Auteur Topic: TOPIC : POLITIE  (gelezen 415044 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1590 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 00:11:11 »





Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1591 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 00:13:40 »


Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1592 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 01:00:53 »












Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1593 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 01:48:00 »
Citaat van: Jozef
De rechter blijkt dus eerder de logische visie van onder meer Bert en mij gevolgd te hebben dan die van onze godin van de jacht.

Waar ik mijn echtgenote volledig begrijp en ook kan volgen ivm haar visie, Jozef. En niet onbelangrijk als u zich nog kan herinneren welk verhaal ons in 2008 toekwam uitgaande een nabestaande.

Ter verdediging van de godin van de Jacht, wens ik graag iedere lezer er nog eens aan te herinneren naar het waarom dat mijn echtgenote en ikzelf de nodige voorzichtigheid in acht neem met zulke omstandigheden van aanrijdingen. En niet zonder enig belang indien u weet of waarover u toch minstens kennis zou moeten hebben, dat er ook harde realiteit bestaat. Een realiteit dat mij en mijn echtgenote heeft geleerd om de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen op basis van onze wetenschap dat het CVV vroeger ons aanleerde. En helaas, waar we heden ten dage nog steeds niet onderuit kunnen.

Graag geef ik u hiervan een voorbeeld om de Godin van de jacht misschien iets beter te begrijpen.

Teveel worden er nadrukken gelegd op de "zwakke weggebruiker". Ten tweede wordt er nog eens teveel gedacht dat de voetganger, fietser of bromfietser over meer bescherming geniet. Niets is minder waar. Jammer, maar de harde realiteit heeft ons in het verleden echter geleerd dat de parketten en rechtbanken art. 42.4.4 keihard durven toe te passen.

Diane en ik vermoeden dat het echter aan jullie voorbij gaat dat op plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan mogen begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.

Wat wij wel in de midden laten is : als je onderuit gereden wordt was de rijbaan niet vrij en mocht je niet oversteken.

Dit dienen wij met de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.

Het roept mij de verplichting op om absoluut te melden dat de lezer dient te weten dat het echter niet is omdat een weggebruiker voorrang zou moeten krijgen dat deze weggebruiker dan ook een voorrangsrecht heeft.

Dit dien ik nadrukkelijk te onderstrepen en wel met volgende redenen die wij in acht nemen.

De rechtbanken en parketten zijn dan ook van oordeel dat art. 42.4.4. zwaarder weegt dan 40.4.2.

Laat mij jullie eraan herinneren aan het dodelijk ongeval op de Gasmeterlaan te Gent, enkele jaren geleden.

Ook dit wens ik uitdrukkelijk te onderstrepen en onder de aandacht te brengen.

Twee meisjes werden op een oversteek voor voetgangers dood gereden door een dronken bestuurder die ook te hard reed; zij werden toch voor 50% aansprakelijk gesteld.

Om even terug te komen op de getuigenis van een nabestaande dewelke zijn echtgenote in gelijkaardige omstandigheden het leven verloor op een oversteekplaats voor voetgangers in 1999, gelieve er rekening mee te willen houden naar het waarom wij de nodige voorzichtigheid behouden omtrent ongevallen waarvan we via persberichten kennis nemen.

Dit is echter ook de harde realiteit dat totaal niets te maken heeft naar de draagwijdte en het waarom Diane het geweer van schouder zou verwisselen.
 

Ter kennisgeving over het verhaal dat ons in 2008 toekwam betreffende het ongeval te Mechelen in 1999:

Ilse werd als voetganger overreden door een auto, toen ze een zebrapad overstak. Zebrapaden zijn in België alleen op de wegen geschilderd om de werkgelegenheid te bevorderen en hebben het ongewenst neveneffect dat voetgangers denken dat ze er voorrang kunnen krijgen. Een derde van de dodelijke ongevallen met voetgangers gebeurt in ons land op het zebrapad.

Met de vorige alinea probeer ik me in te leven in de redenering van de politie en het parket. Want de wetgever stelt duidelijk dat bij een ongeval tussen een auto en een "zwakke" weggebruiker, deze laatste alleen in het ongelijk kan worden gesteld als hij een onverschoonbare fout heeft gemaakt. Ten tweede moet een automobilist een zebrapad zo naderen dat hij tijdig kan stoppen voor een overstekende voetganger. Combineer deze twee, en de enige conclusie kan zijn dat de man in de auto schuldig was aan Ilse haar dood, althans dat zou men toch geredelijk kunnen aannemen.

Niet zo echter voor de politie van de gemeente B., en evenmin voor het parket van M. De 80-jarige aanrijder J.S. werd ondervraagd, beweerde niet in fout te zijn, onderging geen ademtest, reed met de auto naar huis, en kreeg nooit een boete, laat staan een rijverbod. Hij nam nooit contact op met de familie van zijn slachtoffer, betoonde geen spijt, geen medeleven, geen bekommernis, niets. Ilse, die dezelfde dag overleed, werd als dader van de aanrijding geregistreerd.

Even de feiten op een rijtje: Ilse, op dat moment vier maanden zwanger, steekt op 10 juni 1999 in een dorpskern op een zebrapad de weg over. Ze wordt gegrepen door de auto van J.S, komt ongelukkig ten val en belandt in een diepe coma. J.S. rijdt nog minstens 50 meter door, en parkeert dan rustig langs de weg. In de afwikkeling van het ongeval is de eerste zorg van de politie het herstellen van de verkeerscirculatie. Het parket van M. komt niet ter plaatse.

De volgende dag begeef ik me als kersverse weduwnaar samen met mijn moeder naar het politiekantoor in B. We mogen er meteen een half uur in de gang wachten tot de officier van dienst zich verwaardigt ons audiëntie te verlenen. Dat we als familie van de overledene niet op sympathie moeten rekenen, wordt al snel duidelijk. De man praat op zakelijke, zeg maar hautaine toon. Het eerste wat hij vraagt is : "was uw dame vaak verstrooid de laatste tijd?". Overigens had de verpleger aan het sterfbed me een dag eerder net hetzelfde gevraagd. De politie had er dus meteen werk van gemaakt haar versie van de feiten rond te bazuinen.

De officier beschrijft de aanrijder als een sympathieke, luciede, kranige oude heer. De man kon volgens hem onmogelijk te snel hebben gereden, want hij was nog maar aan het vorige rood licht vertrokken. Ik heb enkele weken later even gecontroleerd of dit inderdaad niet kon, en stelde vast dat wie na dat rode licht de normale verkeersstroom volgt, aan het zebrapad 70 rijdt in plaats van 50. Een ademtest was volgens de officier overbodig want de man zag er niet dronken uit. Het voordeel van de twijfel voor de zwakke weggebruiker? Voor het slachtoffer?

Het parket handelde de zaak vervolgens af door te stellen dat Ilse in fout was maar gezien haar overlijden niet meer kon/hoefde te worden vervolgd.

Ik heb lange tijd gedacht dat de politie de aanrijder in kwestie persoonlijk kende en wou beschermen. Dat is inderdaad mogelijk, maar ik ben er ook achtergekomen dat bij ongevallen tussen voetgangers (of fietsers) en automobilisten, veelal tot een onverschoonbare fout van de zwakke weggebruiker wordt geconcludeerd. Waarom? Het is een typische uiting van de wrede maar wijdverbreide opvatting dat verkeersdoden nu eenmaal onvermijdelijk zijn, dat ze de noodzakelijke tol zijn van de vooruitgang. (Overigens vallen er in ons land aanzienlijk veel meer dan in de rest van Europa) Volgens dezelfde redenering kan het doodrijden van een voetganger iedereen overkomen, en ben je daarom nog geen crimineel en hoef je ook niet te worden gestraft. Het opleggen van een rijverbod wordt in onze automaatschappij gezien als een onredelijke straf, zelfs voor een doodrijder. En als je de aanrijder niet wil straffen, kan je niet anders dan de schuld in de schoenen van het slachtoffer te steken. Wat voor onze (naar eigen zeggen) overwerkte parketten het extra voordeel biedt dat de zaak meteen is afgehandeld, ze hebben immers wel wat anders om handen dan verkeersongevallen.

En de slachtoffers? Voor hen wordt toch gezorgd door de objectieve aansprakelijkheid, die stelt dat de verzekeraar van de automobilist hoe dan ook opdraait voor de schade die de voetganger of fietser heeft geleden. En inderdaad, de verzekering heeft me financieel vergoed voor loonverlies en morele schade. Vanwaar dan mijn ontevredenheid over de afhandeling van Ilse haar dood? Omdat het mij wel degelijk iets kan schelen dat de dader zomaar vrijuit is gegaan, dat hij geen enkel gevolg van het ongeval heeft moeten ondervinden, terwijl het leven van mijn prachtige vrouw door zijn toedoen is beëindigd en mijn tweede kind nooit het eerste levenslicht heeft kunnen zien. Het is een aanfluiting van elk rechtvaardigheidsgevoel dat hier nog niet de geringste straf (bijvoorbeeld een rijverbod) tegenover stond. En het blijft een gruwelijke gedachte dat in de gerechtelijke kronieken Ilse zelf de fout draagt voor haar eigen dood en die van ons kind.



Wellicht zullen jullie nu wel begrijpen naar het waarom wij de nodige voorzichtigheid in acht nemen om iemand lukraak te veroordelen of met de vinger te wijzen zonder enige kennisname van wat de inhoud van het dossier betreft. Zelfs met sterk gefundeerde en onderbouwde berichtgevingen zullen wij steeds de nodige voorzichtigheid in acht nemen om standpunten in te nemen waarvan we in het verleden onze lessen hebben uitgetrokken.

Rechtsonzekerheid is ons zeker niet onbekend wat de wegcode, de verkeersveiligheid en rechtspraak betreft.

Helaas kunnen we daar echter niet van onderuit ondanks jullie goede bedoelingen met het aanhalen van de wegcode. Ook hiervan bestaan sterk afwijkende rechtspraken.

De informatie en bijkomende uiteenzettingen zouden echter niet bestaan zoals bv de "verkeersspecialist" voor juristen e.a. belanghebbenden waaraan ik vroeger ook mijn bijdrage heb geleverd.

Dit is de overtuiging en mijn overredingskracht om de wegcode met een korrel zout te nemen indien het werkelijk op rechtspraak aankomt. Inzake deze aangelegenheid gaat het soms alle richtingen uit.

De overtuiging gebied mij te zeggen dat ik de godin van de jacht dan ook volledig begrijp wat het desbetreffend ongeval betreft te Aarschot.

Wat ik ter zake ook ten zeerste betreur, is dat de wegcode het strafrecht en de strafvordering te weinig onder de aandacht wordt gebracht in de opleidingen. Mijn visie dat ik in 1996 kenbaar maakte, werd in 2013 naar voor gebracht door leidinggevende magistraten. Te zeggen, dat ik 17 jaar een afwachtende houding diende aan te nemen.

That's Belgium.   
 










 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 juni 2015 - 02:16:01 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De agent die een bejaarde vrouw doodreed
« Reactie #1594 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 12:02:40 »
De rechter blijkt dus eerder de logische visie van onder meer Bert en mij gevolgd te hebben dan die van onze godin van de jacht.

Moet je sommige commentaren weer 's lezen .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1595 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 19:32:09 »
@ Marc:


Citaat
Het roept mij de verplichting op om absoluut te melden dat de lezer dient te weten dat het echter niet is omdat een weggebruiker voorrang zou moeten krijgen dat deze weggebruiker dan ook een voorrangsrecht heeft.

Dit is helaas een hardnekkig fabeltje, dat wij hier op dit forum al eerder onderuit gehaald hebben.

Verplichting en recht gaan altijd onlosmakelijk samen. Een verplichting van persoon A tegenover persoon B houdt sowieso altijd voor persoon het recht in om te verwachten dat persoon A deze verplichting nakomt.

Afgezien daarvan kan het uiteraard voor de veiligheid aangewezen zijn om te verzaken aan de uitoefening van een recht. Als ik voorrang van rechts heb, maar er komt van links een vrachtwagen waarvan de bestuurder mij duidelijk geen voorrang kan of wil verlenen, zal ik aan mijn voorrangsrecht verzaken.

De voetganger die de rijbaan wil oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten of door een bevoegd persoon, en vaststelt dat een aankomend voertuig, rekening houdend met de omstandigheden (afstand, snelheid, toestand van het wegdek) nog veilig kan vertragen en zo nodig stoppen om hem te laten oversteken, heeft het recht om over te steken en de bestuurder aldus te noodzaken om te vertragen of zo nodig te stoppen, en mag dit recht ook uitoefenen.


Wat de politiebeamte betreft die op een oversteekplaats voor voetgangers een bejaarde dame heeft doodgereden: hij kan inderdaad nog in beroep gaan, en ik hoop dat hij er dan niet met zo een geringe straf zal vanaf komen.

In een krantenbericht over een ongeval ontbreken inderdaad dikwijls de nodige gegevens om ons een oordeel over de aansprakelijkheid te kunnen vormen. Bij de aanrijding van die bejaarde door die politiebeamte gaf deze evenwel een oorzaak op die hem niet van zijn aansprakelijkheid kon ontlasten: een ongeval toeschrijven aan de laagstaande zon, de mist, de regen, de hagel, de sneeuw, enz. staat gelijk met het toegeven dat men er zijn snelheid niet of onvoldoende aan aangepast heeft.

Met betrekking tot het ongeval van Ilse ontbreken ons helaas de gegevens waarop de rechter zijn vonnis gebaseerd heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1596 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 19:41:47 »
Citaat van: Inazuma
Nooit over het CVV gehoord ?
Centrum voor verkeersveiligheid ?

Comité. ;)

Citaat van: Jozef
Inderdaad. Ik behoud het al jaren voor Marc en Diane als respekt voor hun werk, in de hoop dat ze het opnieuw zullen willen gebruiken.

Misschien geen slecht idee om onze ervaringen en de bewijzen terug onder de aandacht te brengen ipv in boekvorm waar Marc nog steeds over spreekt. Het zal in ieder geval verder reiken dan in boekvorm.

Maar dan ook alles kenbaar maken waarover wij beschikken. Om vervolgens dan geburen van u te worden.

Doen, Diane.

Er is een principe dat zegt dat recht niet moet wijken voor onrecht. En vertel best de volledige waarheid, want als je enkel maar een tipje van de sluier licht, hebben de lezers er niet veel aan.

Er bestaat in België vrije meningsuiting en persvrijheid (geldt ook voor websites), tot spijt van wie het benijdt. Als je rekening houdt met de geldende beperkingen, heb je het recht aan jouw kant. Inbreuken tegen de persvrijheid worden weliswaar dikwijls verwezen naar de correctionele rechtbank, doch maken in principe een assisenmisdrijf uit.

Door in angst te leven voor diegenen die onze vrijheden niet respekteren, moedigen we ze enkel aan om ons nog meer te terroriseren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1597 Gepost op: zaterdag 20 juni 2015 - 23:57:10 »
Enkele foto’s en voorbeelden van vangrails die we op onze wegen aantroffen.

Vangrail te Aartselaar :


Tijdje geleden is er bij een ongeval nog een bestuurster net-niet gepiest op een onveilige vangrail ...
Dergelijke levensgevaarlijke vangrails staan dus nog altijd langs de Vlaamse wegen ...



Met mijn uiterst welgemeende excuses om het Comité een Centrum te noemen  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Ik wijt het aan conditionering gedurende de afgelopen jaren ...
Begrijpelijkerwijze wil niemand in België een centrum ivm verkeer genoemd worden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1598 Gepost op: zondag 21 juni 2015 - 00:03:41 »
Helaas is de thermoplastische wegmarkering nog altijd niet verboden - integendeel ...

En er is de afgelopen winter weer volop black ice uitgegoten over allerhande beschadigingen ipv die te repareren.


Sommigen leren het nooit ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1599 Gepost op: zondag 21 juni 2015 - 00:09:50 »
Citaat
Het roept mij de verplichting op om absoluut te melden dat de lezer dient te weten dat het echter niet is omdat een weggebruiker voorrang zou moeten krijgen dat deze weggebruiker dan ook een voorrangsrecht heeft.

Dit is helaas een hardnekkig fabeltje, dat wij hier op dit forum al eerder onderuit gehaald hebben.
In de gevallen waar dat zo bepaald is, en Cassatie ook die stelling volgt :
Een bestuurder die voorrang heeft, mag er van uitgaan dat die voorrang hem ook verleend zal worden ...

Dat zijn dus de gevallen met borden ...


Helaas blijft de tegenstrijdigheid tussen  art. 42.4.4. en 40.4.2 ook jaren later nog steeds in de wegcode staan
Idem met de fietsers-oversteekplaats
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1600 Gepost op: woensdag 24 juni 2015 - 00:54:45 »
Citaat van: Jozef
een ongeval toeschrijven aan de laagstaande zon, de mist, de regen, de hagel, de sneeuw, enz. staat gelijk met het toegeven dat men er zijn snelheid niet of onvoldoende aan aangepast heeft.

Niet akkoord, Jozef. Want daarover heb ik en/of Diane al meer dan voldoende rechtspraak aangehaald en geplaatst. Dat was onder andere de aanleiding tot boosheid van bv I.B.. Men hoeft de waarheid niet te verdoezelen.

Over de zon en zonverblinding kan nog veel geschreven worden. Wat voor de ene rechter tot stapvoets rijden aanspoort, is voor een andere rechter een onoverkomelijk ongeval. Ook daarover hebben we getracht het één en ander aan te tonen.

Citaat van: Inazuma
Helaas is de thermoplastische wegmarkering nog altijd niet verboden - integendeel ...

En er is de afgelopen winter weer volop black ice uitgegoten over allerhande beschadigingen ipv die te repareren.


Sommigen leren het nooit ...


Het vertikaal klassement is nog steeds schering en inslag, Ina.

Begrijpelijk toch om er alles aan gedaan te hebben dat een Comité moest verdwijnen.

Je kan het vergelijken met een personae non grata dat even tegen een boswachter komt zeggen welke struiken en bomen er ziek zijn en wat er zou dienen te gebeuren. Dat is voor een boswachter onhebbelijk en ondankbaar ondanks de natuur te willen verbeteren en te beschermen.

Net hetzelfde met verkeer. Dit hoef ik tegen jou al lang niet meer te zeggen.

De boekjes ogen mooi...maar niemand dat het initiatief wil nemen om in onze voetsporen te treden. In alle eerlijkheid, ik heb er geen zin meer in alhoewel het nog af en toe eens serieus kriebelt bij de uitspraken die je in nieuwsjournaals kan vernemen.   

Zoals bv bij het ongeval vorige week op de E19. Waarbij ik me de vraag stel wat met onze verslagen en aanbevelingen die wij reeds in 1997 voorstelden ter voorkoming van net zulke ongevallen.

Met nog de bijkomende problematiek, het slapend verkeerdcentrum, waar men meer vragen bij stelt dan het uiteindelijke doel dat men zou moeten bereiken. Ook daarover geen hanen die erover kraaien op hoger niveau.

Alhoewel, als je het gelooft, België is blijkbaar goed bezig op gebied van verkeersveiligheid. Ik zou niet weten waar, maar het zal aan mij liggen. Zoals ik vroeger van I.B. op de neus schriftelijk geduwd kreeg dat ik moet leren relativeren. Dat we er te hard tegenaan gingen en tegen schenen schopten van een hoog geplaatste die hij bijzonder goed kende. Achter de schermen...weet je wel.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1601 Gepost op: woensdag 24 juni 2015 - 12:18:46 »
Citaat van: Jozef
een ongeval toeschrijven aan de laagstaande zon, de mist, de regen, de hagel, de sneeuw, enz. staat gelijk met het toegeven dat men er zijn snelheid niet of onvoldoende aan aangepast heeft.

Niet akkoord, Jozef.

Marc, bij gebrek aan enig antwoord op mijn eerder gestelde vraag, ontgaat mij nog altijd de opportuniteit die jou en Diane er thans toe inspireert om telkens weer uitgerekend politiebeamten die in een ongunstig daglicht de krantenkoppen halen, als een duivel in een wijwatervat te verdedigen.

Je moet je daarbij wel bewust zijn van de gevolgen van je stellingnames. Wij gaan hier niet voor nog meer ongevallen zorgen door weggebruikers wijs te maken dat de laagstaande zon de oorzaak van een ongeval kan geweest zijn. Als je nu even de vaak dwalende rechtspraak erbuiten laat, kan je technisch niet anders dan erkennen dat een bestuurder die bij laagstaande zon een hindernis aangereden heeft waarvoor hij zonder die laagstaande zon tijdig had kunnen stoppen, er niet voor gezorgd heeft dat hij op de afstand die hij kon overzien, zo nodig kon stoppen, door zijn snelheid voldoende aan te passen aan die laagstaande zon.

Ik heb er niets tegen dat iemand hier probeert de politie te verdedigen, ook dat hoort immers tot de vrije meningsuiting op dit forum. Maar laten we het dan wel met ernstige argumenten doen. Een auto gedraagt zich onvermijdelijk volgens de onveranderlijke wetten van de fysica, niet volgens de rechtspraak.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1602 Gepost op: woensdag 24 juni 2015 - 16:39:50 »
Het vertikaal klassement is nog steeds schering en inslag, Ina.
Begrijpelijk toch om er alles aan gedaan te hebben dat een Comité moest verdwijnen.

Net hetzelfde met verkeer. Dit hoef ik tegen jou al lang niet meer te zeggen.
Nee, ik merk ook de overheidsreacties ... of net het gebrek daar aan.

Citaat
De boekjes ogen mooi...
Windowdressing als verkeersbeleid ...


Citaat
Dat we er te hard tegenaan gingen en tegen schenen schopten van een hoog geplaatste die hij bijzonder goed kende. Achter de schermen...weet je wel.
Maar is wel zo uitgekomen hé ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: TOPIC : POLITIE
« Reactie #1603 Gepost op: donderdag 25 juni 2015 - 13:39:05 »
Citaat van: Jozef
een ongeval toeschrijven aan de laagstaande zon, de mist, de regen, de hagel, de sneeuw, enz. staat gelijk met het toegeven dat men er zijn snelheid niet of onvoldoende aan aangepast heeft.

Niet akkoord, Jozef.

Marc, bij gebrek aan enig antwoord op mijn eerder gestelde vraag, ontgaat mij nog altijd de opportuniteit die jou en Diane er thans toe inspireert om telkens weer uitgerekend politiebeamten die in een ongunstig daglicht de krantenkoppen halen, als een duivel in een wijwatervat te verdedigen.

Je moet je daarbij wel bewust zijn van de gevolgen van je stellingnames. Wij gaan hier niet voor nog meer ongevallen zorgen door weggebruikers wijs te maken dat de laagstaande zon de oorzaak van een ongeval kan geweest zijn. Als je nu even de vaak dwalende rechtspraak erbuiten laat, kan je technisch niet anders dan erkennen dat een bestuurder die bij laagstaande zon een hindernis aangereden heeft waarvoor hij zonder die laagstaande zon tijdig had kunnen stoppen, er niet voor gezorgd heeft dat hij op de afstand die hij kon overzien, zo nodig kon stoppen, door zijn snelheid voldoende aan te passen aan die laagstaande zon.

Ik heb er niets tegen dat iemand hier probeert de politie te verdedigen, ook dat hoort immers tot de vrije meningsuiting op dit forum. Maar laten we het dan wel met ernstige argumenten doen. Een auto gedraagt zich onvermijdelijk volgens de onveranderlijke wetten van de fysica, niet volgens de rechtspraak.

Jozef,

Wij verdedigen niemand als een duivel in een wijwatervat, Jozef. We kunnen nog relativeren en niet alles voor waarheid aannemen wat de pers schrijft. Hier spreken we uit ervaring van het verleden. Dan zou je dit ons ook kunnen verwijten ivm motorrijders vroeger. We hebben de motorrijders trachten te beschermen en anderzijds ook de nadelen opgeworpen die motorrijders aan zichzelf toewerpen. Denken we maar aan motorkledij, racen, de op en afritten die bijzonder gegeerd zijn...

Een ongeval kan iedereen overkomen. Niemand is daarvan gevrijwaard of draagt daartoe de garantie met zich mee. Dat is het punt dat Diane en ik willen opwerpen. Hoe vaak komen er ongevallen voor waar laagstaande zon en verblinding het onderwerp vormt als oorzakelijk verband? Kunnen we daarom heen? Neen. Dan zouden we de dwalende rechtspraak ter zijde moeten laten? Ze is er wel hé, Jozef. Het komt meer dan eens voor dat een bestuurder wordt vrijgesproken op basis van wat jullie tegenspreken.

Net zoals andere weersomstandigheden die je aanhaalde maar toch berusten op tegenspraak op basis van rechtspraak. Mijn inziens, indien jullie zo vast houden aan de wegcode, hoeft er geen geen enkele verkeersdeskundige nog op de plaats van een ongeval af te stappen. Want dan brengen jullie een belangrijke vraag op de helling wat het oorzakelijk verband betreft naar de omstandigheden tot het ongeval. En daar kunnen wij nou net niet omheen.

Verdedigen in een wijwatervat? Daarom dat wij de erbarmelijke vaststellingen hebben aangekaart wat ons absoluut niet in dank is afgenomen. Diane hoeft ook nog samen te werken met politiediensten, Jozef. Of denk je dat het Christophoros forum af en toe eens niet ter sprake komt? Zowel positief als negatief. We weten het, om negativiteit te behalen, ondanks alle goede bedoelingen, hoef je in België geen moeite te doen.

Dat bewijst o.a. het politieforum.

Er zijn nog beëdigde personen die hun taak naar behoren weten te vervullen, Jozef. Komt dit niet wat te weinig ter spraak op het forum? Tja....nu trek ik met Diane weer eens de kaart.

Citaat van: Jozef
Maar laten we het dan wel met ernstige argumenten doen. Een auto gedraagt zich onvermijdelijk volgens de onveranderlijke wetten van de fysica, niet volgens de rechtspraak

Daar heb je gelijk, maar niet het gelijk aan uw of jullie zijde indien je de bestaande rechtspraak verwerpt. Waar men heel dikwijls naar verwijst in besluiten en conclusies die worden opgesteld in de advocatuur. En op basis van deskundige vaststellingen, Jozef.

Of het nu een beëdigd ambtenaar of een burger is, heeft geen enkel belang. Niemand is gevrijwaard van zonden. Als we onze laatste fout hebben gemaakt in het verkeer, nogmaals, dan leven we niet lang meer. Dat geldt voor iedereen.

Ik heb het ook moeilijk met de rechtspraak in deze zaak. Stapvoets rijden zoals de rechter aanhaalde? Er zijn omstandigheden, weersomstandigheden, dat stapvoets rijden zelfs onverantwoord is. Voor eigen veiligheid en voor anderen. Denken we maar aan de weersomstandigheden van hagelbollen en hevige neerslag.     
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 juni 2015 - 13:42:20 door marc »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder