Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415065 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1440 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 19:21:21 »
onder wat zou "PVs wegtoveren" vallen ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1441 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 21:16:48 »
onder wat zou "PVs wegtoveren" vallen ???

Citaat van: Strafwetboek
Art. 241. Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar en met geldboete van 500 Euro tot 100.000 Euro wordt gestraft iedere persoon die een openbaar ambt uitoefent, die akten of titels waarvan hij in die hoedanigheid de bewaarder is, die hem zijn bezorgd of waartoe hij uit hoofde van zijn ambt toegang heeft gehad, kwaadwillig of bedrieglijk vernietigt of wegmaakt.

In het rapport van het Comité P van 2013 lijkt hiervoor nog geen rubriek voor te komen, omdat ze toen nog niet wisten dat I.B. durft toveren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1442 Gepost op: donderdag 12 februari 2015 - 23:46:29 »
Verdorie. Het Comité P schiet te kort. Ik lees nergens in hun palmares de "onwettige vrijheidsberoving". Niettemin zet het mij nog meer aan om hier toch wat verduidelijking te brengen. Men zou beter het volledige strafwetboek en wetboek van strafvordering publiceren. U weet maar immers al te goed, Jozef, hoe ik tekeer ben gegaan op het wegcode forum. De samenzwering tegenover mezelf was destijds troef.

Marc kaartte de gebrekkige vaststellingen aan in het openbaar. Het hek was van de dam. Marc kaartte de werking binnen een vzw aan. Het hek was van de dam. Op veel punten kan ik wel degelijk uw visie volgen, Jozef. En wees maar zeker dat er collega's en politieambtenaren op rust meer en meer in de pen kruipen om wantoestanden openbaar te maken. Zelfs jacht maakten op collega's. 

Niet alleen politie en douaneambtenaren. Denken we maar even aan Edwin Van Fraechem met zijn boek "Een rechter die spreekt...".

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1443 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 00:23:43 »
Citaat van: Bert Covens
Nu wil ik niet zo ver gaan, om te stellen dat ons korps alleen maar uit 39.000 rotte appels zou bestaan.  Zeer zeker, zullen er bekwame, integere agenten rondlopen.  Maar het aantal dat zwaar over de schreef gaat, is gewoon te groot geworden.  En de strapatsen bijwijlen té schandelijk.

Bij een huiszoeking geldt trouwens ook de regel van de proportionaliteit:

De huiszoeking moet uitgevoerd worden in verhouding tot haar doel. En dit betekent dat je bijvoorbeeld in een erfeniszaak waar alles draait om enkele schilderijen, niet meteen met de Speciale Eenheden (DSU), BBT of een drugshond het huis moet binnenvallen. Ik denk dat u het met mij daarover eens bent?
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1444 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 14:17:39 »
Verdorie. Het Comité P schiet te kort. Ik lees nergens in hun palmares de "onwettige vrijheidsberoving".

Dat valt wellicht onder de vermelde "wederrechterlijke c.q. willekeurige aanhouding" en "daden van willekeur".

Citaat
Men zou beter het volledige strafwetboek en wetboek van strafvordering publiceren.

Het lijkt er inderdaad op dat niets menselijks politiebeamten vreemd is.

Citaat
U weet maar immers al te goed, Jozef, hoe ik tekeer ben gegaan op het wegcode forum. De samenzwering tegenover mezelf was destijds troef.

En niet alleen tegenover jou, Diane. Onder het voorwendsel dat een collega morgen misschien hun leven moest redden, en zoals we kunnen zien hebben in de berichten van het politieforumgedeelte, bleken vele politiebeamten er sterk geneigd te zijn tot bendevorming.

Citaat
Marc kaartte de gebrekkige vaststellingen aan in het openbaar. Het hek was van de dam.

Zeg dat wel. Vele politiebeamten bleken toen wel verblind van haat en razernij geworden te zijn.

Citaat
En wees maar zeker dat er collega's en politieambtenaren op rust meer en meer in de pen kruipen om wantoestanden openbaar te maken. Zelfs jacht maakten op collega's.

Het is zoals met de moslims, Diane: als diegenen die te goeder trouw zijn, geloofwaardiger willen overkomen, zullen ze luider moeten aangeven dat ze zich distantiëren van de ongure elementen. "Qui ne dit mot consent", zegt men in het Frans: wie geen woord zegt, stemt in.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1445 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 14:22:48 »
Bij een huiszoeking geldt trouwens ook de regel van de proportionaliteit:

De huiszoeking moet uitgevoerd worden in verhouding tot haar doel. En dit betekent dat je bijvoorbeeld in een erfeniszaak waar alles draait om enkele schilderijen, niet meteen met de Speciale Eenheden (DSU), BBT of een drugshond het huis moet binnenvallen. Ik denk dat u het met mij daarover eens bent?

Volledig akkoord.

Maar ik meen dat proportionaliteit ook aan de dag moet gelegd worden in functie van het gevaar dat de aangehoudene op dat moment al dan niet oplevert. Eerst neem je het zekere voor het onzekere, maar zodra hij ongewapend in zijn blootje tegen een muur gekwakt staat, hoef je hem niet meer als een gevaalijke misdadiger te behandelen, louter uit vrees dat hij een scheet zou kunnen laten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1446 Gepost op: vrijdag 13 februari 2015 - 14:44:56 »
Citaat van: Jozef
En niet alleen tegenover jou, Diane. Onder het voorwendsel dat een collega morgen misschien hun leven moest redden, en zoals we kunnen zien hebben in de berichten van het politieforumgedeelte, bleken vele politiebeamten er sterk geneigd te zijn tot bendevorming.

Citaat van: Diane
Marc kaartte de gebrekkige vaststellingen aan in het openbaar. Het hek was van de dam.

Citaat van: Jozef
Zeg dat wel. Vele politiebeamten bleken toen wel verblind van haat en razernij geworden te zijn.

En wat was de reactie op het Comité P na inzage van die documenten? Indien ze ten uitvoer zouden brengen wat ze onderling beschreven en bekokstoofden, dat ze gearresteerd en geboeid zouden voorgeleid worden bij de onderzoeksrechter. Mijn echtgenoot had dit nooit mogen kenbaar maken op het forum. Ik vergeef het hem nog niet dat hij hiermee de zaak heeft verbrand.

Citaat van: Jozef
Het is zoals met de moslims, Diane: als diegenen die te goeder trouw zijn, geloofwaardiger willen overkomen, zullen ze luider moeten aangeven dat ze zich distantiëren van de ongure elementen. "Qui ne dit mot consent", zegt men in het Frans: wie geen woord zegt, stemt in.

Ik zal mijn bijdrage leveren. Ik twijfel om al dan niet een nieuwe topic politie deel II te openen dat mij toelaat om de bevindingen van gerechtelijk politiecommissaris Francois Kind weer te geven. Ik denk er nog even over na.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1447 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015 - 11:52:11 »
Het dateert al wel van 1992, maar ook bij de Duitse Polizei blijken er minder begaafden te zitten. Op deze video zie je (vanaf ongeveer 2'50") hoe bij een ongeval een helilopter van de Polizei onze Christoph 14 reddingshelikopter belet om op te stijgen!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Politie wilde me niet helpen in het Frans
« Reactie #1448 Gepost op: dinsdag 10 maart 2015 - 11:05:28 »
Citaat van: GVA
Politie wilde me niet helpen in het Frans

http://www.gva.be/cnt/blbpr_01570499/politie-wilde-me-niet-in-het-frans-helpen

http://www.lameuse.be/1228334/article/2015-03-04/la-police-de-malines-refuse-d-auditionner-une-liegeoise-en-francais-alors-qu-ell


De feiten deden zich voor in februari 2015. De vrouw woont nog maar sinds november in Mechelen en volgt een cursus Nederlands. Ze heeft een open schedelbreuk en verliest heel wat bloed. Maar of ze nu Frans spreekt, of zo goed en zo kwaad als ze het al kan  Nederlands: de agent weigert haar te helpen.

Citaat van: La Meuse
Nous avons contacté le commissariat de Malines qui a refusé d’auditionner Laura. La réponse de leur représentante est sans appel : « La commune de Malines se trouve en territoire néerlandophone. Nos agents ne sont donc nullement obligés de parler français et la plupart d’entre eux ne le parlent d’ailleurs pas.»

Ach zo: om inspecteur te worden moet je een getuigschrift van volledig middelbaar onderwijs kunnen voorleggen, maar de meesten kunnen geen Frans spreken. En zoals bij de meeste flikken, zal zijn kennis van Algemeen Nederlands wellicht ook schabouwelijk zijn.

In een dergelijke noodsituatie de taalwetgeving misbruiken om iemand die zwaar gekwetst is, geen hulp te verlenen, vind ik niets minder dan krapuleus.

Stel je voor dat er hier bij ons een toerist die geen Duits spreekt, van een berg tottert, en de Bergwacht hem zou zeggen: "Als U geen Duits spreekt, dan helpen we U niet".

Als die vrouw een misdrijf gepleegd had, dan zou hij wellicht geen probleem gehad hebben om ze te verhoren.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1449 Gepost op: dinsdag 10 maart 2015 - 15:36:04 »
Dit lijkt me een onderzoek waardig. Iemand zal toch wel de Franse taal machtig zijn onder de politie. Desgevallend kan men een tolk vorderen of eigenhandig haar verklaring laten opschrijven. Dit kan ook toegestaan worden wanneer iemand o.a. de betrouwbaarheid van een vaststeller in twijfel trekt.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1450 Gepost op: dinsdag 10 maart 2015 - 20:40:24 »
Dit lijkt me een onderzoek waardig. Iemand zal toch wel de Franse taal machtig zijn onder de politie. Desgevallend kan men een tolk vorderen of eigenhandig haar verklaring laten opschrijven. Dit kan ook toegestaan worden wanneer iemand o.a. de betrouwbaarheid van een vaststeller in twijfel trekt.
ik vaarde jaren op het onderzoeksschip Belgica
daar waren dikwijls belgische wetenschappers tegen mekaar bezig in het engels, omdat ze de eigen landstalen niet machtig waren
dat zijn dan mensen die lang naar school geweest zijn
gelukkig zijn er nog matrozen die dan wel meerdere talen kennen (waaronder alle officiële landstalen)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1451 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 01:25:21 »
ik vaarde jaren op het onderzoeksschip Belgica
daar waren dikwijls belgische wetenschappers tegen mekaar bezig in het engels, omdat ze de eigen landstalen niet machtig waren
dat zijn dan mensen die lang naar school geweest zijn

Dat is niet te verwonderen. In de middelbare school in Vlaanderen waren wij verplicht Frans als tweede taal te leren. In Wallonië mochten ze kiezen tussen Engels en Frans, en de meerderheid koos Engels. Maar om dat Engels van de Walen te verstaan, moet je meestal ook goed Frans kennen.

Dat volgens de verklaring van de politie in La Meuse de meeste Vlaamse politiebeamten desondanks geen Frans kennen, bewijst weer maar eens dat ze met de hakken over de sloot door het middelbaar geraakt zijn, daardoor hoger onderwijs niet zagen zitten en dan maar flik geworden zijn. Om dan nog niet te spreken van de agenten (de vroegere hulpagenten), die zelfs zonder middelbaar onderwijs inspecteur kunnen worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vechtende agenten riskeren zes maanden cel
« Reactie #1452 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 12:21:33 »
Citaat van: GVA
Vechtende agenten riskeren zes maanden cel

http://www.gva.be/cnt/dmf20150310_01573158/vechtende-agenten-riskeren-zes-maanden-cel

Het slachtoffer was drie maanden arbeidsongeschikt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1454 Gepost op: zaterdag 14 maart 2015 - 13:12:44 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland/article/detail/2250518/2015/2/13/vader-vindt-zelf-dader-van-vluchtmisdrijf-maar-politie-doet-niks-sorry-agent-die-verhoor-doet-heeft-recup.dhtml?utm_source=hln&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=regio&rcid=b9f4261-6000-702c-be04-400212814eec
Vader vindt zelf dader van vluchtmisdrijf, maar politie doet niks: "Sorry, agent die verhoor doet heeft recup"

Typisch voor dit artikel is weer dat je uit de reacties zo die van flikken kunt halen, die zich geroepen voelen om hun collega als een duivel in een wijwatervat te verdedigen.

Ze doen in werkelijkheid de politie meer kwaad dan goed. Want hun reacties tonen aan dat het niet om een toevallige fout gaat, maar om een systematische permanente rotmentaliteit bij de flikken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."