Auteur Topic: Stuurtechnieken  (gelezen 56998 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 23:03:45 »
Ieder z'n mening maar om het nu een 'foute' techniek te noemen lijkt me wat vergaand. Ik kan je argumenten wel begrijpen maar ze lijken me meer op te gaan voor éénhandstuurders (oftewel glazenwassers). Bij redelijke wegoppervlakken en in niet te smalle situaties (omdat acceleratie vereist is) geef ik de voorkeur aan een goed gecontroleerde 'glijtechniek'.
Toestanden als aapje, konijntje, glazenwasser, stuur loslaten, etc... worden eigenlijk universeel als slechte stuurtechnieken erkend.

Bij de andere stuurtechnieken zijn er voor en tegenstanders en argumenten voor en tegen elke techniek.

Het enige moment waarop een professionele rijder zijn stuur lost, is eigenlijk wanneer die het decor ingaat en iets hard gaat raken.
Je wil de slag die de stuurinrichting krijgt, niet doorheen je stuur op je handen en armen krijgen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 mei 2010 - 09:38:32 »
Toestanden als aapje, konijntje, glazenwasser, stuur loslaten, etc... worden eigenlijk universeel als slechte stuurtechnieken erkend.
Wat is 'aapje' en 'konijntje'?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 22 mei 2010 - 11:17:53 »
Toestanden als aapje, konijntje, glazenwasser, stuur loslaten, etc... worden eigenlijk universeel als slechte stuurtechnieken erkend.
Wat is 'aapje' en 'konijntje'?
Handjes met 2 naast elkaar bovenop (de aap die aan zijn tak hangt) of onderin het stuur (konijntje dat lustig zit te knagen).

Doe het even na in de auto, wordt meteen duidelijk  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 22 mei 2010 - 20:29:43 »
Ik lig overhoop met de RACB methode bij het terug uit de bocht sturen  :-\
Vergeef me dat ik je zeg dat je dan een cursus moet volgen.  Eens je de uitleg krijgt, is ze heel eenvoudig, maar ik weet niet hoe ik je ze moet uitleggen :)

Toch een poging:

RACB stelt dat er 3 soorten bochten zijn, met 3 soorten van manieren om je stuur vast te nemen:

Een 'lichte' bocht naar rechts van 45 graden:
De handen blijven rusten op kwart-voor-drie

Een 'gemiddelde' bocht naar rechts van 90 graden:
De rechterhand neemt het stuur vast naast de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht.  Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand boven de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.

Een scherpe bocht, zoals een haarspeldbocht:
De rechterhand neemt het stuur vast onder de linkerhand, en trekt het stuur in de bocht.  Terwijl de rechterhand trekt, lost de linkerhand, totdat de rechterhand op kwart na het uur rust, waarna de linkerhand terug grijpt en je in de bocht kwart-voor-drie aanhoudt. De bocht uitsturen, betekent het tegenovergestelde: de linkerhand neemt het stuur vast aan de rechterhand onder de rechterhand, en trekt het stuur terug recht.

Nu is het interessante... Als je nu op een grote parking aan lage snelheid gaat proberen, ga je zien dat als je één keer het stuur 'onderhands' overneemt zoals voor een haarspeldbocht, en één keer het stuur 'bovenhands' voor een gemiddelde bocht, je aan het uiterste punt van je stuuruitslag zit.  Als je vervolgens hetzelfde doet in de tegenovergestelde richting, staat je stuur terug recht. Stuur je van het uiterste punt van je stuuruitslag drie keer onderhands naar de andere kant, zit je heel snel aan het andere uiterste van je stuuruitslag. Niet levensnoodzakelijk bij normaal rijden, maar je ziet dat dit wel van belang is bij rally, of als je de controle van je auto verliest en probeert terug controle te krijgen... En als toegevoegde bonus: altijd weet je waar je wielen naartoe wijzen, ook al sta je stil of glij je over vier banden...

Wat dit betekent is dat één keer onderhands sturen, hetzelfde is als twee keer bovenhands sturen.  En dan kun je dus combinaties maken, bv bij een rotonde:

Je nadert de rotonde: één keer bovenhands naar rechts. Je zit op de rotonde, één keer onderhands naar links. Je wilt de rotonde verlaten, één keer onderhands naar rechts, je bent uit de rotonde aan het rijden, één keer overhands naar links.

Met doordachte planning kan je dus het aantal keren dat je je handen verplaatst op het stuurwiel aanzienlijk verminderen.  Zo een rotonde rijden betekent dan 4 keer overnemen ipv eindeloos doorgeven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 mei 2010 - 20:32:15 door wooter »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #19 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 00:46:15 »
Ik laat het stuur ook altijd door mijn handen glijden in korte bochten, nog nooit hierdoor in een put terecht gekomen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #20 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 01:16:57 »
Ik laat het stuur ook altijd door mijn handen glijden in korte bochten, nog nooit hierdoor in een put terecht gekomen.
Je komt daardoor niet in putten, je kan erdoor in het decor terechtkomen als je een put raakt   ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #21 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 01:26:46 »
Ik lig overhoop met de RACB methode bij het terug uit de bocht sturen  :-\
Vergeef me dat ik je zeg dat je dan een cursus moet volgen.  
Daar is iets van  ;)
Vooral om er aan te kunnen wennen, denk ik

Citaat
Eens je de uitleg krijgt, is ze heel eenvoudig, maar ik weet niet hoe ik je ze moet uitleggen :)
Die uitleg valt toch al goed mee   :)

Eigenlijk is het niet helemaal verschillend van het gewone overpakken, maar de timing zit anders.
Hier begin je ineens met een trekbeweging (en doe je enkel trekbewegingen).
Bij gewoon overpakken heb je eerst de duwbeweging al, en dan pas gaat de "vrije" hand naar de andere kant voor de trekbeweging.

Nog eens wat mee experimenteren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #22 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 01:51:31 »
Ik laat het stuur ook altijd door mijn handen glijden in korte bochten, nog nooit hierdoor in een put terecht gekomen.
Je komt daardoor niet in putten, je kan erdoor in het decor terechtkomen als je een put raakt   ;D
Met die schuif-knijp techniek kan ik perfect alle putten vermijden ik raak er dus geen.
Ben wel ooit door een zonk in de weg naast de baan geraakt, achteras gebroken in de put naast de baan, paar keer rond zijn as en auto PT, was in het begin van de bocht, waar ik nog aan het insturen was.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 mei 2010 - 01:55:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #23 Gepost op: zondag 23 mei 2010 - 02:46:58 »
Hier begin je ineens met een trekbeweging (en doe je enkel trekbewegingen).
Ja en nee. De trekbeweging is wanneer je weet dat je gaat insturen. Vervolgens kom je in een zone waar je in de bocht zit maar toch nog altijd het stuur kwart-voor-drie vasthebt, en dan werken beide handen natuurlijk om precies te sturen.

Het is een stuurtechniek die ook niet direct voorkomt in de lagere cursussen, al was het maar omdat het een half jaar duurt vooraleer je er helemaal mee weg bent en je het blindelings uitvoert.

Maar eens onder de knie kan je bliksemsnel sturen, en omdat je het stuur niet laat glijden in je hand kan je bij driften ook perfect abrupte tankslappers vermijden. En daarom is het een rally-techniek :).

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #24 Gepost op: maandag 24 mei 2010 - 23:15:11 »
Vandaag eens even opgelet hoe ik nu precies stuur, die schuiftechniek pas ik eigenlijk enkel toe bij kort draaien aan lage snelheid ; keren in de straat bvb. ...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010 - 21:46:11 »
Mooi, mooi.  Op de openbare weg doen wij niet aan races of rally's, dus die technieken mag je allemaal opbergen in het dagdagelijkse rijden. Voor het overige heb ik nog de gouden tijd mogen meemaken dat er geen ABS, ESP en nog zo wat dergelijke snufjes op je tuut stonden. De duwtechniek was (en is) dan wel de beste stuurtechniek omdat je dan jezelf in je zetel drukt zodat je meer gevoel krijgt wat je voertuig doet; je voelt dus veel beter of je op de limiet van het uitbreken komt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 01:52:27 »
Mooi, mooi.  Op de openbare weg doen wij niet aan races of rally's, dus die technieken mag je allemaal opbergen in het dagdagelijkse rijden. Voor het overige heb ik nog de gouden tijd mogen meemaken dat er geen ABS, ESP en nog zo wat dergelijke snufjes op je tuut stonden. De duwtechniek was (en is) dan wel de beste stuurtechniek omdat je dan jezelf in je zetel drukt zodat je meer gevoel krijgt wat je voertuig doet; je voelt dus veel beter of je op de limiet van het uitbreken komt.


Correct, Kunde.Mede ook door steun te zoeken met de linker voet. Behorende eveneens tot de duwtechniek. Duwtechniek van rug en linker voet zijn wel een zeer belangrijke materie. Men merkt duidelijk het verschil in het aanvoelen van het weggedrag. 
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 05:16:12 »
Dan ben ik een specialleke zeker of zit ik door mijn lange benen niet zo dicht tegen mijn stuur geplakt.
Wanneer ik duw, tegen hogere snelheid door een bocht, dan zwalp ik zoals iemand die voor het eerst een stuur vast heeft.
Met trekken haal ik een veel beter resultaat omdat ik dan beter in de zetel blijf.
Met 1 hand geef ik de meeste kracht en de voel sensoren van de rest van mijn lichaam blijven beschikbaar om een beter resultaat te halen bij het aanvoelen van het voertuig.
Wanneer je duwt moet je andere en meer spiergroepen gebruiken waardoor er minder overblijft om je voertuig aan te voelen. Bovendien wanneer je van kwart voor drie duwt naar zes uur (zeker met het grotere stuur van een vrachtwagen) moet je jezelf min of meer uit je zetel hijsen waardoor je nog meer "gevoel" met je voertuig verliest.

Misschien is dit een techniek die ik mezelf onbewust heb aangeleerd tijdens de lange uren aan het stuur om mijn zwakke rug te beschermen en ligt dit ook aan de basis van de verwondering van de arts toen hij de foto's van mijn rug bekeek een paar jaar terug.
Volgens de omstandigheden (groot van gestalte (indertijd eens op 9 maanden tijd 12 cm gegroeid), redelijk zwaarlijvig, vrachtwagenbestuurder en zwakke rug) zagen mijn rugwervels er nog bijzonder goed bewaard uit.

Nu, ik blijf er bij dat ieder dat een beetje voor zichzelf moet uitmaken op welke manier men het beste resultaat behaald, zolang het resultaat er maar is.
Veel is ook afhankelijk van het soort voertuig, de scherpte van de bocht en de snelheid (al dan niet tegen/over de limiet) die er gereden wordt.

wooter

  • Gast
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 07:36:38 »
Als je tegen je stuur gaat duwen om je in de zetel te duwen ben je fout bezig. Daarmee verlies je een hoop van informatie en accuraat sturen dat je verspeelt aan het zoeken van steun.

Probeer die steun eens te vinden met je linkervoet hard tegen de voetsteun te duwen. Dan kan je de meest gekke bochten soepel insturen zonder veel spierkracht te moeten gebruiken op je armen.  En aangezien je beenspieren veel sterker zijn dan je armspieren moet ik je niet vertellen wat het meeste steun geeft.

In het dagdagelijkse verkeer gebruik ik die technieken, omdat ze een goede gewoonte zijn. Als je 6 maanden deze stuurtechniek aanhoudt, zelfs bij het achterwaarts inparkeren, worden die technieken automatismen. Automatismen die goed van pas komen wanneer plots die rallytechnieken nodig worden bij onverwacht controleverlies. Of zie jij van ver het verschil tussen een nat wegdek en een olievlek? Ik niet, maar dankzij die technieken wordt een grote gevaarlijke slippartij enkel een licht verzetten van de kont.

Maar je kan natuurlijk ook de informatie volgen die 20 jaar geleden courant was. Of een recente doorgedreven cursus doen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 mei 2010 - 09:05:41 door wooter »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Stuurtechnieken
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 26 mei 2010 - 13:14:47 »
Dan ben ik een specialleke zeker of zit ik door mijn lange benen niet zo dicht tegen mijn stuur geplakt.
Wanneer ik duw, tegen hogere snelheid door een bocht, dan zwalp ik zoals iemand die voor het eerst een stuur vast heeft.
Met trekken haal ik een veel beter resultaat omdat ik dan beter in de zetel blijf.
Met 1 hand geef ik de meeste kracht en de voel sensoren van de rest van mijn lichaam blijven beschikbaar om een beter resultaat te halen bij het aanvoelen van het voertuig.
Wanneer je duwt moet je andere en meer spiergroepen gebruiken waardoor er minder overblijft om je voertuig aan te voelen. Bovendien wanneer je van kwart voor drie duwt naar zes uur (zeker met het grotere stuur van een vrachtwagen) moet je jezelf min of meer uit je zetel hijsen waardoor je nog meer "gevoel" met je voertuig verliest.

Misschien is dit een techniek die ik mezelf onbewust heb aangeleerd tijdens de lange uren aan het stuur om mijn zwakke rug te beschermen en ligt dit ook aan de basis van de verwondering van de arts toen hij de foto's van mijn rug bekeek een paar jaar terug.
Volgens de omstandigheden (groot van gestalte (indertijd eens op 9 maanden tijd 12 cm gegroeid), redelijk zwaarlijvig, vrachtwagenbestuurder en zwakke rug) zagen mijn rugwervels er nog bijzonder goed bewaard uit.

Nu, ik blijf er bij dat ieder dat een beetje voor zichzelf moet uitmaken op welke manier men het beste resultaat behaald, zolang het resultaat er maar is.
Veel is ook afhankelijk van het soort voertuig, de scherpte van de bocht en de snelheid (al dan niet tegen/over de limiet) die er gereden wordt.

Bibi,

Ik heb mee deelgenomen aan de achtervolging dat recentelijk in het nieuws is gekomen. Bijstand bekomen van Rago, Lokale en WPR ploegen. Door de steun die men bekomt met de linkervoet krijgt men automatisch steun in de rug. Als het ware drukt men zich tegen de rugleuning. Meerdere malen, voornamelijk in bochten, de stuurvibratieweergave toegepast wat enkel mogelijk is met trekbewegingen. Bij ernstige wegschades bied deze techniek o.a. prachtige zekerheid en waarborg. Intercepties en achtervolgingen komen veelvuldig voor. Ze halen niet altijd het nieuws. Gelukkig heb ik met deze technieken ook het nieuws nog niet gehaald door in een decor terecht te komen.

Drugkoeriers en dealers zijn absoluut geen doetjes bij pogingen zich te onttrekken aan controles !! Bijzonder dankbaar ben ik nog steeds de Duitse politieinstructeur die de rijopleidingen verzorgde van de Duitse antibanditismeploegen. Nog wat beter uitgerust maar vergelijkbaar met de Belgische DSU - SIE.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.