Auteur Topic: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding  (gelezen 2490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 11:26:51 »
Citaat
demorgen.be

"Antwerpse Ring krijgt 18 rijstroken, ook bij aanleg tunnels" 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:39:58 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 12:40:02 »
Helsinki is een stad die X keer kleiner (aantal inwoners) is dan Antwerpen, en daar heeft men 3 ringwegen en zijn er plannen voor een vierde
logisch dat het woord File nog moet uitgevonden worden in het fins
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 14:38:18 »
Inderdaad.
Ofwel bouw je meerdere ringwegen om verkeer op langere afstand om te leiden, ofwel laat je alles langsheen de bestemmingscentra passeren, maar dan moet je net daar natuurlijk een hoge capaciteit voorzien voor rondgaand verkeer ... en komt alles vast te staan als er iets mis gaat om een toegangsweg want er zijn dan geen opties meer open.

De Grote Ring was daarom voorzien rond Antwerpen, de plaats was er (is er grotendeels nog), maar er is niets mee gebeurd.
En erger, er gebeurt ook nu nog steeds niets mee terwijl de plaats ervoor stilaan verdwijnt.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 14:39:35 »
Wat velen zich niet realiseren, is dat de Antwerpse Ring nu ook al 10 tot 12 rijstroken heeft op plaatsen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 15:23:33 »
Wat velen zich niet realiseren, is dat de Antwerpse Ring nu ook al 10 tot 12 rijstroken heeft op plaatsen ...

Staat wel in de link.
Ze zouden beter schrijven hoeveel rijstroken er bijkomen dan hoeven we niet te rekenen.

Ik schat gemiddeld 4 rijstroken, uitzonderlijk 6 of 3+3 rijstroken.

Verbeter mij want ik ken A´werpen niet zo goed:

Citaat
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Als er enkel daar ruimte en plaats is waarom niet ?

- - - - - -                    -- - - - -             - - - -

Minder files: véél beter voor het milieu.

Heeft onlangs nog een oude Vlaamse studie uitgerekend dat congestie (filedruk) nu bijna tien jaar geleden al 79 % van de externe kosten van het wegverkeer uitmaakt, en dat nog altijd met stijgende tendens, ook omdat de andere %-en daalden (vooral auto´s worden "properder"), het zou goed kunnen dat congestie nu tot 90 % uitmaakt van de marginale externe kosten.  

Vlotter en gelijkmatiger verkeer: beter voor het milieu én voor de veiligheid.

Extra rijstroken bijten niet... en trekken ook niet meer verkeer aan (vanwaar zouden ze komen  :D).

Te weinig rijstroken trekken -optisch- veel meer verkeer aan, want het verkeer blijft er veel langer sukkelen...

Studie (van 2004, over periode 1991-2002 ) even opgezocht:

Citaat
http://www.tmleuven.be/project/externekosten/2004-03_samenvatting.pdf   page 15

Externe kosten dalen sinds 1991, behalve congestiekosten

Sinds 1991 zijn de externe kosten van luchtvervuiling sterk gedaald (-47%). Dit is vooral te
danken aan verbeterde voertuigmotoren. Deze daling wordt echter gedeeltelijk teniet gedaan
door een trend naar oudere en grotere voertuigen. Het gemiddelde brandstofverbruik is vrijwel
constant gebleven, maar er is een lichte daling van de marginale externe kosten voor
klimaatverandering (-6%). Dat is te verklaren door de verschuiving van benzine naar diesel
die minder CO2 uitstoot per 100 kilometer. Dieselwagens veroorzaken wel nog altijd hogere
schade door luchtvervuiling dan benzinewagens. Geluid en schade aan het wegdek zijn op
Vlaamse schaal eerder gering. De externe kosten van luchtvervuiling, klimaatverandering en
geluidshinder vormden in 2002 ongeveer 12,5 % van de totale externe kosten van wegverkeer.
Ook de marginale externe ongevalkosten zijn fors gedaald tussen 1991 en 2002 (-61%). Dit
komt omdat het aantal ongevallen daalde terwijl het aantal voertuigkilometer verder steeg.
Ongeveer 9 % van de externe kosten waren in 2002 te wijten aan ongevallen.
De marginale externe congestiekosten zijn de enige kosten die in de periode 1991-2002 stijgen
(+31 %). Dat komt door de toename van het verkeersvolume en de bijbehorende files.
De marginale externe kosten van congestie vormen veruit de belangrijkste schadecategorie.
In 2002 hadden zij een aandeel van 79 % in de totale beschouwde marginale externe kosten;
in 1991 was dit nog maar 61 %.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 03:40:40 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 15:25:18 »
Wat wil je, in een land waar men er niet eens in slaagt om een deftige regering op poten te krijgen.  Waar politici meer begaan zijn met postjes en aantal stemmen dan met het voeren van een deftig beleid.  En desnoods bochten van 180 graden maken, of zich in allerhande bochtjes wringen om nog een paar extra stemmen te ronselen.  En waar actiegroepen bijgevolg blijkbaar meer te zeggen hebben dan om het even welke beleidsmaker....

En in een land waar de BAM jarenlang welgeteld 1 tracé fatsoenlijk onderzocht heeft.  En dit dan later zelf verdorie nog als excuus gebruikte, nl. dat er maar 1 tracé  deftig onderzocht geweest is.  En dat allemaal met ONS belastinggeld nota bene.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 15:28:55 »
Als er enkel daar ruimte en plaats is waarom niet ?

Minder files: véél beter voor het milieu.
Vlotter en gelijkmatiger verkeer: beter voor het milieu én voor de veiligheid


Extra rijstroken bijten niet en trekken ook niet meer verkeer aan (vanwaar zouden ze komen  :D).

Te weinig rijstroken trekken -optisch- veel meer verkeer aan, want het verkeer blijft er veel langer sukkelen...

Ga dat maar eens vertellen in de buurt van Borgerhout, Berchem,....   Iedereen heeft ondertussen gezien waartoe actiegroepen in staat (kunnen) zijn.  Wedden dat die daar ook als paddestoelen uit de grond zullen rijzen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Plannen 2003 vrijgegeven van Oosterweelverbinding
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 16 juni 2010 - 15:40:21 »
Als er enkel daar ruimte en plaats is waarom niet ?

Minder files: véél beter voor het milieu.
Vlotter en gelijkmatiger verkeer: beter voor het milieu én voor de veiligheid


Extra rijstroken bijten niet en trekken ook niet meer verkeer aan (vanwaar zouden ze komen  :D).

Te weinig rijstroken trekken -optisch- veel meer verkeer aan, want het verkeer blijft er veel langer sukkelen...

Ga dat maar eens vertellen in de buurt van Borgerhout, Berchem,....   Iedereen heeft ondertussen gezien waartoe actiegroepen in staat (kunnen) zijn.  Wedden dat die daar ook als paddestoelen uit de grond zullen rijzen?
Logisch.
Door voornamere en rijkere buurten gaat men geen extra 2+2 aanleggen om de R1 te onlasten ...

Of wacht eens die gaan vooral hun wegen voor sluipwegen verklaren (en plaatselijk verklaren en/of afsluiten voor zwaar verkeer) zodat het fileverkeer zeker geen alternatief heeft om uit te wijken naar "hun verbindingswegen"...
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juni 2010 - 15:45:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I