Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415063 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1515 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 12:12:00 »
Resultaten van een onderzoek afwachten om alsdan nog bijkomende verklaringen af te leggen, Jozef, tornt op zijn minst aan de geloofwaardigheid van de aanvankelijke verklaring. Als er omstandigheden voorhanden zijn die de zwaarwichtigheid van de feiten kunnen minimaliseren, is er mijn inzien geen enkele bestuurder die dit voor zichzelf zou verwerpen of verdoezelen. Ik niet, jij niet, niemand.

Marc, aangezien hij het slachtoffer doodgereden heeft, heeft de betrokken politiebeamte alvast volgend verbod geenszins nageleefd:

Citaat
AR 7.1. Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

De politiebeamte heeft zelfs meer gedaan dan een bejaarde in gevaar gebracht: hij heeft die persoon geen kans meer gegeven, doch hem morsdood gereden.

Het kan dat de bejaarde de afstand en de snelheid van het voertuig verkeerd ingeschat heeft, zich onzeker gedragen heeft, op zijn stappen teruggekeerd is, enz. Dit zijn allemaal gedragingen die volkomen normaal zijn voor een bejaarde, en die de betrokken politiebeamte dan ook niet als verzachtende omstandigheden kan inroepen.

Hij zal mogen verklaren wat hj wil: als er geen getuigen zijn, zal ook een onderzoek wellicht geen fouten van de bejaarde kunnen bewijzen. Maar ik weet het wel: proberen gaat mee, en liegen als beschuldigde is niet strafbaar.

Citaat
Vaak gebeuren er ongevallen waar verblinding door de zon geen onbekend gegeven is.

De zon, de regen, de hagel, de sneeuw, de ijzel, de mist en de nevel hebben nog nooit voor een aanrijding gezorgd. Aanrijdingen die in deze omstandigheden ontstaan, zijn meestal te wijten aan het feit dat een weggebruiker verzuimd heeft er rekening mee te houden. Door de laagstaande zon in te roepen als oorzaak van het ongeval, geeft de politiebeamte toe dat hij op een bijzonder roekeloze en onverantwoorde manier gereden heeft.

Ik ben verleden jaar in januari om 3 uur 's nachts in een sneeuwstorm tegen 30 km/h onder een vrachtwagen gereden die aldaar niet mocht parkeren en niet verlicht was. Ik ben 100% aansprakelijk gesteld voor het ongeval. De redenering was eenvoudig: "Als U tegen 30 km/h niet tijdig kon stoppen, dan reed U te snel. U had moeten kunnen stoppen op de afstand die U kon overzien". Met heel veel moeite is mijn advocaat erin geslaagd om een boete van 160 Euro wegens overdreven snelheid te laten seponeren.

Nu stel ik me de vraag waarom een motorrijder enkele jaren geleden, toen ik nog actief was in de ondankbare materie, volledig is vrijgesproken voor een dodelijke aanrijding op een oversteekplaats voor voetgangers op de militaire baan in Borsbeek. Waar de zonverblinding een oorzakelijk verband had tot het ongeval.

Roekeloos rijgedrag en dergelijke kan men inroepen, maar er zijn nog altijd de materiele vaststellingen en de sporen op de plaats van het ongeval, Jozef. "Stille getuigen", zoals men in het vakjargon noemt, zeggen dikwijls meer dan ooggetuigen waarvan de verklaringen soms nog zeer uiteenlopend zijn. Dikwijls nog tegenstrijdig dan wat de sporen op het plaats delict aantonen.

Stel dat de rechtbank van oordeel is dat de betrokken bestuurder dient vrijgesproken op basis van de stukken in het dossier. Wat dan?

Herinner u nog de doodslag op een treinbestuurder op een bus van de Lijn te Antwerpen? De maatschappij en politiekers schreeuwden moord en brand. Wat was het eindresultaat waar niemand zich aan kon verwachten? Toch ook de volledige vrijspraak. Op basis van de elementen in het dossier.

Over mistongevallen gesproken. Vergeet niet dat er ook bestuurders in het mistongeval te Nazareth over de ganse lijn zijn vrijgesproken of zelfs niet vervolgd zijn geweest op basis van sporen en de daaropvolgende reconstructie dat uitgevoerd werd op het vliegveld van Zwevezele of Zwevegem. De naam ontgaat me even.

Het zou verdorie maar erg zijn dat u op een veilige wijze kon stoppen, de vier richtingsaanwijzers in werking stelt, om vervolgens opgeduwd te worden op een voor u stilstaand voertuig. Uit de tachograafschijven kan men ook veel leren bij mistongevallen, Jozef.

Het kwam hier eveneens ter spraak. Als u mijn standpunt vraagt over de omstandigheden waarin de dood van Jonathan Jacob heeft plaatsgevonden, ben ik vrij formeel. Ik heb nooit achter het Bijzonder Bijstand Team gestaan. Als ambulancier heb ik daar ooit beroepshalve een zeer nare ervaring mee gehad.

Mijn oordeel vorm ik aan de hand van de beelden die zijn vrijgegeven. Dit zou nooit zulke afloop gekend hebben mocht het CDSU zijn opgetreden. Maar die mensen hun vervolmaking en bijscholingen situeren zich wel in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk enz waar het maximum aan gegevens worden uitgewisseld.   

Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar de vroegere groep DIANE dat is ontstaan als gevolg van een terreuraanslag in Duitsland. Nu nog heeft men de leuze, "Maximale efficiëntie met zo weinig mogelijk gewonden". Iemand uit onze vriendenkring heeft er deel van uitgemaakt als scherpschutter. Herinner u de gijzeling van Leuven centraal in de periode 1980.   
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 mei 2015 - 12:53:23 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1516 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 13:09:22 »
Citaat van: Marc
Het kwam hier eveneens ter spraak. Als u mijn standpunt vraagt over de omstandigheden waarin de dood van Jonathan Jacob heeft plaatsgevonden, ben ik vrij formeel. Ik heb nooit achter het Bijzonder Bijstand Team gestaan. Als ambulancier heb ik daar ooit beroepshalve een zeer nare ervaring mee gehad.

Mijn oordeel vorm ik aan de hand van de beelden die zijn vrijgegeven. Dit zou nooit zulke afloop gekend hebben mocht het CDSU zijn opgetreden. Maar die mensen hun vervolmaking en bijscholingen situeren zich wel in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk enz waar het maximum aan gegevens worden uitgewisseld.   

Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar de vroegere groep DIANE dat is ontstaan als gevolg van een terreuraanslag in Duitsland. Nu nog heeft men de leuze, "Maximale efficiëntie met zo weinig mogelijk gewonden". Iemand uit onze vriendenkring heeft er deel van uitgemaakt als scherpschutter. Herinner u de gijzeling van Leuven centraal in de periode 1980.

http://www.vandaag.be/binnenland/118032_comite-p-politici-deden-niets-met-onze-aanbevelingen.html

   
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1517 Gepost op: zaterdag 23 mei 2015 - 21:01:14 »
Nu stel ik me de vraag waarom een motorrijder enkele jaren geleden, toen ik nog actief was in de ondankbare materie, volledig is vrijgesproken voor een dodelijke aanrijding op een oversteekplaats voor voetgangers op de militaire baan in Borsbeek. Waar de zonverblinding een oorzakelijk verband had tot het ongeval.

Werd die motorrijder werkelijk alleen maar volledig vrijgesproken vanwege de verblinding door de zon?

Citaat
Stel dat de rechtbank van oordeel is dat de betrokken bestuurder dient vrijgesproken op basis van de stukken in het dossier. Wat dan?

Dan hebben we ongetwijfeld te maken met een gerechterlijke dwaling.

Citaat van: GVA
Volgens het openbaar ministerie had C. moeten afremmen of stoppen bij het naderen van het zebrapad.

Het staat dus al vast dat de politiebeamte zelfs niet afgeremd heeft. Dat met een (anomiem) dienstvoertuig, in een bebouwde kom waar het markt was, op een zebrapad, en dan nog tegenover een bejaarde.

Desondanks vroeg de procureur slechts drie maanden cel met uitstel en een rijverbod van drie maanden. Is zelfs dat nog te veel om zo roekeloos iemand morsdood te rijden?

Dat zijn verdediging maar goed oppast, het zou in beroep wel eens wat minder gunstig kunnen uitdraaien.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 mei 2015 - 21:03:26 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1518 Gepost op: zondag 24 mei 2015 - 01:40:05 »
Nu stel ik me de vraag waarom een motorrijder enkele jaren geleden, toen ik nog actief was in de ondankbare materie, volledig is vrijgesproken voor een dodelijke aanrijding op een oversteekplaats voor voetgangers op de militaire baan in Borsbeek. Waar de zonverblinding een oorzakelijk verband had tot het ongeval.

Werd die motorrijder werkelijk alleen maar volledig vrijgesproken vanwege de verblinding door de zon?

Citaat
Stel dat de rechtbank van oordeel is dat de betrokken bestuurder dient vrijgesproken op basis van de stukken in het dossier. Wat dan?

Dan hebben we ongetwijfeld te maken met een gerechterlijke dwaling.

Citaat van: GVA
Volgens het openbaar ministerie had C. moeten afremmen of stoppen bij het naderen van het zebrapad.

Het staat dus al vast dat de politiebeamte zelfs niet afgeremd heeft. Dat met een (anomiem) dienstvoertuig, in een bebouwde kom waar het markt was, op een zebrapad, en dan nog tegenover een bejaarde.

Desondanks vroeg de procureur slechts drie maanden cel met uitstel en een rijverbod van drie maanden. Is zelfs dat nog te veel om zo roekeloos iemand morsdood te rijden?

Dat zijn verdediging maar goed oppast, het zou in beroep wel eens wat minder gunstig kunnen uitdraaien.

Als het al zou vast staan dat niet werd afgeremd, dan is er wel degelijks iets aan de hand waar dient gezocht te worden naar de oorzaak waarom er niet werd afgeremd. Een vordering van slechts drie maanden met uitstel? Doet dit geen bel rinkelen? Toch een vordering waar gedanst wordt op een slappe koord vanwege het openbaar ministerie?

Het begin van de markt en de plaats van de feiten ligt wel op ongeveer één km van elkaar, Jozef. Daar zie ik niet onmiddellijk een oorzakelijk verband. Tenzij u dat in aanmerking neemt door meer aanwezigheid van voetgangers.

U spreekt over schandelijke praktijken binnen de politiediensten. Dat zal ik zeker en vast niet ontkennen. Maar wat dan met advocaten die door gelden betaald worden afkomstig van zware misdrijven. Wie kraait daarover? Die dan nadien, omdat hun praktijk niet goed draait, in de magistratuur stappen. Procureurs en rechters worden. Ook daar heb ik een gans andere visie op. Ofwel kiest men voor de advocatuur, en sorry als je het zout op de patatten niet verdient. Andere zelfstandigen moeten het ook zien te redden.

Ofwel kiest men definitief voor het ambt van procureur. Ofwel definitief voor rechter.

Ik begrijp niet dat je jaren het ambt van procureur kunt waarnemen, en na al dan niet politieke benoeming, nadien moet kunnen oordelen in alle soevereiniteit al rechter. Advocaten die elkaar niet kunnen luchten om één of andere oorzaak, staan nadien tegenover elkaar als advocaat en rechter. Dit brengt voor mij rechtsonzekerheid teweeg. Tja...en dan begrijpt men sommige vonnissen niet. Er wordt verder goed gelachen met de Belgische burgers tussen papa procureur en zoon advocaat....

Eerlijke ..... vul maar aan.

Verder ben ik van oordeel dat het een eindeloze discussie is waar we beter het oordeel van de rechtbank kunnen afwachten. Ik respecteer jullie mening en anderzijds speel ik met Diane de advocaat van de duivel. Ons verbaasd niets meer in de verkeersongevallenmaterie. Omdat we meermaals in aanraking zijn geweest met oorzaken die voor veel burgers onaanvaardbaar en zelfs onbegrijpelijk zijn.   
« Laatst bewerkt op: zondag 24 mei 2015 - 01:59:36 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1519 Gepost op: zondag 24 mei 2015 - 22:20:20 »
Het begin van de markt en de plaats van de feiten ligt wel op ongeveer één km van elkaar, Jozef. Daar zie ik niet onmiddellijk een oorzakelijk verband. Tenzij u dat in aanmerking neemt door meer aanwezigheid van voetgangers.

Ik lees in het krantenartikel over het slachtoffer:

Citaat
De 87-jarige José Bergmans uit Diest wandelde naar de markt
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1520 Gepost op: maandag 25 mei 2015 - 08:45:38 »
Verder ben ik van oordeel dat het een eindeloze discussie is waar we beter het oordeel van de rechtbank kunnen afwachten.

Dat ben ik volmondig met je eens.

Ik zal de eerste zijn om te beweren dat ook een dader recht heeft op een goede advocaat, en een faire verdediging in de rechtbank.  Dieven, moordenaars, kinderverkrachters, .... allen hebben zij het recht om hun belangen behoorlijk te laten verdedigen door een advocaat.  Dus ook deze bestuurder heeft dat recht, by all means.  Maar het recht hoort dan wél te geschieden, waar het hoort te geschieden.  Te weten: in de rechtbank, en niet in de media. 

Helaas denkt de bestuurder, bij monde van zijn advocaat daar anders over.  Hij gaat alvast grootse uitspraken doen in de media.  Zodoende wordt er niet het minste greintje respect meer getoond jegens de nabestaanden van het slachtoffer.  Zij hebben sowieso levenslang gekregen.  Zij moeten nu voor altijd verder zonder hun dierbare.  Ze hebben GVD niet eens de kans gekregen om er fatsoenlijk afscheid van te nemen.  Zij kregen ineens twee agenten aan hun deur, om te vragen of X daar woont.  "Mogen we eventjes binnenkomen aub, want we hebben niet zo'n goed nieuws".  Enneuh, mochten diezelfde nabestaanden al bij voorbaat uitspraken doen in de media, zou diezelfde advocaat van die bestuurder ongetwijfeld de eerste zijn om te roepen dat het proces van zijn cliënt al bij voorbaat in de media gemaakt is, en hij in de rechtbank geen kans gekregen heeft op een eerlijk proces.

Ja, dat noem ik de schaamte vér voorbij.  Neem me niet kwalijk.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 mei 2015 - 08:48:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1521 Gepost op: maandag 25 mei 2015 - 20:26:02 »
Verder ben ik van oordeel dat het een eindeloze discussie is waar we beter het oordeel van de rechtbank kunnen afwachten.

Dat ben ik volmondig met je eens.

Ik zal de eerste zijn om te beweren dat ook een dader recht heeft op een goede advocaat, en een faire verdediging in de rechtbank.  Dieven, moordenaars, kinderverkrachters, .... allen hebben zij het recht om hun belangen behoorlijk te laten verdedigen door een advocaat.  Dus ook deze bestuurder heeft dat recht, by all means.  Maar het recht hoort dan wél te geschieden, waar het hoort te geschieden.  Te weten: in de rechtbank, en niet in de media. 

Helaas denkt de bestuurder, bij monde van zijn advocaat daar anders over.  Hij gaat alvast grootse uitspraken doen in de media.  Zodoende wordt er niet het minste greintje respect meer getoond jegens de nabestaanden van het slachtoffer.  Zij hebben sowieso levenslang gekregen.  Zij moeten nu voor altijd verder zonder hun dierbare.  Ze hebben GVD niet eens de kans gekregen om er fatsoenlijk afscheid van te nemen.  Zij kregen ineens twee agenten aan hun deur, om te vragen of X daar woont.  "Mogen we eventjes binnenkomen aub, want we hebben niet zo'n goed nieuws".  Enneuh, mochten diezelfde nabestaanden al bij voorbaat uitspraken doen in de media, zou diezelfde advocaat van die bestuurder ongetwijfeld de eerste zijn om te roepen dat het proces van zijn cliënt al bij voorbaat in de media gemaakt is, en hij in de rechtbank geen kans gekregen heeft op een eerlijk proces.

Ja, dat noem ik de schaamte vér voorbij.  Neem me niet kwalijk.

Politierechtbank is een openbare zitting. Daar is soms ook de pers aanwezig. Je hoeft niet altijd met de pers te praten om 'zogezegde' uitspraken te zien verschijnen in de media. Verwijs ik even naar de problematiek die ontstond tussen assisenvoorzitter Jordens en de pers in de zaak Clottemans. Om maar een voorbeeld te geven hoe de pers wrevel ontlokte bij deze assisenvoorzitter. Het ging hem zeker niet alleen over de juistheid der feiten, ook het wangedrag kwam ter sprake.

Advocaten krijgen dikwijls ook spreekverbod met de pers opgelegd door de orde of de stafhouder van de orde der advocaten.   

Volwaardig afscheid nemen is er nooit bij een dodelijk ongeval ter plaatse. Vandaar de reeds jarenlange verzuchtingen van het ovk, ouders van verongelukte kinderen om op de plaats van het ongeval nog hun kind te kunnen aantreffen en voelen. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Het één slachtoffer is toonbaar het ander slachtoffer daarentegen... Ik heb taferelen meegemaakt op plaats delicten die schrijnend zijn. De vraag is of familie (moeder, vader) het aankunnen om hun kind op te merken op de plaats van het ongeval. Het zou me te ver leiden om daarover verder te schrijven.

Tussen diefstal, verkrachting of een ongeval is een groot verschil, Bert. Het opzettelijke of het onopzettelijke. Bij roofmoord is eveneens een dodelijk slachtoffer, maar met opzet. Een verkeersongeval daarentegen... Tenzij het voertuig als wapen werd aangewend natuurlijk.

Ik ben het volmondig met u eens dat het recht dient te geschieden in de rechtbank en niet in de media. Het is juist dit gegeven dat de juistheid van de feiten op de helling zet naar de buitenwereld toe. Vandaar de nodige voorzichtigheid dat ik neem bij dergelijke ongevallen. 
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1522 Gepost op: dinsdag 26 mei 2015 - 00:17:11 »
Het één slachtoffer is toonbaar het ander slachtoffer daarentegen... Ik heb taferelen meegemaakt op plaats delicten die schrijnend zijn. De vraag is of familie (moeder, vader) het aankunnen om hun kind op te merken op de plaats van het ongeval. Het zou me te ver leiden om daarover verder te schrijven.

Toonbaar? Het aankunnen? Voor heel wat ouders is dit inderdaad een probleem, maar ik kan het niet begrijpen.

Een ex-collega van mij schonk een motorfiets aan zijn zoon voor diens 18de verjaardag. Tijdens zijn eerste rit had hij al een zwaar ongeval op de Ring rond Brussel. Toevallig kwam, net nadat het ongeval gebeurd was en de hulpdiensten nog niet ter plaatse waren, zijn moeder daar voorbij. Zij besefte meteen dat, in de afschuwelijk verhakkelde toestand waarin haar zoon zich bevond, zijn leven nog slechts een kwestie van minuten was. Maar zij is niet gaan lopen, integendeel, de jongen is in de armen van zijn moeder gestorven.

Ik zou hetzelfde doen met mijn zoon Olivier, ook al hebben we al meer dan eens in de clinch gelegen met elkaar, op zo een ogenblik speelt dat geen rol. First things first, eerst Olivier bijstaan op het ogenblik dat hij mij nodig heeft, op het kerkhof heeft hij niets meer aan mij. Om te wenen, niet te kunnen slapen en nachtmerries te hebben is er daarna nog tijd genoeg.

Citaat
Tussen diefstal, verkrachting of een ongeval is een groot verschil, Bert. Het opzettelijke of het onopzettelijke. Bij roofmoord is eveneens een dodelijk slachtoffer, maar met opzet. Een verkeersongeval daarentegen... Tenzij het voertuig als wapen werd aangewend natuurlijk.

Los van het  juridisch aspekt, heb ik mijn bedenkingen bij het "onopzettelijke" van vele verkeersongevallen, Marc.

Een ongeval is een toevallige gebeurtenis. Vele verkeersongevallen zijn dat niet; het zou veeleer een groot toeval geweest zijn als ze niet gebeurd waren.

De veroorzaker van een "ongeval" had opzettelijk voorzichtig moeten rijden, maar dikwijls heeft hij in de plaats daarvan wetens en willens zeer onvoorzichtig gereden. Men is ook minstens moreel verantwoordelijk voor schade die men door nalatigheid of roekeloosheid veroorzaakt. Vandaar dat de Duitse rechtspraak de verantwoordelijkheid bij een verkeersongeval bepaalt op basis van wat elke betrokkene gedaan of nagelaten heeft om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen.

Als een grote bestelwagen stopt vóór een zebrapad, en ik rijd hem in volle vaart voorbij en rijd daarbij op het zebrapad een voetganger aan die achter die bestelwagen uitkomt, is dat dan nog een ongeval, d.w.z. een toevallige gebeurtenis, Marc? Mag ik dan ook de idioot van dienst uithangen door te verklaren dat ik die voetganger niet kon zien, en bovendien ook nog de zon, zonder dat ik het had kunnen voorzien, aldaar plots te laag stond? Of moet ik dan erkennen dat ik Russische roulette gespeeld heb? Sommigen hebben een goed geweten, anderen een slecht geweten, maar de ergsten zijn nog altijd diegenen die geen geweten hebben.

Los van het vonnis dat de rechtbank zal vellen, en waarbij niet zelden elke redelijke verhouding tussen schuld en straf ver zoek is, is voor mij een politiebeamte die, met een dienstvoertuig, zonder te vertragen, in een bebouwde kom, op een marktdag, een bejaarde op een zebrapad morsdood rijdt, en dan nog een deel van de schuld in de schoenen van het slachtoffer probeert te schuiven, voor mij niets minder dan een zware crimineel die psychisch ongeschikt is om een motorvoertuig te besturen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1523 Gepost op: dinsdag 26 mei 2015 - 21:57:28 »
Citaat van: Jozef
Toonbaar? Het aankunnen? Voor heel wat ouders is dit inderdaad een probleem, maar ik kan het niet begrijpen.

Een ex-collega van mij schonk een motorfiets aan zijn zoon voor diens 18de verjaardag. Tijdens zijn eerste rit had hij al een zwaar ongeval op de Ring rond Brussel. Toevallig kwam, net nadat het ongeval gebeurd was en de hulpdiensten nog niet ter plaatse waren, zijn moeder daar voorbij. Zij besefte meteen dat, in de afschuwelijk verhakkelde toestand waarin haar zoon zich bevond, zijn leven nog slechts een kwestie van minuten was. Maar zij is niet gaan lopen, integendeel, de jongen is in de armen van zijn moeder gestorven.

Ik zou hetzelfde doen met mijn zoon Olivier, ook al hebben we al meer dan eens in de clinch gelegen met elkaar, op zo een ogenblik speelt dat geen rol. First things first, eerst Olivier bijstaan op het ogenblik dat hij mij nodig heeft, op het kerkhof heeft hij niets meer aan mij. Om te wenen, niet te kunnen slapen en nachtmerries te hebben is er daarna nog tijd genoeg.

Men heeft dikwijls meer problemen met familieleden, vrienden en kennissen die aankomen op het ongeval dan met de slachtoffers zelf, Jozef. Ik kan ergens de ouders hun visie wel begrijpen dewelke in de vereniging ovk zetelen, anderzijds moeten we de nadelen ook onder ogen durven zien. Sommige slachtoffers van verkeersongevallen zijn ontoelaatbaar om nog aan familieleden te tonen. Dan dient men de overweging niet meer te maken om deze familieleden nog verder te traumatiseren door het laatste beeld dat op hun netvlies word gebrand van hun kind of familielid.

Wees maar eens betrokken in een vko waarvan uw naaste inzittende onthoofd is! Het zijn harde feiten maar het is de realiteit.

Citaat van: Jozef
Los van het  juridisch aspekt, heb ik mijn bedenkingen bij het "onopzettelijke" van vele verkeersongevallen, Marc.

Een ongeval is een toevallige gebeurtenis. Vele verkeersongevallen zijn dat niet; het zou veeleer een groot toeval geweest zijn als ze niet gebeurd waren.

De veroorzaker van een "ongeval" had opzettelijk voorzichtig moeten rijden, maar dikwijls heeft hij in de plaats daarvan wetens en willens zeer onvoorzichtig gereden. Men is ook minstens moreel verantwoordelijk voor schade die men door nalatigheid of roekeloosheid veroorzaakt. Vandaar dat de Duitse rechtspraak de verantwoordelijkheid bij een verkeersongeval bepaalt op basis van wat elke betrokkene gedaan of nagelaten heeft om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen.

Als een grote bestelwagen stopt vóór een zebrapad, en ik rijd hem in volle vaart voorbij en rijd daarbij op het zebrapad een voetganger aan die achter die bestelwagen uitkomt, is dat dan nog een ongeval, d.w.z. een toevallige gebeurtenis, Marc? Mag ik dan ook de idioot van dienst uithangen door te verklaren dat ik die voetganger niet kon zien, en bovendien ook nog de zon, zonder dat ik het had kunnen voorzien, aldaar plots te laag stond? Of moet ik dan erkennen dat ik Russische roulette gespeeld heb? Sommigen hebben een goed geweten, anderen een slecht geweten, maar de ergsten zijn nog altijd diegenen die geen geweten hebben.

Daar kan ik weinig aan toevoegen want dat is ook de realiteit.

Niettegenstaande ik sterk in vraag stel of de feiten waarover we discussiëren in gelijkaardige omstandigheden plaatsvonden.

We hebben daar één rijstrook in beide rijrichtingen gescheiden door een middenberm.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1524 Gepost op: woensdag 27 mei 2015 - 14:41:10 »
Ik zou hetzelfde doen met mijn zoon Olivier, ook al hebben we al meer dan eens in de clinch gelegen met elkaar, op zo een ogenblik speelt dat geen rol. First things first, eerst Olivier bijstaan op het ogenblik dat hij mij nodig heeft, op het kerkhof heeft hij niets meer aan mij. Om te wenen, niet te kunnen slapen en nachtmerries te hebben is er daarna nog tijd genoeg.

Zelfs dat lijkt me een moeilijke.

Hopelijk komt niemand van ons ooit in zo'n situatie terecht, waarbij we zien hoe het leven van iemand die ons heel erg dierbaar is, aan een zijden draadje hangt.  Het laatste waar urgentie-artsen nood aan hebben, is een naaste die helemaal over z'n toeren is, ongewild hun werk komt bemoeilijken (of zélf slachtoffer wordt van een hartaanval).   Hoe begrijpelijk zo'n reactie op zo'n moment ook is.

Toen m'n dochtertje 11 jaar geleden geboren werd, voerde de gynaecoloog een spoed-keizersnede uit.  Pas later, toen we ons dochtertje gezond en wel bij ons hadden, vertelde de gynaecoloog ons hoe akelig kritiek de situatie wel geweest was.  De af en toe wegvallende harttoontjes van de baby die op de monitor te zien waren, en de stoelgang in het vruchtwater werden veroorzaakt doordat de navelstreng twee maal rond het nekje van ons Lotte gedraaid zat.  Als de gynaecoloog toen niet onmiddellijk ingegrepen had met een keizersnede, was ons dochtertje gegarandeerd gestikt en overleden.  Ik heb 'm toen op de man af gevraagd waarom hij ons dat niet verteld had bij de bevalling zélf.  Had hij dat dan zélf niet gezien ?  Zijn antwoord was: "Ik wist het wél, maar ik heb ervoor gekozen om jullie de ernst van de situatie op dat ogenblik nog niet mee te delen, om te voorkomen dat jullie in paniek zouden schieten.  Nu heb ik rustig het nodige kunnen doen voor uw echtgenote en jullie dochtertje.  Twee panikerende ouders, zouden de zaak alleen maar erger gemaakt hebben" .....  Uiteindelijk, heeft het gewoon enkele dagen geduurd voordat we ons Lotte op de kamer kregen, omdat haar suikergehalte niet meteen op peil was.  Maar afgezien daarvan, hebben we nu een kerngezonde dochter, die op 11 jaar tijd nauwelijks ziek geweest is.

Ergens denk ik toch, dat die man toen gelijk had, dat hij vermeed dat wij daar paniekerig zouden reageren en zijn werk alleen maar zouden bemoeilijken.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1525 Gepost op: woensdag 27 mei 2015 - 22:16:39 »
Citaat van: Bert
Ergens denk ik toch, dat die man toen gelijk had, dat hij vermeed dat wij daar paniekerig zouden reageren en zijn werk alleen maar zouden bemoeilijken.
Dit lijkt mij ook de juiste beslissing op dat moment, waar hij ongetwijfeld bij gelijkaardige situaties reeds eerder ervaring had opgedaan.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1527 Gepost op: zaterdag 30 mei 2015 - 18:41:25 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150530_01705985?_section=47235766&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb&M_BT=234764254219&adh_i=f6dec9403c380f84b2af2a95c5210443&imai=a58689c9-7de7-40f0-a35e-8b7107b3b1ba

Politiebaas wordt al 3 jaar betaald om niets te doen.

Dat is dan toch nog altijd minder erg dan al die flikken die al veel langer betaald worden om meer kwaad dan goed te doen. Er zijn nu eenmaal werknemers die het minste kosten als je ze niets laat doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1528 Gepost op: zondag 31 mei 2015 - 21:16:25 »
Geldverspilling? Wie heeft hem geschorst. Iedereen is toch onschuldig tot....

Aan de top bij de gerechtelijke politie is het nooit een lachertje geweest. Vergeten we niet dat deze commissaris al harde noten heeft gekraakt. En nadien iemand viseren is heel makkelijk. Zeker wanneer men in de magistratuur aan het rammelen is geweest. Ik heb het ook ervaren dat je de waarheid niet mag zeggen noch aantonen.   
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Huiszoeking bij voorzitter politievakbond
« Reactie #1529 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 13:48:44 »
Citaat van: GVA
Huiszoeking bij voorzitter politievakbond

Volgens Het Laatste Nieuws zou 'een voorname bron' melding hebben gemaakt van tienduizenden euro’s die zijn verduisterd na een bestelling van jasjes en petjes met het nieuwe logo van het NSPV.

Politievakbond NSPV kwam in het verleden al in het nieuws met een onfrisse zaak. De intussen overleden Paul Van Keer, ook ex-voorzitter, zou met gelden van de vakbond op barbezoek geweest zijn.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150602_01709847/huiszoeking-bij-voorzitter-politievakbond
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."