Auteur Topic: Belgische automobilisten bereid te betalen voor minder files  (gelezen 2258 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Belgische automobilisten bereid te betalen voor minder files
« Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 20:42:49 »
Bron : HLN.be

Citaat

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

80 bevordert de verkeersdoorstroming niet, noch helpt het het milieu verder ...
Dat hebben de Nederlanders tot hun schade uitgevlooid.

Hier moet men dat nog "ontdekken", vooraal in de omgeving van de Kennedy tunnel ...

Citaat
De Belgische automobilist zegt gemiddeld 1,30 euro per werkdag te willen betalen voor een vlotter verloop van het verkeer.
En die naievelingen denken dat het hen dat maar zal kosten per dag ???
Daarvoor parkeer je op vele plaatsen niet eens 2 uur meer !

Citaat
Zowat 84 procent is ook te vinden voor beter openbaar vervoer.
Maar zij willen dan vooral dat anderen daar gebruik van maken, zodat ze zelf kunnen blijven doorrijden.
Openbaar vervoer is immers geen oplossing voor de meste mensen.
Als er veel meer pendelaars een valabel alternatief hadden in het OV, zouden ze er nu al gebruik van maken.

In Vlaanderen valt echter geen werkbaar OV meer te realiseren door de hopeloos verspreide bewoning.
Men mag hen die er geen gebruik van kunnen maken, dan ook niet dubbel bestraffen omdat ze er geen gebruik van maken ...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:29:27 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Belgische automobilisten bereid te betalen voor minder files
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 05:27:03 »
Bij sommige omstandigheden is 80km/u, of zelfs minder, aan te raden om een betere verkeersdoorstroming te creëren maar die omstandigheden creëer je niet door de snelheid te beperken met een al dan niet variabel verkeersbord of begrenzer en zeer veel zware boetes.
Bewustmaking, ervaring en informatie helpen veel meer.
Wat voor zin heeft het om tegen 140/u naar de file te spurten om zo snel mogelijk in de rij te staan terwijl wanneer je er aan 80km/u naartoe rijd de file misschien opgelost is tegen dat je daar bent.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 09:33:27 »
Bewustmaking, ervaring en informatie helpen veel meer.
Wat voor zin heeft het om tegen 140/u naar de file te spurten om zo snel mogelijk in de rij te staan terwijl wanneer je er aan 80km/u naartoe rijd de file misschien opgelost is tegen dat je daar bent.

Idd, ook daarvoor bestaan er dynamische snelheidsborden, als ze goed werken...  zoals in het buitenland...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 11:51:59 »

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 14:15:06 »
Jammer dat er pas op het eind van het artikel stond dat het over slechts 1250 personen ging. Had me weer wat tijd gescheeld die ik nuttiger kon besteden. Dat je met zo'n onderzoek al naar buiten durft te komen. Echt representatief.

Het aantal deelnemers op zich is niet voldoende om uit te maken of een studie representatief is of niet.

Een staal van 1000 is zo'n beetje de gangbare norm. Voor een populatie van 10000000 levert dat een betrouwbaarheid van 95% voor een interval van +/-3% op. Met andere woorden: men is 95% zeker dat 85+/-3% met de stelling akkoord gaat.

Representatief betekent dat het staal willekeurig gekozen moet worden en onafhankelijk moet zijn van de te bepalen eigenschap. Dat is veel moeilijker dan het lijkt. Hoewel een willekeurig staal van 1000 zoals hierboven gesteld betrouwbare resultaten oplevert, zal een staal van 1000 senioren, 1000 treinreizigers ... in dit geval niet representatief zijn voor de hele bevolking. En dan biedt het staal vergroten geen soelaas.

Een gepaste populatie uitkiezen is een truukje dat nogal eens gebruikt wordt in op maat bestelde studies, waar de gewenste uitkomst op voorhand vastligt...

En dan moet je nog oppassen hoe de vragen geformuleerd werden. In welbepaalde omstandigheden zou je zelfs mij kunnen laten stellen dat 80km/uur theoretisch een betere globale oplossing kan zijn, maar je mag daaruit niet concluderen dat ik daar in alle omstandigheden mee akkoord ga, of dat de praktijk de steriele theorie zal volgen.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010 - 17:10:01 »
Jammer dat er pas op het eind van het artikel stond dat het over slechts 1250 personen ging. Had me weer wat tijd gescheeld die ik nuttiger kon besteden. Dat je met zo'n onderzoek al naar buiten durft te komen. Echt representatief.
Bijna alle bevragingen gaan uiteindelijk over de meningen van nauwelijks 1000 personen ....
Weg Wanbeheer.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 00:42:03 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 01:37:13 »
Het bewijs dat ik niet voor niets een lichte onvoldoende had op statistiek. Maar dat mag ik in augustus nog eens gaan proberen, dus tegen dan zal ik proberen zo geen kamelen meer te schieten ;D

Met andere woorden: je hebt het zó fantastisch goed gedaan, dat je docent je nog eens graag wil zien terugkomen in augustus...  :D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 05:58:17 »

Het aantal deelnemers op zich is niet voldoende om uit te maken of een studie representatief is of niet.

Een staal van 1000 is zo'n beetje de gangbare norm. Voor een populatie van 10000000 levert dat een betrouwbaarheid van 95% voor een interval van +/-3% op. Met andere woorden: men is 95% zeker dat 85+/-3% met de stelling akkoord gaat.

Representatief betekent dat het staal willekeurig gekozen moet worden en onafhankelijk moet zijn van de te bepalen eigenschap. Dat is veel moeilijker dan het lijkt. Hoewel een willekeurig staal van 1000 zoals hierboven gesteld betrouwbare resultaten oplevert, zal een staal van 1000 senioren, 1000 treinreizigers ... in dit geval niet representatief zijn voor de hele bevolking. En dan biedt het staal vergroten geen soelaas.

Een gepaste populatie uitkiezen is een truukje dat nogal eens gebruikt wordt in op maat bestelde studies, waar de gewenste uitkomst op voorhand vastligt...

En dan moet je nog oppassen hoe de vragen geformuleerd werden. In welbepaalde omstandigheden zou je zelfs mij kunnen laten stellen dat 80km/uur theoretisch een betere globale oplossing kan zijn, maar je mag daaruit niet concluderen dat ik daar in alle omstandigheden mee akkoord ga, of dat de praktijk de steriele theorie zal volgen.

Bij meerkeuzevragen is het dan ook nog eens sterk afhankelijk van welke antwoorden mogelijk zijn.
Velen slaan er met de klak naar als het antwoord dat ze eigenlijk willen geven er niet tussen staat wat de uiteindelijke conclusie sterk laat afwijken van de werkelijkheid.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 13:35:18 »
Ik ga het hier bijzetten, beetje controvers doen  ;)

Tja, waarom zou de automobilist nog verkeerstaks betalen...

Citaat
Hln.be :Verkeersbelasting-niet-betalen-betekent-auto-achterlaten
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 10:30:02 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 15:42:58 »
Maar goed ook, ben ik niet zo een stomme kl**t die altijd braaf betaald en elke paar jaar wat meer omdat er sommige het niet betalen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 15:51:36 »
Maar goed ook, ben ik niet zo een stomme kl**t die altijd braaf betaald en elke paar jaar wat meer omdat er sommige het niet betalen.
Maak je vooral geen illusies : er komt geen tariefverlaging indien iedereen voortaan even netjes betaalt ...
Weg Wanbeheer.be