Auteur Topic: Doorlopende witte streep overschrijden  (gelezen 56690 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Doorlopende witte streep overschrijden
« Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 16:49:05 »
Van een moderator op een forum dat zogezegd begaan is met de verkeersveiligheid:

Citaat
Een doorlopende witte lijn mag je inderdaad nooit overschrijden.

Bron (laatste posting)

Een doorlopende witte lijn bestaat niet in de verkeerswetgeving, wel een doorlopende witte streep. Schoonheidsfoutje voor de leek, onaanvaardbaar van een rijschoolinstructeur.

Levensgevaarlijke onzin !!!

De kandidaten voor het rijbewijs prenten zich dit goed in het hoofd. En in plaats van de doorlopende witte streep te overschrijden om uit te wijken voor het kind dat plots de rijbaan oploopt, rijden ze het morsdood.

Wij overschrijden die doorlopende streep in dat geval natuurlijk wel, want we weten dat we dan een "grond van verschoning" hebben voor de rechter.

Stoute Jozef toch die weer eens rechtzet wat krom is en er zodoende voor zorgt dat onze kindjes niet doodgereden worden!

Overigens is er een geval waarin de wegcode expliciet toestaat om een doorlopende witte streep te overschrijden:

Citaat
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: Doorlopende witte streep overschrijden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 17:06:33 »
Citaat
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Interessant, dat zat nog ergens ver in mijn achterhoofd; een normaal denkend mens zal na een inhaalbeweging op een 1+1 wel snel terug naar rechts gaan zonder aan dit artikel te denken.

Maar dan vraag ik me wel af wat het nut is van deze constructie bvb op de E17 in Burcht, waar tussen het tweede en derde rijvak, komende van Gent een doorlopende witte streep staat links van een onderbroken witte streep.  Als je dus naar het derde vak gaat, krijg je de indruk dat je niet meer terug mag, maar aangezien je normale plaats rechts is, en je de lijn overschreden hebt om in te halen, mag je dus ook gewoon weer naar rechts ...

Weer een fantasietje zonder wettelijke basis ?  Of is er iets dat ik over het hoofd zie ?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 18:54:52 »
en je de lijn overschreden hebt om in te halen, mag je dus ook gewoon weer naar rechts ...

Weer een fantasietje zonder wettelijke basis ?  Of is er iets dat ik over het hoofd zie ?
als jij met je wagen die lijn overschrijdt om iemand in te halen mag je terug

een vrachtwagen die op het derde( linkse) vak rijdt, mag niet meer terug
die moet wachten tot na de afslag om terug te keren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 19:10:49 »
Maar dan vraag ik me wel af wat het nut is van deze constructie bvb op de E17 in Burcht, waar tussen het tweede en derde rijvak, komende van Gent een doorlopende witte streep staat links van een onderbroken witte streep.  Als je dus naar het derde vak gaat, krijg je de indruk dat je niet meer terug mag, maar aangezien je normale plaats rechts is, en je de lijn overschreden hebt om in te halen, mag je dus ook gewoon weer naar rechts ...
Nope ...
Heel dat stuk hangt vol F15's ... wat ineens betekent dat je niet inhaalt volgens Art 16.2.

Als je de dubbele streep niet overschreden hebt om in te halen, mag je ze niet meer opnieuw overschrijden in de andere richting ...

Overigens geen probleem daar, op het einde kan je probleemloos weer naar rechts als je wil.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 mei 2010 - 19:12:50 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 21:06:39 »
Citaat
Maar dan vraag ik me wel af wat het nut is van deze constructie bvb op de E17 in Burcht, waar tussen het tweede en derde rijvak, komende van Gent een doorlopende witte streep staat links van een onderbroken witte streep.
Het nut was heel simpel: voertuigen voor vervoer van zaken van meer dan 3.5 ton MTM mogen alleen de twee rechtse rijstroken gebruiken. Omdat de borden F15 aldaar pas vrij dicht bij de afrit naar Rotterdam stonden konden de bestuurders van vrachtwagens niet tijdig voorsorteren met alle risico's vandien. Door het vrij vroeg doortrekken van een volle witte streep krijg je twee rijbanen op een openbare weg en kon het vrachtverkeer volledig wettelijk tijdig voorsorteren. Later werden de borden F15 ook wat meer voorafgaandelijk geplaatst; de volle streep kan dus eigenlijk weer afgeschaft worden. Nu heb je dus nog altijd twee rijbanen, eentje met twee rijstroken en eentje met een rijstrook.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 21:46:10 »
Maar dan vraag ik me wel af wat het nut is van deze constructie bvb op de E17 in Burcht, waar tussen het tweede en derde rijvak, komende van Gent een doorlopende witte streep staat links van een onderbroken witte streep.  Als je dus naar het derde vak gaat, krijg je de indruk dat je niet meer terug mag, maar aangezien je normale plaats rechts is, en je de lijn overschreden hebt om in te halen, mag je dus ook gewoon weer naar rechts ...
Nope ...
Heel dat stuk hangt vol F15's ... wat ineens betekent dat je niet inhaalt volgens Art 16.2.

Als je de dubbele streep niet overschreden hebt om in te halen, mag je ze niet meer opnieuw overschrijden in de andere richting ...

Overigens geen probleem daar, op het einde kan je probleemloos weer naar rechts als je wil.
juist ja  ;)

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 00:52:58 »
ben ik het niet mee eens
je kan gerust 2 vrachtwagens die mekaar aan het inhalen zijn op die strook inhalen, en dan zou je normaal terug mogen keren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 02:08:17 »
Als ik overigens een goede raad mag geven: onthoud "72.4". Want gegarandeerd dat er ooit problemen ontstaan met flikken die zover niet geraakt zijn bij hun studie van de wegcode.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 09:25:52 »
ben ik het niet mee eens
je kan gerust 2 vrachtwagens die mekaar aan het inhalen zijn op die strook inhalen, en dan zou je normaal terug mogen keren
Is het niet zo, dat door de F15's je per definitie aan het voorsorteren bent en niét aan het inhalen ?

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 09:34:27 »
ben ik het niet mee eens

Het is niet het inhalen alleen die toelaat om daarna weer over die dubbele streep te rijden.
De voorwaarde dat je er eerst bent overgereden om dan in te halen blijft ook bestaan.
"De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen."
Bijgevolg kan het niet dat je de vrachtwagens inhaalt zonder van rijstrook te veranderen om daarna over de dubbele streep rechts te gaan rijden.

En dan heb je natuurlijk ook de F15 borden.
Vermits je niet inhaalde omdat er F 15 borden staan kan je nooit de dubbele streep overschrijden als de doorlopende streep aan jou kant ligt.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 10:42:02 »
[Door het vrij vroeg doortrekken van een volle witte streep krijg je twee rijbanen op een openbare weg en kon het vrachtverkeer volledig wettelijk tijdig voorsorteren.
Er zijn tussen de meest linkse en de derde rijstrook geen wegmarkeringen aangebracht die de rand van de rijbaan aangeven.

Er is daar dus slechts 1 rijbaan met 4 rijstroken.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 10:45:01 »
16.2.   Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Gezien er geen oversteekplaatsen zijn op de snelweg, bevindt je je daar in een situatie waarbij sneller rijden in een andere rijstrook geen inhalen is.

Aangezien je niet inhaalt, voldoe je niet aan de voorwaarden uit Art. 72.4  om weer over de doorlopende streep aan jouw kant te mogen rijden ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 10:47:39 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:19:50 »
16.2.   Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Gezien er geen oversteekplaatsen zijn op de snelweg, bevindt je je daar in een situatie waarbij sneller rijden in een andere rijstrook geen inhalen is.

Aangezien je niet inhaalt, voldoe je niet aan de voorwaarden uit Art. 72.4  om weer over de doorlopende streep aan jouw kant te mogen rijden ...

Dat zou ik zo nog niet durven zeggen.

Je kunt je naar die linkse rijstrook begeven om verschillende redenen:

- om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen (= niet inhalen).
- om in evenwijdige files te rijden overeenkomstig AR 9.5 te rijden (= niet inhalen).
- om in te halen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:26:44 »
Je kunt je naar die linkse rijstrook begeven om verschillende redenen:

- om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen (= niet inhalen).
- om in evenwijdige files te rijden overeenkomstig AR 9.5 te rijden (= niet inhalen).
Kan allemaal, maar je mag dan niet terug.

Citaat
- om in te halen.
Kan normaal ook, maar niet daar want je haalt niet meer in ... en mag dus niet terug over de dubbele streep.

De dubbele streep overschreden hebben om in te halen, is net de vereiste om de dubbele streep ook weer te mogen overschrijden in de andere richting ...

Weg Wanbeheer.be

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 14:28:36 »
om in te halen.
Mag je inhalen als er F15's staan ?  Volgens mij ben je per definitie aan het voorsorteren en kan van inhalen geen sprake zijn, niettegenstaande je natuurlijk wél sneller kan rijden dan het verkeer op een ander vak