Wat velen zich niet realiseren, is dat de Antwerpse Ring nu ook al 10 tot 12 rijstroken heeft op plaatsen ...
Staat wel in de link.
Ze zouden beter schrijven hoeveel rijstroken er bijkomen dan hoeven we niet te rekenen.
Ik schat gemiddeld 4 rijstroken, uitzonderlijk 6 of 3+3 rijstroken.
Verbeter mij want ik ken A´werpen niet zo goed:
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Als er enkel daar ruimte en plaats is waarom niet ?
- - - - - - -- - - - - - - - -
Minder files: véél beter voor het milieu.
Heeft onlangs nog een oude Vlaamse studie uitgerekend dat congestie (filedruk)
nu bijna tien jaar geleden al 79 % van de externe kosten van het wegverkeer uitmaakt, en dat nog altijd met stijgende tendens, ook omdat de andere %-en daalden (vooral auto´s worden "properder"), het zou goed kunnen dat congestie
nu tot 90 % uitmaakt van de marginale externe kosten.
Vlotter en gelijkmatiger verkeer: beter voor het milieu én voor de veiligheid.
Extra rijstroken bijten niet... en trekken ook niet meer verkeer aan (vanwaar zouden ze komen
).
Te weinig rijstroken trekken -optisch- veel meer verkeer aan, want het verkeer blijft er veel langer sukkelen...
Studie (van 2004, over periode 1991-2002 ) even opgezocht:
http://www.tmleuven.be/project/externekosten/2004-03_samenvatting.pdf page 15
Externe kosten dalen sinds 1991, behalve congestiekosten
Sinds 1991 zijn de externe kosten van luchtvervuiling sterk gedaald (-47%). Dit is vooral te
danken aan verbeterde voertuigmotoren. Deze daling wordt echter gedeeltelijk teniet gedaan
door een trend naar oudere en grotere voertuigen. Het gemiddelde brandstofverbruik is vrijwel
constant gebleven, maar er is een lichte daling van de marginale externe kosten voor
klimaatverandering (-6%). Dat is te verklaren door de verschuiving van benzine naar diesel
die minder CO2 uitstoot per 100 kilometer. Dieselwagens veroorzaken wel nog altijd hogere
schade door luchtvervuiling dan benzinewagens. Geluid en schade aan het wegdek zijn op
Vlaamse schaal eerder gering. De externe kosten van luchtvervuiling, klimaatverandering en
geluidshinder vormden in 2002 ongeveer 12,5 % van de totale externe kosten van wegverkeer.
Ook de marginale externe ongevalkosten zijn fors gedaald tussen 1991 en 2002 (-61%). Dit
komt omdat het aantal ongevallen daalde terwijl het aantal voertuigkilometer verder steeg.
Ongeveer 9 % van de externe kosten waren in 2002 te wijten aan ongevallen.
De marginale externe congestiekosten zijn de enige kosten die in de periode 1991-2002 stijgen
(+31 %). Dat komt door de toename van het verkeersvolume en de bijbehorende files.
De marginale externe kosten van congestie vormen veruit de belangrijkste schadecategorie.
In 2002 hadden zij een aandeel van 79 % in de totale beschouwde marginale externe kosten;
in 1991 was dit nog maar 61 %.