Auteur Topic: blokkeren kpt  (gelezen 15106 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
blokkeren kpt
« Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 21:34:36 »
Hedendaags gedrag in Brussel om op kruispunten met voorrang van rechts het kruispunt niet te blokkeren.
Men maakt zolang mogelijk gebruik van zijn voorrang op een defensieve manier welteverstaan, tot als de laatsttoegekomene het kruispunt zodanig zou blokkeren dat alles vast zit.
Bij voorrang van rechts bestaat er niet zoiets als een psychologische hoofdbaan.
Het is niet omdat de ene weg breder is dan de andere dat de voorrang van rechts niet meer toegepast wordt.
Wanneer twee bestuurders het kruispunt naderen is de regel zuiver, de van rechts komende bestuurder heeft voorrang ongeacht welke richting hij uitgaat.
Even stoppen op een kruispunt om voorrang te verlenen aan je tegenligger als je links wil afslaan of om voorrang aan rechts te verlenen wordt aanvaard.
"Even stoppen op een kruispunt" betekent dat men maximum aan "enkele" rijdende bestuurders voorrang verleent. Dit is niet van toepassing bij files want dan spreekt men van blokkeren en mag men het kruispunt niet oprijden.
Bij T kruispunten of andere kruispunten met drie toekomende wegen werk dit als volgt :
Als drie bestuurders toekomen aan een kruispunt met vvr. zal er een probleem ontstaan wanneer twee bestuurders naar links willen afslaan.
De laatst toegekomen bestuurder die naar links wil afslaan zal het kruispunt niet oprijden omdat anders het kruispunt geblokkeerd zou raken.

________A_          ________
                |         |
                         B

Gegeven A, B, C naderen een kruispunt met vvr.
Alle wegen zijn tweerichtingsverkeer.

Mogelijkheid 1: A rijdt rechtdoor, B gaat naar links, C rijdt rechtdoor.
Volgorde : C B A (B stopt even in het midden om C door te laten)

Mogelijkheid 2: A gaat naar rechts, B gaat naar rechts, C gaat naar links
Volgorde : B en A samen dan C

Mogelijkheid 3: A rijdt rechtdoor, B gaat naar links, C gaat naar links en komt iets later toe dan A
Volgorde : B rijdt tot in het midden, A rijdt tot in het midden, C die als laatste toekwam en naar links wil kan het kruispunt niet oprijden omdat dan alles geblokkerd raakt. Eénmaal C gestopt is omdat hij anders het kruispunt blokkeert, is de volgorde B, A, C .

Mogelijkheid 4: A rijdt rechtdoor en komt iets later toe dan C, B gaat naar links, C gaat naar links.
Volgorde : B rijdt tot in het midden, C rijdt tot in het midden, A die als laatste toekomt kan het kruispunt niet oprijden omdat dan alles geblokkeerd raakt.
Eénmaal A gestopt is omdat hij anders het kruispunt blokkeert, is de volgorde C, B, A .

Bij kruispunten met vier of meer toekomende wegen werkt dit als volgt :
Men past dezelfde logica toe dan hierboven.
Men blijft zijn voorrang gebruiken tot in het midden van het kruispunt zolang de mogelijkheid bestaat om het kruispunt na eventueel even stoppen te ontruimen.
De laatst toegekomene, 3e of in dit geval eventueel 4e of zelfs 5e bestuurder die door het oprijden van het kruispunt alles zou vastzetten wacht en rijdt het kruispunt niet op.

Toch nog even verduidelijken dat bij dit gedrag het even stoppen op een kruispunt niet onmiddellijk betekent dat je het kruispunt zou blokkeren.

Dit is na onderzoek het hedendaagse gedrag in Brussel.

De bestuurders moeten om dit toe te passen zeer attent zijn, voldoende inzicht hebben, altijd de juiste voorrangsregel die van toepassing is kennen, en vooral aktief deelnemen aan het verkeer en rekening houden met de anderen.

Sommigen zeggen dat deze manier van handelen de doorstroming zou tegenwerken. Dat is net de bedoeling op kruispunten met vvr binnen de bbk.
Op invalswegen met grote doorstroming zijn voorrangsborden B15 of B9 geplaatst.

Ook fietsers houden zich aan deze afspraken.

« Laatst bewerkt op: maandag 17 mei 2010 - 21:42:15 door mazda »

wooter

• Gast
Re: blokkeren kpt
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 22:05:42 »
Huh?

In Brussel telt ook weer: diegene die zijn kak intrekt, is het laatst.

En daar zijn genoeg kruispunten waar redelijk wat verkeer passeert, en geen weg optisch ondergeschikt is. Met vieren arriveren op een kruispunt VVR is daar schering en inslag, en zoals gezegd: wie zijn kak eerst intrekt, is laatst.

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 23:22:15 »
ik zie enkel mogelijkheid 2 als juist

in alle andere stop er wel ergens een voertuig in het midden en dat mag niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 07:00:25 »
Ze stoppen bijna altijd even in het midden.
Maar dit wordt niet aanzien als blokkeren.
Juist volgens de regels ? Als er meer dan twee bestuurders op een kruispunt komen is de kans zeer groot dat iemand zijn voorrang moet afstaan om het te kunnen oplossen.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 08:46:09 »
Ze stoppen bijna altijd even in het midden.
Maar dit wordt niet aanzien als blokkeren.
van als er een voertuig is dat moet vertragen omdat er iemand op het kruispunt staat, wordt dat kruispunt geblokkeerd
better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 18 mei 2010 - 21:22:38 »
Dat kan wel zo zijn Sniper, maar het probleem blijkt niet altijd oplosbaar als er meer dan twee bestuurders samen op een eenvoudig kruispunt met vvr komen.
De absolute vvr kan alleen correct werken op plaatsen met éénrichtingsverkeer waar niet de mogelijkheid bestaat dat meer dan twee bestuurders uit verschillende richtingen samen komen.
Het gedrag op sommige plaatsen in Vlaanderen (buiten Brussel) waar men gewoonweg geen voorrang aan rechts verleent zelfs al zijn er maar twee bestuurders op het kruispunt is ook niet goed te praten.

Ik stel alleen maar vast, ik oordeel niet over de manier waarop het er in Brussel aan toe gaat als meerdere bestuurders samen komen op een kruispunt met vvr tijdens de spits.
Eén ding staat wel vast, de absolute vvr werkt niet op drukke kruispunten waar meerdere bestuurders uit alle richtingen kunnen samenkomen.

Maar het totaal negeren van de vvr zoals dat op andere plaatsen in dit land gebeurt is naar mijn mening nog veel erger.
Het ergste is dat sommige bestuurders die de vvr systematisch aan hun laars lappen zelfs niet meer weten, of nooit geweten hebben welke voorrangsregeling van toepassing is.

Welkom in Belgie zou ik zeggen tegen elke buitenlander die hier wil deelnemen aan de verkeerschaos.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 mei 2010 - 21:58:16 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 01:39:14 »
Eén ding staat wel vast, de absolute vvr werkt niet op drukke kruispunten waar meerdere bestuurders uit alle richtingen kunnen samenkomen.

Correct. Als er aan een klassiek kruispunt gelijktijdig voertuigen uit de 4 richtingen komen, werkt de VVR niet meer, want iedere bestuurder moet voorrang verlenen aan een andere bestuurder.

VVR werkt dus enkel in abnormale omstandigheden.

Citaat
Maar het totaal negeren van de vvr zoals dat op andere plaatsen in dit land gebeurt is naar mijn mening nog veel erger.
Het ergste is dat sommige bestuurders die de vvr systematisch aan hun laars lappen zelfs niet meer weten, of nooit geweten hebben welke voorrangsregeling van toepassing is.

Ik zie dat bijvoorbeeld in Aalter, als ik een kruispunt met de Stationsstraat nader. De Stationsstraat is een winkelstraat, en wordt dus belangrijker geacht dan de zijstraten die erop uitkomen. Geen kat die de Stationsstraat volgt en ook maar enigszins beseft dat die zijstraten VVR hebben. "Neem" je je voorrang vanuit een zijstraat, dan krijg je een claxonconcert te horen en zie je een wijsvinger tegen de slaap van de voorrangsplichtige bestuurder heen en weer draaien.

Citaat
Welkom in Belgie zou ik zeggen tegen elke buitenlander die hier wil deelnemen aan de verkeerschaos.

Telkens ik naar België rijd, stop ik even in Aachen om mentaal een knop om te draaien.

Om in België als buitenlander in het wegverkeer te overleven, is er maar één regel: al de anderen, wat ze ook doen of laten, hebben voorrang.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 01:49:17 »
Telkens ik naar België rijd, stop ik even in Aachen om mentaal een knop om te draaien.
ik probeer steeds via nl het land binnen te komen
dan word ik dmv een hevige attent gemaakt op het feit dat ik belgie binnenrijd
mijn kinderen worden steeds wakker en zeggen me dat er iets mis is
better a bad day at sea

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 06:51:44 »
Zelfs mijn hond beseft dat we over de grens zijn gereden na een paar honderden kilometers over deftige autosnelwegen in het buitenland.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 14:16:22 »
Punt is dat er geen dergelijke afspraken zijn.
De "afspraken" die het verkeer regelen, heten allemaal samen de wegcode.

Voor de situaties die je noemt, is er evenwel niets voorzien in de wegcode, er zijn bijgevolg geen afpraken over.
Wat wel zeker is, is dat de afspraken die je noemt en die in BXL schijnen te werken, niet stroken met de afspraken die de wegcode vormen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 23:49:08 »
Vandaag navraag gedaan aan personen die in het Brusselse wonen. Blijkt dat zij het kruispunt niet zouden oprijden als ze op voorhand kunnen zien dat ze in het midden alles zullen vastzetten omdat er aan de overkant bijvoorbeeld een file staat.
Zolang er geen echte opstopping voor je is heeft men niet altijd een duideijk beeld over het kruispunt alvorens dit op te rijden en gebeurt het dat je de voertuigen van rechts pas duidelijk ziet als je eigenlijk al een deel voorbij de rand van het kruispunt bent,  dus op het kruispunt zelf.
Als iedere bestuurder net voor het kruispunt zou stoppen om zich ervan te vergewissen dat de weg rechts van hem vrij is zou het verkeer blijkbaar hopeloos vast komen te zitten omdat op een kruispunt met vvr elke bestuurder zowieso voorrang moet kunnen verlenen, en dat voor de vlotte doorstroming het niet oportuun is dat ze allemaal stil zouden staan voor het kruispunt.
Een bestuurder die rechtdoor wil rijden op een kruispunt met vier armen kan nooit absolute voorrang hebben over het gehele kruispunt vermits hij zelf voorrang moet kunnen verlenen aan rechts en dus altijd zal moeten vertragen en indien nodig stoppen op de plaats vanwaar hij de voorranghebbende kan zien aankomen.
De vvr wordt in ieder geval zo goed als mogelijk gerespecteerd.
Als er maar twee bestuurders op een kruispunt komen wordt de vvr voor 99 procent van de gevallen correct toegepast, ongeacht de breedte van de wegen, het aantal rijstroken, of het type van voertuig(behalve spoorvoertuigen natuurlijk) dus ook de bussen van de MIVB verlenen mooi vvr.

« Laatst bewerkt op: woensdag 19 mei 2010 - 23:56:12 door mazda »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 00:08:07 »
Punt is dat er geen dergelijke afspraken zijn.
De "afspraken" die het verkeer regelen, heten allemaal samen de wegcode.

Voor de situaties die je noemt, is er evenwel niets voorzien in de wegcode, er zijn bijgevolg geen afpraken over.
Wat wel zeker is, is dat de afspraken die je noemt en die in BXL schijnen te werken, niet stroken met de afspraken die de wegcode vormen ...

De wegcode zegt wel dat ook fietsers vvr moeten verlenen of vvr hebben.
Als er maar twee bestuurders op het kruispunt komen zonder doorgetrokken fietspaden die in het Brusselse trouwens allemaal werden afgeschaft (lees onderbroken) op kpt met vvr, en één daarvan is een fietser zal de vvr ook door de fietser verleend worden.

Je kan moeilijk stellen dat het kruispunt volledig geblokkeerd raakt omdat een bestuurder even stopt op het kruispunt om een andere bestuurder voor te laten.
Sniper schreef dat door het even stoppen op een kpt de bestuurders van de dwarsrichting daardoor zouden moeten vertragen en dat dit reeds blokkeren betekent.
Maar die bestuurders moeten zowieso vertragen om vvr te kunnen verlenen want zij hebben geen glazen bol om achter de hoeken te kijken.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 00:57:42 »
Sniper schreef dat door het even stoppen op een kpt de bestuurders van de dwarsrichting daardoor zouden moeten vertragen en dat dit reeds blokkeren betekent.
Maar die bestuurders moeten zowieso vertragen om vvr te kunnen verlenen want zij hebben geen glazen bol om achter de hoeken te kijken.
wat met een prioritair voertuig
die moet ook vertragen en stoppen indien nodig, maar een geblokkeerd kruispunt is het laatste wat die gasten willen
better a bad day at sea

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 02:14:25 »
ik probeer steeds via nl het land binnen te komen

O ja, dat ken ik: "De Limburgers heten U welkom" staat er op een groot plakkaat. En 100 meter verder staat het feestcomité in de vorm van struikrovers op de middenberm al klaar om je te fotograferen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 09:44:55 »
En 100 meter verder staat het feestcomité in de vorm van struikrovers op de middenberm al klaar om je te fotograferen.
daar heb ik weinig last van
CC op 125 en proberen wakker te blijven
better a bad day at sea