Ik weet niet Jozef als enkel de F15 er staat, en de F13 ontbreekt.
Want dan kan ik bijna permanent uiterst rechts inhalen tussen Gent en Antwerpen... want ik wil immers richting Luik
Je kan niet inhalen:
Voorbijrijden bedoel ik natuurlijk als ik de F15 voor mij zie, en inhalen als ik uit het
geldigheidsbereik=hoeveel m/km
? van die gepasseerde F15 ben, tot ik de volgende F 15 zie... en dan weer opnieuw
AR 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Of zou dit enkel gelden als er zowel een F13 als een F15 is? Want er staat "Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen", niet "F13 en/of F15".
Idd, dat bedoel ik juist met mijn redenering, er staat EN, niet (EN/)OF...
De "definitie" van F13 en F15 volgens Artikel 71.2
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art71#71.2
F13
Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.
Dit verkeersbord kan de verschillende richtingen aanduiden. De streep tussen de rijstroken kan eventueel onderbroken zijn.
Het bord mag aangevuld worden om de voorsorteringsstroken voorbehouden voor het verkeer van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen aan te duiden.
F15 Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
1.- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
2.- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
3.- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.
F13: bepaald de (te nemen) rijstroken... en automatisch ook de richtingen.
F15 : bepaald de (te nemen) richtingen...
en het aantal pijlen staan enkel voor het aantal rijstroken... er kunnen dus veel meer richtingen als rijstroken zijn en die richtingen zijn daarvoor niet definitief of gekoppeld aan ´n/1 rijstrook (zie foto onderaan)geen bepalingen hoever ze juist geldig blijven...
Volgens mij bestaan deze F15 borden echt, het zou wel eens vanaf/langs de E40 thv Aalst kunnen staan, waar ik aan ´t rijden ben... mag ik dan steeds linksplakken als ik naar Brugge wil; mag ik dan steeds rechts voorbijrijden/inhalen van Aalst tot Gent bijvoorbeeld ?
edit: en middenplakken als ik naar Gent wil ?
Als de
neerwaartse pijlen alle in dezelfde doorgaande richtingen wijzen zoals het vb, kan ik eender welke rijstrook kiezen die ik wil... alle 3 steden liggen in dezelfde te volgen E40-richting...
De geldigheid is nergens bepaald dan neem ik maar aan tot ter hoogte van de eerste stad die men bereikt en dat is op de E40 vanuit Brussel : Gent.
Mss verklaart deze werkelijke foto wat:
welke tussen-rijstrook
op de R0 moet ik nemen als ik naar Bergen of Charleroi wil voorsorteren volgens deze
F15 ? http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelwegwet/afbeeldingen/snelwegwet2.JPGHoe rijmen deze F15-borden die talrijk op de R0 herhaald worden... na bijna elke afrit (behalve het specifiek afritbord)
met artikel 16.2 ?
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Betekent dit "vogelvrij" rechts voorbijrijden/inhalen als men naar Leuven/Luik wil ?
Dan lezen we weer F13
en F15 niet en/of...