Ik zou het niet bullshit noemen. Als een prioritair voertuig met zwaailichten maar zonder sirene me nadert en met de grootlichten flitst in het schemerdonker:
Artikel 33. Gebruik van geluidstoestellen
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/203-art33
Er hangt geen verplichting aan, maar het is wel toegelaten.
Nemen we als voorbeeld een autosnelweg met twee rijstroken in elke rijrichting.
Een bestuurder die nodeloos op de linker rijstrook blijft rijden, moet je dan wel waarschuwen dat je hem wil inhalen, ook al rijdt hij tegen de maximum toegestane snelheid. In de praktijk beperk je je daarbij best tot één kort grootlichtsignaal om agressie te vermijden.
Maar als die bestuurder een reeks vrachtwagens aan het inhalen is die relatief dicht achter elkaar rijden, is het niet de bedoeling dat je hem met grootlichtsignalen gaat aanporren om tusen twee van die vrachtwagens te kruipen, zodat jij hem kunt inhalen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn als de inhaler een prioritair voertuig bestuurt waarvan het blauwe zwaailicht in werking is, doch het speciaal geluidstoestel niet.