Michel, ik zal jou vraag beantwoorden.
Citaat:
Nu zou ik toch graag weten waarom - ge hebt toch in UK gereden - "gelijkwaardigheid" van (smalle) wegen, buiten de bbk, VVR-kpn nodig zouden moeten hebben, onder het mom van een betere veiligheid ?
Je kan toch één gelijkwaardige weg absolute voorrang geven en de andere gelijkwaardige niet. Zoals vele kpn buiten de bbk met een B1 of B5 voorzien zijn.
Wat voor zin heeft het op een T de dwarsende weg - waar het verkeer quasi sowieso moet stoppen voor de veiligheid - VVR te geven op de langsweg ? Meer verbruik, meer vervuiling.
UK bewijst toch duidelijk het tegendeel, en dat is aan hun cijfers ook te zien.
Rechtsrijdende landen is dus irrelevant. In UK bestaat geen VVL of VVR, dus ook geen soort B17.
Antwoord:
Omdat ik het diplomatisch wil aanpakken en we die vvr toch niet kunnen verbannen, ook niet buiten bbk.
Een kleine wetswijzigiging zou al voldoende zijn, alhoewel voor mij Art 8.10 al interpreteerbaar genoeg is om VVR buiten bbk te verbannen.
Onder het mom van veiligheid en vertragen terwijl op dat soort wegen waarvan sprake toch al niet snel kan rijden,krijg je veel gedaan, de overheid zou blijkbaar met een soort van schuldgevoel zitten moest door de afschaffing van de vvr op bepaalde kpt de schade en letsels verergeren, zelfs al bewijst men het tegendeel.
Overheid en schuldgevoel ? Kan het nog erger met de verkeersveiligheid in Be ?
Daarom wil ik eigenlijk een toegeving doen in de zin van gelijkwaardige maar dan wel kleine en weinig gefrequenteerde kpt toch vvr te laten om te voldoen aan de Europese norm.
Om zo gedaan te krijgen dat op alle wegen waar het totaal niet gepast is de vvr te vervangen door een andere regeling.
Daar zit iets in, toch vrees ik ervoor dat er helemaal niets van komt.
Ook buiten de bbk zijn woonwijken en kleine kpt op veldwegen waar we best kunnen mee leven als daar de vvr van toepassing blijft.
Vergeet niet dat op vele veldwegen men sommige kruispuntjes nog niet eens tijdig kan herkennen als de gewassen wat hoger staan, VVR behouden zeg je, zonder enig bord ? Ik woon in een andere streek als jij Mazda, en rij regelmatig met de fiets op veldwegen, jij ook ?
Zelfs met een redelijke fietssnelheid rij je er zo voorbij als je de veldwegen niet kent... wat moet dat met de auto zijn als men lager zit en sneller rijdt... Ik google willekeurig enkele typische vbn. enkel met <
mais + kruispunt> , je vindt ze onderaan.
Ik geef je een ander vb:
onlangs reed ik nog eens op onbekende wegen door dorpjes in een heuvelachtige streek in Duitsland: ik reed op GPS-navi/modus kortste weg zoals vele anderen ook wel eens doen als ze een onbekende toeristische weg willen nemen, of als ze van de overvolle Autobahn weg willen; mss was het puur toeval, maar er was
nergens een dorpje waar de hoofdstraat door het dorpje geen absolute voorrang had op de zij-veld-wegjes, alhoewel er 50 kmh en soms zelfs 30 kmh gold. Hoe klein het dorpje of gehucht ook was soms maar een tiental huizen en enkele boerderijen, de hoofdweg had voorrang.
Denk eens na Mazda waarom in andere landen dat ook zo is, maar in Be niet....
Redenering:
De plaatselijke mensen van de dorpjes én omgeving
kennen alle gevaarlijke kptjes van de smallere zijstraatjes/veldwegjes die op die voorrangshoofdstraat uitmonden, ze geven dus steeds voorrang aan de soms toevallige toeristen of vreemden die helemaal die gevaarlijke verdoken kptjes niet kennen, ze geven dus voorrang aan toeristen die helemaal die zijstraten/veldwegen niet benutten en alleen maar die hoofdweg door het dorp nemen, en van een veilige voorrang genieten en eens naar de natuur en de huisjes kunnen kijken.
Wat doet men in de Be-dorpjes ? Natuurlijk net andersom... een toerist die wat afgeleid is zag het kptje niet rechttijdig alhoewel de hoofdweg door het dorpje 5 meter breed was en dat verdoken zijwegje 2,5 meter, en in Absurdistan daar hebben dus alle smalle (zelfs doodlopende) zijwegjes die van niemandsland komen voorrang op de hoofdweg... achter elke (onzichtbare) hoek loert wat...
Overheid en schuldgevoel ? Domheid noem ik dat. De dodelijke ongevallen staan in de krant, ja ook in mijn dorp waar ik woon.
Jij vergelijkt enkel met het UK maar zelfs in de US en Australie moet je op zulke kpt stoppen 4WAY STOP.
In UK moet moet maar hoogstens de helft van de richtingen stoppen (op een T soms maar 1/3 vd richtingen)
In US en Australie alle 4 richtingen... dat is het verschil... en men ziet het weer aan de ongevalcijfers tussen UK en die beide andere landen...
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.[Oh, wat is dat mooi die fietsroutenetwerken overal in Vlaanderen, en overal verdoken kptjes met VVR, en de gevaarlijkste eruit kennen enkel de plaatselijke bewoners, laat de toeristen maar komen...] [cynic mode] :
Wij rijden hier nooit snel op dit punt omdat wij het kruispunt kennen', vertelt een buurtbewoonster. Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Stel je nu eens 2 of 4 kp-hoeken voor waar het mais zo hoog staat als op de foto.
Kp Genastraat-Kapelstraat in Beek, als het kp nog zichtbaar is...