en dat hij daartoe ermee zou dreigen het publiek gedeelte van het forum de rug toe te keren als ik niet verbannen werd. …
Was het een gerechtvaardigde reden ? Of gewoon “Ik kan Jozef niet uitstaan” ?  Want vergeef me, als je daar deed zoals je hier doet wat betreft de politie, kan ik het maar al te goed begrijpen.
Citaat
  … nadat Marc Annemans (…) zijn motorfiets en motorkledij in beslag genomen hebben, (…) zowel in eerste aanleg als in beroep over de gehele lijn vrijgesproken. Uit wellicht niet ongegronde vrees voor represailles heeft hij zich helaas geen burgerlijke partij gesteld voor het bekomen van materiële en morele schadevergoeding. Maar het heeft hem psychologisch wel dermate getroffen, dat hij gestopt is met de inzet die hij en zijn echtgenote jarenlang bij dag en bij nacht geleverd hebben voor de verbetering van de verkeersveiligheid, en heel wat vruchten afgeworpen heeft.
Ook hier : als je recht in je schoenen staat, ga verder, klaag aan (zoals je hier doet). Maar eerst lang, hard roepen en dan als er weer weerstand komt toch stoppen … Nee, juist verdergaan en uiteindelijk winnen (gezien er toch bewijzen zwart op wit waren, toch ?) met een flinke compensatie erbij zou toch veel meer bereiken dan (toen) met de staart tussen de benen weg. Als je dan zeker met alles, en ik druk op alles, in orde bent, kunnen ze zoeken wat ze willen, ook buiten dat geval van de rechtszaak.
Citaat
Ook van een dergelijk gebrek aan integriteit zou ik nog vele voorbeelden kunnen aanhalen.
Dat geloof ik goed.  :)
Citaat
Ik ben van nature niet vlug bang, maar ik geef het jou eerlijk toe: in België ben ik bang voor een confrontatie met flikken die hun boekje te buiten gaan. En dat is niet normaal. In Duitsland ben ik er gerust in dat de Polizei mij correct zal behandelen, ook als ik wat mispeuterd heb.
Idd, vooral op vlak van domicilie en voertuig in gedachte … En waarom zou je bang zijn, voor die paar keer per jaar dat je hier maar even bent ? Tenzij je hier bij een haast onbestaande grondige controle uw identiteitskaart moet tonen, zal men niet weten dat je Belg bent. Je kan je er gerust in ’t Duits uitpraten, daar ben ik gerust in. Ik ben niet zo thuis in de Duitse verkeerswezen, maar mag jij als Belg met een Duitse nummerplaat rondrijden in Duitsland ?
Citaat
Het is mij niet onbekend dat de Belgische flikken vrijwel dagelijks heel wat te horen krijgen dat op zijn zachtst gezegd ongepast is, en ze desondanks niet vlug overgaan tot het opstellen van een PV wegens smaad. Eerlijkheidshalve kan ik evenwel niet ontkennen dat het niet zelden het uiterst onbeschoft en arrogant gedrag van de betrokken flikken is dat dergelijke gedragingen uitlokt.
Kan zijn. Ik heb alvast nog geen enkele agent zich weten misdragen tegenover mij, echt niet. Dat er zo zijn, lees ik wel.
Citaat
Duitse Polizisten daarentegen zijn op zijn minst beleefd en correct, en meestal ook nog vriendelijk. Beledig je ze, dan slaan ze daarentegen wel zeer  vlug 180° om, en heb je een Anzeige wegens belediging aan je been, wat in Duitsland, zeker tegenover vertegenwoordigers van de overheid, al vlug bedragen met 4 cijfers oplevert.
Dat zou hier ook het geval mogen zijn, maar bij jullie staan de oversten allemaal achter hun “voetvolk”, hier niet. Streng maar rechtvaardig, daar respecteren ze de agenten nog, hier lacht men ze gewoon uit omdat ze weten dat ze er gemakkelijk mee weg komen.
Citaat
"Ik gehandicapt? Heb je jezelf al eens bekeken?" Bingo: Anzeige voor belediging.
Niet meer dan correct.
Citaat
Behalve een buitenlander die de Duitse taal niet behoorlijk lijkt te beheersen, leidt het aanspreken van een Polizist met "Du" in plaats van "Sie" hier al tot een Anzeige wegens belediging.
Dat vind ik min of meer normaal, niet alle buitenlanders kennen en kunnen die grammatica. Als dat hier zou gebeuren, zou onze immer lege Schatkist gauw gevuld zijn, binnen- en buitenlanders genoeg die geen verstaanbaar Nederlands kunnen. ;)   

wooter

  • Gast
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #209 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 20:23:19 »
Ik kan enkel hopen dat substituut nooit te maken krijgt met zo een scheve flik :)