Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415044 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1215 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 21:40:00 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/1942485/2014/6/12/35-000-agenten-moeten-tot-8-jaar-langer-werken-dankzij-rechtszaak-kleine-vakbond.dhtml  ;D

Waarom noemt de VSOA het desastreuze gevolgen dat de pensioenleeftijd voor de flikken eindelijk op 62 jaar gebracht wordt? Voor de gewone burger is dat nog altijd 65 in België (hier in Duitsland 67).

Tja als je denkt met 54 op pensioen te mogen naargelang dienstgraad (uitzondering oude rijkswachters ~= leger # ) en dat dan eensklaps 6 of 8 jaar meer wordt is wel een serieuze klap* (bron PDOS). Hoe hoger de graad (ttz de officiersklassen) hoe later de pensioenleeftijd. In de regel hebben soldaten-korporaals en onderofficieren dezelfde pensioenleeftijd.

# zelfs D weet dat:
Citaat
http://www.dpolg-bw.de/archiv/aktuelles/archiv2006/regelungen_pensionsalter_europa.pdf

Land Pensionsalter
Belgien
In Belgien ist das Pensionsalter der Polizeioffiziere auf 65 Jahre festgelegt.
Wenn die Polizeioffiziere es wünschenkönnen sie bereits *ab dem 60. Lebensjahr in den vorgezogenen Ruhestand versetzt werden.

Ausnahmeregelungen
Aufgrund der Reform der Polizei findet zur Zeit eine Übergangsmaßnahme für die ehemaligen uniformierten
Mitglieder der Gendarmerie Anwendung
, nach der am 30. April 1999 uniformierte Gendarmerieoffiziersgrade, die heute zur integrierten
Polizei gehören, noch entsprechend der alten Regelung ihre Pensionen nach Vollendung des 54., 56.,58., bzw. 60 Lebensjahr
(je nach Dienstrang)
in Anspruch nehmen können.

* Bron PDOS overheidsdienst = ambtenaren:
http://www.vsoa.eu/sites/default/files/infosessies_pensioenhervorming_2013_v2.pdf  
blz 10: 60 tot 62 jaar in stappen van 6 maand.
of: http://www.bestuurszaken.be/nieuwe-pensioenwetgeving#ambtenarenpensioen

In D - Polizei  - is het in de regel ook vanaf 60 jaar mogelijk dacht ik, wordt wslk 62 of later in de toekomst.
Citaat
http://www.moz.de/artikel-ansicht/dg/0/1/1039394

27.09.2012 14:41 UHR
Polizisten bekommen Pension mit 62

Potsdam (dapd) Nach heftiger Kritik hat Innenminister Dietmar Woidke (SPD) die Pläne zur Anhebung des Pensionsalters für Beamte überarbeitet. Polizisten, Feuerwehrleute und Justizvollzugsbedienstete müssen demnach nicht bis zum Alter von 67 Jahren arbeiten. Das teilte der Minister am Donnerstag in einem an die Polizisten gerichteten Mitarbeiterbrief mit. Die oppositionelle CDU-Fraktion begrüßte die Korrektur ebenso wie die rot-rote Koalition im Landtag. Woidke hatte im Mai angekündigt, dass das Pensionsalter der brandenburgischen Beamten bis zum Jahr 2029 schrittweise auf 67 Jahre angehoben wird. Das sollte grundsätzlich auch für Polizisten gelten, deren Pensionsalter aber in Abhängigkeit von der Tätigkeit im Schichtdienst oder in Spezialeinheiten auf 62 Jahre sinken sollte. Bislang gehen Polizisten noch mit 60 in Pension.

Bepaalde Duitse ambtenaren kunnen het nog altijd vanaf 55 jaar - onder voorwaarden - , als het ondertussen niet geleidelijk gaat veranderen:
Citaat
http://www.michaelbertling.de/beamtenrecht/altersgrenze.htm

§ 4 Beamtinnen und Beamte bei den Postnachfolgeunternehmen
(1) Beamtinnen und Beamte nach § 1 Nr. 2 können bis zum 31. Dezember 2016 auf Antrag in den Ruhestand versetzt werden, wenn
1. sie das 55. Lebensjahr vollendet haben,
2. ihre Verwendung in Bereichen mit Personalbedarf bei der sie beschäftigenden Aktiengesellschaft und in einem Unternehmen im Sinne des § 4 Abs. 4 Satz 2 des Postpersonalrechtsgesetzes nicht möglich ist und der Aktiengesellschaft auch keine Verwendungsmöglichkeit in Verwaltungen bekannt ist und
3. betriebliche oder betriebswirtschaftliche Belange nicht entgegenstehen.
...

Ook een onderofficier bij de Bundeswehr gaat met 55 in pensioen, dat is in de regel 1 jaar vroeger als in BE (56 jaar), de andere graden zijn ~ identiek:
http://de.wikipedia.org/wiki/Altersgrenze#Besondere_Altersgrenze
Gevechtspiloten kunnen zelfs met 41 gaan.
In BE is dat vanaf 45 jaar (graad kapitein-commandant), hogere officieren-piloten later.  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juli 2014 - 21:48:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1216 Gepost op: zaterdag 12 juli 2014 - 22:09:06 »
Tja als je denkt met 54 op pensioen te mogen naargelang dienstgraad (uitzondering oude rijkswachters ~= leger # ) en dat dan eensklaps 6 of 8 jaar meer wordt is wel een serieuze klap* (bron PDOS).

We leven nu eenmaal in een samenleving waarin je niets meer op lange termijn kunt plannen.

Wat moeten dan al de vrouwen zeggen die ooit bij hun beroepskeuze ermee rekening hielden dat ze op 60 met pensioen konden, en nu tot 65 kunnen blijven werken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1217 Gepost op: zondag 13 juli 2014 - 00:18:17 »
Tja als je denkt met 54 op pensioen te mogen naargelang dienstgraad (uitzondering oude rijkswachters ~= leger # ) en dat dan eensklaps 6 of 8 jaar meer wordt is wel een serieuze klap* (bron PDOS).

We leven nu eenmaal in een samenleving waarin je niets meer op lange termijn kunt plannen.

Wat moeten dan al de vrouwen zeggen die ooit bij hun beroepskeuze ermee rekening hielden dat ze op 60 met pensioen konden, en nu tot 65 kunnen blijven werken?

Bij-hun-beroepskeuze is wel hier niet het geval.

Daarbij pensioenleeftijdsverandering gaan geleidelijk in de regel per maand later of 2 maand naargelang geboortedatum 1 jaar later is.
Uitzondering: en bij 45 inbetaalde jaren mag je met 63 (wel eerder zelden bij vrouwen) van een max pensioen "genieten".

vb tabel D: http://www.planetsenior.de/renteneintrittsalter/
Of een spreiding van 18 jaar voor 2 jaar later met maximaal pensioen te mogen.
Men mag ook vanaf 35 inbetaalde jaren op pensioen gaan maar dan verliest men "teveel". In feite is die 2 jaar een middel om pensioengelden te beperken want de meesten wachten niet tot 67... denk ik toch.




Als ik goed gelezen heb is het hier een plotse inval van het Grondwettelijk Hof dat de statuten "anders bekijkt" en alle gunstregimes bij de politie plots "afschaft".

Stel voor je gaat 1 januari 2015 op pensioen (en je hebt al plannen) en plots mag je pas de 1 januari 2021...
Mentaal gaat dat zeer lange 5 jaar extra worden...

Soit in mijn geval heeft de overheid woord gehouden (bij mijn beroepskeuze) zelfs na 40 jaar.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 juli 2014 - 00:44:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1218 Gepost op: zondag 13 juli 2014 - 01:42:59 »
Soit in mijn geval heeft de overheid woord gehouden (bij mijn beroepskeuze) zelfs na 40 jaar.
ik hoop maar dat ze bij mij woord houden
nog 7 jr ipv nog 16 jr
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1219 Gepost op: zondag 13 juli 2014 - 04:40:34 »
Michel,

Ik ga ervan uit dat er wellicht vrouwen zijn geweest die destijds voor een statuut als werkneemster gekozen hadden, onder meer met als voordeel dat ze dan op 60 met pensioen mochten. Behalve voor diegenen die op het ogenblik van de wijziging niet ver meer van hun pensioen waren, heeft die geleidelijke wijziging geen soelaas gebracht.

Bij de bank waar ik gewerkt heb, ging de overgrote meerderheid met vervroegd pensioen op 60. Tot begin 2002 kon je zelfs met 58 op brugpensioen gaan. Dat laatste werd zonder enige vooraankondiging van de ene op de andere dag afgeschaft.
Ik had een collega die nog maar 3 weken had moeten "werken" op dat ogenblik. Ik schrijf "werken" tussen aanhalingstekens, want hij had al in Frankrijk een oud hotel gekocht en was het aan het renoveren. De meesten hadden toen al gauw meer dan 35 vakantiedagen per jaar, maar alles boven de wettelijke 20 dagen mocht je desgewenst opsparen om op het einde van je loopbaan vroeger te kunnen vertrekken, en dat had die man jarenlang gedaan.

Niets aan te doen: hij is kunnen terugkomen.

Uiteraard is hij nog 2 jaar werkonbekwaam geweest, we hadden de eerste 2 jaar werkonbekwaamheid van de bank en de ziekenkas samen toch 100% van ons laatste nettoloon.

Maar wat denk je dat die oude flikken nog gaan doen, behalve veel geld kosten, nu ze niet meer zo vroeg op pensioen mogen? Velen zijn op die leeftijd fysiek niet meer in staat om een slak te achtervolgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1220 Gepost op: zondag 13 juli 2014 - 16:06:28 »
Michel,

Ik ga ervan uit dat er wellicht vrouwen zijn geweest die destijds voor een statuut als werkneemster gekozen hadden, onder meer met als voordeel dat ze dan op 60 met pensioen mochten. Behalve voor diegenen die op het ogenblik van de wijziging niet ver meer van hun pensioen waren, heeft die geleidelijke wijziging geen soelaas gebracht.

Hier nog een link over de pensioenleeftijd van vrouwen.
Die "plotse 60 j" was idd onterecht-onrechtvaardig, omdat vrouwen in de regel minder verdienden als mannen.
Er was wel een zéér beperkte overgangsregeling, en de p-leeftijd ging abrupt met 3 jaar omhoog naar 63 j... zie link

Citaat
http://www.rosadoc.be/pdf/factsheets/nr40.pdf
Vrouwen en pensioenen
...]
page 2: ...
De pensioenleeftijd is in principe 65 jaar voor iedereen. Voor vrouwelijke werknemers en zelfstandigen is er een overgangsregeling tot 2009.
Tot 1 december 2005 kunnen vrouwen op 63 jaar met pensioen, tot 1 december 2008 op 64 jaar en vanaf 1 januari 2009 op 65 jaar.

Je bent niet verplicht met pensioen te gaan, tenzij je een uitkering krijgt (werkloosheid, brugpensioen, ziekte,…).
Je mag vervroegd met pensioen gaan op je zestigste indien je minimaal 35 jaar gewerkt hebt. Een volledige loopbaan is 45 jaar.
Het brugpensioen is eerder een verhoogde werkloosheidsvergoeding dan een pensioen.  ...]

page 7- 8: ...
EN DE GEVOLGEN VOOR DE VROUWEN  (²² Lezing van prof. Bea Cantillon, 22 maart 2005)  

De afremming van de uitgaven in de pensioenen wordt feitelijk gedragen door de vrouwen via de verhoging van de pensioenleeftijd.
Dat de pensioenleeftijd voor vrouwen met één pennentrek met 5 jaar opgetrokken wordt - onder het voorwendsel de discriminatie weg te werken - is historisch gezien onterecht. De lagere pensioenleeftijd was immers een compensatie voor de lagere lonen van vrouwen.

Vrouwen kunnen veel minder terugvallen op aanvullende pensioenen omdat ze vooral tewerkgesteld zijn in sectoren waar dergelijke pensioenplannen ongebruikelijk zijn (textiel, horeca, welzijnszorg) en omdat vrouwen niet zo vaak in kaderfuncties terechtkomen.
De nieuwe wet heeft de bedoeling om de groepsverzekering, die tot op heden enkel voor hooggeschoolde kaders in sterke bedrijven gold, te democratiseren zodat ook lagere functieniveaus en zwakkere sectoren meegenieten.   ...]



Citaat
Maar wat denk je dat die oude flikken nog gaan doen, behalve veel geld kosten, nu ze niet meer zo vroeg op pensioen mogen? Velen zijn op die leeftijd fysiek niet meer in staat om een slak te achtervolgen.

Hangt van de organisatie af wat "oude flikken" nog nuttig voltijds* kunnen doen... burowerk-administratie, logistiek, evtl opleiding, ... ?

Halftijds dan of tenminste 4/5* zoals bij het leger mogelijk was ?

Maar een groot deel zal amper iets nuttig kunnen doen en anderen voor de voeten lopen..., op vervroegd pensioen kan de staat toch een significant deel uitsparen, ook op vakantiegeld en eindejaarspremie.
Bij het leger heeft men toen de onderofficieren en officieren de mogelijkheid gegeven om 5 jaar voor het pensioen (meestal vanaf 51) in een systeem van disponibiliteit te laten gaan met een redelijke "brutowedde" (1e periode 80%, latere periode 75 % onder voorwaarden). Ik viel na periode 1 uit de boot anders was ik ook vroeger gegaan. Bij de # 2e periode mochten vele niet gaan (toch bij de techniekers en andere onmisbaren  ;D ), maar moesten wachten tot ze een vervanger hadden (evtl zelf mee opgeleid in de praktijk: "on-the-job-training" of OJT), sommige gingen dan toch nog met 53-54-55,.. jaar ipv 56 jaar. (ook afhankelijk van hun aantal dienstjaren= navenant hoogte pensioen, 37,5 jaar dienst = max pensioen)  
Militairen die ver van hun kazerne woonden (en files trotseerden) moesten echt geen 2 keer nadenken hun aanvraag te doen...

1e periode: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2000122133&table_name=wet
# 2e periode: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130824_00706451
« Laatst bewerkt op: zondag 13 juli 2014 - 16:53:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1221 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 22:30:01 »
Tiens, is de politie niet bij uitstek de organisatie waar wetgeving en rechtspraak zouden moeten aanvaard worden  ???

http://www.gva.be/cnt/dmf20140716_01181648/politiebonden-eisen-behoud-pensioenregels


Men handhaaft regels voor anderen, en eist uitzonderingen voor zichzelf (vrij naar ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1222 Gepost op: donderdag 17 juli 2014 - 23:02:36 »
Tiens, is de politie niet bij uitstek de organisatie waar wetgeving en rechtspraak zouden moeten aanvaard worden  ???

Inderdaad, zou moeten. Maar telkens weer blijkt dat de politie zich boven de wet verheven acht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1223 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 21:11:54 »
Op de radio :
De politie meld een stuk band op de snelweg.
Vraag mijn zoon aan me : waarom haalt de politie die dan niet weg?
Ik antwoord dat ze dat misschien niet kunnen (me van geen kwaad bewust)
Vraagt mijn zoon : zijn die dan echt zo stom?

Tja uit een kindermond .... :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1224 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 23:49:06 »
Op de radio :
De politie meld een stuk band op de snelweg.
Vraag mijn zoon aan me : waarom haalt de politie die dan niet weg?
Ik antwoord dat ze dat misschien niet kunnen (me van geen kwaad bewust)
Vraagt mijn zoon : zijn die dan echt zo stom?

Tja uit een kindermond .... :-X

Je had kunnen antwoorden met: "Was dat maar waar. Ze zijn helaas nog veel stommer..."
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1225 Gepost op: dinsdag 22 juli 2014 - 00:00:13 »
Op de radio :
De politie meld een stuk band op de snelweg.
Vraag mijn zoon aan me : waarom haalt de politie die dan niet weg?
Ik antwoord dat ze dat misschien niet kunnen (me van geen kwaad bewust)
Vraagt mijn zoon : zijn die dan echt zo stom?

Tja uit een kindermond .... :-X

Je had kunnen antwoorden met: "Was dat maar waar. Ze zijn helaas nog veel stommer..."
denk dat hij aan mijn gezicht wel zag wat ik erover dacht. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Agent riskeert sanctie na ‘pipo-boodschap’
« Reactie #1226 Gepost op: donderdag 31 juli 2014 - 21:27:16 »
Citaat van: GVA
Agent riskeert sanctie na ‘pipo-boodschap’

De Antwerpse korpschef Serge Muyters gaat maatregelen nemen tegen een politieagent die een aantal slachtoffers van vandalisme op een al te volkse wijze had aangeschreven in een brief. “Een pipo heeft uw wagen beschadigd, gelieve u te melden op het politiebureel”, schreef de agent.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1227 Gepost op: vrijdag 01 augustus 2014 - 05:44:57 »
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1228 Gepost op: woensdag 06 augustus 2014 - 12:44:25 »
http://www.clint.be/actua/geweld-antwerpse-politie-gefilmd?fb_action_ids=757541714309636&fb_action_types=og.comments&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Citaat
"Een man had met een houten balk met daarin een metalen pin staan zwaaien in het café en had zoveel mogelijk mensen willen verwonden. Het was duidelijk dat een geweldloze aanpak niet genoeg was om de situatie te neutraliseren".

Of het nu gaat om een woesteling die met een zelf-gefabriceerd wapen staat te zwaaien, dan wel om een zieke (depressieve man) met een kapotte stoelpoot waar nog een ijzeren pin uitsteekt ....  Zelfs de flikken hoeven daar voor mijn part géén ferme tik van te krijgen.  Dus dat er dan even dwangmiddelen gebruikt worden om dergelijk wapen afhandig te maken en betrokkene te neutraliseren, daar heb ik absoluut geen probleem mee.   Maar euh, ....  dat verklaart nog geenszins waarom die flikken vervolgens iemand die dan al lang ongewapend en weerloos op de grond ligt blijven stampen en blijven bewerken met een matrak.

Citaat
Ook korpschef Serge Muyters bekeek het filmpje zondag al, maar vindt niet dat zijn manschappen in de fout zijn gegaan. "Als het nodig blijkt, komt er een onderzoek. In het belang van de maatschappij, en ook van onze mensen. Maar voorlopig is dat dus niet het geval".

Neen, natuurlijk komt er weer geen onderzoek.  En natuurlijk zijn die flikken niet in de fout gegaan.  Ik had niet anders verwacht van dit door-en-door rotte korps.  Geweld-beheersing, is dat tegenwoordig géén onderdeel meer van de politie-opleiding?  Of wat moet ik mij anders bij dat onderdeel van de opleiding inbeelden?



Oh ja, en vandaag in de krant:

http://www.gva.be/cnt/dmf20140805_01205789/mechelse-agenten-gebruiken-93-bodycams-zelden?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Citaat
De Mechelse politie beschikt al drie jaar over 93 bodycams. “De agenten beslissen veelal zelf of ze gevaarsituaties op film willen vastleggen. Ze worden geen tien keer per jaar gebruikt”, zegt de Mechelse korpschef Yves Bogaerts.

Natuurlijk niet.  Ze zijn dan toch al zo snugger om te weten dat wanneer ze kapriolen willen uithalen, ze die best niet teveel vastleggen op film.  (Zijn ze TOCH minder lomp dan ik dacht)
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 augustus 2014 - 15:55:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1229 Gepost op: donderdag 07 augustus 2014 - 01:02:59 »
Als je de verklaringen van een hele reeks getuigen leest, valt het weer eens op dat de flikken, naar goede gewoonte, keihard gelogen hebben.

Ze zijn dan toch al zo snugger om te weten dat wanneer ze kapriolen willen uithalen, ze die best niet teveel vastleggen op film.  (Zijn ze TOCH minder lomp dan ik dacht)

Wees maar gerust dat ze daar zelf niet opgekomen zijn. Anders zouden ze ook nog een cam opstaan hebben terwijl ze sex bedrijven in de combi.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."